PDA

Vis full versjon : V70R AWD, Ugjevnt turbotrykk



Jimmen
06/09/15, 20:49
Hei.

Handlet nylig en V70R som ifølge selgeren hadde en deffekt turbo.. Han hadde null bil interesse og jeg vil påstå turbo er helt fin.

Null slakk utenom det normale, glir pent og ryker ingenting av bilen.

Men, ved full pedal får jeg ikke helt 100% riktig trykk før jeg bikker 5000 omdreininger.
Stiger pent opp til 0.5, går sakte opp til 0.8 hvor den stopper opp og skyter plutselig opp til 1.2..

Helt orginal bil utenom soppfilter og eksos..
Jeg har tatt av luftfilterslangen og rengjort den helt, også den føleren på slangen like før turbo.

Se film her.
Gir full pedal fra ca 15 sekunder ut i filmen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/2.mp4 (http://i354.photobucket.com/albums/r416/jimrunelaugen/september%202015/20150904_214520_zpssskbrgf3.mp4)

Noen som har opplevd noe lignende, og kan ha en pekepinn hva jeg skal se etter?
Og, hva er turbotrykket på orginalt?

gswede
07/09/15, 00:04
WG justering kanskje, uoriginal TCV/BCS?

Jimmen
07/09/15, 12:08
Hva er TCV/BCS?

Uansett så skal hele motorommet være dønn orginalt utenom filter..
Siden den stiger sånn på trykket, kan det være WG da? Holder jo stabilt på 0,8.. skyter plutselig opp i 1.2.

gswede
07/09/15, 18:52
Turbo control valve/Boost control solenoid er ventilen som styrer turbotrykket. Et annet navn er enkelt og greit magnetventil. Mange bytter til uoriginal med blandet hell.
Om noen har justert på WG kan det også bli krøll på tråden.

Uansett er den videoen din vanskelig å tolke.. Ett jevnt pull fra 2000rpm til 5500rpm i 3 eller 4 gir vil være mer informativt. Du har momentbegrensning i lavere gir m.a.o mindre turbotrykk.

Jimmen
07/09/15, 19:05
Turbo control valve/Boost control solenoid er ventilen som styrer turbotrykket. Et annet navn er enkelt og greit magnetventil. Mange bytter til uoriginal med blandet hell.
Om noen har justert på WG kan det også bli krøll på tråden.

Uansett er den videoen din vanskelig å tolke.. Ett jevnt pull fra 2000rpm til 5500rpm i 3 eller 4 gir vil være mer informativt. Du har momentbegrensning i lavere gir m.a.o mindre turbotrykk.

Dette er 3.gir fra ca 1500RPM til nesten 6000rpm..
Er det samme magnetventil på alle hvitblokker med turbo?

gswede
07/09/15, 19:15
Nei, rund BCS ble byttet ut med "firkantet" TCV en gang rundt årtusenskiftet. Lett å finne, følg vakumslange enten fra wg eller innsugsrør mellom luftfilter og turbo. Skal være tre slanger på denne. Rød port=trykkside turbo Blå port=Vent til nevnte innsugsrør Gul port = WG aktuator

Kan være overboost funksjonen du ser, ett mye diskutert fenomen på Volvo i og med at den funskjonen ikke synes å være i mappet på alle turboutgaver etc. Etter sigende skal funksjonen øke boost i noen sekunder før den synker tilbake til "normalen"

Det kan være at magnetventilen din er blitt treg og henger litt nå som årene har gått. Du kan ta den av og spraye litt wd40 inn portene og se om det hjelper. Kritisk at slangene monteres korrekt.

Du skal ha fullt trykk lenge før 5000rpm. Det kan hende at du har mellomlast banketendenser som holder igjen turbotrykk til banking opphører og du igjen får fullt trykk når ECU får WOT/full gass signal.
Det holder at du har ett dårlig motorfeste eller slamring fra eksos eller f.eks varmeskjold etc før dette kan bli plukket opp av bankesensorer..
Ikke like lett å diagnostisere over nettet alltid, mange ting som kan spille inn :-)

Hva er ståa på tenningsdeler?

Jimmen
08/09/15, 21:35
Takk for ett meget utfyllende svar!

Jeg har nemlig funnet 1 slange som var deffekt som gikk fra den føleren, ikke fått tak i ny slange enda så den har jeg plombert.. ikke at det var noe forskjell.
Litt usikker, men jeg tror ikke det var noe farge på de portene heller.. men det skal jeg trippelsjekke på lørdag, samtidig som jeg bytter alle de slangene.

Den stiger forresten ikke i noen sekunder, den stiger og holder seg der hele veien..

Tenningsdeler aner jeg ikke, som sagt nettopp handlet bilen og ikke sett noe spesielt på det.
Kan jo like gjerne handle litt.. Hvilke plugger benyttes her da?

gswede
09/09/15, 18:29
Tenningsdeler bør være originale, ville tatt en sjekk over plugger, lokk og rotor. Pluggledninger bør være av merket Bugicord=original.
Om du vil ta en liten selvservise ville jeg handlet fra fcpeuro, de har original servicekit til småpenger. For å illustrere kan jeg nevne at bare pluggledningene koster 1500,-++ hos volvoforhandleren (800,- for pluggene).
Så selv om dollaren er dyr er det penger å spare.
www.fcpeuro.com/products/volvo-tune-up-kit-cap-rotor-plugs-wires-turbo-oem-voltuneupkit2-1