PDA

Vis full versjon : Volvo 940 med rykt registerreim



Odd.B
24/07/15, 17:19
Hei
Når jeg var ute å kjørte i går røk registerreimen. Lurer på om det er bare å sette på en ny registerreim eller om motoren mest sannsynlig har blit ødelagt? er det noen metoder for å sjekke motoren før en eventuell registerreim bytte?. ) noen som har hvert ute for det samme, som har noen erfaringer rundt det?
Bilen min er en Volvo 940 1991 modell med orginal B230FB motor.
Setter pris på alle svar :)

Christian
24/07/15, 18:05
Det er bare å sette på ny reim, disse motoren har god klaring mellom ventil og stempel.

Odd.B
24/07/15, 19:25
Takk for svar :) Hørtes lovende ut, skal ta og bytte reima :)

Øygard
25/07/15, 00:14
Ja på dessa motorane er det berre til å setta på ny reim og kjøra vidare :)

Odd.B
26/07/15, 23:46
Høres bra ut :) Hvor mye skal register reima strammes? :)

flarssen
27/07/15, 06:12
Høres bra ut :) Hvor mye skal register reima strammes? :)
Det tar fjæra på strammehjulet seg av. Etter noen kilometer (husker ikke i farten hvor mange) skal den etterstrammes ved å løsne og dra til mutteren til strammehjulet (bak gummiproppen i dekslet).

Christian
27/07/15, 09:51
Husk bare å ha slakken på riktig side, hjelper ikke å stramme strammern aldri så mye hvis slakken er imellom veiv og oljepumpeaksel f.eks.

Odd.B
27/07/15, 12:17
Ok :) jeg har fått tatt av reimen til dynamo men forstår ikke helt hvordan jeg skal få av reimen til vannpumpe. Hadde hvert supert om noen kunne ha fortalt meg dette :)

Minge89
27/07/15, 13:02
Er vel den som går sammens med servon det vel? I såfal skal det vøre no stramming der:)

Odd.B
27/07/15, 13:34
Ok :) første gang jeg gjør dette, hvor er stramming på denne reima, ser en slags mekanisme på vannpumpen men er ikke sikker

Odd.B
27/07/15, 13:56
Ok :) første gang jeg gjør dette, hvor er stramming på denne reima, ser en slags mekanisme på vannpumpen men er ikke sikker

Er nok på ville veier hehe kanskje ikke vannpumpe som den andre reimen går til :p ihvertfall åssen løsner jeg den reimen som ikke har med generatoren å gjøre?ser at det er en form for justering men klarer ikke å slakke på den. Er vel servo. Ser justeringskruen øverst men er det noen flere?

flarssen
27/07/15, 14:05
Husk bare å ha slakken på riktig side, hjelper ikke å stramme strammern aldri så mye hvis slakken er imellom veiv og oljepumpeaksel f.eks.
Men det er jo fjæra som bestemmer strammingen. Er vel ikke meninga man skal dytte ekstra på strammehjulet før man låser det fast med mutteren. Og strekken i reima er lik overalt, i hvertfall så lenge motoren ikke går. Eller kanskje det er så mye motstand i ventiler etc. at det lønner seg å hjelpe til?

flarssen
27/07/15, 14:34
Er nok på ville veier hehe kanskje ikke vannpumpe som den andre reimen går til :p ihvertfall åssen løsner jeg den reimen som ikke har med generatoren å gjøre?ser at det er en form for justering men klarer ikke å slakke på den. Er vel servo. Ser justeringskruen øverst men er det noen flere?
Pleier å være en mutter som låser strammemekanismen, og som derfor må løsnes først. I tillegg er det selve festebolten til servopumpa, men som regel er det mulig å slakke reima uten å løsne på den.

Odd.B
28/07/15, 15:30
Takk, fikk det til nå når jeg løsnet på mutteren nederst :) nytt spørsmål, for å løsne hjulet nederst (står vel på drivakselen hvis jeg ikke tar feil) der er for å løsne det nederste dekselet. Hvilen retning går dette hjulet. Går det med eller mot klokken når du står forfra på bilen og titter inn motorrommet? Er denne gjenget motsatt? Beklager alle spørsmålene men er nokså ny på dette. Tusen takk for hjelpen så langt :)

Feiltenning
28/07/15, 16:32
Kjøp deg en Haynes manual du. Der står alt man trenger å vite ;)

Men nei, det er ingenting som er gjenget motsatt på disse motorene. Her gjelder ordinær "Righty tighty, lefty loosy" :)

volvo245gl
28/07/15, 19:29
Er forklart i denne tråden: http://forum.vccn.no/showthread.php?17540-How-to-regreimbytte-B230-og-How-to-montere-fordeler-i-FK-FT-blokk-for-bruk-i-240

Ganske godt forklart i denne videoen:https://www.youtube.com/watch?v=jVZ-DpDX1TQ

Odd.B
28/07/15, 22:29
Takk for svar :) skal ta en titt på linkene i morgen. Fikk til å løsne til slutt. Måtte til litt mere krefter for bolten satt veldig godt :)

Christian
28/07/15, 23:54
Men det er jo fjæra som bestemmer strammingen. Er vel ikke meninga man skal dytte ekstra på strammehjulet før man låser det fast med mutteren. Og strekken i reima er lik overalt, i hvertfall så lenge motoren ikke går. Eller kanskje det er så mye motstand i ventiler etc. at det lønner seg å hjelpe til?

Neida, det stemmer som du sier men hvis man legger på reima feil, slik at den er stram rundt strammern men slakk på førersiden så vil den vri seg en tann når man strammer.

Odd.B
30/07/15, 10:11
Hei Takk for alle tipsene :) nå er regreimen byttet og motoren er startet for første gang. Er litt usikker om det er et snev av en tikke lyd. Hvordan kan jeg vite at motoren er ok igjen og ikke tatt skade av rykt regriem? går det og se på komp på motoren? :)

Odd.B
31/07/15, 19:49
Har hvert ute å kjørt i dag med bilen og den virker normal :) ser ut som dette har gått bra :) takk for hjelpen!