PDA

Vis full versjon : Bsrt325 på t5?



TomX95
13/07/15, 20:34
Har en BSRT 325, Altså kulelagra turboneticks etter Batlands oppskrift.

Er synd att den ska ligge på hylla, noen som har en formening ossen denne till te seg på en t5? Forløpig Tam t5, men skal på GLT kammer og sprut selvfølgelig. Men Sånn rent teoretisk? Spool, baktrykk etc?

B5234t

Batland
13/07/15, 21:48
Ser ingen som helst problemer med dette. 4V motorer med orginale kammer takler mye høyere baktrykk enn en 8V rødmotor gjør, så hvis du skulle mene at den spooler for sent på lave ladetrykk, lite gasspådrag og lave turtall, så er det bare å sette på ett A/R0,48 turbinhus. :)

TomX95
14/07/15, 06:40
Ser ingen som helst problemer med dette. 4V motorer med orginale kammer takler mye høyere baktrykk enn en 8V rødmotor gjør, så hvis du skulle mene at den spooler for sent på lave ladetrykk, lite gasspådrag og lave turtall, så er det bare å sette på ett A/R0,48 turbinhus. :)

Får vell bare prøve etter hvert :) Skal vell teoretisk spoole fortere i denne enn 940en pga litt "bøsere" topp ville jeg tro. Er ute etter 400 HK etter hvert, veit att denne turboen ikke kan gi det.
Men hadde vært artig å sett på respons og slikt :) Når man tar forholdene i betraktning var den jo relativt kvikk på 8V`en .

Batland
14/07/15, 06:57
Jeg har alltid HATET 5 syl. turbomotorer som er en feilkonstruksjon og en kvise på motorhistoriens rumpe. FOR noe ubrukelig dritt.

Du må derfor bare forsøke å se, men jeg hadde ikke blitt forundret hvis 5 syl. sølet trenger mindre turbinhus enn det en rødmotor gjør for å gi samme spool up. Bare se til Audiskrotet - patetisk og tragisk....

Legger ikke SirKim ned en god del tid, krefter, penger og arbeid på å forøke å piske liv i ett av disse likene?

bjornarw
14/07/15, 11:58
Jeg har alltid HATET 5 syl. turbomotorer som er en feilkonstruksjon og en kvise på motorhistoriens rompe. FOR noe ubrukelig dritt.

Du må derfor bare forsøke å se, men jeg hadde ikke blitt forundret hvis 5 syl. sølet trenger mindre turbinhus enn det en rødmotor gjør for å gi samme spool up. Bare se til Audiskrotet - patetisk og tragisk....

Legger ikke SirKim ned en god del tid, krefter, penger og arbeid på å forøke å piske liv i ett av disse likene?
Hvorfor er 5er så ubrukelig? Audi sine motorer virker da ganske vasse?

Sendt fra min knuste Samsung

Batland
14/07/15, 12:19
Hvorfor er 5er så ubrukelig? Audi sine motorer virker da ganske vasse?

Lang og kjedelig forklaring som forkortes til "sånn er det bare." Hvis du ser etter så ser du at eneste alternativet til å få ut tall på dette dritet er ville kammer og gigantisk turbo. Dette saboterer absolutt ALT bunndrag. Da kompenserer de så godt de kan, stakkarene, ved å trø i veiver med rundt 95 mm slaglengde. Dette fører til motorvolum fra 2,5 L og oppover.

(Gjør tilsvarende med en 16V rødmotor og sammenlige med det resultatet da. ;) )

Husker inboard fra ett eller annet drifteflass med 5 èr. Man ser tydelig at når turtelleren kommer rett under 6000 o/min så bare døøør det ut. Slike idiotregistre krever tette og kostbare gearkasser og lette diff.utvekslinger.

Så kan man spørre, hvor har disse 5 syl motorene hevdet seg? Jonus med 2,8 L, gigantturbo som leverer 2,8 BAR ladetrykk, 250 hk lystgasskit og racefuel til kr. 95 pr. L?
Eller på 80 tallet når Audi tok alle på sengen med Quattro systemet sitt?
Volvo dragrace hvor Adeen og Erikson er raskest med rødmotorer?

Nei, dette er og blir en Diesel sugemotor.

bjornarw
14/07/15, 15:59
Hmm altså ikke noe å satse på nei. 95mm slaglengde og 2,5 l var stusselig. Hadde blitt en brutal 16v rødblock det ja ;)

Sendt fra min knuste Samsung

turb00le
14/07/15, 18:45
Lang og kjedelig forklaring som forkortes til "sånn er det bare." Hvis du ser etter så ser du at eneste alternativet til å få ut tall på dette dritet er ville kammer og gigantisk turbo. Dette saboterer absolutt ALT bunndrag. Da kompenserer de så godt de kan, stakkarene, ved å trø i veiver med rundt 95 mm slaglengde. Dette fører til motorvolum fra 2,5 L og oppover.

