PDA

Vis full versjon : Hjelp med svar på motorbyttesøknad 16v turbo



Marius Nilssen
06/07/15, 15:58
Sendte for noen uker siden søknad om å godkjenne B230FK med 16v topp, turbo, hjemmelaga eksosmanifold og 3'' eksos.
Fikk i dag svar men det er her jeg har noen spørsmål:

1. I svaret står det at det godkjennes B230Fk og de har ikke nevnt 16v toppen. De skiver senere at motor godkjennes så lenge målt effekt ved oppgitt ladetrykk er under grensa.
Skal jeg bare satse på at det går greit på godkjenning siden jeg nevnte 16v topp i søknaden som svaret tilhører?

2. De skriver: ...denne bilen ble førstegangsregistrert i Norge i 1981. Siden bilen har vært registrert i over 10 år i Norge tilkommer tilleggsavgift ved effektøkning.
Enten tolka jeg svaret feil eller er de helt på jorde...

3. Videre har de også skrevet feil maks effekt med ventilerte bremser og diverse andre ting, skal jeg bare drite i dette og heller vise riktig dokumentasjon fra Volvo på godkjenning?

Helt til slutt står det at det ikke er lett å gi et endelig svar i en søknad, så det virker mest som at saksbehandler ikke har nok kunnskap angående denne bilen og motoren
og har prøvd så godt han kan å skrive et godt svar og at det er derfor info om hvilken motor som ikke godkjennes ikke stemmer helt. Og siden han skriver at effekt må måles på et godkjent verksted
og nevner alle krav som må oppfylles ved godkjenning av uorginal motor så virker det som at han har fått med seg at dette ikke er noen vanlig motor som skal godkjennes.
Tenkte jeg kunne spørre litt her før jeg ringer saksbehandler for å spørre litt :)

Holck
08/07/15, 00:03
1.
Tror det han mener er at så lenge du er under effektmessig på et visst ladetrykk så er det greit, må selvfølgelig dokumenteres med et bremsepapir.
2.
Tror du mistolket det svaret, det mangler et ord i svaret dems og det er ordet IKKE. Det er IKKE tilleggsavgift på effektøkning på biler som har vært registrert over 10 år.
3.
Hadde fremvist dokumentasjon fra volvo på hva 240'n din effektmessig er godkjent av, det hadde her vært fint å fått et papir som gjelder kun din bil :)

Marius Nilssen
08/07/15, 00:08
Takker for svar :)

Holck
08/07/15, 00:11
Tenkt å kjøre med L.H 2.4 motorstyring?

Batland
08/07/15, 08:07
1. I svaret står det at det godkjennes B230Fk og de har ikke nevnt 16v toppen. De skiver senere at motor godkjennes så lenge målt effekt ved oppgitt ladetrykk er under grensa.
Skal jeg bare satse på at det går greit på godkjenning siden jeg nevnte 16v topp i søknaden som svaret tilhører?
B230FK er en urørt 8 ventilers turbomotor. Hvis du setter på en 16V så har du gjort modifiseringer som biltilsynet kan og skal kreve dokumentasjon på. Denne dokumentasjonen skal bl.a. vise at akkurat denne 2,3L 16V turbomotoren din ikke har økt utslippet av skadelige avgasser i forhold til originalutgaven. Dette kan du derfor bare drite i.

Hvis du sier at det er en original B234 motor oppgradert med turbo, da må det fremlegges dokumentasjon på bl.a utslipp av avgasser.

Løsningen i dette dretalandet er som alltid uærlighet. Få bilen godkjent med B230 FK motoren, få motornummeret inn i vognkortet og så bytter du til 16V topp i ettertid. I en kontroll viser du til motornr.

Plan B er å godkjenne bilen med en B204 motor med utydelig motornr.

Marius Nilssen
08/07/15, 14:03
Tenkt å kjøre med L.H 2.4 motorstyring?

Ja, tenkte å bygge motor så ''original'' som mulig for godkjenninga. Med 940 intercooler, luftfilterboks, trykkrør, LH2.4 og 13c :)

Marius Nilssen
08/07/15, 14:06
Angående avgass står det i svaret at det skulle gå greit å kun måle CO ved tomgang for å sjekke at den ikke var over grensa på 4,5%.

MadAss
08/07/15, 15:35
Ved modifisering av motor blir en mest sannsynlig henvist til godkjent laboratorium for avgasstesting. Det ble jeg når jeg ønsket å godkjenne min FT med chip. Da måtte jeg enten til Tyskland (TÜV) eller Usa for testing fikk jeg beskjed om. Slo det raskt i fra meg.

