PDA

Vis full versjon : XC70 D5 07. 105 000 km ECM-1890 Virvelspjellreglering - Fastnat



otello
20/08/15, 21:03
Som dere ser på tittel er feilkoden fra vida ECM-1890
Jeg håper noen kan gi meg litt info om virvelspjeld?
Jeg ser at overføringen mellom motoren til vivelspjeldet hadde hoppet av og kilt seg fast... noe som visstnok er vanlig etter det jeg har hørt.
Den hadde hoppet av på virvelspjeld siden.
Får ringe Bilia i morgen for å få bestilt en slik overførings stag.

Spørsmålet er.. det veldig liten motstand når jeg beveger på tappen til virvelspjedet?
Det kjennes ikke ut som om jeg beveger på en lang pinne med slike runde skiver som stenger og åpner i toppen. Skal det være slik?

Er litt bekymret for om dette fører til en stor jobb...

All info mottas med takk.

ØysteinH
20/08/15, 22:01
Svakhet at kula på spjeldet blir utslitt. Mitt hoppet av ved 160.000km, reparerte det ved å tvinne binders rundt kula og staget. Bilen har no gått 206.000km og "reperasjonen" virker heilt fint enda, men må nok ha nytt virvelspjeld om ikkje så alt for lenge.. Virvelspjeldet mitt og beveger seg veldig lett med liten motstand.

locked
21/08/15, 15:05
Det er veldig lite motstand i spjeldet.

Eg fixa dette på bilen til en kompis ved å montere på ei lang fjær og feste den et stykke unna sånn at staget kan gå fram og tilbake uhindra, men fjæra holde det på plass så det ikkje hoppa av kula.

otello
21/08/15, 16:17
Tusen takk til dere begge locked og ØysteinH

Var litt bekymret da det var lite motstand i virvelspjeldet
En stor jobb å bytte virvelspjeld.

Ringte Bilia Økern og prisen på staget var 38 kr :-) og det skal vi klare.

Takk igjen til dere begge og god helg :-)

aarnes
21/08/15, 21:10
Jeg byttet spjellet på min D5 i fjor sommer, brukte ca 3t , tok det i gata her jeg bor.
Er vel priset til ca 10000kr hos forhandler, grunnet mye deler de vil bytte selvom det strengt talt ikke er nødvendig.
Hvis du søker på virvelspjeld på forumet her finner du en del nyttige poster.

otello
22/08/15, 15:09
Jeg byttet spjellet på min D5 i fjor sommer, brukte ca 3t , tok det i gata her jeg bor.
Er vel priset til ca 10000kr hos forhandler, grunnet mye deler de vil bytte selvom det strengt talt ikke er nødvendig.
Hvis du søker på virvelspjeld på forumet her finner du en del nyttige poster.

Ja har sett de...
Men problemet er jo dyser som sitter fast og mer enn fast.
Jeg har en teori, at hvis en skal bytte virvelspjeld bør en vel begynne å forberede dette.
Eksempelvis hive noe CRC 5-56 eller lignende (noe bedre??) nede rundt dysene og bruke bilen som normalt en uke med daglig tilføring av 5-56.
Så vil vel dysene løsne ganske lett etter en stund....
Noen andre meninger/ideer rundt dette?

aarnes
22/08/15, 17:24
Ja har sett de...
Men problemet er jo dyser som sitter fast og mer enn fast.
Jeg har en teori, at hvis en skal bytte virvelspjeld bør en vel begynne å forberede dette.
Eksempelvis hive noe CRC 5-56 eller lignende (noe bedre??) nede rundt dysene og bruke bilen som normalt en uke med daglig tilføring av 5-56.
Så vil vel dysene løsne ganske lett etter en stund....
Noen andre meninger/ideer rundt dette?

Dysene mine gikk av på første forsøk, uten bruk av makt..
Kmstand ca 160000