PDA

Vis full versjon : Dempere og godkjenning 740 turbo



TurboThomas
16/08/15, 11:09
Hei, det har seg slik at jeg har satt inn tubomotor i min 740 gl. Å jeg har fått papirer fra volvo norge om at følgende dempere må byttes:
Foran 85 - Volvo nr. 271105
Bak Volvo nr. 1329507 (alt. 1330332 eller 9140552)
I tillegg må det monteres krengningsstabilisator med diam. 21 mm foran.

Problemet er vel at disse har gått ut? å er det ikke slik at bt. ser ekstra på nummeret på disse siden de skal godkjenne motorbyttet? Vet jo at det finnes andre dempere, å har sett en del på bilstein sprint men tror dere at dem går igjennom og at det blir godkjent? Har helst lyst til å ha skikkelig når jeg først bytter, siden bilen krenger som en båt. Tenkte jeg skulle spørre her før jeg tar en tlf til bt å driter meg helt ut :P

MadAss
16/08/15, 12:25
271105 er erstattet til 274215. Du kan enten be et volvo verksted om å dokumentere at disse er erstattet eller få volvo norge til å gjøre dette.
Jeg godkjente min bil med Bilstein B6 Sport.

TurboThomas
16/08/15, 12:45
Hm, ja. En kjedelig oljedemper :/ Jeg vet ikke hvor mye av en ''oppgradering'' det blir i forhold til de demperene som står på.
Var det i sammenheng med godkjenelse av motor da du måtte skifte dempere? eller bare gikk de igjennom da du var på eu?

Edit: Det skal brukes sammen med 40mm senk

Daruu
16/08/15, 14:10
Send søknad til BT der du spesifiserer at du vil bruke andre dempere enn de som står i papiret.
Hvis de ikke er helt nye så kjøp nye, og skriv det. Feks "tenkte å benytte sportsdempere av typen bilstein B6, disse overgår volvo sine på kvalitet og sportslighet og håper derfor at det ikke er noe problem å bruke disse istedet for de som er nevnt i godkjenningspapirene."

MadAss
16/08/15, 14:26
Hm, ja. En kjedelig oljedemper :/ Jeg vet ikke hvor mye av en ''oppgradering'' det blir i forhold til de demperene som står på.
Var det i sammenheng med godkjenelse av motor da du måtte skifte dempere? eller bare gikk de igjennom da du var på eu?

Edit: Det skal brukes sammen med 40mm senk

Aldri hatt problemer med eu godkjenningen med B6 sport og standard fjører. Er fjørene som i utgangspunktet er godkjenningspliktige, og derfor blir ikke demperne en mangel på eu-kontroll så lenge fjørspennet er ok.

Jeg snakket med BT da jeg byttet motor, og sa jeg ønsket å godkjenne bilen med B6 demperene pga at jeg var misfornøyd med de erstattede volvodemperne.
Dette var ikke noe problem, så lenge et verksted ville gå god fort demperne.

Om du ønsker å ha senkesett på bilen, er jo det bare å snakke med BT og be om å få godkjenne senkesett samtidig.
Dette må du også skrive i søknaden for motorbyttet.

TurboThomas
17/08/15, 16:36
Ser dere nevner B6, men tror dere det blir noen annen sak med B8 sprint? De er jo 30mm kortere men fjerspennet er jo fortsatt innafor selvom jeg bruker 40mm senk?
driver å skriver søknad i skrivende stund. Hadde tenkt å gjøre demperbyttet selv, så er vel ikke noe verksted som kan gi skriv på at det er dem heller men :P Hvis det var det du mente.
Poster kopi av søknad her når jeg er ferdig med å skrive den :)

MadAss
17/08/15, 17:00
Mulig du må ha et verksted til å se over bilen når den er ferdig, for å dokumentere at arbeidet er fagmessig godt utført. Men denne praksisen kan variere fra BT avdeling til BT avdeling

TurboThomas
17/08/15, 17:19
Hei, Det har seg slik at jeg skal sette inn ny motor i min Volvo 740 gl. Typen med turbo, altså b230ft, jeg har fått papirer fra volvo norge om dette. I godkjenningspapiret så nevner de at jeg må bytte dempere til :
Foran 85 - Volvo nr. 271105
Bak Volvo nr. 1329507 (alt. 1330332 eller 9140552)
Litt av problemet er at disse finnes ikke lenger. Det har kommet erstaninger men har ikke funnet noen i norge som har disse. Så jeg lurer på om jeg heller kan benytte Bilstein B8 sprint, disse overgår volvo både på kvalitet og egenskaper. Så derfor håper jeg at det ikke er noe problem å bruke disse istedet for de som er nevnt i godkjenningspapirene.

