PDA

Vis full versjon : Test av dobble krenghemmere forran



TeamBørnOut
01/07/10, 04:18
Mange (les: Ikke alle) tror at en stivere krenghemmer foran hjelper mye på veigreper! Det har blitt diskutert litt før her. noen anbefaler jo også å montere 2sk orginale krenghemmere isteden for å koste på seg et grøvre et.
Bilen føles jo mye "stivere" ut. å man får jo nesten følsen av at dette er penger spart og veigrep tjent! men hvis man ikke har 30-40år gammle fjører så er det neppe tilfelle! Det er mange som gjør bilen sin tregere med slike modifikasjoner. selv om de tror bilen ligger bedre på veien. Det er MYE gjort i østfold.. og vet det er blitt nevnt på forumt også.
Skulle "bevise" for noen kammerater at dette er så feil så feil.. så jeg smelte i sammen 2stk orginale (tynne greier fra 95 940 sedan). og lot en kammerat ta en test tur(hjem fra oslo). Det er samme opplevelsen som jeg fikk når jeg monterte whitelines stag på den gammle 940n min. bilen understyrer mer... Men at det skulle bli så jævlig forskjell trodde jeg ikke :D
for å i det heletatt få ut ræva på bilen måtte den kastes ut i sladd :D ellers var den å kjøre som en "merce"(- litt fart). den understyrte veldig! å det sir litt når ræva på en bil med stiv aksel ikke slepper først!
Det er ikke akkurat en vitenskaplig test :D men håper den kanskje er en oppvekker for noen!
Videoen er elgammel og veien er stengt av flere steder. så please ikke kom med mas om at presidentens liv er i fare fordi noen "råkjørte" kl 4 om natta. Politiet er faktisk å se på filmen også hvor de stenger av veien og holder trafikken i sjakk!

Redigerer tråden å slenger inn filmene(2deler) etterpå! jeg har ikke værdens raskeste linje og youtube sier det er "omtrent 151 minutter igjen" før del 1 er oppe.


Oppsettet på bilen er følgende:
1995 sedan
FK 0.8bar 13c
3" Jt.
bilsten cs forran sprint bak.
lesjøfors.
poly foringer i alt som er.
gode sommerdekk på 17" felg (ikke sharif gummi....) 215 forran og 225bak 40profil.

Forskjellen mellom den orginale krenghemmeren og whiteline staget var grei. bilen krenget mye mindre og overstyrte helt likt.
(grunnen til at min ikke gjorde dette(som jeg nevnte lengre opp i innlegget) var fordi jeg kjørte med stivere fjører. da gjorde whiteline staget vondt værre. nytt orginalstag var faktisk best).
Men fra whiteline stag til dobble krenghemmere var det utrolig forskjell som sagt! farlig audi følse noen ganger :D

skal lage en ny "test" snart igjen hvor man tester dobble krenghemmere bak! det er mye morsommere :D (hvis man ikke tenker runde tider, men dekkrøyk :D)
egentlig burde man testet på en bane hvor man kunne sjekke runde tider. men man ser veldig lett på filmen at det ikke går fort... hadde man kjørt fortere hadde man ikke kommt frem..
(144minutter igjen til film del 1 er ferdig opplastet....)

Håper fler kommer med lignende oppsett og erfaringer! er mye 740 og 940 her inne. så tips å triks er jo bra å ta med seg!

edit: 110min igjen! Men film nr1 har fått lyden litt skadet.... skurrer etter noen sek.. så man hører ikke dekkskrik å hva som blir sagt... får vell filme på nytt i morra å bruke en annen mobil! film nr2 fungerer fint. men der blir det ikke kjørt så man virkelig ser hvor understyrt bilen ble... men slenger de ut fordet! er vell bare å skru ned lyden å bruke fantasien :D


edit2: film nr1
0oUQh9sSK3I
etter ca 1min så skurrer det veldig. men man hører jo hvordan det piper i svingene før dette. farlig oppsett hvis man er vandt til bil som svinger bedre.
film 2 kommer senere.. 100min igjen
edit3: man ser faktisk ved 1:30 at selv 20kmt over fartsgrensa så sklir bilen ut av svingen :D

edit4: film nr2. ser det ikke så bra der. tar det litt easy.
men ved 4:50 så ser man det veldig godt når personen gir på litt i svingen. sklir ut mye...
7W6dWXWycLM

Teebob
01/07/10, 12:31
Blir det ikke misvisende og bare teste med staget fremme? Jeg monterte først 23mm stag bak på 240en, da ble den sinsykt overstyrt.. Men, når jeg fikk påplass 23mm staget fremme, ble den bra igjen.. Og den hang tilsynelatende mye bedre enn med de orginale stagene.. Kjørte med ukappa lesjöfors senkesett.. Og bilstein racing fremme, og gule koni på medium bak..

Morgis
01/07/10, 12:43
Men ikke alle setter bilene opp for bruk på bane eller sidelengs på stikkveiene.
Jeg byttet til grovere stag fordi jeg hater biler som velter seg i svingene ved vanlig kjøring på norske kjerreveier.
Ikke nødvendigvis for å komme fortere gjennom svingen (selv om det nå faktisk går fortere fordi man blir litt mer fartsblind når man ikke kommer på 2hjul gjennom svingene)..


Men studerer man svenske sleepere med ville motorer, så fjerner faktisk mange av svenskene stabstagene helt, for å få krefter bedre plantet i bakken.
Senker bilene og noe stivere fjører for å holde kurs gjennom svingene uten å understyre....

