PDA

Vis full versjon : 2001 Volvo V70 2.0 t aut



lka
08/08/15, 17:41
Er på jakt etter bil som hovedsakelig skal kjøres ca 12 000 km i året, utelukkende på langtur. (har el bil til alle korte og mellomlange turer). Har ikke lyst å bruke mer penger enn nødvendig, men vil ha en bil som er sånn noenlunde driftsikker. Hvordan er kvaliteten på Volvo V70 fra begynnelsen av 2000 tallet? Har sett på en 2001 modell V70 2.0 aut som er gått like rundt 200 000 km og selges for ca 65 000 kr. Ser veldig fin ut og har alle servicer samt er Eu kontrollert for to år frem i tiden. Er dette et høyrisiko prosjekt?

Per Turbo
08/08/15, 17:56
Jeg syns det var litt dyrt, med tanke på at jeg betalte 85000kr for en 2005 2.0T med 219000km i fjor. Riktignok en gammel UP bil men ja.. :)

Ellers er bilene veldig driftssikre ja, vanlig stell og vedlikehold gjør mye

lka
08/08/15, 19:28
Prisen kan diskuteres, så ser ikke for meg å gi noe særlig mer enn 55 000 kr for bilen.

mrstfu
08/08/15, 19:56
Det er slitedeler på alle biler, og du kjøper deg ikke noe vedlikeholdsfritt, bare så du er klar over det. De første to-tre årgangene hadde noen barnesykdommer med automatkassa, men sålenge denne enten er byttet på garanti (burde fremgå av servicehistorikken) eller tatt godt vare på med jevnlig flushing av kasseolja, burde du komme unna med en hyggelig handel.

Lykke til med kjøpet.

FroBe
08/08/15, 20:32
Her er en liste med ting som kan gå galt på P2 bensinbiler av tidlig årgang (pruteliste?), forøvrig er det veldig kjekke biler:

Automatgir kan gi dyre (30-70000 kr) reparasjoner, men når de virker er de kjekke. Symptomer kan være ujevn giring eller problem å gire.
Alle 2000-2001 har en svakhet med gasspjeldet (ETM) (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM) som er dårlig konstruert, i USA fikk de 10 års garanti på dette etter søksmål. 2002 og nyere ble laget med en annen type gasspjeld. Diverse symptomer, men ofte ujevn tomgang.
2001-2004? har svakhet i speedometermodulen (DIM) (http://forum.vccn.no/showthread.php?14177-Volvo-01-og-nyere-med-DIM-feil) som kan begynne å jukse i display/lys/klokke. Ny koster fra 7000kr i Sverige, reparasjon kr 3000.
Det er mange foringer og oppheng i en moderne forstilling, men dette regnes vel som slitasjedeler...
Alarmsirenen (http://forum.vccn.no/showthread.php?33858-Bytte-batteri-i-sirenemodul) ryker på grunn av batterisyre, disse koster rundt kr 2000. Sjekk om du klarer å utløse alarm (hylelyd) ved å åpne en låst bildør via åpent vindu.
Hengslet til tanklokket ryker ofte, lagervare og lett å bytte.
Bakviskeren kan ryke i mekanismen, dyrt å kjøpe ny.
Ny nøkkel og fjernkontroll (http://forum.vccn.no/showthread.php?31951-Hvor-er-ny-n%C3%B8kkel-fjernkontroll-billigst) koster rundt kr 4000 med programmering, man kan ikke kjøpe brukt som på gamle Volvo-modeller.
Mange anbefaler å bytte luftmassemåler (AMM) og fremre lambdasonde ved 160 000km, disse koster rundt 3000 kr hver i Norge eller en tusenlapp hver fra eBay eller USA.
TCM-solenoiden som overstyrer turbotrykk etter signal fra ECM kan bli dårlig og gi ujevn gassing/akselerasjon.
Originale hjullagre hadde dårlig forsegling og gir rumlelyder som er vanskelige å lokalisere. Koster noen tusenlapper.

