PDA

Vis full versjon : V70 1999 2,5 TDI startproblem



Joaeng
25/08/15, 19:34
Hei! :)

har kjøpt meg en V70 99mod 2,5TDI her sist uke!
forrige eier skiftet diesel filter dagen før jeg hentet den, og da jeg kom sa han at han etter å ha byttet filteret og luftet, fikk han problemer med at den måtte kinnes en del før den startet.
det er slik at vis bilen står over natta, kan jeg måtte kinne i 5-7sec før den starter om morgenen. men vis jeg slår den av med en gang igjen, for så å starte den, kommer den med en gang.

mine tanker om feilen er disse:
- kan vel ikke være luft i systemet så lenge bilen går fint når den først har startet?
- kan det være noe justering av dieselpumpe?
- kan det være filteret suger inn falsk luft en plass som i filterhus/ pakninger? slik at den får luft etter den har stått litt.

har noen mer peiling og kan gi meg hjelp takker jeg gjerne!
uten om dette er bilen kjempegod! :) kjørt 340.000km og det merkes ikke :)

Sagen
31/08/15, 11:47
Om problemet oppsto ETTER bytte av dieselfilter, så suger den nok falsk luft eller diesel renner tilbake. Ville nok gått over filteret og innfesting/slanger. Sjekk også returslanger fra dysene. Disse skal helst være tørre og uten sprekker. Men, når motoren først tenner, tenner den og starter greit eller "hoster" den i gang? Om den tenner og starter greit, KAN over natta er starteren din, som tilfeldigvis har begynt å tøyse i samme slengen. Jeg må som du, kinne i 5-7 sekunder før motoren tenner når den er kald. Ved oppstart varm motor så tenner den tvert. Har snakket med en som er litt mer bilkyndig enn meg, og han mente at det kanskje kunne være starteren. Jeg har også ladet batteriet for å eliminere det. Skal også sjekke strømtilførselen til starteren.. Men først, sjekk koblingene på filteret ditt, siden det nettopp ble bytta. Bilen min har forøvrig passert 396K km, så kanskje ikke rart starteren kanskje må byttes..

Joaeng
16/09/15, 20:08
har nå skiftet slangene mellom dysene, disse var sprukne og lakk diesel når motoren gikk.
har satt på en enveisventil på tilførselen slik at det ikke kan renne tilbake.
men problemet er der fortsatt!
under motordekselet er det en gjennomsiktig slange hvor man kan se dieselen som går gjennom, her ser man godt at det er en del luft som går gjennom når den sviver.
prøvde også å bytte til enda et nytt filter for å se om det var filteret som var problemet.
men problemet er der enda :( og nesten litt værre etter jeg monterte den ventilen. da jeg må kinne litt lengre nå enn før.
funnet ut noe mer du?

René Fredriksen
17/09/15, 14:53
jeg ville ha tatt og sett på glødingen, disse motorene er selvluftene så etter en god tur burde det ikke være noe luft i systemet, slangene til filter fra tank er i orden? Tenker om den lekker litt bak i armaturet så vil den jo få fatt i falsk luft der i fra.

Men i gjenn, så lenge problemet er der bare når bilen er kald og har stått en stund, så vil jeg tro det ligger i glødingen, er flere som har slete med kaldstart på disse maskinene.

Mvh
René

Joaeng
18/09/15, 20:30
hei!
motoren kan være varm, og den sliter med å starte, eks: kjørt 1time, stopper å handler i 30min, motoren er forstatt driftstemp. men må kinne i 5-6sec før den starter.
bilen har nå et bosch filter, skal prøve me orginalt volvo filter. åsså prøve å måle ohm på glødestiftene.
ellers en tipp topp bil!
lager litt klunkelyder ved sving venstre. hva kan det være?

Sagen
05/10/15, 05:57
Jeg har ikke funnet ut noe særlig mer... Men jeg gjorde rent batteripolene, og tenkte jeg skulle ta opp å gjøre ren +kabelen på starteren og. Fikk ikke løsna kabelen, da polen/tilkoblinga tilsynelatende roterte med, og jeg ikke tok sjansen på og bare skru i frykt for å ødelegge koblinga på starteren. Gadd ikke tilpasse nøkkel så jeg fikk holdt igjen heller.. Any way - det virket som det kanskje hjalp en stund det lille jeg gjorde, men det er status quo nå. I tilfellet her, så har det ingen ting med gløding å gjøre. Startet i dag tidlig fra varm garasje (temp på bil viste 16 grader) og den lange kinningen måtte likevel til. Batteriet sto også til lading i hele natt så.. Regner med at jeg bytter dieselfilter og returslanger i løpet av noen dager nå, og må vel få dobbeltsjekket starteren. Får se hva status er etter det :)

Sagen
05/10/15, 05:58
Klunkelyder venstre sving kan være en drivknute.. Eventuelt at du går i mot styrebegrenseren. Begge avhengig av rattutslag.