PDA

Vis full versjon : Feil justert ved 4-hjuls kontroll?



Larssin
31/07/15, 09:19
Hei

Hadde en 4-hjuls kontroll med justering på sen vinteren/våren. Det var da det var et kraftig, for oss på Østlandet, et kraftig snø vær. En prøve tur etter justeringen var ikke aktuelt pga alt for mye snø på veiene.

Jeg har registrert at rattet ikke stod helt rett når man kjører rett frem, men har ikke tenkt noe mer på det. Her om dagen så tittet jeg litt på dekkene, som forøvrig var helt nye ved nevnte kontroll. Det ene forhjulet, høyre side, var litt "kantete slitt". Kjørte innom verkstedet i dag og skal på kontroll til mandag. Det jeg lurer på er om det er en sensor eller noe sånt som forteller at rattet står rett når man kobler opp forstillings-apparatet. Hvis man må sette rattet rett bare med "øyemål", så er det vel muligheter for at rattet kan stå litt skjevt når man justerer?

Det var nye bærearmer, endeledd, lager og fjærskåler i fjærbein og stabilisatorstag. Støtdempere fremme er ca 2 år gamle.

sekse
31/07/15, 09:51
Rattet skal stå helt rett etter firehjulskontroll, desverre mange mekanikere som ikke får til dette..

Høres ut som om de ikke har fått til hjulvinklene i ditt tilfelle.

Når de tar firehjulskontroll er det kun visuell kontroll som sikrer at rattet blir stående rett.

dag otto
31/07/15, 17:49
De stedene jeg har vært brukte verkstedet en fjærbelastet holder fra sete og underkant av ratt. Denne presser da opp mot rattet og "låser" rattet. Men som det skrives over settes rattet slik melanikerern synes at det ser riktig ut, og deretter justeres hjulvinklene. På min nåværende bil var rattet ganske mye skjevt. Etter hjulstilling er det fortsatt skjevt, bare mye mindre. Fortsatt så mye at jeg irriterer meg over det. Neste gang kommer jeg til å spørre om å sette rattet selv.

Så det du spør om er ja, rattet settes på øyemål.

Larssin
31/07/15, 22:13
Da spørs det om jeg klarer å få bevist at rattet ikke har stått helt rett før justering og få til en"reklamasjon" ettersom det har gått såpass lang tid fra det ble justert og frem til i dag. Kjedelig hvis jeg må betale den samme summen en gang til. Må nok gi beskjed før de begynner på bilen.

Stig-Arne
31/07/15, 22:30
Hadde ett lignende tilfelle hos NAF jeg.
Kom 1 år senere å klaget. De tok inn bilen, konkluderte med at spissingen var den samme fortsatt, så da kunne det ikke være en skade som førte til skjevt ratt, så med andre ord, de hadde gjort feil sist gang.
Rettet rattet mitt uten å klage:)

Stig-Arne
31/07/15, 22:33
Hadde ett lignende tilfelle hos NAF jeg.
Kom 1 år senere å klaget. De tok inn bilen, konkluderte med at spissingen var den samme fortsatt, så da kunne det ikke være en skade som førte til skjevt ratt, så med andre ord, de hadde gjort feil sist gang.
Rettet rattet mitt uten å klage:)

Larssin
02/08/15, 10:47
Så det jeg må håpe på er at de får de samme verdiene på etterkontrollen som de justerte da jeg hadde bilen der sist? Må ikke da rattet stå slik de hadde det da de justerte?

Larssin
03/08/15, 09:49
Leverte bilen for kontroll i dag tidlig. Fikk tlf i fra verkstedet etter ca 45 min og de sa at det var slakk i endeledd venstre side. Jeg syns det var rart ettersom jeg hadde byttet endeledd til nye i fra Meyle HD noen dager før jeg hadde time for justering, for ca 6000 km siden. I isteden for å vente til det ble en ledig bukk så de kunne vise meg det, så ble vi enige om jeg kjørte hjem og sjekket selv da jeg har løfte bukk i garasjen. Det var tydelig at det var slakk fra endeleddet, men jeg ble forundret da jeg kjente etter og det viste seg at det var selve mutteren som var løs. Klarer ikke å skjønne hvordan den skulle være løs, fordi det er jo en låsemutter. Jeg har heller ikke hørt noe klakke lyd. Uansett, så var det litt flaut å dra tilbake for å gi beskjed. Satt opp en time for sjekk med apparatet neste uke, da det er høyre hjul som er litt kantete slitt