PDA

Vis full versjon : Ac-kompressor får strøm hele tiden



Hypnotisk
26/07/15, 18:58
Hei!
Har slitt med et problem lenge nå, det er at ac-kompressoren får strøm hele tida. Kompressoren går hele tiden selv om varmen står på fult og varmen blåser ned på beina og AC står på "OFF" Slangene fryser ned så de blir helt hvite og jeg merket godt første gangen at motoren gikk tyngre og tyngre. Så det jeg har gjort er å dratt ut ledningen til kompressoren så den ikke får strøm. Jeg har prøvd å bytte kompressoren og prøvd et annet klimaplanel (den dingsen som man justerer varmen med). Etter bytte av kompressor slo clutchen inn selv om det ikke var gass på annlegget. Har også tatt en ac service hvor det ble fylt på olje og riktig mengde gass.
Har fortsatt akkurat samme problem, noen som vet hva jeg skal prøve nå? Har forresten prøvd et annet rele til kompressoren (det ene som sitter i motorrommet)
Har lest av feilkoder til klimanlegget hvor jeg fikk feilkode " 414 -Kupetempsensorens aspireringsvifte - feilaktig signal" Denne var full av støv så denne har jeg blåst med trykkluft slik at den så og si ble fri for støv. Uansett så vil vel ikke denne gi strøm til ac'en hele tia om den fortsatt er defekt?


Dette gjelder en Volvo v70 1997 modell 2.5 turbo

Hypnotisk
27/07/15, 08:58
Nå har jeg sett over koblingssjema til ac'en (Finner bare til 850, men kanskje det er det samme? virker som om det er et annet rele på ac pumpa enn på v70 ) men her ser jeg at det er noen ledninger som går inn på ECU. Jeg har byttet ECU til en med et annet Bosch nr (denne kom fra en 850 forresten) Er det mulig at jeg har skaffet en ECU som skal sitte i en bil uten AC? og at det er derfor pumpa får strøm hele tiden?

Sagen
28/07/15, 10:05
Har du sjekket følerene som sitter på AC-rørene?

Hypnotisk
29/07/15, 09:51
Har du sjekket følerene som sitter på AC-rørene?

Tjaa.. Har sjekket begge to men vet ikke helt hva jeg skal se etter. Den sensoren som sitter nermest torpedoveggen måler jeg 0,1 ohm på når den er skrudd fast og når den er ute måler jeg ingenting. Sensoren bak lykta måler jeg mellom 4 til 18 ohm.. Måler akkurat det samme om den sitter i eller er skrudd ut..
Har ikke peiling på om dette er riktig, men skjønner ikke at disse sensorene skal kunne gi strøm til pumpa hele tia? da disse bare skal kutte strømmen om det blir for lite gass??

Har funnet ut at ac fungerer som normalt om jeg plugger i pumpa (bortsett fra at pumpa går hele tiden selvfølgelig) Så hvis jeg skrur på ac så starter kjøleviftene og gå etter hvert og skrur jeg ac av stopper kjølevifta

Sagen
09/08/15, 18:49
Hm.. vel, jeg kan ikke nok om det elekriske rundt styringen av AC til at jeg kan gi deg noen flere tips.. Men det kan jo hende at feilkilden fortsatt er temperatursensoren selv om den er fri for støv? Den lille vifta må gå rundt for at sensoren skal gi de rette signalene..

locked
14/08/15, 22:51
Viss den går sjølv om du har tatt ut releet (og du er sikker på at du har tatt ut rett rele...) så er det kortslutning til spenning mellom releet og kompressoren eller så har magnetkoblinga brent/kilt seg (litt usikker på om det er mulig faktisk)

Hypnotisk
17/08/15, 09:45
Viss den går sjølv om du har tatt ut releet (og du er sikker på at du har tatt ut rett rele...) så er det kortslutning til spenning mellom releet og kompressoren eller så har magnetkoblinga brent/kilt seg (litt usikker på om det er mulig faktisk)

Problemet er at kompressoren får strøm hele tiden, så hvis jeg tar ut releet så stopper ac pumpa ja :/ Har forresten prøvd å bytte ac kompressor til en jeg vet er i orden.

Hypnotisk
17/08/15, 09:47
Hm.. vel, jeg kan ikke nok om det elekriske rundt styringen av AC til at jeg kan gi deg noen flere tips.. Men det kan jo hende at feilkilden fortsatt er temperatursensoren selv om den er fri for støv? Den lille vifta må gå rundt for at sensoren skal gi de rette signalene..