Jeg har også lyst til å kjøpe en elbil for all småkjøringen og spare Volvoen til langkjøringen. Problemet kan bli å få elbilen opp den bratte oppkjørselen på vinteren, da er firehjulsdrift kjekt å ha...

lka
08/08/15, 21:44
Takk for gode tips. Bør kanskje gå for noe litt nyere da for å slippe unna potensielle feilkilder. Er det vesentlig mindre feil på 2004 og 2005 modellene?

gswede
08/08/15, 22:12
Njaeiii noe men desto dyrere når noe ryker. Styr unna biler med soltak.

FroBe
08/08/15, 22:48
Nyere Volvo finner du nesten utelukkende med diesel.
Billigere i drift, men disse har sine egne feil og problemer med EGR, turboproblemer, intercoolere og dieselvarmere.

holter
08/08/15, 23:52
Hei. Om du syns den bilen du har sett på virker som et fornuftig kjøp så ser jeg ingen grunn til at du ikke burde kjøpe den . Med tanke på pris så ville ikke jeg gitt mer en 35 tusen for en bensin v.70 2001 men jeg har heller ikke sett bilen -ville egentlig aldri kjøpt det siden jeg har hatt det og sett hva forbruket er der kontra diesel volvo , men det må bli opp til hver enkelt og velge. volvo har en del kjente feil om du kjøper 00... eller om du kjøper 05.. 07 o.s.v - noen kan jo fortelle meg hvem biler som ikke har feil for da skal jeg kjøpe den bilen neste gang :) fordelen med volvo er at den dagen om feilen kommer så finnes det nok av alternativer til steder du får rimelige deler - det er ofte ikke like enkelt på mye andre biler .Slitedeler blir det på alle biler . Så lykke til med bilkjøpet - om det blir volvo eller noe annet .

Ellen Guttormsen
10/08/15, 21:12
Er på jakt etter bil som hovedsakelig skal kjøres ca 12 000 km i året, utelukkende på langtur. (har el bil til alle korte og mellomlange turer). Har ikke lyst å bruke mer penger enn nødvendig, men vil ha en bil som er sånn noenlunde driftsikker. Hvordan er kvaliteten på Volvo V70 fra begynnelsen av 2000 tallet? Har sett på en 2001 modell V70 2.0 aut som er gått like rundt 200 000 km og selges for ca 65 000 kr. Ser veldig fin ut og har alle servicer samt er Eu kontrollert for to år frem i tiden. Er dette et høyrisiko prosjekt?
Jeg kjøpte min V70 2.4, mod 2001, 213000 for 45000 ferdig reg.


Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

lka
12/08/15, 14:15
Hva med denne (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=62050129)? Er dette en eneste stor utgiftspost?

FroBe
12/08/15, 16:41
Tror den har ligget for salg en stund nå, men Årdal er jo ikke en plass man bare tar en svipptur for å kikke på bilen...

Hun har listet opp masse standardutstyr som de fleste slike biler har, litt mer uvanlig er soltaket og automatisk kontroll av resirkulert luft (luftføler sjekker kvaliteten på luften som suges inn).
Dette er en 2002-modell uten problematisk ETM, men firehjulstrekken er viskosebasert. Den litt mer avanserte Haldex-varianten med antiskrens kom i 2003.

Prisen er høy etter min mening, men du er kanskje flink å prute?
Ut i fra bildene ser den velholdt ut, men det er vanskelig å vurdere motor, girkasse og hjuloppheng ut i fra bilder.
Hvis du vil kikke på den er det sikkert mulig at dere kan møtes på Tau en dag det passer, da slipper du å bruke opp strømmen på å kjøre inn til Årdal og tilbake. Elbilen din er gratis på ferja, du betaler kun passasjerbillett.

holter
12/08/15, 17:27
Hei. Ser jo grei ut av bilder den bilen - prisen er noe annet og at det er bensin bil , trodde dem med elbil var opptatt av drivstoffkostnad:) jeg ville gått for en v70 diesel bil -ligger mye 05-06 2.4 d til rundt 100 på finn , men kanskje ikke rundt der du bor . Så får du den til en bra pris og det er skiftet det meste av slitedeler så er det ikke mer risiko på den bilen en noe annet .