(Gjør tilsvarende med en 16V rødmotor og sammenlige med det resultatet da. ;) )

Husker inboard fra ett eller annet drifteflass med 5 èr. Man ser tydelig at når turtelleren kommer rett under 6000 o/min så bare døøør det ut. Slike idiotregistre krever tette og kostbare gearkasser og lette diff.utvekslinger.

Så kan man spørre, hvor har disse 5 syl motorene hevdet seg? Jonus med 2,8 L, gigantturbo som leverer 2,8 BAR ladetrykk, 250 hk lystgasskit og racefuel til kr. 95 pr. L?
Eller på 80 tallet når Audi tok alle på sengen med Quattro systemet sitt?
Volvo dragrace hvor Adden og Erikson er raskest med rødmotorer?

Nei, dette er og blir en Diesel sugemotor.

Du må gjerne utdype påstanden din litt for jeg kan ikke helt skjønne hvorfor du mener de er råttene.
Ja, de har sine svakheter (som går ann å utbedre med enkle grep), men har du fått ut nesten 500hk av en rødmotor men standard motorstyring, innsug og eksosmanifold?
Motoren jeg snakker om er ikke bygd med noe hokuspokus deler, en gt3076r, standard blokk og topp (hjemmeportet), h-råder og glt kammer.

Batland
14/07/15, 19:10
Hmm altså ikke noe å satse på nei. 95mm slaglengde og 2,5 l var stusselig. Hadde blitt en brutal 16v rødblock det ja ;)

Nei, jeg synes ikke det. Jepp, alle "tallene" på disse motoren er ultra low performance da i sterk kontrast til rødmotoren. Cosworthmotoren, Skylinemotore osv osv.

En bekjent fikk spec. opp en fantastisk motor. B21 blokk med 90 mm veiv og 149 mm råder + B204 topp og Custom kammer. Synd han vimset seg bort med Amcar før dette ble ferdigstilt. :(

Batland
14/07/15, 19:22
Du må gjerne utdype påstanden din litt for jeg kan ikke helt skjønne hvorfor du mener de er råttene.
Ja, de har sine svakheter (som går ann å utbedre med enkle grep), men har du fått ut nesten 500hk av en rødmotor men standard motorstyring, innsug og eksosmanifold?
Motoren jeg snakker om er ikke bygd med noe hokuspokus deler, en gt3076r, standard blokk og topp (hjemmeportet), h-råder og glt kammer.

En god del av dagens personbilsmotorer er kvaderatiske, dvs de har like lang slaglende som borring, eks. 86x86. High performance motorer er overkvaderatisk med større borring enn slaglengde da dette gir plass til større ventiler som fløder bedre og som derfor gir bedre resultater i en high performance motor.

Lav performance lav turtallsmotorer har lang slaglengde, små stempler og små ventiler som passer flott til en båtmotor, traktor osv. og 5 syl. motoren har knøttsmå stempler og ventiler.

Hovedulempen er imidlertid dette: En trimmet motor har gjerne kamakslinger som holder ventilene åpen 260 - 280 grader, ikke sant? På en 5 syl. 4T motor er det 720 / 5 = 144 grader mellom hver hendelse. Det åpner en innsugsventil hver 144 grad, det kommer en gnist hver 144 grad og det åpner en eksosventil hver 144 grad. Dette betyr at når det åpner en eksosventil for å spyle ut eksos så står naboventilene nesten på maks løft. Hvor tror du eksosen går? Kun ut det trange turbinhuset? ;)

For mange år siden hadde Dahlbäck en hel haug med dynoresultater på siden sin audituning.com. Absolutt alle 5 syl. motorene hadde patetiske kurver, du vet, akkurat slik som alle andre 5 syl motorer også har. V6 og 4 syl. motorene hans viste normale kurver.

Bremste 480 WHP på en b230 med uportet topp og dreide orginale stempler. At bilene med 5 syl. motorer er levert med bedre motorstyring enn det de gamle Volvoene var levert med er ikke relevant i motordiskusjonen. Med 16V topp hadde 500 whp på 98 blyfri vært en lek og helt garantert med bedre kurver enn det 5 syl. greiene kan levere. ;) Ikke se deg blind på peak tallene, se på snitteffekt og snittmoment fordi det er dette som viser den hele og fulle sannheten.

turb00le
14/07/15, 19:40
Kan så være, "medhold på vitenskapelig utredning".
Men; Fortsatt artig at noen bygger noe annet enn B230 motor i gamle volvoer.

