PDA

Vis full versjon : Problemer med bremser Volvo 945.



Biggs
14/08/15, 23:58
Var en tur på butikken i dag, og hadde en kjedelig opplevelse på veien hjem.
På et rettsstrekk hadde jeg greit driv for å si det sånn. På enden av rettstrekka er det en høyre venstre kombinasjon som er litt krapp.
Når jeg nærma meg enden av denne strekke og begynte å prøve å bremse skjedde det noe rart
Pedalen gikk ikke inn.... Så jeg fikk ikke trykka inn bremsene. Trykte det jeg makta men skjedde ikke noe. Fikk hivd bilen rundt svingene og vips så virka bremsene igjen...
Har sett rundt og det er ingenting som er i veien for at pedalen ikke skulle gått inn når jeg trykka på den. Eneste jeg syns jeg merka var at kunne kjennes ut som abs en som stod i mot når jeg prøvde å bremse. Liten antydning til vibrering i pedalen når jeg tråkka til.

Har aldri hatt problemer med bremsene på denne bilen så jeg synes det var en meget ubehagelig opplevelse. For 2 uker siden bytta jeg den ene abs sensoren til ene framhjulet med en kjøpt frabbiltema.

Noen som har vert ute for noe lignende? Eller har tips om hva jeg kan sjekke? Lite lysten på å kjøre mer med den bilen før jeg tror jeg finner en løsning...

Takk..

Biggs
15/08/15, 13:59
Har testa litt i dag... Når jeg kjører med jevnt gasspådrag f.eks. 2 gir og trykker inn bremsen virker det greit første gang. Men dersom jeg slipper og trykker inn pedalen en gang til blir den mye hardere før 3 gang og pedalen blir steinhard og ingen bremser...

andreas.
17/08/15, 00:27
Er ikke det normalt på bensinbiler da? Ved pådrag har du jo ikke vacuum i innsuget.

Biggs
17/08/15, 08:52
Det vet eg ikkje prøver litt forskjellig for å fremprovosere samme resultat. Tok av vakuum slangen på bremsekraft forsterkeren, da ble bremsepedalen ekstremt tung samme ca som den var når jeg var ute å kjørte. Bremsene skal vel virke normalt for det om bremsekraft forsterkeren er kobla vekk..? Er jo bare en slags servo?

eab
18/08/15, 13:38
Det skal virke "som normalt" ja, bortsett fra at foten din må stå for all kraften. Det kan være du har en lekasje i bremsekraftforsterekern, i ventilen som sitter der slangen går inn i forsterkeren eller i gummipakningen rundt slik at vakumet forsvinner.

Hvis du tror abs'en spiller deg et puss så kan du jo ta ut sikringen og kjøre uten for å se om problemet forsvinner.

Biggs
21/08/15, 10:05
Har bytta bremsekraft forsterkeren og hoved sylindern. Nå virka bremsene både med og uten vakuum
:) demonterte den gamle fra hverandre for å se om noe gikk tregt.. Men finner ikke noe galt..