PDA

Vis full versjon : 940 : Bytte til større turbo



gasgasboy
01/07/10, 15:24
Jeg har lenge gått å tenkt på å bytte turbo, er ikke sikkert det skjer med en gang, da jeg skal ha nye dempere osv først :)

Så jeg lurte på hva er det man må tenke på, ang olje tur-retur ? Må jeg borre opp og gjenge opp returen, også bruke orginal tur inn til turboen ?
Jeg burde vel også ha ett nytt grenrør, noen som har ett bra å annbefale ?

Også en ting til, wastegaten burde vel byttes til en med litt mer grunntrykk, er det riktig ? :)


Mvh Magnus

henrik940
01/07/10, 15:27
Bare å gjenge returen. Fordel å ha motoren ute da dette skjer ;)

gasgasboy
01/07/10, 15:31
Gjenge opp større i samma hullet, eller borre nytt hull ? :)
Ja, hadde planer om det, da jeg skal få lakkert motorrommet samtidig tenkte jeg :)

henrik940
01/07/10, 15:48
Gjenger i hølet som er der

gasgasboy
01/07/10, 16:04
Okai ! Takk for svar :D

ChrML
01/07/10, 20:46
Egentlig så er hullet som er der akkurat på kusehåret for trangt for en 3/4" gjengetapp. Men det går å gjenge, men viktig å ha mye press på mens man drar så man ikke drar over gjengene på vei nedover.

Skulle man borret opp hullet til eksakt riktig dim for tappen så risikerer man å gjøre hullet ovalt eller lignende med mindre man har mulighet for å sette motoren i en jigg under en fastmontert bormaskin med riktig bor. Noe de færreste har. Så i min erfaring fungerer det fint å gjenge rett i hullet du har sålenge man bruker mye press og gjenger relativt rett innover. Vi brukte fastnøkkel til å vri tappen med motoren ute, mens en sto med en pipe oppå der og pressa alt han makta.

gasgasboy
01/07/10, 21:58
Ja, jeg skjønner ! Men blir det ikke spon osv som vil havne inni motorn, eller er det minimalt ? Kanskje greit å bytte olja etter at man har gjort det ? :)

Tusen takk for svar ! Skal få handla meg en turbo, og litt saker, så får man se :)

ChrML
01/07/10, 22:07
Ja, jeg skjønner ! Men blir det ikke spon osv som vil havne inni motorn, eller er det minimalt ? Kanskje greit å bytte olja etter at man har gjort det ? :)

Tusen takk for svar ! Skal få handla meg en turbo, og litt saker, så får man se :)
Vi hadde motoren ute. Så vi bare tok av bånnpanna og tok det vekk (bunnpanna skulle også byttes likevel). Er veldig køddent hvis du skal gjenge det mens det står i bilen. Ingen steder å sikte fra så kan bli litt vanskelig å få det rett så det ikke låser seg lengre inn. Og vanskelig å få press på.

Har jo bare et forsøk og. Så ville kanskje anbefalt å dreie hylser du banker nedi istedet hvis du ikke har planer om å ta ut motoren.

gasgasboy
01/07/10, 22:11
Må se det ann litt, har lyst til å ha ut motorn så jeg får vaska den, evnt malt den skikkelig rød igjen, vaksa motorrom osv :) Må se han litt, kommer ann på hvor fort jeg bestemmer meg for å gjøre, men det er jo som du sier, blir jo mye bedre om jeg tar den ut :) .

Ang dreie hylser, da tenker du på at jeg dreier noen som passer inn i returen, og banker dem inn ? Vil det bli tett ?

ChrML
01/07/10, 22:14
Må se det ann litt, har lyst til å ha ut motorn så jeg får vaska den, evnt malt den skikkelig rød igjen, vaksa motorrom osv :) Må se han litt, kommer ann på hvor fort jeg bestemmer meg for å gjøre, men det er jo som du sier, blir jo mye bedre om jeg tar den ut :) .

Ang dreie hylser, da tenker du på at jeg dreier noen som passer inn i returen, og banker dem inn ? Vil det bli tett ?
Yup, var det jeg tenkte. Blir tett det hvis du dreier et lite spor til en passende O-ring sånn at den havner litt utenfor selve hylsa (så det blir et lite klem på den). Bare lage den litt kon i kanten så du får entret den og så stor at du akkurat får banket den nedi.

Så kan du bruke slange og slangeklemmer for eksempel derfra og opp.

gasgasboy
01/07/10, 22:15
Ja, skjønner ! Men da får man se hva det blir til ! Nok en gang, tusen takk for fyldig svar :) !