PDA

Vis full versjon : 940/b230fk feiltenner/fjusker



vangsfreaken
28/07/15, 03:37
har nå sett meg rimelig lei faenskapet å logisk tenking får meg ingen vei, så da henvender jeg meg her... har i senere tid (omtrent en måned) slitt med at bilen fjusker, å nå den siste uka har det virkelig tatt av. i starten var det bare ett nykk under pådrag ved helt tilfeldige vilkår, men den siste uka har det utvikla seg til skikkelig faenskap ved hardt pådrag. det virker som bilen feiltenner da det plutselig kjennes ut som den bare går på 2 eller 3 sylindre under pådrag, altså kan det ikke sammenlignes med for mye eller for lite bensin da den hverken drukner eller slutter å dra. om jeg ligger med jevn belastning, for eksempel 120-130 km/h på E6 over lengre tid for så å tråkke på er den helt fin, men om jeg putrer rundt på bygda eller i byen med rolig kjøring for så å gi på drar den seg litt opp på turtall, stanger skikkelig i 3-4 sekunder akkurat som den bare går på 3, for så å fortsette å dra helt normalt. kan forøvrig nevne ett par relevante punkter:


chippa, med viking ecomax. har fungert fint i flere måneder, men kan en chip plutselig ha begynt å tulle?
alt av tenningsdeler (plugger, pluggledninger, rotor og fordelerlokk) ble byttet for ikke lenge siden.
kjører rundt 0.8 i trykk, men dette har også fungert fint over lengre tid, å basert på tennplugger er blandingsforhold ganske ålreit.


nettopp på grunn av det at den går helt fint på E6 når den har jevn belastning har jeg litt lyst til å mistenke chip/noe styring, men det er vel heller ikke mye sånt på disse bilene som egentlig kan gå galt? en kamerat foreslo LMM, men såvidt meg bekjent regulerer den bare blandingsforhold, å ikke tenning?

Minge89
28/07/15, 07:39
Bare å prøve det, napp den ut og se om motoren endrer oppførsel. Gjør den det er den ok:-) Hvordan er tilstanden til teningsdelene dine? Slet med at min jokksa i hytt å gevær, og der var det pluggene som var synder.

Skreve på tællefon

GMV
28/07/15, 07:48
Sjekk at det ikke er overslag i fordelerlokket og at pluggledninger sitter skikkelig og er av bra kvalitet. Sjekk elektrodegap 0,7-0,8 er bra ikke mer. Test med annen coil og tenningsforsterker.

vangsfreaken
28/07/15, 17:08
Ble brått forhindret av pøsende regnvær, så jeg har ikke fått gjort stort idag, men skal sjekke fordelerlokk imorra... Ellers prøvde jeg å bytte tilbake til de gamle plugga og pluggledninga mine igår siden de gikk feilfritt hele vinteren, men det utgjorde absolutt ingenting.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

vangsfreaken
29/07/15, 15:58
Sjekka fordelerlokk istad, gjorde rent å satte på igjen, men det hjalp ikke overhodet... Dritten harker å feiltenner fortsatt under pådrag.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

volvo245gl
29/07/15, 17:03
Sjekket svinghjulssensoren? Jeg hadde lignene symtomer når den ene røk på B230f motoren.

vangsfreaken
29/07/15, 18:10
Sjekket svinghjulssensoren? Jeg hadde lignene symtomer når den ene røk på B230f motoren.
Nei, får jeg sjekka den uten å ta ned kassa a?

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

GMV
29/07/15, 18:20
Jepp. Sitter rett bak toppen med en M6 bolt.

vangsfreaken
29/07/15, 18:44
Jepp. Sitter rett bak toppen med en M6 bolt.

jaha, å hvordan får jeg eventuelt sjekka den? hva ser jeg etter? har ikke råd til å bytte bare for å teste, etter min erfaring blir det veldig fort dyrt :p

volvo245gl
29/07/15, 18:57
jaha, å hvordan får jeg eventuelt sjekka den? hva ser jeg etter? har ikke råd til å bytte bare for å teste, etter min erfaring blir det veldig fort dyrt :p

Bruk et multimeter. mål Ohm mellem de to kontaktene til svinghjulsføleren. Skal være ca 180 Ohm
Hvis verdier utenfor dette er den nok defekt.

vangsfreaken
29/07/15, 19:01
Bruk et multimeter. mål Ohm mellem de to kontaktene til svinghjulsføleren. Skal være ca 180 Ohm
Hvis verdier utenfor dette er den nok defekt.
Er det da ei kontakt lett tilgjengelig en plass eller må jeg skru den ut?

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Skårholen
29/07/15, 19:29
Har en liggende jeg som du kan få prøve, mener den funker :)

vangsfreaken
29/07/15, 20:06
Fikk målt den til 210 ohm, er det innafor?