TeamBørnOut
01/07/10, 17:34
Morgis: sant så sant! men få som sier det er derfor de vil ha grøvre krenghemmer.
ja mange som fjerner krenghemmerene når de har stivere fjører. veldig kjent i audi "racing" miljøene at de fjerner krenghemmern for å komme raskere rundt banen.
Men laget denne tråden fordi mange faktisk monterer 2stk for å kjøre fortere gjennom svingene :)
Teebob: ikke missvisende! hadde jeg hatt grøvre bak ville den nok sluppet i ræva men hastigheten ville gått ned enda mer! å det gikk sakte nok som det var nå

ChrML
01/07/10, 18:35
Blir det ikke misvisende og bare teste med staget fremme? Jeg monterte først 23mm stag bak på 240en, da ble den sinsykt overstyrt.. Men, når jeg fikk påplass 23mm staget fremme, ble den bra igjen.. Og den hang tilsynelatende mye bedre enn med de orginale stagene.. Kjørte med ukappa lesjöfors senkesett.. Og bilstein racing fremme, og gule koni på medium bak..
Først fjerner du veigrep bak sånn at bilen blir overstyrt, og deretter fjerner du veigrep foran sånn at bilen er greit balansert igjen, men at du totalt har mindre veigrep både foran og bak.

Ser ikke hvordan det er misvisende?

TeamBørnOut
01/07/10, 19:04
Skal teste igjen i kveld med whiteline staget :) skal filme med en annen mobil da så man slippr skurringen... satt jo egentlig å hadde fine kommentarer :D

TeamBørnOut
02/07/10, 05:51
kan bare si det fungerte veldig mye mye bedre med whiteline staget :P filmen blir nok ikke lagt ut.. får se hvis vi finner et lukket område å teste på igjen :)

ClassicTurbo
02/07/10, 12:17
Hva med å teste runder på bane, må si de filmene viser lite og ingenting. Men er helt med på at stivest mulig ikke er best.

Men når det er sagt, så skjønner jeg ikke poenget med å gå ned til 40 profil på 215 dekk i 17" dim, rulleomkrets har jo større innvirkning på kontaktareal enn bredde på dekket. Siden du skal komme fortest mulig rundt svingene;)

TeamBørnOut
02/07/10, 16:44
vell. hadde lyden fungert hadde man hørt mye bedre at bilen skle helt ut.
burde vært prøvd på bane ja. fikk vell opp 40-50kmt mer gjennom noen svinger nå :P
minst mulig profil fordi jeg vil ha minst mulig vekt på hjula

Karl
02/07/10, 20:14
Kjører med whiteline foran og originalt bak på 740tic banebilen. Det fungerer helt ypperlig og veigrepet er bra med skikkelige dekk.

Den var nokså understyrt i utgangspunktet og det ble ikke spesielt bedre med tykkere stag foran. Fordelen med å bytte er at bilen krenger mindre og virket litt mer kontrollerbar og stødig i høy hastighet. Uten at det ble tatt noen rundetider før/etter whiteline så vil jeg tro at vi kjørte fortere etter montering. For min del vil jeg si at fordelen med lite krenging oppveier understyringstendensene på banekjøring. Jeg synes det er lettere og mindre dramatisk å kontrollere understyringen enn at hekken plutselig slipper i svingene når man kjører rundetider.

Største innvirkningen på veigrepet har nok dekkene. Kinadekk på bane er IKKE noe suksess når det gjelder rundetider;)

TeamBørnOut
02/07/10, 21:16
lettere kontroll har man jo når bilen understyrer som nå. ingen tvil. går jo mye saktere hehe

nei kina dekk er ikke noe man leker schimi med. jeg kjøpte meg 18" i dag. kjøpte gode dekk forran og la på noen sharif dekk bak (tom for ritalin i en uke til å da er det dyrt med skikkelig dekk...). tok en test tur å det gikk enda saktere med de nye 18"erne :D vekt har vannvittig mye å si på veigrepet :D
Nå skal det gå enda saktere for nå er hengerfeste montert å 66n skal inn å kappes ut enda mer!

Karl
02/07/10, 21:26
Tror ærlig talt at man kan ha større fart i svingene med en liten understyring, det justerer man enkelt med litt mer rattutslag. Man mister atskillig mer fart når ræva kommer ut, da raser rundetidene.

Når du tenker vekt og veigrep, er det på hjulene du mener da? I såfall må jeg bare si at slicks veier mye mer enn vanlige dekk men veigrepet er overlegent;)

TeamBørnOut
02/07/10, 21:32
raskest rundt en sving er med ørlite overstyring! fakta :)
jeg tenkte på ufjøra vekt på de herlige norske veier. veiene i østfold er ikke akkurat 100sone veistandar. 180-200kmt så har vekta veldig mye å si. ja slicks veier litt mer. men det bruker man ofte på bane hvor underlaget er en del bedre å hjula ikke spretter så ille rundt :)
Nettopp derfor det er så deilig å slippe 120kg død vekt som demperne prøver å holde på bakken med 1055 65 aksel kontra 31 aksel.
På bane så er jo egentlig volvo 66 og 360 sin bakaksel det beste som finnes. men ugjenheter vil ødelegge for dem.

Karl
02/07/10, 22:12
Det er mulig at man kjører raskere runder med ørlitegrann overstyring på en balansert sportsbil. Det er ikke akkurat tilfelle med en gammel 740 så påstanden min om raskere runder og lettere kontroll med ørlite understyring står fortsatt på den bilen.


På landeveien er det myk bil og høy profil på hjulene som gjelder, ikke sant;)

Sebbe
02/07/10, 22:21
om det er en sportsbil eller 740 har ikke noe å si, fakta er at det går fortest med litt overstyring, resten hviler på sjoføren :)
og det med at du har bedre kontroll med understyring enn overstyring kommer også ann på sjoføren, jeg mener det er bedre at bilen er overstyrt enn understyrt om man skal kjøre raske runder. fordi en overstyrt bil er mye lettere å kontrollere, og man kan akselerere ut av svingen mye lettere.