Batland
14/07/15, 19:44
Kan så være, "medhold på vitenskapelig utredning".
Men; Fortsatt artig at noen bygger noe annet enn B230 motor i gamle volvoer.

Alltid artig med noe nytt, men finner ikke noe nytt eller underholdende med en T5 motor med dårlige kurver i en rwd Volvo.

Daruu
14/07/15, 21:42
Alternativt så kan du selge turboen til meg.... :D

Marius Nilssen
14/07/15, 21:55
Lyden er vel nesten den eneste grunnen til at folk bruker T5 motorene. :p

HansOla
15/07/15, 00:28
Skal du finne på å selge turboen, er jeg meget int.

Sendt fra Xperia'n..

TomX95
15/07/15, 06:41
Må si meg på en måte enig med batland. Er en traktormotor :p Ekstrem slaglengde.
Jeg gjør det først og fremst for å få dytta en motorkode inn i vognkortet, da videre modifisering er vanskeligere å se. :cool:

Blir fort ekstreme slitekanter på de hvitblokkene og er no tungskrudde greier.

Men kan jo snu på flisa au-> B5252F er 10 ventilers 2,4 l Femmer 140 gamp. De går jo bedre enn det meste i samme effektklasse og veldig fin dreimomentskurve :)
FB er jo 2,3 og 131 gamp ellerno rundt dær. Men slurrer jo sirkler rundt den med den tassne 10V femmern.

Men hadde Volvo Laga en 6er versjon av b23`en hadde det ikke vært tvil på jord hva man skulle drivi med :p

Men må jo prøve no nytt i ny og ned :)

Appropo sirkim og trimming. Han styrer litt med dyser hjerner og no greier, og jeg har laga no opplegg for datasprut som er ferdig nå. Meg bekjent har han ikke hatt på større turbo, men GLT kammer.

Batland
15/07/15, 07:33
Må si meg på en måte enig med batland. Er en traktormotor :p Ekstrem slaglengde.
Jeg gjør det først og fremst for å få dytta en motorkode inn i vognkortet, da videre modifisering er vanskeligere å se. :cool:
Det er ett godt argument.

Blir fort ekstreme slitekanter på de hvitblokkene og er no tungskrudde greier.
Mange egenskaper i samme gate her ja.


Men kan jo snu på flisa au-> B5252F er 10 ventilers 2,4 l Femmer 140 gamp. De går jo bedre enn det meste i samme effektklasse og veldig fin dreimomentskurve :)
FB er jo 2,3 og 131 gamp ellerno rundt dær. Men slurrer jo sirkler rundt den med den tassne 10V femmern.
Så lenge man holder effekten LAV så fungerer 5 syl. motorer "sådär" og 140 hk fra 2,4 L er akkurat passelig slapt og dårlig. (Husker min først prøvekjøring av den første 170 hk Volvo 850 demobil i Bergen dangang da. Tidenes nedtur.)
B200 og B230 motorene har som du vet 152 mm råder på 80 mm slag som gir 1,9:1 i Rådeforhold. Dette er en katastrofe for bunndraget, noe jeg har påpekt å åresvis. Ingen god sammenligning.

Hvis en rødmotor får 92 mm stempler og strokes fra 80 til 90 mm med 149 mm råder så blir resultatet en 4 syl. 2,4L motor med ett rådeforhold på 1,65:1 som jeg føler meg sikker på vil fungere MINST like godt som som 2,4 L 2V sugfemman. :) Som turbomotor blir den suverèn.


Men hadde Volvo Laga en 6er versjon av b23`en hadde det ikke vært tvil på jord hva man skulle drivi med :p
Mye kan sies om B20 og B30 med støtstenger, men Chevy sine LS motorer har også støtstenger og de har tatt verden med storm. I våre dager er det tilgang til å få lagt keramikkbelegg i kanalene på disse gamle Volvotoppene og da forsvinner hovedulempen med non-crossflow topp. Med en moderne custom turbokam, EFR7670 turbo eller to stk. EFR6258 samt ett marineinnsug med 3 gasspjeld og ett godt datasprut, da hadde det blitt saker og snus.