Er nok fortsatt mulig at den er ødelagt ja.. Men hvis den er, er det mulig at den gir beskjed til ac-kompressoren at den skal kjøle ? og at den ikke skal stoppe eller? for etter som jeg har skjønt så skal ikke kompressoren gå hele tiden uansett for da fryser vel alt ned?

Sagen
20/08/15, 16:46
Gitt at temperaturføleren i kupeen gir høyere temperatur enn angitt, så vil den gi signal om at det må kjøles mer.. Men, kompressoren skal likevel ikke gå hele tiden (etter det jeg veit?) nettopp for at det ikke skal fryse noe..

Men som du sier; Når du tar ut releet, så stopper pumpa? Da er det vel releet det er noe feil med - om det da ikke får konstant strøm fordi det er et eller annet signal om at det skal ha det..?

Hypnotisk
21/08/15, 12:44
Gitt at temperaturføleren i kupeen gir høyere temperatur enn angitt, så vil den gi signal om at det må kjøles mer.. Men, kompressoren skal likevel ikke gå hele tiden (etter det jeg veit?) nettopp for at det ikke skal fryse noe..

Men som du sier; Når du tar ut releet, så stopper pumpa? Da er det vel releet det er noe feil med - om det da ikke får konstant strøm fordi det er et eller annet signal om at det skal ha det..?

Det er tenkelig ja at den gir høyere temperatur enn angitt, men uansett så tviler jeg på at den gir signaler slik at ac pumpa går konstant hele tiden slik at ac anlegge fryser ned og blir ødelagt til slutt.

Når jeg tar ut releet stopper pumpa ja, tror ikke det er noe feil med rele da jeg har prøvd et annet et (er jo selvsagt mulig at det også var defekt) men har målt at releet får inn strøm på to forskjellige punkter og mener dette er feil, jeg er nesten helt sikker på at det er noe som gir strøm til releet som det er noe feil med

konso
21/08/15, 13:17
Sjekk om trykkbryter fungerer. Sitter i motorrommet. Om du tar av kontakten skal kompressor stoppe.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

locked
21/08/15, 14:43
Problemet er at kompressoren får strøm hele tiden, så hvis jeg tar ut releet så stopper ac pumpa ja :/ Har forresten prøvd å bytte ac kompressor til en jeg vet er i orden.
Beklager, eg misforsto problemstillinga.

Mest truleg så styrer klimaanlegget kompressoren PÅ når det lyser i knappen og av viss ikkje. Det som får kompressoren til å starte/stoppe er trykkbryter (hovedsaklig lavtrykk, høgtrykksbrytaren styrer kjølevifta ved radiatoren dersom hastigheten er for lav til å oppnå tilstrekkelig kjøling). Det kan også sitte isvakt i registeret som skal koble ut kompressoren dersom temperaturen i evaporatoren vert så låg at det er fare for at den fryse til is.

Litt usikker på korleis det er kobla, har ikkje el.skjema til denne modellen. Enten så går signala fra trykkbrytaren tilbake til klimastyreenheten (den i dashbordet) og så styrer denne kompresoren av/på ut i fra dette eller så (mest vanleg på eldre bilar) går strømmen til kompressoren (evt. styrestrømmen til releet) gjennom desse givarane sånn at isvakta og lavtrykkspressostaten bryt strømmen til kompressoren ved behov.

Hypnotisk
25/08/15, 08:55
Sjekk om trykkbryter fungerer. Sitter i motorrommet. Om du tar av kontakten skal kompressor stoppe.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Kompressoren stopper ikke om jeg tar ut kontaktene til bryteren bak høyre hovedlys, eller kontakta til bryteren ved torpedoveggen.

Hypnotisk
25/08/15, 08:58
Beklager, eg misforsto problemstillinga.

Mest truleg så styrer klimaanlegget kompressoren PÅ når det lyser i knappen og av viss ikkje. Det som får kompressoren til å starte/stoppe er trykkbryter (hovedsaklig lavtrykk, høgtrykksbrytaren styrer kjølevifta ved radiatoren dersom hastigheten er for lav til å oppnå tilstrekkelig kjøling). Det kan også sitte isvakt i registeret som skal koble ut kompressoren dersom temperaturen i evaporatoren vert så låg at det er fare for at den fryse til is.

Litt usikker på korleis det er kobla, har ikkje el.skjema til denne modellen. Enten så går signala fra trykkbrytaren tilbake til klimastyreenheten (den i dashbordet) og så styrer denne kompresoren av/på ut i fra dette eller så (mest vanleg på eldre bilar) går strømmen til kompressoren (evt. styrestrømmen til releet) gjennom desse givarane sånn at isvakta og lavtrykkspressostaten bryt strømmen til kompressoren ved behov.

