PDA

Vis full versjon : Koble opp elektrisk speedo



Mr. Crepsley
01/07/10, 19:33
Hei igjen :)

Har byttet dashbord og div. nå i 240'en, skal bytte akslingen bak etterhvert og, så jeg får elektrisk speedometer. Hvordan skal jeg koble opp dette uten det originale ledningsnettet? Er i en '76 modell.

Eneste jeg har er den originale kontakten til føleren på lokket, men skal prøve å få tak i kontaktstykket til speedometeret og.

TeamBørnOut
01/07/10, 19:40
Vell! nå klikker det vell for 940perl fordi jeg ikke svarer deg på akkurat det du lurer på! men men!
Jeg anbefaller deg å bore hull i bremseskiva forran (behøver ikke ha gjennomgående hull faktisk) å montere opp sensoren der isteden. gjorde dette på min 140 med 240el speedo. da slipper man unødvendig mye km om vintern :D
kan se om jeg finner igjen koblings skjemaet mitt så du ser hvordan du skal trekke kabler

Mr. Crepsley
01/07/10, 19:46
Tja, har liksom planlagt å bytte aksling uansett.. (1031, polyforinger og aussie locker)

Men er det lov å borre i skiva? Ser fordeleren der ja.. :P

Kan jo bytte aksling uansett.. må vel bare få tak i et tett lokk

Hvordan blir det med "utveksling" må vel ha hullet(hullene?) på rett plass for å få rette km..

Koblingsskjemaet blir vel det samme uansett :)

TeamBørnOut
01/07/10, 19:55
ja du må ha samme antall "hull" :) men det kan man ta i en annen tråd isteden så ikke det klikker for folk her :P

Du har vell 12spors ring du skal ha på akselen?
da skal man slippe "omformeren" som sitter på nyere biler ihvertfall

Mr. Crepsley
01/07/10, 19:59
Er da vel gjerne min tråd, så versågod og del info :P

Vet ikke hvordan ring det er i akslingen, har ikke hatt den oppe enda :)

ChrML
01/07/10, 20:51
Vell! nå klikker det vell for 940perl fordi jeg ikke svarer deg på akkurat det du lurer på! men men!
Jeg anbefaller deg å bore hull i bremseskiva forran (behøver ikke ha gjennomgående hull faktisk) å montere opp sensoren der isteden. gjorde dette på min 140 med 240el speedo. da slipper man unødvendig mye km om vintern :D
kan se om jeg finner igjen koblings skjemaet mitt så du ser hvordan du skal trekke kabler
Eneste ulempa er at å bytte skive blir en del større jobb :). Kanskje bedre å montere et originalt ABS triggerhjul og bruke det?

TeamBørnOut
02/07/10, 02:54
Ja hvis man har av nyere typen fjørbein så går det :)
Ja litt mer jobb er det jo mtp skivene. men med en drill og en printer så er det egentlig en grei jobb hvis man ikke ønsker å bytte bakaksel.

Mr. Crepsley
02/07/10, 07:32
Vel, bytter bare bakakslingen. Trenger ikke å gjøre det vanskeligere en det må være. Noen som har koblingsskjema på hvordan jeg skal koble det opp? Helst et som en 5-åring kan skjønne :)

Mr. Crepsley
02/07/10, 17:31
Ingen?:)

Mr. Crepsley
03/07/10, 09:25
Tbo?:d

ChrML
03/07/10, 09:46
Se om du finner skjemaet for speedometeret her og lag et forenklet koblingsskjema i Paint som du kobler etter.

http://madmag77.com/tp3908202_940_1995_wiring_diagrams_section_3_39.pd f

Mr. Crepsley
04/07/10, 17:38
Dette er for 940 da, er vel ikke likens for 240?

ChrML
04/07/10, 17:48
Dette er for 940 da, er vel ikke likens for 240?
Sikkert samme prinsippet. Men mulig du får tak i et elskjema for 240 og.

klokkis
04/07/10, 20:26
Vell! nå klikker det vell for 940perl fordi jeg ikke svarer deg på akkurat det du lurer på! men men!
Jeg anbefaller deg å bore hull i bremseskiva forran (behøver ikke ha gjennomgående hull faktisk) å montere opp sensoren der isteden. gjorde dette på min 140 med 240el speedo. da slipper man unødvendig mye km om vintern :D
kan se om jeg finner igjen koblings skjemaet mitt så du ser hvordan du skal trekke kabler

kan du sende til meg også? med litt beskrivelser?:)