Men må jo prøve no nytt i ny og ned :)
Hmmmmmm, se eks. over. ;)


Appropo sirkim og trimming. Han styrer litt med dyser hjerner og no greier, og jeg har laga no opplegg for datasprut som er ferdig nå. Meg bekjent har han ikke hatt på større turbo, men GLT kammer.
Det er alltid slik at hele oppsettet inkl. turboen må være i stand til å takle de kamakslilnger som man vil bruke og en 5 syl. motor med original turbo................................. og værre kammer,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Mmmmmmmm, skeptisk. :)

skjarlie
15/07/15, 12:54
Lang og kjedelig forklaring som forkortes til "sånn er det bare." Hvis du ser etter så ser du at eneste alternativet til å få ut tall på dette dritet er ville kammer og gigantisk turbo. Dette saboterer absolutt ALT bunndrag. Da kompenserer de så godt de kan, stakkarene, ved å trø i veiver med rundt 95 mm slaglengde. Dette fører til motorvolum fra 2,5 L og oppover.

(Gjør tilsvarende med en 16V rødmotor og sammenlige med det resultatet da. ;) )

Husker inboard fra ett eller annet drifteflass med 5 èr. Man ser tydelig at når turtelleren kommer rett under 6000 o/min så bare døøør det ut. Slike idiotregistre krever tette og kostbare gearkasser og lette diff.utvekslinger.

Så kan man spørre, hvor har disse 5 syl motorene hevdet seg? Jonus med 2,8 L, gigantturbo som leverer 2,8 BAR ladetrykk, 250 hk lystgasskit og racefuel til kr. 95 pr. L?
Eller på 80 tallet når Audi tok alle på sengen med Quattro systemet sitt?
Volvo dragrace hvor Adden og Erikson er raskest med rødmotorer?

Nei, dette er og blir en Diesel sugemotor.

Greitt bunndrag i denna? på 95 oktan.
http://www.garaget.org/?car=349845&image=3340916

Batland
15/07/15, 13:25
Javisst, men se da. Maks dreiemoment på 4600 o/min og maks effekt på 5300 o/min. Latterlige 700 o/min mellom dem. I tillegg taper han 50 hk fra 5500 - 6500 ?

Legg merke til når bildet av bremsepapiret ble lastet opp. Etter noe tid ble dette lagt ut: http://www.garaget.org/?car=349845&image=3556983

skjarlie
15/07/15, 13:36
Står ikkje nok om kvifor han bygger ny motor?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Batland
15/07/15, 15:10
Nei, det ble fort stille der: http://t5rwdclub.forum24.se/t5rwdclub-about186-0-asc-165.html

Nye oppsettet gir en pekepinn, E85 nå ;) : http://www.garaget.org/?car=349845

TomX95
15/07/15, 20:13
Men sånn til ettertanke, grenrør med lange kanaler og kolektor omtrent inne i turboene på disse femmerene da :p

For å utnytte pulsinga i eksos for å hindre att den går gale veien :p

Batland
15/07/15, 21:26
Men sånn til ettertanke, grenrør med lange kanaler og kolektor omtrent inne i turboene på disse femmerene da :p

For å utnytte pulsinga i eksos for å hindre att den går gale veien :p
Jada, de forsøker å kompensere så godt det går med å bruke den svake høyhastighetspulsen til å drive turboen, men slaget er så langt at den sterke, men trege eksospulsen som stempelet dytter ut, lett snur i annen retning, spesielt på normale turtall når det er masser av tid. Når det er sagt: når effekten er lav pga milde orginalkammer så funker det jo på ett vis. Problemet oppstår når man skal trimme. Det lange slaget, små sylindre og dårlig fløde i toppen tvinger frem bruk av ville kammer for å få ut effekt. Da står eksosventilene så lenge og så høyt åpen at man ikke klare å få til en normal dreiemomentkurve.

Vi må også huske at i motsetning til en twin turbo 6 syl. motor så kommer ikke eksospulsene i en 5 syl. motor pent og pyntelig på rekke og rad, de overlapper stygt og lager kaos. Med 244 graders eksoskam så er det 100 grader hvor to sylindre forsøker å presse eksos ut gjennom den samme trange åpningen i turbinhuset og det går dårlig.

Får så låg det ute massevis av resultater som viste den praktiske dreiemomentkurven på beste måte, men etterhvert som det er blitt påpekt har vel folk innsett hvor elendig resultatet bak maks hk-tallet faktisk er, så alt er blitt fjernet.

Stig
05/08/15, 22:21
https://m.youtube.com/watch?v=b1LAt3-bfEY

TomX95
07/08/15, 21:13
https://m.youtube.com/watch?v=b1LAt3-bfEY

Er vell høykomp ville jeg tru, men med slappe GLT kammer så sparka jaggu den dær :p Men E85 er jo en overlegen fordel i forhold til bensin.