TeamBørnOut
02/07/10, 22:48
overstyrer bilen så kan man alltid redde seg inn. understyrer den så taper du :)
kommer an på sjåføren og hvor god kontroll man har. de fleste biler ( også volvo ) understyrer fra fabrikk fordi gammle damer å jenter merker når de kjører for fort da. "svinger ikke bilen kjører jeg for fort" .

Karl
02/07/10, 23:01
om det er en sportsbil eller 740 har ikke noe å si, fakta er at det går fortest med litt overstyring, resten hviler på sjoføren :)
og det med at du har bedre kontroll med understyring enn overstyring kommer også ann på sjoføren, jeg mener det er bedre at bilen er overstyrt enn understyrt om man skal kjøre raske runder. fordi en overstyrt bil er mye lettere å kontrollere, og man kan akselerere ut av svingen mye lettere.



Har du kjørt på bane? En med svinger man kan holde høy hastighet i?

Det er godt mulig at det er teoretisk riktig. Men å få til ørlitegrann overstyring på en 740 på en slik kontrollert måte at du kjører fortere gjennom svingene vil jeg gjerne se at du klarer. Det er stor forskjell på teori man har lest seg til på internett og fakta når man sitter bak rattet på en bane.

Det med fart ut av svingene er også litt så der.. Om du allerede har slipp på hekken så vil det ikke bli bedre om du gir gass ut av svingen. Om du derimot har littegrann understyring og så gir gass vil du få en mye bedre utgang. Dette har jo Porsche vært kjent for i alle år og det er jo ikke akkurat noen sinkebil.

Du har rett i at mye hviler mye på sjåføren, det er det som er det geniale med banekjøring. Man kan treffe på en uerfaren sjåfør i en råtassbil som man klarer å passere. Samtidig kan man bli forbikjørt av en dreven kar i et gammelt sarv av en bil:D

TBO sa i begynnelsen av tråden at han håper fler kommer med lignende oppsett og erfaringer. Dette er i alle fall min erfaring.

Men - når vi først snakker om stabstagene og veigrep - er det virkelig sånn at grove stag ødelegger grepet så stusser jeg på at det ble brukt så voldsomme greier på gruppe-a bilene. Jeg tenker KUN asfaltbanekjøring og gamle Volvoer nå.

Jeg bryr meg mindre om hva som er best etter landeveien, der duger det meste for min del. Skal jeg kjøre fort er bil ubrukelig uansett, da må man kjøre noe med færre hjul;)

Karl
02/07/10, 23:06
overstyrer bilen så kan man alltid redde seg inn. understyrer den så taper du :)
kommer an på sjåføren og hvor god kontroll man har. de fleste biler ( også volvo ) understyrer fra fabrikk fordi gammle damer å jenter merker når de kjører for fort da. "svinger ikke bilen kjører jeg for fort" .

Din frekke jævel;)

Når jeg snakker om understyring så er det ikke full kollaps i svingene jeg mener. Er bare en anelse det er snakk om og det går det fint å kompansere for med økt rattutslag. Understyringen kommer somregel gradvis etter som rundene går.

Det er heller ikke alltid man kan redde seg inn fra overstyring selv om gamle RWD volvo har et ekstremt rattutslag, det ser man tydelig rundt banene og har vært nøye utprøvd av undertegnede;)

TeamBørnOut
02/07/10, 23:14
grove "hule" stag ble ofte brukt ja :)
husk at det er 25 år siden gutta kjørte med slike oppsett. ting har forandret seg. nå kan man stikke på pedersen racing å kjøpe bedre støtdempere en hva de hadde på den tiden til 1/10del av prisen :D
smått overstyring gjennom svinger er 0 stress med 740 / 940 har hendt jeg har måtte gi bremsen et puff for å få ut rompa litt for å komme hel gjennom noen svinger hvor bilen har blitt litt for nøytral for min del. porsche har jo i mange år nå kjempet med nedd å klør for å få en så nøytral bil som mulig fordi littformange folk har endt i grøfta :D på verstingene så gjør elektronikken så det er mulig med litt overstyring uten at ræva kommer for mye å for kjapt.
Men hvis man er vandt til en 740 / 940 på bane så skjønner jeg litt at man ikke får det helt inn at litt overstyring er best. for 740n og 940n slepper så fort i ræva at det er kjedelig. en suv som honda crv klarer faktisk å holde ræva / tryne strammere gjennom svingene :D Når jeg fikk på multilinken på bilen min så måtte jeg lære meg å kjøre kjærra på nytt. fordi det ikke er snakk om at ræva slipper i nærheten av de samme hastighetene!
da merker man også kjapt det at litt overstyring er bedre en understyring.
egentlig litt teit å dra inn multilinken inn i denne sammenligninga.. mulig jeg sletter det så det ikke sporer ut...
Vi skal prøve å fjerne krenghemmern bak på 940n i dag å se hvordan bilen oppfører seg da :)

TeamBørnOut
02/07/10, 23:17
Din frekke jævel;)

Når jeg snakker om understyring så er det ikke full kollaps i svingene jeg mener. Er bare en anelse det er snakk om og det går det fint å kompansere for med økt rattutslag. Understyringen kommer somregel gradvis etter som rundene går.

