PDA

Vis full versjon : getrag i 240, hva gjør folk med mellomaksel?



Lucifer*
21/07/15, 19:05
ja… som tittelen sier :) jeg har hørt noe rykter en gang om at det skal være mulig å bruke en eller annen forpart av mellomaksel fra bmw som stemmer noenlunde med lengde og en tykk hardy eller noe i den dur, og som har samme splines som en volvoaksel… men jeg synes det høres litt for godt til å være sant ut for å være ærlig…

Det er en getrag 265 det er snakk om. Jeg ser to alternativer. Min favoritt er alternativ to, men hører gjerne innspill fra andre som har gjort lignende før.

Alt 1: kappe og sveise. altså, kappe en volvoaksel og skjøte på et nytt stykke med 3-punkts innfesting for hardykobling på i rett lengde. Da må akslingen helst balanseres opp, og jeg aner ikke om noen gjør sånt lenger?

Alt 2: flytte fram opplagring for akselleddet littegrann, slik at m47-aksel med hardy blir lang nok. Kan virke risikabelt mtp styrke i splines mellom fremre og bakre akselhalvdel… men om jeg dreier en spacer som passer mellom innfestingen til bakaksel og mellomaksel, og trekker på den måten hele akslingen litt framover, burde det kompensere og dermed ikke svekke holdet i akselen.

Innspill?? del gjerne bilder om noen har kreative løsninger!

Morgis
21/07/15, 20:00
ble ikke getrag 265 levert original på volvo 264 med manuell? kanskje en aksel derifra vil passe bolton ?

Edit: Getrag 262

Lucifer*
21/07/15, 20:36
Getrag 262 er firetrinns (har en sånn også, hvis noen har lyst på) og en god del kortere enn 265/262CR.

Holck
21/07/15, 22:12
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/1248.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/1250.jpg

Dette er M47 fram del forlenga av unicardan. M47 fram del passer rett på Getrag 265 med Volvo hardy.

Holck
21/07/15, 22:13
Bygg om til 940 opplagring i samme slengen :)

http://www.gknservice.com/no/hjem.html

Lucifer*
22/07/15, 09:29
Vet at boltsirkelen stemmer :) må bare skjøtes på ca 20 mm lengdeveien... Men jeg tror det blir enklere (og billigere) å skjøte i andre enden, iom at det er noe jeg gjør lett selv, og slipper å betale for å balansere opp igjen akslingen.

Hvorfor 940 opplagring? Kraftigere?

Holck
22/07/15, 09:42
Vet at boltsirkelen stemmer :) må bare skjøtes på ca 20 mm lengdeveien... Men jeg tror det blir enklere (og billigere) å skjøte i andre enden, iom at det er noe jeg gjør lett selv, og slipper å betale for å balansere opp igjen akslingen.

Hvorfor 940 opplæring? Kraftigere?
Kraftigere ja :). De gjorde det blant annet på Gruppe A 240'ene :)

Lasse R
22/07/15, 09:54
Hva må du gjøre ved ombygging til 940 opplagring ? Skal inn med m47 hardy mellomaksel snart sjøl ;)

Holck
22/07/15, 10:01
Hva må du gjøre ved ombygging til 940 opplagring ? Skal inn med m47 hardy mellomaksel snart sjøl ;)
Må skjære et spor i traversen blant annet. Var unicardan som gjorde alt det for meg. Se gjennom bildene mine jeg , kanskje jeg har noen av det :)

Holck
22/07/15, 10:08
Fant ingen bilder av traversen dessverre men opplagringa har du bilde av i workloggen min LaSSiss :) . Prøve å ta bilde av traversen ikveld jeg :)

Lasse R
22/07/15, 10:25
Skal ta en titt. :) begynner å nærme seg ny motor å meg :) greit å gjøre klart ting :)

Holck
22/07/15, 10:44
Skal ta en titt. :) begynner å nærme seg ny motor å meg :) greit å gjøre klart ting :)
Blir gull vøtt :)

Lucifer*
24/07/15, 14:04
Et litt teit spm… hvordan er det egentlig med EU-kontroll når man bytter til uoriginal girkasse?

Holck
24/07/15, 14:10
Et litt teit spm… hvordan er det egentlig med EU-kontroll når man bytter til uoriginal girkasse?
Bør nok være innskrevet i vognkort ja, blir jo en ombygging av bilen. Men det kommer nok mye ann på hvor du tar kontrollen :)

Terje1
24/07/15, 20:00
ble ikke getrag 265 levert original på volvo 264 med manuell? kanskje en aksel derifra vil passe bolton ?

Edit: Getrag 262

Stemmer,men disse har vanlig volvo medbringer bak på kassa.
Altså den har kryss istedet for hardy.

ArneR
24/07/15, 20:31
Har gjort dette på min 240 med Getrag 265, tok en fremre mellomaksel fra 740 med M47 og kortet den inn et stykke, husker ikke helt hvor mye men kan evt. prøve å måle. Ta høyde for ca. 3mm tykkere hardykobling fra M3/M5 med det samme, så slipper du en aksel som står i "spenn" når du finner ut at den originale ikke holder i lengden.. :p

Et tall i bakhodet sier meg 635 eller 645 mm, men det kan hende jeg blander med lengden som trengs for å bruke M90 kasse i 240.

EDIT: Vedr. EU kontroll, så trenger du ikke å tenke på det, bilen min er importert fra sverige så den måtte forevises før den ble registrert, og kontrolløren på biltilsynet så klart og tydelig kassen med adapterplata mellom clutchhus og kasse, men det eneste han spurte om var om det var en 5-trinns..

Terje1
25/07/15, 14:16
Dersom flens imot kassa passer og en ikke finner en i riktig lengde, skaff en aksling som er for lang.
Har kortet en del akslinger uten problemer.

Slip opp sveisen i bakkant slik at man for ut/av den delen med splines.
Denne delen har god styring/sentrering imot røret.
Kapp røret det som må til,fjern grader og kanskje lage en liten fuge.
Vidre så er det bare å presse delene sammen og legge en sveis.

Dette har iallefall funket feilfritt flere ganger for min del.

Lucifer*
25/07/15, 15:53
Dersom flens imot kassa passer og en ikke finner en i riktig lengde, skaff en aksling som er for lang.
Har kortet en del akslinger uten problemer.

Slip opp sveisen i bakkant slik at man for ut/av den delen med splines.
Denne delen har god styring/sentrering imot røret.
Kapp røret det som må til,fjern grader og kanskje lage en liten fuge.
Vidre så er det bare å presse delene sammen og legge en sveis.

Dette har iallefall funket feilfritt flere ganger for min del.

Rister det ikke noe inni helvete når du drar på hvis du ikke får balansert akslingen etter skjøting og sveising da?

ArneR
25/07/15, 16:13
Slik som Terje sier er akkurat slik jeg gjorde det og, om det er kast i akslingen er det iallefall ikke mye. :)

Terje1
25/07/15, 18:12
Rister det ikke noe inni helvete når du drar på hvis du ikke får balansert akslingen etter skjøting og sveising da?

Absolutt null risting.
Det er mulig den skulle vært balansert rent teoretisk sett,
men null merkbar risting.

Lucifer*
25/07/15, 18:45
da blir det skjøting og sveising:)