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Skårholen
29/07/15, 21:28
Trur jeg målte min til det også, men skal ikke si det helt sikkert.

vangsfreaken
29/07/15, 22:42
Det er i alle fall ikke store avviket, så jeg tror ikke det er det... Er litt lettere rådvill nå.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

volvo245gl
30/07/15, 07:41
Det er i alle fall ikke store avviket, så jeg tror ikke det er det... Er litt lettere rådvill nå.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Er innenfor, er +-40ohm

vangsfreaken
30/07/15, 14:35
Er innenfor, er +-40ohm

da utelukker jeg det :) da gjenstår det ikke stort i tenningssystem i alle fall...

vangsfreaken
31/07/15, 01:35
Nå begynner det å bli ille her... Starta opp bilen etter å ha stått parkert et par timer, å har hverken vakuum eller trykk i innsug uansett hva... Måleren står dønn fast på 0 bar uansett hva, jeg hører turboen lade men har ingen effekt av det, å dumpen løser ikke ut... Det som forvirrer meg mest er egentlig at måler står dønn fast på 0 uansett hva.

I tillegg fjusker den fortsatt da.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Skårholen
31/07/15, 05:48
Turbon som er ferdig da sikkert med mindre du har en heftig lekkasje.

Minge89
31/07/15, 06:48
Da ville jeg nok tittet over alle trykrør og intercoler'n!

Skreve på tællefon

vangsfreaken
31/07/15, 13:46
Da ville jeg nok tittet over alle trykrør og intercoler'n!

Skreve på tællefon
Skal det nå, men jeg stusser likevel over at måleren står på 0...

Turbon som er ferdig da sikkert med mindre du har en heftig lekkasje.
Om turboen er ferdig skal jeg likevel ha vakuum på tomgang...

vangsfreaken
31/07/15, 14:41
Fant feilen med ladetrykket! En t-skjøt hadde knekt tvers av... Så da gjenstår bare fjuskinga.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Minge89
31/07/15, 14:42
Kan være den som gjør juksing også, siden den får faskluft:-)

Skreve på tællefon

vangsfreaken
31/07/15, 18:12
Kan være den som gjør juksing også, siden den får faskluft:-)

Skreve på tællefon
Nei da, den har fjuska siden lenge før skjøten knakk igår, å den fjusker fortsatt...

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

vangsfreaken
04/08/15, 15:44
Fjusker fortsatt! Noen flere tips?

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Minge89
04/08/15, 15:46
Hvordan ser pluggene dine ut? Skru dem ut, gjør dem rene, også kjører du en tur, å sier i fra hvordan dem ser ut:-)

Skreve på tællefon

Minge89
04/08/15, 15:54
Å hvordan er det med ladetrykket når den fuskinga "kommer"? å for ordenskyld, hvordan er tilstannen på lamdan din? kan hende du må rengjøre den:)

vangsfreaken
04/08/15, 16:05
Har bytta plugger og pluggkabler samt sjekka rotor og fordelerlokk (som også er nytt) uten nytte... Har også fylt på skikkelig dyserens som visst nok skal være helt rå uten nytte, men det virker jo uansett ikke som det er bensin som er problemet... Lambda er også mer eller mindre ny, tross alt ville jeg fått feilmelding om målt blanding hadde vært feil, så den er utelukket.
Fjuskinga kommer bare på skikkelig ladetrykk, men det er likevel ikke noe problem å kjøre på fullt ladetrykk så lenge jeg drar den forbi et visst turtall (som regel rundt 3000) før jeg gir bånn gass for å få ladetrykk...

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Minge89
04/08/15, 16:20
Er greit pluggene er nye, men hvordan ser dem ut etter en kjøre tur?:-)

Skreve på tællefon

vangsfreaken
04/08/15, 16:37
Akkurat som dem har gjort det siste halvåret, litt i hviteste laget men innafor...

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Kauto
04/08/15, 19:21
Lenge siden bensinfilter er byttet? Kan være det begynner å tette seg så får den ikke nokk bensin til tider. Åssen type tennplugger kjører du? Volvo rødblokk er glad i NGK plugger å hold deg langt unna biltema plugger og lamda btw :) Vist den går på 3 sylindre til tider ville jeg å ha sett etter rundt innsugs pakningen, vært borti noe alla samme symtomene når den har rykt ( går ofte igjen på rødblokk som har noen km bak seg )

GMV
04/08/15, 19:22
En chippet motor trives bedre med ett hakk kaldere plugger enn std turbo....

vangsfreaken
04/08/15, 20:30
En chippet motor trives bedre med ett hakk kaldere plugger enn std turbo....
Det har jeg hørt før, men en kamerat med samme oppsett testa og beviste det motsatte [emoji14] men den har gått fint med standard plugger over lengre tid...