Det er heller ikke alltid man kan redde seg inn fra overstyring selv om gamle RWD volvo har et ekstremt rattutslag, det ser man tydelig rundt banene og har vært nøye utprøvd av undertegnede;)

Prøvde ikke å værefrekk hehe. men det er jo produsentene som gjør dette for at dama di ikke skal rygge inn i trær / andre biler :D
Nei det at man ikke alltid kan redde seg inn med mye rattutslag stemmer. men det er nok mest pga geometrien i forstillinga på volvo er. man merker at tryne gjør "rareting" hvis man har mye ratt utslag. selv om man føler man kunne liggi breiere. aldri snurra på den måten. men det er takket være raskt venstrebein :D

ChrML
03/07/10, 05:18
Din frekke jævel;)

Når jeg snakker om understyring så er det ikke full kollaps i svingene jeg mener. Er bare en anelse det er snakk om og det går det fint å kompansere for med økt rattutslag. Understyringen kommer somregel gradvis etter som rundene går.

Det er heller ikke alltid man kan redde seg inn fra overstyring selv om gamle RWD volvo har et ekstremt rattutslag, det ser man tydelig rundt banene og har vært nøye utprøvd av undertegnede;)
Er jo ikke snakk om å ligge i full breisladd igjennom svingen når man skal raskest mulig igjennom. Er å prøve å holde den så bakdelen akkurat er på grensa og småslipper. Ræva slipper ikke så fort at man ikke rekker å hente det inn før det.

Kjørt mye med understyring som 940 har originalt og en liten periode jeg måtte ha sveiset sperre. Det er bare irriterende, kan ikke se for meg at det går noe raskere igjennom svingen ved å gi mer rattutslag og lette av litt på gassen når fronten "ploger". For min del så kjennes det ut som jeg taper masse tid på det.

Karl
03/07/10, 06:37
Prøvde ikke å værefrekk hehe. men det er jo produsentene som gjør dette for at dama di ikke skal rygge inn i trær / andre biler :D
Nei det at man ikke alltid kan redde seg inn med mye rattutslag stemmer. men det er nok mest pga geometrien i forstillinga på volvo er. man merker at tryne gjør "rareting" hvis man har mye ratt utslag. selv om man føler man kunne liggi breiere. aldri snurra på den måten. men det er takket være raskt venstrebein :D

Bare kødda;) Det er nok riktig at det er på grunn av damene, de får panikk når hekken slipper:D

Karl
03/07/10, 07:04
Er jo ikke snakk om å ligge i full breisladd igjennom svingen når man skal raskest mulig igjennom. Er å prøve å holde den så bakdelen akkurat er på grensa og småslipper. Ræva slipper ikke så fort at man ikke rekker å hente det inn før det.

Kjørt mye med understyring som 940 har originalt og en liten periode jeg måtte ha sveiset sperre. Det er bare irriterende, kan ikke se for meg at det går noe raskere igjennom svingen ved å gi mer rattutslag og lette av litt på gassen når fronten "ploger". For min del så kjennes det ut som jeg taper masse tid på det.


Hvor fort hekken slipper er det farten som bestemmer. Å ligge å lure rundt en sving i 60km/t på en liten bane med litt overstyring er ikke noe problem. Du burde ta deg en tur nordover, det er så sjelden å se en RWD-volvo kjøre rundetider, de fleste brenner bakdekk i svingene og kjører fort på langsiden.

Det ideelle er jo selvsagt at bilen ikke slipper noe sted men det gjør den før eller siden uansett. Farten blir høyere jo bedre veigrep man har og noe må gi seg til slutt.

Å få bilen overstyrt kan man lett regulere med å bruke dekk med dårligere grep bak. Det er ikke noe tidsmessig suksess for min del i alle fall, mulig en bedre sjåfør enn meg kan kjøre raskere med det.

Foreløpig kjennes bilen fin ut og når man får erfaring med bruken av den går det rimelig kjapt og udramatisk, selv med litt understyring. Neste forsøk blir å montere Disse;

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/92.jpg

Spent på hva de har å si for egenskapene. Nå har jeg i alle fall målinger på rundetid, (bare Sommertreffgjengen får lagt dem ut), så da har jeg noe å sammenligne med i neste omgang.

ChrML
03/07/10, 07:11
Hvor fort hekken slipper er det farten som bestemmer. Å ligge å lure rundt en sving i 60km/t på en liten bane med litt overstyring er ikke noe problem. Du burde ta deg en tur nordover, det er så sjelden å se en RWD-volvo kjøre rundetider, de fleste brenner bakdekk i svingene og kjører fort på langsiden.

Det ideelle er jo selvsagt at bilen ikke slipper noe sted men det gjør den før eller siden uansett. Farten blir høyere jo bedre veigrep man har og noe må gi seg til slutt.

Å få bilen overstyrt kan man lett regulere med å bruke dekk med dårligere grep bak. Det er ikke noe tidsmessig suksess for min del i alle fall, mulig en bedre sjåfør enn meg kan kjøre raskere med det.

Foreløpig kjennes bilen fin ut og når man får erfaring med bruken av den går det rimelig kjapt og udramatisk, selv med litt understyring. Neste forsøk blir å montere Disse;

Spent på hva de har å si for egenskapene. Nå har jeg i alle fall målinger på rundetid, (bare Sommertreffgjengen får lagt dem ut), så da har jeg noe å sammenligne med i neste omgang.
Er jo ikke så rart at de fleste RWD-Volvo sladder i steden for å kjøre rundetider. De fleste RWD-Volvo er jo ikke rigget for godt veigrep, men nettopp det å kunne ligge breiest mulig.

Selvfølgelig bestemmes farta man kan ha av veigrepet. Det som slipper først enten det er bak eller foran bestemmer hvor fort du kan kjøre i svingen. Men jeg kjører hvertfall bedre hvis bakenden slipper først.