Jeg tenkte også å motere andre fjærer av typen lesjofors med TUV papirer.

Noe jeg burde endre på søknaden tror dere? :P

MadAss
17/08/15, 18:51
Ville ikke brukt "skal sette inn ny motor", men "ønsker å sette inn ny motor". Viktig å være ydmyk i søknaden. ☺

Tror jeg ville skrevet at du ønsker å godkjenne bilen med senkesett og B8 dempere. B8 kan ikke regnes som en erstatningsdemper, da den er kortere. Derfor enklere å søke om godkjenning av senkesett. Skriv da hvilke fjører du vil bruke, og henvis til TUV papirer på disse.
Så lenge det finnes tuv papirer som passer med turbomotor, skal disse kunne bli godkjent selv om det ikke stemmer med volvo godkjente produktendringer.

Ellers vis informasjon om hk/nm i motor og henvis til volvos godkjente produktendringer.
Skriv også gjerne hva slags eksosanlegg du vil benytte.

TurboThomas
17/08/15, 19:51
Søknad om senkesett/dempere og ny motor i 740GL

Hei.
Det har seg slik at jeg ønsker å sette inn ny motor i min Volvo 740 gl. Typen med turbo, altså b230ft, jeg har fått papirer fra volvo norge om dette. I godkjenningspapiret så nevner de at jeg må bytte dempere til :
Foran 85 - Volvo nr. 271105
Bak Volvo nr. 1329507 (alt. 1330332 eller 9140552)
Litt av problemet er at disse finnes ikke lenger. Det har kommet erstaninger men har ikke funnet noen i norge som har disse.

Så da ønsker jeg å heller å godkjenne bilen min med Bilstein B8 sprint, disse overgår volvo både på kvalitet og egenskaper. I tilegg til senkesett fjærer av typen lesjøfors. Disse er TUV godkjent. Papirene på at de er TUV godkjent, papirer fra volvo norge på motor samt kvittering med selger hvor motor kommer fra o.l tar jeg med til en eventuell visning/godkjenning.

Litt tekniske data om motoren er som følger: 165hk/264nm og 2316cc motorvolum. Legger ved vedlegg til godkjente endringer til 740.





For å være helt erlig, så vet jeg ikke akkurat hvilken eksos som er på nå, men tror det er orginalanlegg fra en 940 turbo. Skal ikke si det sikkert. Men er dette veldig viktig å nevne? Det ser veldig orginalt ut, bortsett fra en litt større endestuss som er lett å ta av.
Noe mer å tilføye? Hva om jeg ikke får igjennom dette? må jeg bare bite i det sure eplet å montere de fæle orginaldemperene?

MadAss
17/08/15, 22:26
Er nok ikke noe problem å få godkjent demperne med senkesettet.

BT var interessert i å vite hva slags eksos jeg hadde. Godkjente min med Ferrita rustfri (ikke sport) til 940. Original eller tilnærmet original er ingen problem. Så lenge du har kat og to lyddempere bør det være greit.

Husk å få med at du har eller monterer min 21 mm stabstag foran. Så at du skrev det i første post.

Ellers er det vel bare å avslutte med. "Håper på positiv tilbakemelding. Mvh xxxx"


MadAss
18/08/15, 06:03
Men har du snakket med BT?

Ring inn og be om å få snakke med en som har med ombygging å gjøre, slik at du får deg en kontaktperson.
Så spør du også hva han ønsker å ha med i søknaden og hvordan de stiller seg ang senkesett.

Jeg sendte min søknad via epost, og hadde hovedsaklig kontakten via det etterpå. Da er det også enkelt å gjøre endringer i ettertid i forhold til søknaden, siden alt blir skriftlig.

TurboThomas
18/08/15, 16:41
Okei. Håper på det da :P
Nei, jeg mener at det er ganske likt orginalt altså. er verfall katalysator og 2 lyddempere på det.
Ja, det skal jeg huske å få med ;)
Hehe, jepp ^^

Har ikke snakket med dem nei. Selve senkesetter burde jo gå greit. Fjærene er det jo TUV på. Men blir bilen lavere med kortere dempere da? kanskje dumt spm, men.
Ja tenkte kanskje det var likesågreit å sende inn søknad sånn at alt er skriftelig. Fikk høre at demperene gikk rett igjennom på vanlig eu kontroll, men siden jeg har fått krav å bytte de om til det og de demperene med nr å slikt så var det kanskje litt værre.

