PDA

Vis full versjon : B5252fs motor



kenneth850
22/07/15, 20:35
Hei,registrerte meg her I håp om noen gode tips. Kjøpte en visuellt meget bra volvo 850 gl for 9 dager siden. Peila oljen å registrerte at nivået var midt på peilemerket når jeg dro fra Sarpsborg. Når jeg kom hjem til Hallingby som var 17mil var motoren tørr for olje,hadde vinterdekk på stålfelger I bagasjen og 4stk 16" alu uten dekk I baksete. Veier litt men rettferdiggjør ikke forbruket. Fyller så på olje å bruker bilen som normalt,det går unna med olje får si,den har dratt unna 2l på ca 90mil nå.
Jeg er såpass mekanisk kyndig at den ble plutselig ikke sånn som selger sier,han påstår den ikke drakk like mye når han brukte den men det er tull. Den har dårlig komp,for den flytter seg lett når den parkeres I bare litt helling.

Blei litt skuffa kan du si. Jeg er ikke int I å ha utlegg på en brukt motor,det mener jeg er selgers ansvar å betale for. Hvor finner jeg slike motorer som jeg kan stole på er bra? Resten av bilen er ganske pen,fast og fin å kjøre. Men akkurat ang oljeforbruket så prøver han å sno seg unna så godt han kan da han fraskriver seg alt ansvar å legger skylden på meg. Mvh

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Terje1
23/07/15, 11:54
Slik er det dessverre ofte når er kjøper såpass gammle biler.
Noe oljeforbruk må en regne med,selv om det var i overkant på denne.

Brukte motorer finner du på finndel.no og fbt.se.
Oljeforbruk er noe som bilopphuggerne enten vet lite eller ingenting om på motorene de selger.Og slik er det bare.

En motor med lav km.stand og servicehefte er kanskje å foretrekke,men der sier ingenting om hvordan den er kjørt.

Du må enten bare gamble og bytte motor eller "overhale" den du har.

konso
23/07/15, 14:30
Kommer det blå røyk ut av eksos når du kjører eller bilen står i ro med motor på tomgang?? Det kan være at du bør bytte olje til et annet merke, for disse motorene er sære på olje.

Terje1
23/07/15, 17:05
Angående å skaffe brukt motor så burde det være en grei sak økonomisk,iallefall om du kjøper på bygda.
Misforstå meg rett men dette er en lite populær motor.
Lå nylig en helt komplett på funn.no for 700 kroner.
De som har slitte/delebiler sender oftest med denne type motor til bilopphuggern da det ikke er verdt bryet å ta de ut for så å selge de.

kenneth850
24/07/15, 21:37
Kommer det blå røyk ut av eksos når du kjører eller bilen står i ro med motor på tomgang?? Det kan være at du bør bytte olje til et annet merke, for disse motorene er sære på olje.
Nei den ryker ikke blått I det heletatt. Er ikke et drypp fra den etter den har stått heller. Men jeg skrudde av slangen til innsiget og under der var det mye gammel olje,sitt lenge for var seigt. Jeg trur det forsvinner ut litt der,men ikke så mye egentlig. En ting er at olja forsvinner på den,men den triller I første gir når den er parkert I kun litt helling på bakken,indikerer ikke det dårlig komp I sylinderen?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

kenneth850
24/07/15, 21:40
Angående å skaffe brukt motor så burde det være en grei sak økonomisk,iallefall om du kjøper på bygda.
Misforstå meg rett men dette er en lite populær motor.
Lå nylig en helt komplett på funn.no for 700 kroner.
De som har slitte/delebiler sender oftest med denne type motor til bilopphuggern da det ikke er verdt bryet å ta de ut for så å selge de.
Akkurat. Er det noen annen type motor som passer helt som er bedre da? Regner med å må ut med denne motoren da den som nevnt over,har dårlig komp I syl.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

kenneth850
24/07/15, 21:43
Misforsto deg litt I farta trur jeg. De er billige fordi de ikke er populære,ikke fordi de er dårlige motorer I seg selv? Har sjekka volvoforum på fb,men virker dødt. Sku gjerne hatt tak I en motor med god komp.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Terje1
25/07/15, 14:09
De er billige fordi svært mange foretrekker 20v turbo motorene.

kenneth850
25/07/15, 15:12
Ok. Men T5 motor å manuellgir,passer vel mekanisk sett men hvordan er det med det elektriske? Tenker litt på t5 eller 2.5l turbo om det ikke blir for mye ekstra styr enn med å montere motor som sitter der orginalt.

Hva er forskjell på b5252fs og b5252s?



Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

850GLTsilver
25/07/15, 18:38
Har B5252FS selv i Gudrun her, og syns det er en kjempefin motor.

850GLTsilver
25/07/15, 18:40
Ok. Men T5 motor å manuellgir,passer vel mekanisk sett men hvordan er det med det elektriske? Tenker litt på t5 eller 2.5l turbo om det ikke blir for mye ekstra styr enn med å montere motor som sitter der orginalt.

Hva er forskjell på b5252fs og b5252s?



Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Skal du inn med T5, så må du ha med komplett kabelsett i motorrom, samt all elelktronikk der.
Skulle du ende med en T5 som er nyere enn den B5252FSn din, så må du regne med diverse elektronikk i kupeen også.

Ulempe: Masse jobb.
Fordel: Kabelnettet er i grunnen grit å bytte takket være delingen i el-sentralen som er gjort med kontakter og plugger hele veien.

kenneth850
26/07/15, 07:32
Har B5252FS selv i Gudrun her, og syns det er en kjempefin motor.
Hvordan er din på oljeforbruk? Hva salgs olje bruker du?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

kenneth850
26/07/15, 07:34
Skal du inn med T5, så må du ha med komplett kabelsett i motorrom, samt all elelktronikk der.
Skulle du ende med en T5 som er nyere enn den B5252FSn din, så må du regne med diverse elektronikk i kupeen også.

Ulempe: Masse jobb.
Fordel: Kabelnettet er i grunnen grit å bytte takket være delingen i el-sentralen som er gjort med kontakter og plugger hele veien.
Men er det mye mer jobb enn å sette inn en b5252fs?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

kenneth850
26/07/15, 22:00
Trur jeg finner en lik som orginalt. Vet om mange b5252s. Min heter fs til slutt. Hva er forskjellen egentlig?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Rcar
27/07/15, 14:07
Ingen større forskjeller på B5252S, B5252S2, B5252FS motorene.
Alle er Fenix 5.2

2,5 10V er en knallgod motor.

Oljeforbruk som du beskriver må enten resultere i en seriøs lekkasje eller blårøyk - evt kjølevann full av olje (med dertil tilhørende hvit røyk)

Alle nygamle Volvodeler er stort sett billige (om man ikke velger å kjøpe helt nytt fra Volvoforhandler)
- En god 2,5 10V bør du finne til en 2500-3500 kr. Får du kjøpt med instrumentet samtidig er jo det gull. (Bør kanskje ikke ha rullet mer enn 250000 km skal det være noen vits i å legge arbeid ned i det)

Rcar

kenneth850
27/07/15, 19:12
Takk for svaret,er det som er rart her,ikke blårøyk,ikke lekkasjer eller noe I kjølevann. Jeg skjønner det ikke sjøl,eneste er at det lukter bensin inni,trur det kommer fra tanken et sted. Er det noe her som tar på seg et motorbytte for meg som virkelig kan det?om jeg skaffer motor å har den med på henger på en pall? Bor på på 3525 Hallingby men kan flytte den noen mil hvis en erfaren volvomann leser dette å vil tjene noen lapper.mvh

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk