PDA

Vis full versjon : Spørsmål ang. WGs.



Instruktionsbok
30/06/10, 15:51
Hei!
Lurer litt ang. justerbar/ujusterbar wastegate..
Sett at en ujusterbar åpner på 4,500RPM, sikkert ute av proposjoner men bare for å si et tall. Så kjøper man seg en justerbar, og justerer den til å åpne på 6000RPM, sikkert gunstigere å si PSI eller BAR, men om mulig la oss si RPM.
Er det da rett at jeg bare får "bruk" for den nye wastegaten over 4,500RPM, eller reagerer hjerner etc. på gasspådraget og gir motoren mer mat selv under gitt RPM? Med andre ord, oppjustert wastegate hjelper meg bare etter det punktet hvor ujusterbar ville åpnet, korrekt? Wastegates åpner og lukker bare, sant? De struper ikke?

Muligens litt rotete, men håper noen skjønner :)
Mvh.

kermitt
30/06/10, 18:12
RPM er helt ute av proposjon å bruke i denne sammenheng, blir som å måle lengde i kg. Men, ja en WG åpner bare å slipper av eksostrykk så du får lavere turbotrykk/jevnt turbotrykk. En wg med høyere grunntrykk vil holde igjen og gi deg mer trykk der en med ett lavere grunntryk ville åpnet.

Instruktionsbok
30/06/10, 20:44
Hmh, okay. Fortsatt litt usikker :\ Men vondt å forklare, får gruble litt ikveld, å seg om jeg blir noe klokere. :)

jonass
30/06/10, 20:46
Tror du burde lese deg opp litt på hvordan et turbo ladet system funker.

turb00le
30/06/10, 20:59
Forestill deg at du blåser på en vifte, når WG åpner blir det som om du tar hånda og styrer lufta i en annen retning.
Prinsippet er med lufta som med hydraulikk, strøm osv: den går alltid den letteste veien.
Den letteste veien er ikke gjenom turboen når spjeldet til wg er åpent.

Instruktionsbok
30/06/10, 21:01
Heh, mulig det, blir aldri utlært så. :) Men er stort sett på dette med wastegate jeg er ganske nybegynner. Vil en wastegate med 0.9 i grunntrykk gi meg mer turbotrykk enn en med 0.4 over det samme registeret? Eller er det bare i mellom det punktet hvor 0.4'en ville åpnet og opp til 0.9 at den gir mer trykk?
Forklart etter beste evne, men men.

kermitt
30/06/10, 21:04
selfølgelig vil den det! det er jo samme hølet i turboen eksosen skal ut, det er bare at hølet med 0.9 som grunntrykk så er det lengre stengt og det åpner mindre når det åpner.

0.9 i grunntrykk er 0.9 bar samme faen. akkurat som att ett ligg er ett ligg, du har ikke bare ligget "litt".

ChrML
30/06/10, 21:06
Heh, mulig det, blir aldri utlært så. :) Men er stort sett på dette med wastegate jeg er ganske nybegynner. Vil en wastegate med 0.9 i grunntrykk gi meg mer turbotrykk enn en med 0.4 over det samme registeret? Eller er det bare i mellom det punktet hvor 0.4'en ville åpnet og opp til 0.9 at den gir mer trykk?
Forklart etter beste evne, men men.
Når 0.4 wastegaten ville åpnet (når du oppnår 0.4 bar) så holder 0.9 wastegaten lukket til trykket stiger/spretter videre opp til 0.9 bar. Deretter åpner den og holder trykket på 0.9 bar ut resten av registeret.

Du får ikke trykket tidligere enn du gjorde før.

Instruktionsbok
30/06/10, 21:07
selfølgelig vil den det! det er jo samme hølet i turboen eksosen skal ut, det er bare at hølet med 0.9 som grunntrykk så er det lengre stengt og det åpner mindre når det åpner.

0.9 i grunntrykk er 0.9 bar samme faen. akkurat som att ett ligg er ett ligg, du har ikke bare ligget "litt".

Heheh, bra forklart, kermitt! :) Men da er saken grei. Takker for svar, og antagelig litt tolmodighet ;)



Når 0.4 wastegaten ville åpnet (når du oppnår 0.4 bar) så holder 0.9 wastegaten lukket til trykket stiger/spretter videre opp til 0.9 bar. Deretter åpner den og holder trykket på 0.9 bar ut resten av registeret.

Du får ikke trykket tidligere enn du gjorde før.

Ah, da er jeg med, gode greier :)

TeamBørnOut
01/07/10, 04:58
youtube er din venn :)
http://www.youtube.com/results?search_query=how+wastegate+works&aq=0