TurboThomas
20/08/15, 16:48
Tenker å sende søknad nå, å høre hva dem sier. Om noen ikke har noe mer å komme med :)

TurboThomas
25/08/15, 19:41
Fiikk svar fra bt nå. ''Ved montering av senkesett så må de støtdemperne som er nevnt i senkesettpapirene benyttes når disse er å få kjøpt.''

Det jeg jeg reagerte litt på var støtdempere nevt i senkesettpapirene må brukes, men er det nevnt noe om demperene der? Er jo bare i volvo sine pairer der?

Men uansett, da får jeg da fanken bare bestille dem orinale demperene å heller invistere i båtførerprøven, hvis jeg skal kjøre på svingete vei xD

MadAss
25/08/15, 22:19
Er nok at støtdemperne må stemme overens med det som er beskrevet i TUV papirene til fjærene.

TurboThomas
26/08/15, 05:08
Men er det i det heletatt nevnt støtdempere i tuv til fjærene? Synes det nesten hørtes rart ut jeg da men. Sikkert ikke umulig

Daruu
26/08/15, 08:26
Nei det skal ikke være det, men du kan jo spørre spesifikt om det var det SVV folka mente da

TurboThomas
26/08/15, 11:24
Kan vel sikkert spørre, men antar at jeg må bruke de orginale demperene siden det står i papirene til volvo.

Selvom det er fryktelig surt å skifte til dempere med småe endringer enn de orginale som allerede står på bilen.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

kimove
26/08/15, 11:26
Men er det i det heletatt nevnt støtdempere i tuv til fjærene? Synes det nesten hørtes rart ut jeg da men. Sikkert ikke umulig

Jeg har ikke sett noe om spesifikke dempere i tuv papirene til lesjøfors senkesettet ihvertfall :p Kadetten jeg hadde derimot, der sto det et spesifikt delenr på et sett med konidempere som skulle være good shit til det 60mm senkesettet jeg satte på :p

TurboThomas
28/08/15, 06:07
Tror det gikk litt fort i svingene til de. Han rettet seg til at det var papirene til volvo de mente.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

MadAss
30/08/15, 15:46
Jeg skal forresten ha 274215 demperne liggende om du er interessert.
Har vært brukt ca et halvt år tror jeg. Har ligget lagret i ca tre år nå i ettertid. Har dessverre ikke kvitteringen på de.

TurboThomas
31/08/15, 08:30
Har sendt deg en pm ☺

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

TurboThomas
15/09/15, 14:42
Hmm.. nå må jeg lure litt her. Fikk pris fra kverneland ang de orginaldemperene. De skulle ha over 10k for dem? Får det virkelig ikke til å henge på grep jeg altså. Når jeg ser at enkelte av de orginaldemperene selges for 500 stykket hos blandt annet skruvat. Selv B8 er jo billigere?

MadAss
15/09/15, 20:22
Dette må jo være med arbeid i så fall. Mener disse ligger rett under 1000 lappen pr stk originalt

Tommen
16/09/15, 11:03
Stemmer at 274215 ligger rundt 1000,- stk

TurboThomas
16/09/15, 13:16
Var vist bare dempere den prisen.. men uansett, søkte opp nummer frem og bak hos skruvat og da fant jeg gassdempere foran og bak så da tror jeg at jeg går for dem. Kan vel sikkert slenge en kvittering på dempere foran til BT om de er i tvil hva som sitter der.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

TurboThomas
16/09/15, 16:06
vet noen av dere hva som er forskjell på Denne (http://www.skruvat.no/Stotdemper-P11586.aspx) og denne (http://www.skruvat.no/Stotdemper-P342836.aspx)
samme med de bak også
denne (http://www.skruvat.no/Stotdemper-P12024.aspx) og denne (http://www.skruvat.no/Stotdemper-P52427.aspx)? er det bare olje vs gass eller er hva? :P hvike av dem er best? Vet jo at dem uansett ikke er top notch men bare lurer.

MadAss
16/09/15, 20:42
vet noen av dere hva som er forskjell på Denne (http://www.skruvat.no/Stotdemper-P11586.aspx) og denne (http://www.skruvat.no/Stotdemper-P342836.aspx)
samme med de bak også
denne (http://www.skruvat.no/Stotdemper-P12024.aspx) og denne (http://www.skruvat.no/Stotdemper-P52427.aspx)? er det bare olje vs gass eller er hva? [emoji14] hvike av dem er best? Vet jo at dem uansett ikke er top notch men bare lurer.
Ene er olje og den andre er gass. Bestsellers er vel "billigmerke" s8m skruvat selger.