PDA

Vis full versjon : B230FK trimming tips



sweethog
29/06/15, 13:37
Hei, ser det ligger litt gammel info om div trimming av B230FK så lager en ny post i håp om oppdatert info.

Henter min 940 96 mod B230FK i morgen :) Kunne tenkt meg å trimme denne opp til ca. 160-200HK og har noen spørsmål..

1. Hva er den greieste løsningen å oppnå dette på. Setter pris på en liste av innkjøp, evt kostnader og tips til montering.

2. Hvor mye kan jeg trimme før original delene som sitter i bilen må byttes.

3. Hva tåler original turboen og motor av trykk.

Er nybegynner :)

Hilsen Edward.


Sent from my iPhone using Tapatalk

turb00le
29/06/15, 14:37
Den er vel levert med 180hk ett sted som turbo+.
Bare ved å få opp trykket til samme nivå som for FT så har du 165hk.
200-220hk er i nærheten av grensa for turboen, over det så utvikler den bare masse varme og effekten daler.

Det enkleste er å kontakte han karen på vikingchip evt bsr, de har både chip og wastegate aktuator for å få høyere trykk.
Da har du fiks ferdig rundt 200hk.
Anbefaler deg å skifte ut bensinpumpe og filter samtidig, grei sikring mot svidde ringer.

Du kan som sagt over få ut 200-220hk, da er turboen flaskehalsen. Skal du høyere må du også skifte dyser og lmm. Så orker nok ikke clutchen mer og kammen er i utgangspunktet ganske slapp den også.

Skårholen
29/06/15, 15:35
Med dine krav, så kan du gjøre det billigst mulig. Du kjøper en NXS boost controller, og setter mellom turbinhuset og wastegate. Sitter en slange der nå, så skal du bare sette den i mellom der. Og en viking ecomax, finnes flere på forumet her og på facebook som selger disse til ca 500kr. Jeg kan anbefale kvkleppe har kjøpt 3-4 chipper av han uten problem. Da har du hvertfall de 160hk du spør etter, ved 0.65 i ladetrykk har man 165hk hvis man tar eksempel i original FT-motor. Så kjører du opp til 0.8 i trykk så får du nok bittelitt til. Men noe særlig høyere ville jeg ikke gått.

Så det du må ha er turbotrykksmåler, boost controller og chip.
Evt kan du kjøpe justerbar wastegate i stede for boost controller men det koster 1500kr i stede for 150kr.

Her er linken til boost controlleren jeg kan anbefale.

http://www.ebay.com/itm/NXS-MANUAL-BOOST-CONTROLLER-GSX-GST-TSI-EVO-1-8-XS-MBC-/260352448835?hash=item3c9e371943&vxp=mtr

sweethog
29/06/15, 22:26
Takker for svar så langt.

Hvordan installerer man en slik chip og må noe "justeres/kalibreres" etter at en slik chip er montert?

Hvordan monterer jeg turbotrykksmåleren og hvordan bruker jeg den for å kunne justere til ønsket trykk med boost controlleren (fint billig alternativ btw) ;)

Holder det med originalt eksosanlegg eller anbefales det å anskaffe noe større til dette oppsettet?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Skårholen
29/06/15, 22:57
På passasjerer siden så har du et deksel ved bena det må av så ser du en blank boks, den sitter i torx vil jeg tro. Så tar du av kontakta, og ut av bilen. På baksiden der ser du at lokket er bøyd over bakplata disse bruker du en flattrekker på og bøyer opp så kan du ta av lokket. Neste er å ta ut chippen du ser hvilken når du har den nye chippen. Også gjør du det samme baklengs, du burde ta strømmen fra batteriet når du driver på.

Turbotrykksmåleren monteres med en t-skjøt samt litt slange og trekkes inn gjennom torpedoveggen på førersiden. Er en gummipropp der som kan brukes. Også må du nok av med plata over pedalene for å få tak i slangen. Så monterer du den dit du vil.

Så har du boostcontrolleren, slangen mellom turbinhuset og wg klipper du på midten. Den delen som da går fra turbinhuset skal inn på bunn av skruen. Den fra wg skal på siden av skruen, kan tegne i paint om du vil i morgen. Men før du monterer denne skru skruen opp til du kan blåse gjennom den, det for å være sikker på at du ikke får for høyt trykk. Så kan du bare finne et par bakker og gi gass så trykket kommer, så følger du med på måleren til trykket er på rundt 0.8 på full gass.

sweethog
29/06/15, 23:54
Da har jeg bestilt boostcontroller, skal se på chip i morgen.

Ja takk, setter pris på en tegning i paint (gode gamle paint)!

Hva er tankene rundt eksosanlegget?

Kunne også tenke meg en dumpventil for å få den klassiske lyden, men er litt usikker på hvor den bør stå og hvordan den monteres.