Holck
08/07/15, 15:40
Ved modifisering av motor blir en mest sannsynlig henvist til godkjent laboratorium for avgasstesting. Det ble jeg når jeg ønsket å godkjenne min FT med chip. Da måtte jeg enten til Tyskland (TÜV) eller Usa for testing fikk jeg beskjed om. Slo det raskt i fra meg.
Hvilken bil/årsmodell sto motor i :) ?

MadAss
08/07/15, 15:51
91 740. Ved godkjenning av bytte til original FT var vanlig avgassmåling på verksted godt nok, men med chip måtte jeg evt hadde laboratorietestet avgassen.

Mulig at noen avdelinger tar dette lettere enn andre, men jeg ville iallefall dobbelsjekket at en slipper dette dersom du monterer 16v topp.

Holck
08/07/15, 15:54
Er nok ganske mye hardere på krava med så "ny" bil dessverre ja. Bilen det her er snakk om er 81 modell så der er nok avgass kravene mye lettere :)

Marius Nilssen
08/07/15, 16:54
Yup, noen som helst ombygging som endrer avgass blir nesten umulig på biler som kom etter katalysatorkravet. Skal ringe og snakke med vegvesenet for å forsikre meg men tror det skal gå greit.

Holck
08/07/15, 17:07
På din bil kan de i utgangspunktet ikke si nei til den ombygginga,så lenge alt er gjort ordentlig , men man vet dessverre aldri hvordan person som tar kontroll osv.
Noe av det viktigste mht biltilsynet er å ikke begynne å krangle med de. Med litt is i magen og stor dose tålmodighet så ordner mye seg :)

Batland
08/07/15, 17:57
Er nok ganske mye hardere på krava med så "ny" bil dessverre ja. Bilen det her er snakk om er 81 modell så der er nok avgass kravene mye lettere :)

P.g.a at avgaskravene er blitt strengere og strengere så er det enkelt å få godkjent innmontering av en nyere original motor fordi denne selvsagt har klart de nyere utslippskravene. Når det er snakk om uorginale modifiseringer som chip, dyser, turbo, annen topp osv så kan ikke utslippene etter modifisering DOKUMENTERES, og derfor blir det problemer.

Batland
08/07/15, 17:58
Ved modifisering av motor blir en mest sannsynlig henvist til godkjent laboratorium for avgasstesting. Det ble jeg når jeg ønsket å godkjenne min FT med chip. Da måtte jeg enten til Tyskland (TÜV) eller Usa for testing fikk jeg beskjed om. Slo det raskt i fra meg.

Presis.

Lasse R
08/07/15, 17:59
Meg bekjent er det vel 2 stk på forumet som har godkjent b230 med 16v topp og turbo i 240, så det er ikke umulig.

Holck
08/07/15, 18:01
Hvilke avgass krav mener dere en 1981 modell 240 har da?
Batland ?
MadAss ?

MadAss
08/07/15, 20:48
Hvilke avgass krav mener dere en 1981 modell 240 har da?

Batland ?

MadAss ?

Som 81 modell har du vel verken innsprøytning eller katalysator, slik at kravene er selvsagt lavere enn om modifiseringen skjer på en moderne bil. Mener disse rødblokk gasserene er anbefalt å ligge på 2,5% på CO2 (er enten 3,5 eller 4,5% som er maks)
Min FT ligger på ca 0,03 % (tror maks er 0,5 %), så ved montering av innsprøytningsturbomotor er jo der mye å gå på sånn sett.

Men fabrikksmotorer er dokumentert hvor mye de slipper ut både på tomgang og under belastning. De siste vil ikke du kunne dokumentere med en CO måling på verksted.

Det trenger ikke nødvendigvis å bli noe problem å godkjenne dette, men ta som sagt en ekstra prat med BT så du ikke går på en smell :)

Holck
08/07/15, 21:03
Som 81 modell har du vel verken innsprøytning eller katalysator, slik at kravene er selvsagt lavere enn om modifiseringen skjer på en moderne bil. Mener disse rødblokk gasserene er anbefalt å ligge på 2,5% på CO2 (er enten 3,5 eller 4,5% som er maks)
Min FT ligger på ca 0,03 % (tror maks er 0,5 %), så ved montering av innsprøytningsturbomotor er jo der mye å gå på sånn sett.

Men fabrikksmotorer er dokumentert hvor mye de slipper ut både på tomgang og under belastning. De siste vil ikke du kunne dokumentere med en CO måling på verksted.