Kompressoren går selv om det lyser av i dashbordet for ac.. Er det mulig og komme til denne isvakta uten og demontere hele dashbordet? Den bør vel ha slått ut ac pumpa uansett? kan det være lurt at jeg bytter sensorene? Hvem av dem er lavtrykk og høytrykkssensor? Den bak lykta som er lavtrykk?

Svirre
25/08/15, 17:03
For meg som om reléet i klimastyringa har hengt seg opp. Sensorene går vel, av det jeg kjenner til, som parallelle signalgivere til klimakontrolleren, og ikke i serie.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Hypnotisk
26/08/15, 22:28
For meg som om reléet i klimastyringa har hengt seg opp. Sensorene går vel, av det jeg kjenner til, som parallelle signalgivere til klimakontrolleren, og ikke i serie.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Sitter det flere relé'er til ac'n enn det som er under panseret på Høgre side som er til ac pumpa ?

Svirre
27/08/15, 22:11
Sitter det flere relé'er til ac'n enn det som er under panseret på Høgre side som er til ac pumpa ?

Ikke satt meg så mye inn i hvor mange reléer som er til ac-pumpa, men siden den får strøm hele tiden, så er det noe som tvangskjører den. Enten så er det et hovedstrømsrelé, eller så er det styrestrømsrelé som gir strøm hele tiden til hovedstrømsreléet. Kan ikke tenke meg at det er noe annet.

Hypnotisk
28/08/15, 10:58
Ikke satt meg så mye inn i hvor mange reléer som er til ac-pumpa, men siden den får strøm hele tiden, så er det noe som tvangskjører den. Enten så er det et hovedstrømsrelé, eller så er det styrestrømsrelé som gir strøm hele tiden til hovedstrømsreléet. Kan ikke tenke meg at det er noe annet.

Det er et godt poeng, jeg skulle bare vist hvor jeg skal begynne og lete og hvilke releer som kan være årsaken

Svirre
28/08/15, 10:59
Reg.nr på bil, så kan jeg ta en titt i VIDA.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Hypnotisk
31/08/15, 08:57
Reg.nr på bil, så kan jeg ta en titt i VIDA.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Takk skal du ha ! :)

VF 64496

Hypnotisk
09/09/15, 14:36
Ingen flere forslag?

850GLTsilver
14/09/15, 15:46
Det er et godt poeng, jeg skulle bare vist hvor jeg skal begynne og lete og hvilke releer som kan være årsaken

Her er det litt av hvert å lete på.
Du kan for det første benytte skjemaene for 1998 V70.

Går du til side 242, så finner du skjemaet som gjelder for din bil.

Releet som gir signalet til kompressoren er releet som sitter nærmest bremsevæskebeholderen i sikringsboksen på venstre side i motorrommet. 2/22
Dette releet styres fra motorelektronikken(!) Kontakt 40 på plugg B
At den styres derfra er fordi kompressoren kobles ut når du kjører kickdown, samt at utetemperaturen prosesseres der.
Spiller ingen rolle hvilken V70 denne kommer fra, da alle er født med muligheten for AC.
Du kan sjekke om det er elektronikkenheten som har problemet ved å ta ut rele 2/22, start motor. og kjenn godt etter når du setter inn releet igjen.
Kjenner du at det klikker i releet, selv når du har slått av AC inne i kupeen idet du setter inn releet i sokkelen sin, så er det høyst sannsynligvis feil i motorelektronikken.

MEN dette er slett ikke sikkert. Da har vi i grunnen kun startet feilsøkingen.
Med releet på plass kan du så forsøke å koble ut LP-bryteren.
Den sitter oppe i motorrommet rett foran fjærtårnet på AC-rørene der. Dra av den pluggen.
Fortsetter AC-kompressoren å gå, så er feilen i motorelektronikken. Stopper AC-kompressoren, så må du sjekke om den LP-switchen ligger ikke hele tiden.
OHME mellom pinnene 1 og 2 på selve bryteren. Både med motor i gang. (Med kompressor i gang skal den bryte nå og da.)

Jeg forutsetter selvsagt at du har tilstrekkelig gass på og at AC fungerer "normalt" ellers.


Her er forresten SKJEMAET (http://forum.vccn.no/dokumentasjon/Volvo%20koblingsskjemaer/x70/tp3932202_s70_v70_c70coupe_1998_wiring_diagrams_se ction_3_39.pdf)