Sent from my iPhone using Tapatalk

sweethog
29/06/15, 23:59
Anbefaler deg å skifte ut bensinpumpe og filter samtidig, grei sikring mot svidde ringer. .

Hvordan oppstår svidde ringer?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Marius Nilssen
30/06/15, 01:03
Skal du ha åpen dump for å få den klassiske PSHH lyden må du flytte LMM til etter dumpen og blende den originale.
Hvis du ikke flytter den vil dumpen slippe ut luft som motoren tror den får som fører til svartrøyk og av og til at motor
dør når den sviver på tomgang.

Skårholen
30/06/15, 06:53
Man pleier å få litt ptsj lyd av luftfilter også. Det er kanskje lettest. På det motoroppsettet du skal ha kan du kjøre org eksos.

sweethog
30/06/15, 11:01
Mange gode tilbakemeldinger og tips her som gjør forståelsen til en nybegynner litt enklere.

Henter go40'n i dag og begynner smått med tuning. Melder tilbake åssen det går.

...Med forbehold om flere oppdukkende spørsmål :)




Sent from my iPhone using Tapatalk

Daruu
30/06/15, 13:17
Jeg hadde bytta til eksos før noe annet. Turboen er liten nok i seg selv, så er greit å få ut mest mulig eksos. Ellers er jeg enig i det som står lengre opp her.

sweethog
30/06/15, 13:18
Hvilken eksos da, og skal jeg kjøre helt fra turbo eller holder det med etter katalysatoren?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Daniel.B
30/06/15, 18:20
3" eksos helt i fra turbo er å anbefale. Eksosgassene tar mye plass i starten når de er varme slik at det er fordelaktig med et stort rør i starten for så å heller gå ned i dimensjon om man ønsker det.

Til 940 så får man vel JT eksos som er bolt on. Eventuelt så kan du bygge eksos selv. Med 3" downpipe, akselbøy, ei potte og no rakt rør så kommer du langt. :)

Skårholen
30/06/15, 20:54
Du trenger ikke 3'' men klart det er en fordel å få vekk så mye varme som mulig. Og som Daniel påpeker så er eksos størst der den er varmest. Og JT har så man kan bruke kun downpipe og resten av originalanlegget. Ring og hør med BCB de vet nok dette.

bjornarw
06/07/15, 23:03
Hvordan oppstår svidde ringer?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Du svinger fult over på rattet, trår gassen i bunn og glipper kløtsjen ;)

turb00le
07/07/15, 08:53
Hvordan oppstår svidde ringer?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Typisk bensinkutt eller dalende bensintrykk. Blir varmt.

sweethog
24/07/15, 05:19
Da er vikingchip ecomax ankommet i posten. Nå skal jeg bestille effektanlegg hos BCB, men ser at det er flere typer til 940'n min.

Hva anbefaler dere at jeg anskaffer, er det krav til katalysator? Ønsker ikke å kjøpe noe jeg ikke får gjennom godkjenning hos biltilsynet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Skårholen
24/07/15, 07:41
Det er krav til katalysator, men blir du stoppet av vegvesen må du bytte eksos uansett vil jeg tro. Er hvertfall veldig få som får 3" godkjent nå.

Holck
24/07/15, 13:32
http://www.ferrita.com/sv/personbil/rostfria-system/volvo/740-745/sport/volvo-740745-940945-16v-turbo-b234f-b230ft-b230fk

Steffen91
05/08/15, 18:58
greit lite oppsett:
-bensin chip. feks. tlao. billig og bra
-boost controller. ikke no vits å lade mer en 0.8 med org turbo.
- større turbo. turbo fra b230et hjelper mye. da og øke lade trykket til 1.bar.
-bytte kam. A og V er rimelige orginal kammer, som gir deg et mye bedre register en kammen du har i.

da skal det på papir bikke 200hk. :)
etter det er det mer ladetrykk, men over 1.bar begynner vel dyser og intercooler å gi etter :)

ang dump, så er det som folk sier over her. kommer greit med lyd hvis du bytter til åpent filter :)

btw. oppsett i prioritert rekkefølge ;)

sweethog
05/08/15, 19:12
Takk for tips og triks!

Har vikingchip klar til montering, 3" JT med 2 lyddempere + 0,8 wastegate/aktivator bestilt hos BCB.

Melder tilbake åssen det gikk hos biltilsynet :P


Sent from my iPhone using Tapatalk

sweethog
10/05/18, 15:19
Ser jeg glemte å gi tilbakemelding på denne.

Uansett så ble det ecomax chip, JT 3” helsats med katalysator og to lyddempere og wastegate/aktivator på 0,8 bar.

Bilen gikk (og går enda) ganske bra. Gikk glatt igjennom EU-kontrollene så anlegget har fått vært i fred.

Takk for støtten [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk