PDA

Vis full versjon : Dårlig interiørkvalitet



GrøftRenser
20/08/15, 09:57
Hei!
Har hattt min 940 stv i et år nå, og synes det er litt merkverdig med alle knirkelydene som dukker opp fra interiøret. Er interiøret virkelig så dårlig skrudd sammen? Selv ved en normal igangsettelse kommer det et og annet klynk fra både midtkonsoll og i toppen av dashboardet, som om hele greia holdes på plass av en enkel skrue. Dørtrekkene knirker så fort man legger hendene på de, og tunnelkonsollen skriker i smerte i svinger. I små humper kan det virke som alt er i ferd med å dette fra hverandre, mens i en annen bilmodell merker man bare en dempet dunking. Suser man avgårde på motorveien i 90 er det et eller annet som gnisser inne fra dashboardet og stopper ikke før man er under 50.

Er det bare interiøret som merker tidens tann, eller er det virkelig slik interiøret var på en av de mest populære familiebilene på 90-tallet?

En venn av meg har en Opel Vectra -96(to år nyere enn min), og selv om man spinner, bråbremser eller tar halsbrekkende svinger kommer det ikke så mye som et pip fra dashboard eller dørtrekk. Synes det er rart at det skal være så stor forskjell?


Er det slik på 200- og 700-serien også? Og er det noen årsmodeller som er bedre enn andre?

Ikke ta det ille opp - jeg elsker bilen min, og jeg kunne aldri kjørt noe annet! Jeg bare lurer på hvorfor interiøret virker å være av en så makaber kvalitet i forhold til hvordan resten av bilen er skrudd sammen.

Håper noen har erfaringer å dele :)

Nilsson
20/08/15, 12:23
Min er slik den også (98mod sedan), leiter man litt rundt om kring finner man mye løse skruer både her å der syns jeg. 240n min fra 1990 er ikke slik, knirker litt innimellom, men ikke på langt nær som i 940.

GrøftRenser
20/08/15, 13:04
Godt å høre at det ikke bare er jeg som er pirkete :) Bilen går ellers veldig stille, men knirkingen ødelegger det litt.

GrøftRenser
20/08/15, 14:40
Har det forresten hjulpet å stramme noen av de skruene som du fant løse? Tar gjerne imot tips om hvor de var løse:) Var forresten innom hoggeren her om dagen og tok en titt på en BMW E34. Tunnelkonsollen der kan man sparke i uten at den knaker - i Volvon trenger du ikke gjøre mer enn å legge armen på den.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Nilsson
21/08/15, 12:20
Inni dashbord v/ radio, håndtakene i taket, hanskerom blant annet, men hjelper ikkenoe. Regner med ting kan ha defirmert seg litt siden det var nytt, evt vært demontert noen ganger før osv.
Så har ingen løsning på problemet dessverre :p

GrøftRenser
21/08/15, 13:35
Hm, det er mulig. Takk for info - skal sjekke det ut! :-)

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Geitung
24/08/15, 14:37
Masse lyder i 940en min også :-) ting beveger seg jo hele tiden så det er nok en miks av slitasje og defirmasjon :-)

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

vangsfreaken
24/08/15, 20:25
Fint det ikke bare er min :) mer irriterende interiør skal man lete lenge etter! Bra resten av bilen er så sjarmerende [emoji14] jeg sliter riktig nok bare med midtkonsoll og b-stolpe, men det er faen meg nok.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Geitung
24/08/15, 20:39
Knirker i hele min ;)

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

GrøftRenser
24/08/15, 20:52
Fint det ikke bare er min :) mer irriterende interiør skal man lete lenge etter! Bra resten av bilen er så sjarmerende [emoji14] jeg sliter riktig nok bare med midtkonsoll og b-stolpe, men det er faen meg nok.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
Samme her. Ramma i midtkonsollen knirker fælt, og det liker å knake foran der dashbordet møter ruta i litt harde humper eller fartsdumper, hehe.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

larsverm
25/08/15, 18:58
Det kunne nok være fint å finne og dele litt tips om hva man eventuelt kan gjøre for å redusere knirking og skrangling i interiøret.

Geitung
25/08/15, 18:59
Skumgummi hjelper. Filtteip

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

GrøftRenser
25/08/15, 18:59
Har noen prøvd å bytte dashboard? Enten til nytt 940 dashboard eller 960?

Og er det samme greia i 240 og 740?

Et annet spørsmål er jo også - var det slik når bilene var nye, eller er det bare noe som skjer etter noen mil på klokka? :P

vangsfreaken
26/08/15, 06:40
Har noen prøvd å bytte dashboard? Enten til nytt 940 dashboard eller 960?

Og er det samme greia i 240 og 740?

Et annet spørsmål er jo også - var det slik når bilene var nye, eller er det bare noe som skjer etter noen mil på klokka? [emoji14]
740'n til fatter'n er ikke så ille etter 425k km, der er det egentlig bare litt om man legger trykk på de rette plassene [emoji14]

Om det er "slitasje" kan det nevnes at 945'n min har bikka 298k :)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Nilsson
26/08/15, 10:50
Min har gått 275, ikke full gæli, men mye som knirker myye mindre [emoji13]
Men jeg har sedan, synes 740 og 940 stasjonsvogna knirker mer enn sedan, er de litt mykere i karroseriet pga så langt tak kanske?

