PDA

Vis full versjon : V70 2,4T 2002 går ujevnt



shellsas
05/09/15, 20:34
Setter stor pris på innspill.
Har en volvo v70 2002 2,4T awd med automat. Det virker som om bilen mangler en eller kanskje to sylindere. Når man anstrenger motor med gasspedalen så rister hele bilen.
Rister så j..... at man skulle tro hjulene er på vei til å falle av. Går ikke bra på tomgang heller, det lukter bensin og motor fusker.
Har hatt den på verksted hvor de byttet plugger og coil nummer 1 da diagnosen viste feil på denne. Dette fungerte veldig bra i en dag før det satte igang igjen.
Jeg har forsøkt å koble vekk en og en coil selv og merker endring i motorgange på alle. Mener derfor at det ikke er noe galt med coilene. Jeg har koblet på LMM og det virker somom den virker. Nederst på luftfilterboksen sittet det en magnetventil? med nummer 8627299, denne "knepper" det ganske godt i , men det kan jo være at denne jobber ekstra hardt når motoren ikke går som den skal? Aner ikke funksjonen til denne.
Er det noen som har vært borti dette eller har tips til hva man kan sjekke?

bimbim
06/09/15, 19:39
Sjekka gassspjeldet? Evnt luftmengdemålern?

shellsas
06/09/15, 20:37
Gasspjeldet er ikke sjekket. LMM er sjekket og det er ikke den. Kanskje det kan være innsprøytningsdyse?

bimbim
06/09/15, 23:15
Gassspjeldet vil eg sjekka først. Byttet det på min før noen mnd sia. Hadde samme symtomer som du. Da gikk den som normalt igjen og var normal på tomgang og. Den elektronikken som er i den hadde vist 3 funksjoner deriblant tomgangen. Samt jeg byttet en coil. Fikk en bil som maler som en katt. Samt ned ca 3dl på forbruket på bykjøring. :D

bimbim
06/09/15, 23:17
Kan og være bankesensoren. Den er jo med og forteller når de stemplene skal være i sine respektive posisjoner. Og er det krøll der vil jo motoren gå ujevnt.

gswede
07/09/15, 00:16
Bankesensoren lytter kun på motoren og har intet med hvor stemplene befinner seg, dermed vil de heller ikke gjøre at motoren går ujevnt eller ei.. just sayin.
Om de detekterer ping/detonasjon brukes signalet til å trekke tilbake tenning på respektive sylindre, noe som heller ikke påvirker gangen på motoren - kun skyvet.

Feilkoder?
Byttet til hvilke plugger?
+ 1 på sjekk av gasspjeld, klassisk feil på disse

bimbim
07/09/15, 00:26
Okei. Da har jeg tydeligvis blitt feilinformert ang bankesensoren. :p

shellsas
07/09/15, 16:23
Takker så mye for innspill. Bilen er satt på verkstedet igjen. Aner ikke hvilke type plugger de har byttet til, men bilen fungerte bra i 1 dag etter at de byttet plugger og coil nummer 1.

shellsas
08/09/15, 18:47
Feilen er funnet! Det var coil nummer 4 som hadde røket, få mil etter coil nummer 1.
Bytter nå alle 5 coiler så håper jeg bilen er good to go i noen måneder til.
Takk for alle tips!