Lenge siden bensinfilter er byttet? Kan være det begynner å tette seg så får den ikke nokk bensin til tider. Åssen type tennplugger kjører du? Volvo rødblokk er glad i NGK plugger å hold deg langt unna biltema plugger og lamda btw :) Vist den går på 3 sylindre til tider ville jeg å ha sett etter rundt innsugs pakningen, vært borti noe alla samme symtomene når den har rykt ( går ofte igjen på rødblokk som har noen km bak seg )
Det er ikke bytta i mitt eie, men om jeg går av gassen i det den stanger å går på igjen med en gang går den fint helt til sperra... Har prøvd både biltema og NGK, men det er ingen forskjell på det heller. Innsugspakning har jeg ikke sjekka, får se på det imorra...

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

vangsfreaken
08/08/15, 03:32
update! driten fjusker like fordømt enda... har siden sist fått testa tenningsmodul, å den er utelukket... så nå tror jeg faktisk at jeg har bytta absolutt alt av tenningsdeler utenom coilen uten nytte, begynner å lure på om chippene har blitt dårlige... har fått lånt ett sett med dyser av skårholen som skal testes for moro skyld, men først skal jeg prøve originale chipper. mager blanding er vel nesten å foretrekke over feiltenning, så... ikke at det er noe problem, dritten vil uansett ikke lade mer enn 0.6 med originalt luftfilter.

GMV
08/08/15, 14:58
Jeg er fortsatt overbevist om at det er noe feil med tenningen. Typisk ved for svak/dårlig gnist at den begynner å fuske når ladetrykket kommer.
Kan selvfølgelig være noe annet også, men i 9 av 10 tilfeller så har dette vært tilfelle.

vangsfreaken
08/08/15, 15:09
Jeg er fortsatt overbevist om at det er noe feil med tenningen. Typisk ved for svak/dårlig gnist at den begynner å fuske når ladetrykket kommer.
Kan selvfølgelig være noe annet også, men i 9 av 10 tilfeller så har dette vært tilfelle.
Det var nok noe med tenning ja, fordi det utgjorde ingen forskjell å bytte chip, men med coil fra en gammel F med 425 000 km bak seg derimot gikk bilen som et skudd [emoji14] så da spørs det om det var den eneste delen jeg ikke hadde bytta som var feilen [emoji14] er riktig nok skeptisk til om den er frisk enda, men så langt virker den fin...

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

GMV
08/08/15, 17:44
Så bra. Kan lønne seg å koste på litt kraftigere coil evt en ny orginal.

vangsfreaken
09/08/15, 03:10
Så bra. Kan lønne seg å koste på litt kraftigere coil evt en ny orginal.
Ny original er så svindyrt at du tror det ikke en gang, så har du noe forslag? Biltema er åpenbart ikke et alternativ.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

GMV
09/08/15, 15:29
Ikke Biltema. Mener noen her inne hadde god erfaring med MSD Blaster eller noe i den dur.

Skårholen
09/08/15, 21:50
Jeg har en sånn blaster coil, helt grei den.

vangsfreaken
09/08/15, 22:53
Jaja, får vel se hva jeg får råd til ved neste lønning [emoji14] akkurat nå kjører jeg med coil fra 19-pilogbue pluss en halvveis defekt en fra biltema i bagasjen som en nødløsning i tilfelle den skulle ryke, men inntil videre går da bilen...

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Kauto
10/08/15, 17:08
http://www.summitracing.com/int/parts/acc-380876

Denne har fått mye positiv omtale her! :)

vangsfreaken
10/08/15, 18:02
http://www.summitracing.com/int/parts/acc-380876

Denne har fått mye positiv omtale her! :)
Se der ja, link å hele pakka! :D den var absolutt ikke billig, men da vet jeg da om ett alternativ :) (fortsatt billigere enn originalt da)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Lasse R
10/08/15, 18:56
http://www.ebay.com/itm/MSD-8202-Ignition-Coil-Blaster-2-Canister-Round-Oil-Filled-Red-45000-V-Ea-/191418160787?hash=item2c91695693&vxp=mtr

Kauto
10/08/15, 21:20
Se der ja, link å hele pakka! :D den var absolutt ikke billig, men da vet jeg da om ett alternativ :) (fortsatt billigere enn originalt da)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Har selv kjøpt denne ! :) Vert pengene, er som batland sier at det er viktig med god å stabil tenning :)
Folk har fått ned forbruket litt i tillegg, lest at andre kunne kjøre over 1 i plugg åpning å 2bar ladetrykk her med den coilen. Så ligger nokk noe i det at den funker bra! :)

vangsfreaken
10/08/15, 22:49
Har selv kjøpt denne ! :) Vert pengene, er som batland sier at det er viktig med god å stabil tenning :)
Folk har fått ned forbruket litt i tillegg, lest at andre kunne kjøre over 1 i plugg åpning å 2bar ladetrykk her med den coilen. Så ligger nokk noe i det at den funker bra! :)

om det får ned forbruket på en 940 med chip og tredobla ladetrykk er det verdt hver eneste krone! :p men... lærlinglivet er hardt, å bilen går for øyeblikket, så jeg må prioritere visning, noen eu-kontroller og ei DYR forsikring iløpet av en måned, så det får nok vente litt :p