Karl
03/07/10, 07:26
Du må ta deg en tur nordover til ACR, det trengs flere volvo i timeattacken;)

Sebbe
03/07/10, 11:18
hvis du "tuner" bilen din for overstyring ved å sette på dårligere dekk bak er det ikke rart du føler du kjører fortere med understyring.

og når det gjelder tykkelse på krenghemmere tror jeg ikke vi kommer noen vei ved å prøve på vanlige veier og se hva vi føler er best, selfølgelig funker det for eieren av bilen, men for å få vitenskapelig bevist hva som funker best skulle man hatt skidpad eller g-måler, ellers kommer vi bare til å diskutere i evigheter :p

ChrML
03/07/10, 14:19
hvis du "tuner" bilen din for overstyring ved å sette på dårligere dekk bak er det ikke rart du føler du kjører fortere med understyring.

og når det gjelder tykkelse på krenghemmere tror jeg ikke vi kommer noen vei ved å prøve på vanlige veier og se hva vi føler er best, selfølgelig funker det for eieren av bilen, men for å få vitenskapelig bevist hva som funker best skulle man hatt skidpad eller g-måler, ellers kommer vi bare til å diskutere i evigheter :p
Eller en sving som man ser hvor mange km/t man klarer imellom innenfor eget felt med de forskjellige oppsetta på samme føre.

Karl
03/07/10, 16:19
hvis du "tuner" bilen din for overstyring ved å sette på dårligere dekk bak er det ikke rart du føler du kjører fortere med understyring.

og når det gjelder tykkelse på krenghemmere tror jeg ikke vi kommer noen vei ved å prøve på vanlige veier og se hva vi føler er best, selfølgelig funker det for eieren av bilen, men for å få vitenskapelig bevist hva som funker best skulle man hatt skidpad eller g-måler, ellers kommer vi bare til å diskutere i evigheter :p



Sebbe: har du noen egne erfaringer og målinger så kan du jo heller legge dem ut her istedet for å sitte å gnage på hva jeg skriver.

Du har åpenbart ikke lest eller forstått deler av det men uansett så foreslår jeg at du heller kommer deg ut og kjører litt på bane istedet for å henge deg opp i teorier du leser på internett.

Stivere hemmere er nok ingen bakdel i kombinasjonen gammel volvo/banekjøring. Det er plenty bevist med en mesterskapstittel i ETCC pluss utallige enkeltløpsseire rundt om i verden, (med 240 for de som ikke skjønte det).

Jeg skrev inn her da TBO etterspurte andres erfaringer rundtom stivere stabstag. Min erfaring er at bilen ble omtrent like overstyrt som før men virker mer forutsigbar og lettkjørt med et stivere stag foran. Et stort pluss er at den ikke krenger som en båt lenger og at den er mye stødigere i høy hastighet. Når man kjører inn i en høyhastighets svingkombinasjon så er det greit at bilen er stødig. Om du har en geleklump av en bil så er sjansen for å miste kontrollen desto større, om du i det hele tatt tør kjøre fort nok til det.

Måling med skidpad eller G-måler betyr ikke en dritt for min del, det er rundetidene som gjelder og i mine øyne er det den eneste vitenskapelige målingen på bil:p Det samme gjelder forsåvidt å drive å teste i en sving med forskjellige oppsett. Om ikke bilen føles bra ut blir tidene og hastighetene deretter. Det er en feiltakelse å hevde noe annet selv når det gjelder landeveiskjøring.

Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å si noe om det men det er selvfølgelig hva som føles best ut som er styrende for en bruksbil også. Blir feks. litt teit å kjøre med dekk som sporer sinnsykt masse bare fordi de har et teoretisk bedre veigrep som man aldri kommer til å få bruk for. At det ser stilig ut og at noen ofrer egenskaper for utseende er en annen sak,(det gjør man til tider selv men det blir ikke mindre teit av den grunn;) ).

Stivere hemmere på en bil som krenger mye er et stort komfortmessig pluss for alle oss som kjører på andre veier enn E18. Da slipper man å høre at ungene er kvalme etter en liten stunds kjøring. Etter mine erfaringer så blir ikke veigrepet noe bedre og det er vel det TBO vil fram til her.

Et lite spørsmål til slutt: er det i det hele tatt noen som har prøvd å kjøre volvo på bane med spinklere/uten krengningshemmere og fått bedre tider eller er dette bare teori?

Ikke tenk på hva "noen har har sagt at noen har gjort" ditt og datt med Audi. Kom heller med selvopplevde ting.

jonass
03/07/10, 17:03
Jeg kjørte en stund uten krengehemmer bak. På asvalt så hadde den lett for og blir understyrt. Det samme på grus, men virka som at bakhjulene ikke spant like lett både på grus og asvalt, dette er med orginal 940turbo hemmer fram.

Har planlagt lenge nå og teste dobbel bak av den enkle grunn at jeg liker rompa utti kanten:D

Men på rwd volvoer så er det ikke krengehemmere som ødelegger, det er hjulvinkler foran. Bak for den saks skyld også, med mindre man har Multilink, mne skal holde den unna denne diskusjonen.

