PDA

Vis full versjon : Bygger ny motor, er hard block tingen?



M30Turbo
13/07/15, 11:36
hei.
driver å bygger ny motor fortiden, det meste er innkjøpt å ligger klart.

har et håp på 450whp ivertfall, så det bør vel være en fordel med hard block?

MEN! blokka har jeg allerede fått borra.... er det forsent å fylle den uten å måtte borre på nytt?
forøvrig er det følgende oppsett:
blokk borra til 96,5mm
wiseco stempler 8,0:1
h-råder
530 topp, 46-38 ventiler, porta å justerte forbrenningskammer
Har div kammer jeg var tenkt å prøve
justerbart kamdrev
ECUMASTER EMU datasprut
LS1 coiler
precision 990ccm dyser
KRB plenum
precision 5857 snurre
Precision 46mm WG
Ajden grenrør


hvilke plugger ambefaler dere på noe slikt?

Skal kjøres på 98 pumpebensin :)
Takk for svar :)

Batland
13/07/15, 13:27
For å være upopulært og brutalt ærlig, det der går ikke.
Jeg tipper at du får så store problemer med tenningsbank at du må gi deg så tidlig på ladetrykk at effekten blir såpass moderat at du ikke har bruk for hard-block. Jeg mener at grunnen er at den turboen der ikke er kompatibel med en så vill kam som er nødvendig for å få ut effekt på 8,0:1 i komp. og pumpebensin.

Videre er grenrør type KL-Racing EXTREME også nødvendig.

En kar ikke langt herfra har riktignok ca. 440 WHP på 98 blyfri med ett oppsett som er veldig likt det som du nevner her, man han lader gode 2 BAR og har derfor rundt 7,3:1 i kompresjonsforhold. Han har forsøkt villere kammer, men disse gav dårligere resultat pga for kort og kjip grenrør og for liten og feil turbo. (sett fra kammen sit ståsted.)

M30Turbo
14/07/15, 02:24
Ja erlighet er det jeg vil ha :) ja er meget spendt på hva det vil gi i benken, er så forferdelig dumt at det ikke finnes e85 på møre.....
du mener også at ej ajden grenrør ikke er "up for the job"?
Siden jeg har det meste vil jeg uansett prøve slik, siden min lokal tuner bor soppas nerme å hår tro på at det skal levere :)

Batland
14/07/15, 05:48
Ja erlighet er det jeg vil ha :) ja er meget spendt på hva det vil gi i benken, er så forferdelig dumt at det ikke finnes e85 på møre.....
du mener også at ej ajden grenrør ikke er "up for the job"?
Siden jeg har det meste vil jeg uansett prøve slik, siden min lokal tuner bor soppas nerme å hår tro på at det skal levere :)

E85 er en gudegave for effekt. Skogenracing i sverige tok nylig ut 300 whp på en klin orginal 2,0 OHC Sierra motor med 9,2:1 i kompforhold.

95 oktan presterer dette: http://forum.vccn.no/showthread.php?70420-250whp-Hva-har-jeg-gjort-feil

Jeg ser frem til alle resultater uansett da de vanligvis er lærerike. :)

M30Turbo
14/07/15, 08:25
Hei
ja man lærer noe nytt hvær dag, men uansett går de ikke å fylle hard block nå etter blokka er ferdig makinert?

Vil holde dere opdatert på hvordan det går både her å i byggetråden :)

Batland
14/07/15, 09:00
Det er rett og slett vanskelig å si av følgende grunner.

Disse B230 motorene har tynne vegger og hvis du måler sylindrene fra undersiden så skal du få se er hvis sylindrene er runde uten påmontert topplokk, så blir de ovale når topplokket monteres. Hvis blokken er korrekt borret med stressplate så er sylindrene runde når toppen er montert og ovale når du måler uten topplokk.

Når man fyller hard blokk så drar dette stoffet litt i sylindrene. Hvis man i utgangspuktet har en blokk som er korrekt borret med stressplate og som har runde sylindre når toppen er montert, så vil jeg fraråde å fylle Hardblock. Hvis det er borret uten stressplate så blir som sagt sylindrene pisseskjeve når du monterer toppen uansett og da er det vel heller tvilsomt om Hardblock gjør vondt værre.

M30Turbo
14/07/15, 09:21
En jeg kjenner bremsa nettop 740en i dynapack, 407whp å 543nm på 98 :)

1,7 bar trykk å std fk stempler :) skal se om jeg får opp papiret :)

Batland
14/07/15, 10:52
Det tror jeg på.

Synes at overfladiske lettvekts bremsepapirer er god underholdning så ja takk. :)

M30Turbo
15/07/15, 09:29
5143

Her er det ivertfall :)

Batland
15/07/15, 11:34
Takk for titten. :)

150 whk oh 201 wNm fra den teoretiske sugemotoren viser at dette oppsettet har stor turbo og formentlig en bra kam. Ulempen ser vi klinkende klart, man får ett 100 hk-spark bak mellom 4200 og 4500 o/min og får en lite lettkjørt bil pga en smal dreiemomentkurve på i underkant av 2000 o/min. (4300 - 6300 o/min.) Slike motorer må enten kjøres helt rolig eller helt idiot. Sånn "effektiv" 1/2-frisk kjøring går ikke, men jeg vet med sikkerhet at det er nøyaktig ett slikt resultat enkelte ønsker - og da er det suksess likevel.