PDA

Vis full versjon : (LØST) V70 D5 2004 Sugelyd fra instrumentpanel



Evert
31/08/15, 08:58
Hei kjære volvo eiere.

Her om dagen fikk jeg plutselig en suge- eller pustelyd i instrumentpanelet. Det virker som om det kommer fra bak speedometeret og følger turboens trykk. Jo mer gass desto mer pustelyd.

Dette minner meg om en slange til turbotrykksinstrument som er hoppet av, men jeg har jo ingen instrumenter for turbotrykksmåling... eller har jeg?

Noen som har vært borti dette?

Har noen på forum en veivholder slik at jeg kan få strammet mutteren der nede med 300N?

eab
31/08/15, 16:49
Det er to ting som slår meg:

Det første er lekasje oppe ved bremsekraftforsterkeren, oppunder dashbordet. Da vil du høre susing derifra. Det andre er slangen mellom luftfilterboks og inn på turbo. Vanligvis er det den slangebiten som er nærmest turbo som har sprukket/revnet. Det høres godt i bilen.

Her er et youtubeklipp fra min bil da denne slangen gikk:

https://www.youtube.com/watch?v=O4ZlUrdUV_U

Slangen ser slik ut:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/18246351/Photo%2029.11.13%2016%2050%2002.jpg

Christian
31/08/15, 17:13
Jeg har samme lyd som du beskriver, hos meg er det bremsekraftforsterkeren som lekker.
Endrer lyden seg avhengig av om du bremser eller ikke?

eab
31/08/15, 18:01
En siste ting som kan suse er faktisk klimaanlegget. Det lager en snodig suselyd hvis det er lite gass i systemet. Men den suselyden er ikke turtallsavhengig og kommer i tillegg til at ac-kompressoren kobler ut og inn veldig ofte.

MadAss
31/08/15, 19:44
Sjekk mansjetten som tetter mellom rattaksel og torpedovegg inne i kupeen. Om denne ikke ligger skikkelig på plass, vil du få turbosusing inne i kupeen.

Prøv også å slå av ac knappen eller skru vifta helt av for å utelukke ac lyder slik Eab nevner.

Evert
02/09/15, 23:07
Fantastisk. Skal sjekke og gi tilbakemelding. Flott forum

Evert
21/09/15, 08:58
Lyden er turtallsavhengig, kommer med litt forsinkelse når man gir gass akkurat som turboen. Ingen forskjell ved nedbremsing samtidig med pådrag.
Ingen forskjell med AC on/off.
Da gjenstår det mansjetten i torpedoveggen og slangen mellom luftfilter og turbo.

Alfen
21/09/15, 17:04
I følge vida mener jeg og huske at det har vert en buletin angående manglende isolering oppover langs ratt stammen?.Gjerne dette kan ha noe med saken og gjøre?

Evert
28/09/15, 20:50
I følge vida mener jeg og huske at det har vert en buletin angående manglende isolering oppover langs ratt stammen?.Gjerne dette kan ha noe med saken og gjøre?

Hei, jeg har også vida. Hvor finner du den bulletin'en hen?

Evert
13/04/16, 20:36
I følge vida mener jeg og huske at det har vert en buletin angående manglende isolering oppover langs ratt stammen?.Gjerne dette kan ha noe med saken og gjøre?


Sjekk mansjetten som tetter mellom rattaksel og torpedovegg inne i kupeen. Om denne ikke ligger skikkelig på plass, vil du få turbosusing inne i kupeen.

Takk folkens. Det var en ring som hadde løsnet. En slags kopp som tetter mellom gummi og rattstamme rett over bremsepedalen. Latterlig at jeg ikke har fått fikset det før.

Evert
07/06/16, 19:20
Nå har jeg limt lageret (ringen) fast i gummibelgen. Lyden forsvant da jeg presset det svakt mot belgen, men kom tilbake etter at limet hadde herdet.
Jeg får bytte hele belgen da.
Noen som har gjort det uten å demontere for mye? Kommer jeg til under for å koble stang fra rack og deretter tre belgen på?

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/244.jpg

4x4vinge
07/06/16, 20:20
Skru løs nr 11 og ta ut nr 12. Dette er gjort på 5 min

4x4vinge
07/06/16, 20:21
Skru løs nr 11 og ta ut nr 12. Og bytt nr 14 , Dette er gjort på 5 min