Det trenger ikke nødvendigvis å bli noe problem å godkjenne dette, men ta som sagt en ekstra prat med BT så du ikke går på en smell :)
Intressant :) . Hvis jeg skjønner deg riktig da så mener du at 81 modellen har krav til syklus (?) test også. Vet du eventuelt når det kravet kom :)?

MadAss
08/07/15, 21:13
Intressant :) . Hvis jeg skjønner deg riktig da så mener du at 81 modellen har krav til syklus (?) test også. Vet du eventuelt når det kravet kom :)?

Jeg TROR det ja, men vet ikke når. Men det kan også hende det at den dokumentasjonen på avgass ikke blir like nødvendig på en så gammel bil når du har mer spillerom å gå på.
Avgasskravene ble skjerpet i 89 tror jeg det var.

Men det virker som at ombygging har blitt skjerpet kravene på de siste årene. For fire/fem år siden da jeg godkjente B234F motor i bilen, så ville BT være behjelpelig dersom jeg ville turbokonvertere. Nå blir slike ting sendt inn til en egen enhet, SFOOR - og her har det blitt en del strengere virker det som.

Holck
08/07/15, 21:34
Fant det her, blir sliten av å lese for å si det sånn :rolleyes:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_25#KAPITTEL_25

Batland
08/07/15, 21:42
Hvilke avgass krav mener dere en 1981 modell 240 har da?
Batland ?
MadAss ?
Nå skal ikke jeg påberope meg å være ekspert, men basert å tidligere besvarte henvendelser til trafikkstasjon så blir det noe i denne gaten:

For at en ny bilmodell skulle kunne godkjennes i 1981 så måtte den klare visse krav. Disse kravene er dokumentert. Det er derfor, på generelt grunnlag f.eks ikke tillatt å montere inn en eldre motor. Selv om Volvo 240 var levert med B20 motor så får man ikke denne godkjent i en 1981 modell bil fordi man ikke kan fremlegge DOKUMENTASJON på at en 1975 modell motor klarer å overholde avgasskravene som ble stilt i 1981.

I regelverket heter det også: "Det er forbudt å montere utstyr som øker utslippet av forurensede avgasser med mindre det fremlegges dokumentasjon for at bilen tilfredsstiller de krav som ble lagt til grunn da den ble registrert første gang i Norge og utstyret er godkjent av Vegdirektoratet." Dette tar da høyde både for konsentrasjon, avgassmengde og avgassmasse. Hva CO på tomgang er spiller i denne sammenheng ingen rolle.

Batland
08/07/15, 21:53
Fant det her, blir sliten av å lese for å si det sånn :rolleyes:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_25#KAPITTEL_25

Man må vekke den indre kverulanten og ta det hele som en utfordring i utholdenhet. ;)

1. Søke trafikkstasjon, påpeke forvaltingslovens veiledningsplikt og få avslag.
2. Anke til neste innstans, vegkontoret.
3. Anke til vegdirektoratet.
4. Kontakte samferdselsdepartementet.

Been there, done that.

Holck
08/07/15, 22:05
Man må vekke den indre kverulanten og ta det hele som en utfordring i utholdenhet. ;)

1. Søke trafikkstasjon, påpeke forvaltingslovens veiledningsplikt og få avslag.
2. Anke til neste innstans, vegkontoret.
3. Anke til vegdirektoratet.
4. Kontakte samferdselsdepartementet.

Been there, done that.

Hehe :D , du sier noe.

Nei, får kjøpe seg en femti talls amerikaner av noe slag isteden tror jeg, hvor bensina renner av ut eksos røret :p

Holck
08/07/15, 22:10
Fant forresten noe mer her, dette er det volvo viser til mht turbo konvertering av original forgasser motorene sine:

ECE R15.03 mht avgasser

EEC 77/212 mht støy

Får leite litt mer imorra tror jeg :)

Batland
08/07/15, 22:14
Hehe :D , du sier noe.