Håper dette ble et fornuftig og bra innlegg nå, da jeg bare skumme gjennom tråden;)

ChrML
03/07/10, 17:24
Må huske at krengehemmeren bak på RWD volvoene med stiv aksel igrunn fungerer relativt dårlig som krengehemmer da den kun er skrudd mellom bærebroene. Egentlig skulle den vært festet i karrosserigulvet med foringer med en arm ned til hver bærebro. En krengehemmer er jo en torsionfjær som skal vri seg og overføre krefter over til det andre hjulet når de fjærer forskjellig.

jonass
03/07/10, 17:52
Sant som du sier Chrml, Har faktisk tenkt tanken på og kjøpe en skikkelig en og ha bak, og feste i hullene til henger festet. Da blir det en mye bdre virkning.

rogern
03/07/10, 22:46
enig med karl her.
hadde vært kult med ett vccn treff med eks autoslalom, eller rundetider fra rudskogen eller andre baner.

ikke bare teorier og diskusjoner "rundt" grøten. enste som viker til og ha noe særlig baneerfaring(rundetider) her er jo karl. hvis ikke han sitter og finner på ting da.

må jo nesten vise litt til gruppe a bilene hva gjelder krengnishemmere da.
selv om det er lenge siden hadde de nok fortsatt kjørt fra de fleste av oss.

jeg kunne gjerne vært prøvekanin på ett treff. har 25mm bak å som jeg trur(har ikke erfart) er for grov bak. bør være stor forskjell med og uten den.

men så kan det vaære andre faktorer som funger bra/dårlig med og uten hemmer. eks kanskje det er bedre med stivere fjører og uten hemmer eller slappere fjører og med hemmer. dette er jo bare teorier.

baneerfaringer må nok til ellers blir dette en evig diskusjon trur jeg.

GeTReibeAktienGesellschaf
03/07/10, 23:22
Sitat: http://www.volvooriginal.com/volvooriginal/Radotips10.pdf

Tumregeln säger: i rally används en tunn främre krängare som gör bilen mindre understyrd.
I racing används en grov främre krängare som ökar understyrningen. Vid rally på asfalt: välj
krängare efter körstil. Bakre krängare bör alltid demonteras, eftersom vi kör odiffat.

Sitat http://www.240grupp-a.se/bilen.htm

Krängningshämmare, det fanns 4st olika dimensioner och hårdheter, Solida var 16mm, 18mm, 20mm och 22mm. Notera dock att Volvo Motorsports krängningshämmare hade andra dimensioner, 42mm, 44mm och 46,5mm. Vill även påpeka att VMS hade ihåliga rör på sina krängningshämmare. Bilden nedan är en 46,5mm VMS krängningshämmare, den röda markeringen menas att det var den hårdaste hämmaren.

Dana/Spicer eller ZF diff med bara 30% upplåsning för att minimera understyrning i lågfartskurvor.

Så skal man til butikken så må man ha en annen krenghemmere enn om man skall på hytta og kanskje bytte før man kjører den siste biten som er grus.

TeamBørnOut
04/07/10, 05:43
jeg har prøvd meg frem på bane med å uten krenghemmer bak. og div forran. brukte et rånern treff til dette fordi wg tjuvåpna så jævlig at jeg måtte bremse meg forbi b230 a biler for å komme fordi de på langsletta :D
merka at det gikk kjappre uten krenghemmer bak. men det føles jo ut som en båt.
Som karl sier: har du unger i bilen så monter en litt grovkrenghemmer! Det tror jeg hadde spart meg for mange ubehagelige bilturer som liten :D Det burde være et godt tips til foreldre her inne :D
Skal man montere en krenghemmer riktig bak så ville jeg tatt en titt på bilen til tyggern! det er den eneste rwd volvon jeg vet som har krenghemmeren riktig montert på bilen som en krenghemmer skal være.
orginal på rwd bilene med stivaksel så er et jo egentlig gummiforingene man stiver opp....
edit: Karl. topplagringa hjelper en del. men du vil nok ha enda mer etterhvert :) Jeg kjøpte bare "lagrene" løse sist og laget egne. simpeltl. men bruk skikkelig stål :D

Karl
04/07/10, 09:17
Jeg synes GeTReibeAktienGesellschaf, (hva er det slags navn egentlig??;) ), sitt innlegg forklarer det meste om bruk av krengningshemmere. "I racing används en grov främre krängare som ökar understyrningen."

rogern: Er ikke noe veteran på banekjøring men det har nå blitt litt etterhvert. Kjører mye når vi først er på bane og alt virker som det skal. Har gjort ting litt etterhvert med bilen så har merket forskjellene godt.

TBO: Blir spennende å prøve topplagringen på bilen og se om man får justert litt. De jeg kjøpte er av alu men får tro det holder.

TeamBørnOut
04/07/10, 09:28
Ja de du har der holder. hadde slike på min. men når jeg laget selv så brukte jeg stål. men brukte noe mykt stål til lager holderen så den slarket etter noen timers juling.
understyrer en del mindre med de der når man ikke kjører på siden av dekkene :D

tyggern
04/07/10, 10:24
krengningshemere har ikke som hoved oppgave å gjøre bilen over/understyrt.
Det viktigste den gjør er å begrense "bodyroll" (at karroseriet ikke "flytter seg/vugger på understellet)
Det er her viktig at fremre og bakre krengingshemmer står i stil slik at hjulopphenget foran og bak er mest mulig like med tanke på krengning.

Under over styring er ekstremt avhenging av hjulvinkler og difrensial.
ofte er en bil med like oppsett og f.eks LSD og Torsonsdiff helt forskjellige på bane. av erfaring er også biler med torsondiff mer understyrte en biler med LSD

Så dempere og hjulopheng er det som påvirker hvor fort du kan kjøre. men krengningshemmeren "hemmer" bevegelsen i karroseriet og hvordan vekten flytter/fordeler seg på hvert enkelt hjull inn og ut av svinger.

Men har en f.eks for stiv hemmer bak vil bilen fort bli overstyrt da hjulopphenget foran krenger mer og og bakakslen følger karrosseriet mer en foran... dvs du løfter det ene hjulet bak. er det motsatt med stivere foran og for myk foran vil krengningen bak sørge for at bilen "løfter" innerhjulet foran og du mister grep og bilen blir understyrt.

Så å bytte bare foran eller bak hjelper lite eller kan gjøre ting verre..

krengningshemmeren bak TBO refererte til...