GrøftRenser
26/08/15, 11:02
De har vel også enda flere taklister( de som dekker over taktrekket ). Selv har jeg 945, og den har gått 250k

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

jacobsen
26/08/15, 18:55
Tyske biler generelt er mye stillere og strammere i interiøret. Hadde en -95 W124 med 400k KM, og det var som å kjøre nybil i forhold til 940.
Opplevde mye knirk/skrangel på mine forrige 740/940. Ofte kan interiøret være mye skrudd på, dørtrekk feks. Av, på, av, på er med på at ting 'går opp i liminga'

GrøftRenser
26/08/15, 20:07
Ja, jeg opplever også at de er mye mer stille. Som tidligere nevnt har en venn av meg en Vectra, og den er helt stille, uansett hvordan man kjører. Man skulle tro at 940, som jeg vil tro at var en dyrere bil på den tiden, var like så bra. Men Volvoene er selvsagt mange ganger bedre på komfort :)

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Nilsson
27/08/15, 07:18
Synd å si, men er vel ikke mye som slår merc på å være stille. Hatt to 250dieseler, en hadde gått 1,4mill og den andre 620000, ikke noe knirk eller slrangling i interiøret der, men begge holdt på å knekke pga rust, så hjelper fint lite ;)

jacobsen
27/08/15, 18:27
Synd å si, men er vel ikke mye som slår merc på å være stille. Hatt to 250dieseler, en hadde gått 1,4mill og den andre 620000, ikke noe knirk eller slrangling i interiøret der, men begge holdt på å knekke pga rust, så hjelper fint lite ;)
Hørtes ut som de hadde gjort jobben sin ja ;)

Kan forresten røpe at P2-biler er heller ikke spesielt lydløse når kilometerne begynner å trille på.
Ellers har interiøret i Volvoer vært veldig bra gjennom årene. Designmessig pent, godt førermiljø og spesielt gode seter.

GrøftRenser
27/08/15, 18:32
Jeg kommer nok aldri til å kjøpe noe annet enn Volvo, og da helst av den gamle gode typen. Men om det er noen modeller som er mindre knirk i enn andre, så har jeg ingenting imot å bytte over til en 200-serie eller 700-serie :-) Bilen går utrolig lydløst til vanlig, så det er litt synd at knirkingen skal ødelegge det. :(

Slik er for så vidt min bil nå. Førerstolen står for en del av knirkingen, tror noe har gått sønder inni så får prøve å få tak i en ny stol :-)


http://youtu.be/NH15kKlrF78

jacobsen
27/08/15, 23:07
Et triks er å demontere aktuelle plastdeksler og påføre et tynt lag silikon i kantene der plastikk møter plastikk. La det tørke (ofcourse) og skru sammen.
Ville også prøvd litt WD40 inni stolen, antar det er metall/justeringsmekanisme som knirker ? :)

GrøftRenser
27/08/15, 23:10
Fungerer det like bra med f.eks filtteip?
Jeg vil tro at silikonen gjør susen, men jeg har litt paranoia for "destruktive" metoder :)

GrøftRenser
04/09/15, 20:53
740'n til fatter'n er ikke så ille etter 425k km, der er det egentlig bare litt om man legger trykk på de rette plassene [emoji14]

Om det er "slitasje" kan det nevnes at 945'n min har bikka 298k :)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Den 740-en hørtes digg ut iforhold til 940'n min som har trilla nesten 150 000 mindre :)

Hos meg kommer det ikke bare knirk, det kommer også diverse knekk og knak fra dashboardet - nesten så man tror det skal slå sprekker. Det mest irriterende er at dette kan skje mens man kjører avgårde på silkemyk vei i 90 km/t. Heldigvis holder det seg gjerne stille når man bare cruiser, men det et og annet knekk kommer det stadig vekk, dessverre. Når det kommer til diverse broskjøter, opphøyde gangfelt, brostein og lignende skrangler og knaker det i alt som finnes i kupeen, aller verst er midtkonsoll og tunnelkonsoll, men også fra hjørnene i dashboardet(de har vel ikke tilfeldigvis satt dempertårnene i hanskerommet? :P ). Listene på B-stolpen er ikke så gale, men det skal ikke mye til før disse også gir fra seg et og annet knak i svinger.


Jeg må nok også gå over instrumentpanelet, da det rasler ganske mye på grov vei.

larsverm
10/09/15, 14:15
Jeg har to 93-modeller stående, en 244 med lav kjørelengde og en mer gjennomsnittlig brukt 245. 245en har klart mest knirk av disse to, og da legger jeg mest merke til det fra dashbord, hanskerom, midtkonsoll og deromkring. Derfor antar jeg at dette har mer å gjøre med kjørelengden enn med karosseritypen.

GrøftRenser
10/09/15, 18:47
Min 940 har ikke gått spesielt langt - ca 260 000. Hvordan den har blitt kjørt de 245 000 km hvor bilen ikke har vært i mitt eie, har jeg ingen oversikt over, men jeg kan i alle fall si at jeg kjører ganske pent med den - ikke noe sladding her i gården, hehe...

Produseres det fremdeles nye interiørdeler, som midtkonsoll, lister osv eller må alt kjøpes brukt? Frister jo litt å bytte ut alt sammen:) Noe sjarm er det jo i knirkingen, men når det begynner å knekke og knase, så hadde det vært greit å få det litt stillere:)

SirKim
10/09/15, 20:25
Kjør først en gammel 940. Å så kjør en 95-98 960! Natt og dag!

GrøftRenser
10/09/15, 23:06
He he, de tok vel grep etter hvert i toppmodellen :-)

BlåFare
11/09/15, 02:42
Min 245 91- begynner og nærme seg 300 000 knirker noe fra baksetet ellers stille faktisk.
Kan vel nevne att bilen er totalt lyd isolert forutenom taket.
Også er det tectyl med lyddempe masse i.

Men kun irriterende knirk fra baksetet..