PDA

Vis full versjon : Coilovers på 240, godkjenning.



John Deere
07/07/15, 21:33
Hei,

Har et ønske om å kunne ha bilen lav uten å måtte bli avskilta hele tia. og er lei av minimal fjøringsveg..
Så jeg tenker på muligheten for å hive på coilovers.
Har googla litt, men finner bare noen gamle tråder og blir ikke klok.. Hvordan kan man enklest mulig få dette godkjent?
Er det lettest å godkjenne både framme og bak? eller kan man likesågodt kun godkjenne det framme? Er hovedsakelig framme jeg vil ha så.

Planlegger å kjøpe komplette fjærbein fra denne siden;
http://www.myranesracing.com/store/sv/207-kompletta-ben-fram-
Det at jeg sjøl ikke har bygd om fjørbeinet er vel et vesentlig poeng i godkjenninga?
Eller er det noen andre coilovers som er å anbefale? Som du kanskje får med tuv papirer på e.l?

Så er det søknaden da, er helt grønn på hva jeg skal skrive her. Om noen har en positiv søknad de vil dele eller gi meg pekepinner på hvilke punkter som er greie å ha med og poenger/paragrafer man kan vise til så hadde det vert flott!

Setter pris på all hjelp.

Lasse R
07/07/15, 21:55
Intet er umulig men har enda ikke sett ett coilover kitt til 200 serien med tuv papirer. Mao veldig vannskelig å få Biltilsynet på godfot. Snakket med Biltilsynet om dette for en tid tilbake og de sa hvis du kjøpte en 240bil i Sverige som bilprovningen hadde godkjent med coilover slik att det var bemerket i vognkortet måtte de i all sannsynlighet godkjenne det her også. Men det er vel egentlig en måte å finne det ut på, skriv en god søknad så får du jo svar på hvilken retning du må gå

John Deere
07/07/15, 22:18
Hmm,
Leste om en her på forumet som hadde fått det godkjent, finner ikke tråden akkurat nå men, så det er jo ikke umulig nei.
Har du noen formening om hva som burde stå i søknaden ?

Lasse R
07/07/15, 22:42
Terje1 har vel fått forhåndsgodkjenning en gang? Eller bommer jeg nå?

Dan Bay-Johansen
07/07/15, 23:18
Tror du har rett Lasse, mener å huske det jeg også...

Det vil nok kreve sin mann å få det igjennom, men om man gidder å sette seg inn i lover og regler så er det ikke umulig vil jeg tro. Problemet er jo at synsing og trynefaktor er godkjent valuta hos biltilsynet... Det kan stikke litt for mange kjepper i hjulene.

Sebbe
08/07/15, 10:47
Snakka med en på telefon som var positiv til dette, i og med at man kan bytte fjærskål, bør det være mulig å få godkjent bytte til fjærskål med gjenger. Men som alt annet, tror jeg man må klage ett par ganger før det går gjennom, og treffe riktig kontrollør.

Lasse R
08/07/15, 12:03
http://forum.vccn.no/showthread.php?70241-SELGES-coilovers-Volvo-240

turb00le
08/07/15, 14:12
Dette er veldig opp og ned. Spørs akkurat hvem en treffer på virker det som.
Jeg søkte om å montere 850 coilovers framme på 960n, de er bolt on.
Argumentet for å gjøre det var at den originale senkesatsen hadde dårlig merking, var vanskelig å dokumentere, samt at den ikke var å oppdrive ny lengre.

Det var en rekke problemer forbundet med det:
-Senkesett fram/bak korresponderte ikke.
-tüv papirene var fra en annen bil.
-Ingen kunne gå god for at de faktisk passa.

Jeg foreslo at jeg kunne dokumentere styrken i alt som er montert, men da var det plutselig ingen som var teknisk kompetente til å vurdere dokumentasjonen.

Terje1
10/07/15, 17:03
Vet av en 240 som er godkjent med coilovers foran og senkesett bak.
Denne ble godkjent slik for ca 15 år siden..