PDA

Vis full versjon : Feil med K-jetronic...for tjukk blanding



GreenWagonCruiser
10/07/15, 14:48
Har en bil med k-jetronic, mercedes riktignok, men regner med det ser rimelig likt ut på volvo så håpet det var noen her inne som kan hjelpe meg..
Bilen hoster svartrøyk når den kommer opp på turtall. Virker som den drukner i bensin. Når jeg gir gass, så hoster den og rykker, så kan den fortsette videre oppover turtallsregisteret, men aldri jevnt.
Alt av tenningsdeler er byttet. Kan ikke finne vakumslanger på innsuget som er morkne.

Kan det være kaldstartopplegg eller temperaturmålere eller noe sånt som er gåent?
Utrolig lite om feilsøking som ligger på nettet...

Lucifer*
10/07/15, 15:39
Napp ut ledningen på kaldstartdysa, hvis den går ruskete enda er det ikke kaldstartfeil :) første svært enkle feilsøk ;)

Batland
10/07/15, 16:17
Har en bil med k-jetronic, mercedes riktignok, men regner med det ser rimelig likt ut på volvo så håpet det var noen her inne som kan hjelpe meg..
Bilen hoster svartrøyk når den kommer opp på turtall. Virker som den drukner i bensin. Når jeg gir gass, så hoster den og rykker, så kan den fortsette videre oppover turtallsregisteret, men aldri jevnt.
Alt av tenningsdeler er byttet. Kan ikke finne vakumslanger på innsuget som er morkne.

Kan det være kaldstartopplegg eller temperaturmålere eller noe sånt som er gåent?
Utrolig lite om feilsøking som ligger på nettet...

Var dette noe den plutselig begynte med eller har det vært folk og klødd?

De er to tester man alltid bør gjennomføre når man har motor med K-jet.

1. Ta ut dysene, legg de i hver sin flaske e.l. og press ned den flate luftmengdemålerplaten til K-jet. Dysene skal forstøve fint i en kjegleform.

2. Man må koble ett 0-6 BAR manometer inn på det røret som står i midten på bensinmengdefordeleren slik at man kan lese av trykket. Uten disse testene er det nytteløst.

Forøvrig finnes det info her: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=39368

GreenWagonCruiser
10/07/15, 17:44
Takk for svar begge 2. :) Virker som den er lite skrudd på før. Begynnte helt plutselig, har brukt den et halvår nå uten noen som helst form for feil. Skal teste ut og gi tilbakemelding!

GreenWagonCruiser
12/07/15, 13:00
kaldstartdysa var det ikke... Alle pluggene er likt sotet også ser jeg at jeg ikke har nevnt, tror derfor ikke det er noe med dysene. Må se om jeg får tak i et manometer for trykktesting.

GreenWagonCruiser
12/07/15, 13:17
Hvor mange bar skal jeg måle inn på bensinfordeleren?
For om det er rett så er det vel nærliggende å tro at det er den som er feil med?

Batland
12/07/15, 14:43
Hvor mange bar skal jeg måle inn på bensinfordeleren?
For om det er rett så er det vel nærliggende å tro at det er den som er feil med?
Det er ikke der hunden er begravd.

Fra midt på bensinmengdefordeleren går det ett rør bort til det som heter styretrykksregulatoren. Det er den som bestemmer hvor tynn og hvor tjukk blandingen blir. Du må derfor koble deg inn på dette røret for å lese av det som heter styretrykket.

Styretrykksreguletoren har en elektrisk kobling som ligner på en dysekontakt. Når motoren går skal det være konstant 12V i denne kontakten. Hvis det ikke er det så blir blandingen for tjukk. Start opp, ta av kontakten og mål. :)

GreenWagonCruiser
12/07/15, 17:45
Har prøvd å måle på regulatoren, og måler 12,3volt, så økte den sakte opp til ca 12,7volt og da virket det som det stoppet opp.
Skal prøve å få lånt meg et manometer for å sjekke det :)

Batland
12/07/15, 17:50
Så sant det er 12V er det ok. Den kontakten varmer bare en bimetallfjær som øker styretrykket og dette gjør blandingen tynnere.