PDA

Vis full versjon : Får ikke ut ventiler



HansOla
05/08/15, 20:39
Hey, driver å demonterer en 530 topp med rustfrie ventil etc... Men, jeg får ikke ut ventilene! De går en halv cm ned i ventilstyringen før de ikke går lengere! Ser ut som de er litt "stygge" rundt de sporene som låsen sitter i. Kan jeg f.eks pusse med fint sandpapir og håpe det er det som er problemet? Eller må jeg varme styringa?

Sendt fra Xperia'n..

ArneR
06/08/15, 00:17
Det var en spesiell problemstilling. Hva med å sprute på litt smøring? Når du har fått av fjærer osv., har du forsøkt å snurre ventilen litt rundt mens du drar i selve ventilhatten?

EDIT: Om det er merker oppe ved låsene kan du sikkert pusse litt og se om de blir mindre, men prøv å avstå fra å pusse langs ventilstammen der ventilen går i styringen.

Batland
06/08/15, 05:14
Hey, driver å demonterer en 530 topp med rustfrie ventil etc... Men, jeg får ikke ut ventilene! De går en halv cm ned i ventilstyringen før de ikke går lengere! Ser ut som de er litt "stygge" rundt de sporene som låsen sitter i. Kan jeg f.eks pusse med fint sandpapir og håpe det er det som er problemet? Eller må jeg varme styringa?
Ja det kan du. Det er ventilene som er problemet, ikke styringene.

HansOla
06/08/15, 06:07
Får prøve det i dag da! Noen av de går lengere enn andre, så regner med årsaken er at skaftet er litt ekkelt i enden

Sendt fra Xperia'n..

Truckdriver
06/08/15, 23:48
Det som er ulempen med rustfrie ventiler. Ventilstammen kan ikke herdes slik som ventilstammer i stål.
Det er i grunn snakk om når og ikke om toppen av rustfrie ventiler stukes.
Har selv liggende en topp til annen type motor med ettermonterte rustfrie ventiler, der hele toppen er brukt lite etter oppbygging, men ventilstammene kniper likevel allerede i styringene.

HansOla
07/08/15, 11:02
Hmmm, hørtes gøy ut. I verstefall, hva blir løsningen om det ikke hjelper i pusse av låsen? Trenger vel strengt talt ikke å demontere den helt for vask og rens, men. Kan de bli så ille at ventilen kiler seg i styringa da??

Sendt fra Xperia'n..

Holck
07/08/15, 11:14
Hva er egentlig løsninga for et sånt problem? Ser at noen selger rustfrie ventiler med chroma stamme, vil det eventuelt hjelpe?