PDA

Vis full versjon : V70 D5 - Motor går ikke over 3000rpm



NKS
11/07/15, 15:45
Hei!

Kom tilbake fra et tre ukers ferieopphold i dag. Da jeg parkerte bilen på Gardermoen for tre uker siden var alt OK. Da jeg starta opp i dag, var det ikke mulig å få bilen over 3000RPM. I oppoverbakker får jeg ikke bilen opp i mer enn 30-40km/h. På motorvei klarer bilen - med tiden til hjelp - å komme seg opp i 100km/h.

Har sjekket turboslanger - ingen hull / lekkasjelyder.

Modell: V70 D5 163Hk 2003 stv. aut.

Ideer?

Mvh,

Nils
Skedsmokorset

holter
11/07/15, 16:27
Hei. Høres ut som feilen jeg har hatt på min v70.2.4D 06 . Får du noen feilmelding som motorservice erfodras og gul varseltrekant om du prøver og presse den over 3000 rpm ? hvor da bilen går i nødmodus ? Ruser du motoren når du står parkert klarer den da mer en 3000 rpm ?

NKS
11/07/15, 16:31
Hei! Ja, det høres ut som vi sliter med samme problem :(

Får melding om at 'Motorservice erfodras'. Klarer ikke ruse bilen over 3000rpm når den står stille heller...

Mvh,

Nils

skogy
11/07/15, 16:43
Er i nødmodus vil jeg tro. Enkleste er å lese ut feilkoder.


Sent from my iPhone using Tapatalk

NKS
11/07/15, 16:51
Må vel ha Vida eller hva det nå heter for å få lest ut feilkoder?

holter
11/07/15, 17:18
Ok-høres kjent ut den feilen der . Men det kan være så enkelt som dieselfilter -luftfilter også . På min så er det slagg i dieseldyser -så den går nå på tunap 983 etter en tur på verksted og er nesten friskmeldt :) Hadde bilen på meca lørenskog hvor dem sjekket luftslanger til turbo og stag fra vakumpumpen til turbo da dette sitter på baksiden av min motor og ditt fikk ikke jeg armene . Men for og si det slik så sa bilia turboskifte - ca 14000 pluss 8000 for jobben :) tunap 983 koster 300 kr . Har vida og kjørte test på min og fikk samme svar som meca med deres utstyr . Siden bilen din virket før du parkerte den for 3 uker -skulle teoretisk ikke luftfilter -dieselfilter bli dårlig på den tiden ... men bil er bil og virket dagen før min også :)

holter
11/07/15, 17:23
Ja det må en ha -jeg har vida så kan gjøre det , uten at jeg er noen proff enda på det men fikk da til på min . Bor på fjellhamar så ikke så langt fra deg .

NKS
12/07/15, 18:38
Takk for tilbudet!!! Om du har tid tar jeg gjerne en tur til Fjellhamar.

Første som slo meg var at dieselfilteret var tett, men nå tror jeg mer på at det er en eller annen sensor / ventil som er defekt. For eksempel turbo boost control valve?

https://www.youtube.com/watch?v=BPtABczQk3E.
http://forums.t5d5.org/topic/12748-volvo-d5-service-faults-general-errors/

holter
12/07/15, 22:30
Sendt deg en pm -med adr og tlf så får vi kjøre en test . Det er ikke usansynlig at det kan være føleren til turboen som er defekt -det var en av feilmeldingene jeg fikk på min også -sjekket da og hadde på kontaktspray uten at det ble bedre . Men vi får ta diagnosen først for er mange muligheter , leser jo på forumet her at selv volvo sliter med sikker diagnose på den feilen og er mange som har skiftet turbo til ingen nytte på verksteder .

NKS
25/07/15, 18:28
Har bytta dieselfilter, smurt og lirket på staget fra vakumpumpa på turboen, sjekka alle slanger og kjørt rundt en time med Tunap 983 blandet i en kvart tank. Fortsatt samme feil :(

Jeg har kastet inn håndkleet og levert bilen til en bekjent som jobber på Sven Ås på Kjeller.

Takk til holter for hjelp med vida-diagnose!! Den viste feilkode 284 og en til jeg ikke husker i farten.

holter
26/07/15, 13:40
Da vet du om ikke annet hva som ikke er feil på bilen :) men en flaske tunap er bra og bruke selv om det denne gangen ikke løste problemet -om du har park varmer så pass på og start den når du først har tunap på tanken så får du rensket ut sot av den . Sven ås -eller elektrodiesel som dem heter kan det meste om dieselbiler så løser seg nok , er begrenset hvor lenge en vil prøve seg frem og hvor mye en vil koste på en bil .

autod
26/07/15, 22:28
Hadde samme problemet på en 03 xc70 d5 som jeg hadde for nåen år siden, var luftmasse måleren som var gåen hos meg

NKS
05/08/15, 09:30
Og det var luftmassemåleren som var gåen hos meg og... Kosta 4000,- inkl. arbeid.