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/2300.jpg

Det er en grunn til at hemmere oftest selges i sett...

og som TBO sier å bytte til doble foran og ikke gjøre noe bak gjør bilen bare tregere og enda dårligere

Karl
04/07/10, 11:14
Ble litt Reodor Felgen for meg den løsningen din men det funker sikkert bra for deg og din bil. Kanskje det er verdt å prøve det etterhvert. Er dette noe som er mulig på 740?

Jeg lette etter sett med hemmere til 740 men fant kun foran. Den tar opp det meste av krenging og bilen virker bra så har i grunn ikke lett mer etter noe bak.

Å si at det hjelper lite/blir værre stemmer ikke på 740 i alle fall og neppe på 240 heller siden det blir anbefalt i VOC-reglementet til racing som GeTReibeAktienGesellschaf la inn ovenfor.

Mener du at om jeg setter en grovere hemmer bak i tillegg så kan det bli enda bedre? Blir litt forvirret når du sier det bør være mest mulig likt foran og bak, det er litt rart siden det somregel er spinklere bak. Vil tro at belastningen i svingene er atskillig værre på fronten enn bak.

Alt kan bli bedre så slike tips er gull verdt.

ChrML
04/07/10, 11:45
Ble litt Reodor Felgen for meg den løsningen din men det funker sikkert bra for deg og din bil. Kanskje det er verdt å prøve det etterhvert. Er dette noe som er mulig på 740?

Jeg lette etter sett med hemmere til 740 men fant kun foran. Den tar opp det meste av krenging og bilen virker bra så har i grunn ikke lett mer etter noe bak.

Å si at det hjelper lite/blir værre stemmer ikke på 740 i alle fall og neppe på 240 heller siden det blir anbefalt i VOC-reglementet til racing som GeTReibeAktienGesellschaf la inn ovenfor.

Mener du at om jeg setter en grovere hemmer bak i tillegg så kan det bli enda bedre? Blir litt forvirret når du sier det bør være mest mulig likt foran og bak, det er litt rart siden det somregel er spinklere bak. Vil tro at belastningen i svingene er atskillig værre på fronten enn bak.

Alt kan bli bedre så slike tips er gull verdt.
Han mener nok mest mulig lik virkning på den bilen. Er heller ikke bare tykkelsen som har noe å si. Det som har like mye å si er hvor lang kraftarmen ut på enden av krengestaget er, er jo den kraftarmen som skal vri det. Et tynnt krengestag med kort kraftarm kan være likt stivt som en veldig tykk med lang kraftarm.

Karl
04/07/10, 12:09
Jeg tenkte nok det var virkningen han mente ja, det er jo det mest logiske.

TeamBørnOut
04/07/10, 12:13
Ble litt Reodor Felgen for meg den løsningen din men det funker sikkert bra for deg og din bil. Kanskje det er verdt å prøve det etterhvert. Er dette noe som er mulig på 740?

Jeg lette etter sett med hemmere til 740 men fant kun foran. Den tar opp det meste av krenging og bilen virker bra så har i grunn ikke lett mer etter noe bak.

Å si at det hjelper lite/blir værre stemmer ikke på 740 i alle fall og neppe på 240 heller siden det blir anbefalt i VOC-reglementet til racing som GeTReibeAktienGesellschaf la inn ovenfor.

Mener du at om jeg setter en grovere hemmer bak i tillegg så kan det bli enda bedre? Blir litt forvirret når du sier det bør være mest mulig likt foran og bak, det er litt rart siden det somregel er spinklere bak. Vil tro at belastningen i svingene er atskillig værre på fronten enn bak.

Alt kan bli bedre så slike tips er gull verdt.
reodor felgen?
allså, det får jo faktisk ikke blitt bedre :D
www.rejsa.se les litt der inne karl. tror du kan hente inn mange sekunder på kjærra di der inne.
Jeg sier ikke det for å være frekk eller lignende. jeg sier det fordi det er mange smarte folk der inne som har hjulpet meg å få ned sekundene veldig på banen. Selv om jeg har et nick som tilsier at jeg blir kvalm når jeg hører om f1 så er det veldig missvisende :D
Jeg syns det er moro å sladde å herje. Men på bane så liker jeg å kjøre rundetider. sladde kan man gjøre langs veien. Man kan ikke kjøre tider der (ikke forsvarlig i lengden ;)).
Det på bildet til tyggern fungerer selvfølgelig på 740. Det er som sagt slik en krenghemmer skal festes. slik det er på 740 orginalt gjør bare at man sliter mindre på foringene akselen sitter i. så den blir stivere på den måten.
Laget sladdestag bak på min ved å bruke et sømløst rør på 30-40mm som ble festet på samme måte som orginalstaget. det ga samme resultat som å kjøre med dønstive foringer(de som holder akselen). dvs: du kan sladde like enkelt i 20kmt som i 200 :D å bilen slipper for et godt ord.
Men ta deg noen timer på rejsa.se å les litt om krenghemmere og oppsett. før du vet ordet av det så har du montert krenghemmeren forran i fjørbeinet og ikke bærearmene (slik gjorde jeg :D fungerer veldig bra. noe de også sa det ville gjøre :D)

Karl
04/07/10, 12:22
Jeg skal sjekke det ut. Kan være mange gode tips der. Men det er viktig at ikke ting blir for seriøst for min del i alle fall. Er tross alt en gammel volvo vi snakker om. Skal kjøres med sandaler og t-skjorte, ikke med racingdress/sko og hansker;)

TeamBørnOut
04/07/10, 12:29
er helt enig der :) skal jo kunne kjøre til og fra også syns jeg da :D

Men gjør man litt små ting å lærer seg slike tips å triks så kan man ha det veldig mye morsommere :) å det er morsomt å henge på langt langt raskere biler rundt banen isteden for å kjempe med andre volvor :)

tyggern
04/07/10, 19:25
Det whiteline staget er faktisk laget slik :) Og det virket over all forventning, jeg har ligget å stresset langt "langt" raskere biler på rudskogen med min 142... de har i det minste trudd at de var raskere....
Selholm staget er laget på akkurat sammen måte, men armene på hemmeren går bakover.

kjørte forbi en "husmor" trimmet 940turbo på yttern i langsvingen på skogen, så virke gjør det. en kjenner akkurat hvor grensen går på festet og innbremsing og "turn inn" på banen blir som en lek.

