PDA

Vis full versjon : clutch funker ikke på volvo 740



turbocontainer
01/07/10, 18:07
hallo:) etter jeg overhalte motoren i min volvo 740 funket ikke clutchen da jeg satt inn motoren igjenn. trykker på pedalen men den går helt i bunn uten noe mot kraft. er m46 med hydr clutch..

kermitt
01/07/10, 19:01
luft clutchen eventuelt juster inn gaffelen.

PS. fått i vei skiten 100% sikkert?

ChrML
01/07/10, 19:09
Du sier ikke noe om hvordan du fjernet slavesylinderen. Enten kan du ta vekk segringen og la slavesylinderen henge igjen i slangen eller så kan du ta av slangen og la slavesylinderen stå igjen på girkassa.

Førstnevnte er somregel det enkleste hvis du har segring tang og den ikke har satt seg fast. Kan hende at noen har vært borti clutsjen eller at stempelet har detti litt ut sånn at du har fått luft inni der. Ville luftet clutsjen.

Hvis du gjorde det på andre måten så er det ganske åpenbart at clutsjen må luftes :).

Regner egentlig med at du vet dette siden du har hatt ut motoren og overhalt. Men kan jo ikke være så mye annet galt. Da må det isåfall være noe mekanisk. At noe ikke er satt riktig sånn at slavesylinderen aldri gir press på trykkplata. Kan jo se det ganske enkelt hvis en trykker og en ser.

turbocontainer
01/07/10, 19:11
hvordan lufter jeg den?:)

får ikke tak i noen hjemme akkurat nå..:S

kermitt
01/07/10, 19:14
tramper inn pedalen til du får trykk og åpner lufteskruen. sånn holder du på til du ikke får ut mer luft og pedalen er så hard som den skal være og jevn.

ChrML
01/07/10, 19:16
Er dere to så er det den standard måten: Trykk inn pedalen og hold, skru opp lufteskruen på slavesylinder, skru igjen lufteskruen og slipp pedalen. Sjekk at det alltid er bremsevæske over den midterste slangen i bremsevæsketanken (veldig viktig, ellers er det som å begynne på nytt, man drar inn mer luft). Kompisen må heller aldri slippe pedalen når lufteskruen er skrudd opp, da suges luft inn.

Men det tar lang tid! Skulle man luftet alle bremsene sånn og fått ut alt så hadde man stått i mange mange timer å luftet.

Derfor burde man kjøpe en sånn:
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-trykkluftdrevet/

Sparer mye tid selv om den koster litt og man kan lufte alene. Lufta clutsjen på 2 minutter alene med den. Alternativt hvis du skulle lufta nå og er alene er å finne på noe annet for å få vakum på luftenippelen. Mulig det faktisk renner av seg selv og, gjorde det for meg, men gikk relativt sakte å lufte sånn :p.

ChrML
01/07/10, 19:18
tramper inn pedalen til du får trykk og åpner lufteskruen. sånn holder du på til du ikke får ut mer luft og pedalen er så hard som den skal være og jevn.
Etterhvert så bør man ikke pumpe flere ganger med clutsjen. Da flytter man lufta rundt istedet hvis det er luft rundt mastersylinderen. Bedre å trykke en gang hver gang.