PDA

Vis full versjon : Rakling i girkasse / Clutch V70n, 2002 D5



TurboGrythe
30/08/15, 15:16
Har en stygg raklelyd i girkassa eller clutchen i v70n.
Lyden er ikke der hver gang men i bland. Den blir noen ganger borte om jeg trør inn clutchen, eller legger foten på pedalen. Tenkte kanskje det var utløserlager, men er ikke så sikker på det da pedalen ikke rister.
Mener å ha hørt en kar prate på at det var garantisak på 2002 v70 at enten clutchen eller svinghjulet ble bytta, men husker ikke.

Får opp feilkode "Motorservice enfordras" og med diagnoseapparatet får jeg opp "Clutchposisjonsgiver åpen krets"

Noen som har noen ideer? :)

Takk for svar! :)

sekse
30/08/15, 15:24
Høres ut som om dobbelmassesvinghjulet er dårlig. Det stemmer med symptomene du beskriver.

Giveren til clutchpedalen er også en gjenganger. Denne tar kvelden etter mange nok år. Kan også skyldes at det lekker bremsevæske fra mastersylinder opg ned på giveren, dermed ryker den.



Edit:
Du har forøvrig postet i feil forum :) En V70 av 2002-årsmodell betegnes som "V70 N".

TurboGrythe
31/08/15, 21:28
Off. det hørtes dyrt ut. noen fare for att det kan ryke?
Finns det repsett til det eller er eneste håpet å bytte det?

Hvilken funksjon har givern til clutchpedalen?

Så det nå når jeg var inne her å så att det var et forum som sto merket med V70n. noen måte å flytte tråden? er ny på vccn og er ikke helt vand med hvordan forumet virker :)

Takk for svar btw:)

sekse
31/08/15, 21:36
Ja, det er dyrt.
Ja, det kan ryke men det skal litt herjing til :)
Nei, svinghjulet kan ikke repareres.

Giveren gir bla signal til cruise control, fungerer den?

En eller annen moderator flytter sikkert tråden når de ser dette.

Velkommen til klubben og forumet :)

TurboGrythe
01/09/15, 19:08
Noe som er aktuelt å kjøpe brukt?
Nei Cruisecontrol virker ikke, men trur det kan være fordi jeg har et display som ikke er helt i farta.
Snakker sikker 15-20 høvdinger for det da? har vært borti att dobbelmassesvinghjul har ryki før, men da har det bare snurra ned å stått i ro. Men tanken er der om det skulle ha løsna. følgene er da katastrofale da til å med mennesker kan bli skadd :)

Takk for det, skjønner det er mye kunnskapsrike folk her, - og mye dumme spørsmål :)

sekse
01/09/15, 19:17
Det er å få kjøpt brukt ja.

Er nok sensoren som gjør at cruise control'n ikke fungerer.

Ingen spørsmål som er for dumme :)

Aurelius
01/09/15, 20:36
Hei! Jeg har nettopp byttet clutch og svinghjul på min v70 2002 mod D5 etter mye rakling på tomgang fra svinghjulet (lyden forsvant litt når du trykker inn clutchen, akkurat som du nevner). Her er det penger å spare om du handler delene selv. Bare svinghjulet koster skjorta. Mener Mekonomen skulle ha litt over 12 000 bare for svinghjulet! Jeg betalte 8800kr for komplett clutchsett og svinghjul av merket LUK - på nett. Det svinghjulet er faktisk akkurat det samme som Mekonomen bruker. Jeg er så langt unna mekaniker du kommer, så et lokalt verksted tok jobben for 8500kr. Totalt litt over 17 000. Regner med at en slipper greit unna i Sverige på denne jobben, men Mekonomen på Charlottenberg skulle faktisk litt over 20 000kr for jobben og delene de også.. Gode biler, men har dessverre erfart at D5'en har mange dyre komponenter. Men det er den sikkert ikke alene om å ha :)

sekse
01/09/15, 20:54
Pass også på å bytte simering på veiva når svinghjulet er av, samt slavesylinder :)

cortinaterje
01/09/15, 21:05
Pass også på å bytte simering på veiva når svinghjulet er av, samt slavesylinder :)

På tidlige D5 er det også en plugg i en oljekanal som bør byttes når svinghjulet først er av.

TurboGrythe
02/09/15, 15:44
Selve skruinga er ingen problem, da jeg jobber med bil. Blir vel til at jeg bytter både clutch, svinghjul, trykkplate, utløserlager å kanskje overhaler slavesylinderen.:) Har da funnet ut, - med hjelp av dere hva som har skjedd så slapp jeg demontere det sjøl.

Cortinaterje, på tidlige mener du vel den gamle 2.4d motoren? den fra vag?

Igjen- hjertelig takk for svar :)

cortinaterje
02/09/15, 18:03
Cortinaterje, på tidlige mener du vel den gamle 2.4d motoren? den fra vag?

Igjen- hjertelig takk for svar :)

Jeg mener tidlig D5 (inkl min egen 2002 D5) og 2,4d

(VAG motoren er 2,5 og ikke inkludert i dette.)