Når jeg jekker opp bilen foran på siden kommer bakhjulet opp fra bakken når fremhjulet er ca 3-5cm fra bakken. Den er ganske stiv, kan love deg den ikke krenger mye. Men jeg har godt meg fjæringsvei igjen til å ta opp ujevnheter.

grunnen til at de vil ha det bort i VOC er pga de kjører uten diffbrems/sperre.
og vil ha mest mulig kontakt med hjulene. ei krenger heller ikke bilen like mye på grus. altså vil de ha krengnings motstanden mest mulig lik foran og bak.

optimalt skal begge hjulene gå opp fra asfalten samtidig i en sving om en har nok feste. noe en aldri har (slipper før det) men teoretisk.
altså "body rollen" skal være lik foran og bak. hvis ikke vil den enden av bilen som krenger mest løfte hjulet i andre enden...

tenk deg at bilen er helt stiv bak og veldig myk foran. du går skikkelig på bremsen og legger bilen inn i svingen, og hjulet i ytterkant foran går langt opp i hjulhuset hva skjer da med bakenden når hele bilen krenger og bakakselen er helt stiv i forhold til karrosseriet... da vil det løfte seg fra bakken og du mister grep.
og da motsat når du skal ut av svingen og bilen er knall stiv foran og myk bak.

kanskje ikke best forklart men....

Karl
04/07/10, 21:02
er helt enig der :) skal jo kunne kjøre til og fra også syns jeg da :D

Men gjør man litt små ting å lærer seg slike tips å triks så kan man ha det veldig mye morsommere :) å det er morsomt å henge på langt langt raskere biler rundt banen isteden for å kjempe med andre volvor :)

Kjørte ikke mot andre volvoer på timeattacken i alle fall: http://sommertreff.no/Nyheter/resultater-timeattack-vartreff-2010.html

TeamBørnOut
04/07/10, 21:06
Hva er gjort med den nissan på 1. plass der? Ikkeno standar oppsett ihvertfall :D

Karl
04/07/10, 21:09
Det er ganske heftige biler kan jeg love deg. Du ser bilder av noen av dem i prosjektråden min. Men hva synes du om at det er en gammel 740 midt innimellom?;)

jonass
04/07/10, 21:13
kan tenke meg mange har fått litt mer respekt for volvo siden du er raskere enn div skyline og supraer karl:D Gøy og se, at gammel volvo ikke er fortapt

TeamBørnOut
04/07/10, 21:14
ikke ille det hvis det var en bra tid? hva pleier man å ligge på der? syns det var litt rart at rx7n var så langt nede. skal jo være raskebiler. er jo mye raskere en rx8 som jeg herjer en del

volvoRsport
04/07/10, 21:15
Men hva synes du om at det er en gammel 740 midt innimellom?;)

Også uten multilink MK2, det går vel ikke ann? :eek::D

TeamBørnOut
04/07/10, 21:22
Også uten multilink MK2, det går vel ikke ann? :eek::D
Håper du fjerner innlegget selv så ikke tråden blir stengt fordi andre folk en de med mkII skal dra opp dette.
Men karl som liker å kjøre runde tider bør jo egentlig slenge på en slik aksel så han får spart inn noen sekunder så obos merca ikke ligger forran :)

Karl
04/07/10, 21:24
Her er noen tider dere kan sammenligne med: http://www.nrk.no/programmer/tv/autofil/1.4735551 Han som kjører er ikke akkurat noen fjott bak rattet;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/268.jpg

Den rosa til skylinen som kom på 17. ligger forøvrig til salgs nå: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22904387 ;)

TeamBørnOut
04/07/10, 21:28
rx8 klarte det på 1:49 :)

TeamBørnOut
04/07/10, 21:29
Mene... skal ikke skyline være litt små rask bil? 17. plass for noe med en god 6er i? :D

Mr. Crepsley
04/07/10, 21:33
Er vel ikke alle med skyline som kan kjøre bil? :D

TeamBørnOut
04/07/10, 21:36
nei det har jeg opplevd selv også :D kjørte fra en på rudskogen med MAMMAS bil faktisk...
eller, mammas taxi som det stod på den :P

Karl
04/07/10, 21:38
rx8 klarte det på 1:49 :)

Med rustad bak rattet ja, men tenk deg hvor på lista 740en kunne vært med Tommy R. som sjåfør da ;)

Mr. Crepsley
04/07/10, 21:41
En hjemme som har en sort r32 rwd, klarte ikke å få den bredt på breisladden. (400hk)

TeamBørnOut
04/07/10, 21:42
uff :D mange folk som ikke kan kjøre bil for 5øre som har mye bra biler.

metrakit
18/07/11, 19:33
noen som har kommet opp med en fiffi løsning på bruk av stag nå da?

har stabstag fremme nå (24mm) men vurderer bak (25mm) og evt ''ambulanse'' staget pga understyring.. men hadde jo vert fint om noen hadde komt fram til en fin kombo om ikke får eg bare prøve meg fram sjøl:P