Nei, får kjøpe seg en femti talls amerikaner av noe slag isteden tror jeg, hvor bensina renner av ut eksos røret :p

Du har nok hørt uttykket B.C. og at tidsregningen starter der. I dette miljøet betyr B.C. "Before Camaros" og tidsregningen starter derfor med Camaroene. Det er altså ingen grunn til å kjøpe noe som er eldre enn Camaro dersom man er ute etter performance. :)

Batland
13/07/15, 15:17
Fant forresten noe mer her, dette er det volvo viser til mht turbo konvertering av original forgasser motorene sine:

ECE R15.03 mht avgasser

EEC 77/212 mht støy

Får leite litt mer imorra tror jeg :)
Gjør gjerne det samt klippe og lime det inn her. :)

Holck
13/07/15, 15:21
Gjør gjerne det samt klippe og lime det inn her. :)
Har ikke funnet ut "kravene" til de 2 der desverre, ligger vel nedstøvd i en eller annen byråkratisk del av EU systemet [emoji23]

Holck
27/01/16, 23:36
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:31977L0212#text

http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/documents/directives/motor-vehicles/index_en.htm

:rolleyes:

Kapittel 22 side 14 :p

http://www.amcar.no/Files/Teknisk%20infosenter/Kj%C3%B8ret%C3%B8yregelverk/Forskrift%20om%20krav%20til%20kj%C3%B8ret%C3%B8y%2 01971-1995.pdf

Hvilket firma kan eventuelt utføre disse testene


Hvilket firma kan eventuelt utføre disse testene? noen svenske steder kanskje?

Liland
28/01/16, 13:17
Er det ikke mulig å sette en 16v topp på en b200 med utydelig motornr å kalle det en b204ft til godkjenning? Og så heller gjøre det du vil etterpå? Ang grenrør så kan du lege en simpel "log manifold" og skrive noe ala - 'siden den orginale var sprukket, og ny er utgått hos Volvo ønsker jeg å godkjenne motoren med egenbygd eksosmanifoil'.

Høres enklere ut enn å sende bilen kloden rundt på avgasstesting.

Holck
28/01/16, 13:28
Blir vel så enkelt som at det er forskjell på hva de(biltilsynet) krever og hva de KAN kreve. Møter man feil person som veit hvilke krav bilen faller innunder og krever det dokumentert er man fucked [emoji12]

Lasse R
28/01/16, 13:57
Møter man feil person som veit hvilke krav bilen faller innunder og krever det dokumentert er man fucked [emoji12]

Derav ordet MØKKAMANN...

Holck
28/01/16, 13:59
Ja [emoji23]

Marius Nilssen
28/01/16, 15:28
Alt avhenger vel av hvem man møter. På begge søknadene mine fikk jeg svar på avgass:
''Vi ser her å kunne godkjenne måling av avgass utslipp ved tomgang. For dette kjøretøyet som er første gang registrert 27.05.1981
vil CO grensen være 4,5%''

Andre steder i landet har dem jo krevd full avgass måling hos uavhengig laboratorium når folk ønsket å godkjenne original FK.
Jeg får i alle fall krysse fingrene å prøve å godkjenne den, og hvis det ikke går så får jeg vel finne på noe annet :P

Holck
28/01/16, 15:35
Har du mulighet til å legge ut søknad og svar fra Biltilsynet Marius ?

Marius Nilssen
28/01/16, 18:05
Satser på at det går greit at jeg legger søknad og svar ut som bilder.

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/877.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/878.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/879.jpg



http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/6.png

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/7.png

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/8.png

Holck
28/01/16, 18:18
Vil først og fremst gratulere med en veldig bra søknad [emoji106] . Lese videre på svaret :)

Holck
28/01/16, 18:26
Det ser egentlig veldig greit ut :) , men den første setningen i svaret dems på avgass er litt bekymrings verdig etter min mening :) . Merkelig også at de plutselig flytter støy kravet til 1988[emoji14]

ArneR
28/01/16, 18:37
Jeg vil avfeie det med en skrivefeil, men en kjapp telefon til saksbehandler vil bekrefte eller avkrefte dette. :)

Forøvrig er jeg av den oppfatning at man ikke gir de mer ammunisjon enn man strengt tatt må, og forteller de kun det de må vite og ingenting mer. Dette i tilfelle kontrolløren er av den vanskelige sorten.
Ellers tommel opp. :)

Marius Nilssen
28/01/16, 18:46
Har tenkt å høre med saksbehandler om han kan utdype litt mer bare så jeg er sikker på hva han mener.
Men dem virker i det minste ganske postitive til det meste. Skrev søknad for en jeg kjenner om å godkjenne
2 liter femmer i en 93 mod 240 og det var dem også veldig positive til. Vet også at en av dem som jobber der har godkjent
boble med porsche motor så tror ikke dem er helt nazi :)

Holck
28/01/16, 18:55
Plombering av deler faktisk [emoji85]

HansOla
28/01/16, 19:10
Det var du som fikk forhåndsgodkjent selvbygd grenrør! Har dem hatt noen innvendinger på det å bruke selvbygd grenrør?