PDA

Vis full versjon : Løst: Bytte eller lakke bakdør på 2001 XC70?



FroBe
07/07/15, 11:06
Kona og ungene klarte å ødelegge den venstre bakdøra på vei ut av garasjen dagen før vi skulle på Danmarkstur.
Heldigvis ble ikke hengslene/B-stolpen skadet, og far hev seg i bilen og rakk å kjøre innom Knoksen før de stengte.
Dermed kunne vi reise på ferie med en sort dør fra en 2004-modell.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14567375/DSC_0240%5B1%5D.JPG

Hva er å anbefale videre?
Bør jeg ribbe døren, lakkere den sølv og bytte rute og plastlister?
Alternativet er å være på jakt etter en annen dør i rett farge, og bytte hele døren. Koster antagelig rundt kr 2000 med mindre jeg får god innbyttepris på den sorte døren.

Jeg var forberedt på å bytte elektronikk/låsekasse i døren siden den var 2004-modell, men alt virket på første forsøk. Dermed endte jeg opp med kun å bytte dørstopper og høyttaler.

TommyG
07/07/15, 16:44
Kona og ungene klarte å ødelegge den venstre bakdøra på vei ut av garasjen dagen før vi skulle på Danmarkstur.
Heldigvis ble ikke hengslene/B-stolpen skadet, og far hev seg i bilen og rakk å kjøre innom Knoksen før de stengte.
Dermed kunne vi reise på ferie med en sort dør fra en 2004-modell.

http://forum.vccn.no/

Hva er å anbefale videre?
Bør jeg ribbe døren, lakkere den sølv og bytte rute og plastlister?
Alternativet er å være på jakt etter en annen dør i rett farge, og bytte hele døren. Koster antagelig rundt kr 2000 med mindre jeg får god innbyttepris på den sorte døren.

Jeg var forberedt på å bytte elektronikk/låsekasse i døren siden den var 2004-modell, men alt virket på første forsøk. Dermed endte jeg opp med kun å bytte dørstopper og høyttaler.
Jeg hadde lett etter en brukt dør. Byttet selv samme dør på min forrige bil. I samme farge som din. Kunne ikke se noen farge forskjell. 2750,- ink frakt betalte jeg fra Østfold bildemontering

aarnes
07/07/15, 22:08
Jeg ville fått tak i ei brukt dør.
Garantert at det blir fargeforskjell om det skal rettes/lakkes opp med mindre de tar påstøtende begge veier.
Finnes mange fine dører ute på markedet.

Tom K
08/07/15, 14:00
sølv met er vel den fargen som du har størst sjanse for å få fargeforskjell ved lakkering, jeg ville funnet en brukt dør i samme farge

aarnes
08/07/15, 14:30
sølv met er vel den fargen som du har størst sjanse for å få fargeforskjell ved lakkering, jeg ville funnet en brukt dør i samme farge

Ikke enig.
Sort metallic er hakket verre :p

Tom K
09/07/15, 14:58
Ok da ;) men jeg tror sjansen for et godt resultat er størst ved å få tak i ei dør i samme farge :)

dag otto
09/07/15, 20:49
Stemmer også for å finne en brukt dør i samme farge. Har tidligere forsøkt å lakkere selv, men resultatet ble ikke helt bra. Vanskelig å få slikt helt bra. Fargenyanse vil det uansett bli, i ulik grad. Bytte av dør gjør du relativt raskt. Lakkering tar jo tid og man må ta hensyn til tørketid osv.
Så vil anbefalle bytte :)
Lykke til

FroBe
19/11/15, 07:46
Jeg har glemt å oppdatere denne tråden, fikk fikset det i sommer.

Den enkle løsningen var å innse at også V70-dører kunne brukes, og Knoksen hadde en V70 dør i rett farge.
Dermed fikk jeg byttet den sorte XC70-døra jeg hadde kjøpt i en sølvfarget V70-dør uten å betale noe ekstra (denne manglet trekk på innsiden).
Byttet over manglende deler fra min gamle dør, justerte hengslene/låsen, og flyttet over plastlistene som er forskjellen mellom V70 og XC70.
Tapen som fester plastlistene er en drittjobb å fjerne fra listene, men når bilen igjen ser original ut så er det glemt.