FroBe
12/08/15, 18:17
Glemte å si at min 2001-modell ligger bensinforbruket på omtrent 0,9l/mil på langkjøring. Litt lavere ned til Kristiansand, mens på motorveiene i Danmark med 110/130-soner ligger forbruket rundt literen. Småkjøring blir fort 1,2l/mil.
Diesel bruker vesentlig mindre, og med avgiftsendringer der diesel ble premiert på begynnelsen av 2000-tallet overtok dieselmodellene nesten hele salget til Volvo.

Likevel skal man ikke se seg blind på forbruket. Med vår kjørelengde på nesten 14 000 km i året så er verditap, reparasjoner, oppdateringer, slitasje, forsikring, ferjebilletter og diverse bilutgifter såpass høy at økonomien knapt merker forskjellen om bilen drikker 0,5 eller 1 liter/mil. Kjører man mye mer så vil drivstofforbruket ha mer å si.

lka
12/08/15, 21:56
Jeg er ikke så redd for drivstofforbruket. Bilen skal kjøres maks 12 000 km i året (antageligvis mindre) og kun på langtur. Da vi har hytte i Røldalsområdet er firehjulstrekk kjekt, men ikke nødvendig. Jeg syns likevel XC70 er en tøffere bil enn vanlig V70. Har også sett på denne http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=62622012&fks=62622012? Litt nyere og med 2.5 t motoren. Kanskje denne er et bedre valg?

FroBe
12/08/15, 22:25
Den ser kjekkere ut enn den i Årdal, og prisen er tilnærmet lik.
Nyere, antiskrens, litt bedre firehjulstrekk, litt sterkere motor, DAB-radio, to oppvippbare/integrerte barneseter for mellomstore barn.
Om den mangler soltak kan ses på som en fordel eller ulempe. Fargene er det sikkert forskjellige meninger om.

holter
13/08/15, 00:24
Ser grei ut den siste du la ut . Så da er det bare og kjøpe , har selv sett på bil siste 6 mnd og blir aldri enig med meg selv eller selger :)

FroBe
13/08/15, 06:07
Jeg så på bil mindre enn en uke, men da var det rimelig intensivt med lesing her på forumet for å oppdatere meg på hva som var skjedd siden 850 og hva man måtte være oppmerksom på med disse modellene.
Deretter laget jeg et regneark der jeg noterte opp potensielle kandidater fra Finn og Autodb, hva disse hadde av fordeler og ulemper.
Tilslutt prøvekjørte jeg noen biler, korrigerte informasjonen på regnearket og endte opp med den jeg har i dag.

lka
13/08/15, 16:44
Takk for gode svar. Har klart å prute ned prisen på den siste jeg linket til med 10 000 kr så nå er bare spørsmålet om jeg tør hoppe i det.... Føles litt mer utrygt enn den 2012 V50 D2 en jeg har idag.

holter
13/08/15, 17:30
Blir omtrent som jeg har gjort - blitt mest postit lapper her , men veid fordeler ulemper - pris på innbytte kontra selge selv . Var og prøvekjørte 2 stk i dag hos forhandler og etter diskusjoner i minst 1 time med forhandlinger -reforhandlinger så endte det opp med denne . Første bilen jeg har kjøpt som kun ble prøvekjørt noen få km i kø midt i oslo :) Men tror - håper det ble et ok kjøp ... 300 f.reg http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=5701779&finnkode=62518240 og 90 for innbyttebil som er en 06.v70. 2.4 d , ga 100 f reg for den for 1,5 år siden . Klarte og styre unna en mitsubishi outlander til samme pris som var en 2011 mod med 65 t km , er vel ikke noe problemløser forum for dem og kan vel ikke svikte volvo :)

holter
13/08/15, 17:41
Med tanke på alder er det nok mer utrykt - men xc 70 er en veldig god bil og kjøre på langturer - prøvde en v60 en gang og joda var en grei bil men ingen v70 eller xc 70 .. Hadde det ikke vært for kjerringa som sier at hun må ha en høy bil hadde det blitt xc 70 :) så liker du bilen - blir fornøyd når du prøver den så er det vel bare og kjøpe . Beste hadde sikkert vært og gått for 08- 12 modeller av xc70 - men da er det bare dieselbiler som finnes og koster desto mye mer .