PDA

Vis full versjon : Mitt evigvarende motorprosjekt



Lucifer*
28/06/15, 20:31
For en leilighet, en samboer og 3 biler siden begynte jeg å bygge på en motor, rettere sagt kjøpe inn saker og ting. Jeg har omsider kommet meg såpass ovenpå at jeg, med omtalte samboers halvskeptiske samtykke kan begynne å se på trimprosjektet mitt igjen. Jeg er industrimekaniker av yrke, født med Reodor Felgen-syndrom og gjør alt jeg kan gjøre selv. Så er du advart! :D

Det skal bygges på en original turboblokk. Opphav ukjent, men den har vært vasket og planet og ser ganske grei ut bortsett fra at sylindrene har blitt litt medtatte, så de skal bores en tanke. For å ikke svekke blokka for mye så vil jeg ikke bore max (97 mm er max, synes jeg å huske?). Her kunne jeg ha nytte av noen innspill??

Jeg har langslagsveiv (2,5L. sl 86mm) som skal i, hvilket gjør at innmaten ellers blir en utfordring. Jeg vet dette er gjort av folk før meg, så jeg antar noen vet hva som blir den mest fornuftige prisede løsningen på smidde stempel og råder og så videre for et oppsett jeg vil ha 400-ish hester utav. Alle tips tas mot med takk. Er det noen som har erfaring som tilsier at det lønner seg å bearbeide stemplene litt selv, fremfor å kjøpe custom? I tilfelle hva er smart match og hva er ikke?

Til topp har jeg veid frem og tilbake. Jeg tror jeg har landet på en 16v-topp, siden det jeg har kunnet finne av lesestoff sier meg at jeg får rikelig med krefter uten å koste på den noe mer enn kanskje noen litt kvassere kammer, mens en 8v vil kreve massiv påkosting om den skal duge til noe særlig i en turbomotor.

Turbo har jeg, det er en Garrett GT34 med AR62 turbin og doble lager. Denne har rustfritt bakstykke med intern bypass. vurderer å blokkere og sette ekstern wastegate på grenrøret, men det er litt i det blå. Dyser har jeg også. merke husker jeg ikke, eneste jeg husker er at de leverer opp til 900cl. må finnes igjen før jeg kan gi mer info :D

I prinsippet har jeg en haug med deler, som jeg har handlet inn når det har kommet et tilbud ruslende samtidig med at jeg har hatt nok penger. det jeg trenger hjelp med utenom spørsmålene stilt, er de avanserte tingene som datasprut og lignende, som jeg har fiiiint lite rede på. Alle tips, alle erfaringer, alle fallgruver som er mulig å snuble i vil bli tatt imot med takk!

Jeg har ikke som mål å bygge Norges verste eller noe sånt, jeg er happy hvis jeg får ut 400 hester eller deromkring. Penger er også en issue, så drømmen om mer voldsomme effektuttak har jeg lagt fra meg forlengst.

Batland
06/07/15, 09:15
For en leilighet, en samboer og 3 biler siden begynte jeg å bygge på en motor, rettere sagt kjøpe inn saker og ting. Jeg har omsider kommet meg såpass ovenpå at jeg, med omtalte samboers halvskeptiske samtykke kan begynne å se på trimprosjektet mitt igjen. Jeg er industrimekaniker av yrke, født med Reodor Felgen-syndrom og gjør alt jeg kan gjøre selv. Så er du advart! :D :D


Det skal bygges på en original turboblokk. Opphav ukjent, men den har vært vasket og planet og ser ganske grei ut bortsett fra at sylindrene har blitt litt medtatte, så de skal bores en tanke. For å ikke svekke blokka for mye så vil jeg ikke bore max (97 mm er max, synes jeg å huske?). Her kunne jeg ha nytte av noen innspill??
Du kan med fordel vurdere å montere rammelagrene, fylle Hard Block og sette på en stress plate mens dette herder en mnd tid. Deretter borrer du ikke mer enn nødvendig for å få rette og runde sylindre.


Jeg har langslagsveiv (2,5L. sl 86mm) som skal i, hvilket gjør at innmaten ellers blir en utfordring. Jeg vet dette er gjort av folk før meg, så jeg antar noen vet hva som blir den mest fornuftige prisede løsningen på smidde stempel og råder og så videre for et oppsett jeg vil ha 400-ish hester utav. Alle tips tas mot med takk. Er det noen som har erfaring som tilsier at det lønner seg å bearbeide stemplene litt selv, fremfor å kjøpe custom? I tilfelle hva er smart match og hva er ikke?

Langslagveiv er det eneste rette valget. Stempelvalget avgjøres av størrelsen på budsjettet.


mens en 8v vil kreve massiv påkosting om den skal duge til noe særlig i en turbomotor.
Hva menes med massiv påkosting? Vi tok 480 WHP på 98 blyfri med en uportet 531 topp kun isatt større ventiler, hardere ventilfjærer, en omslipt T5 GR.A kam, E-manifold og modifisert 940 eksosmanifold.


Turbo har jeg, det er en Garrett GT34 med AR62 turbin og doble lager. Denne har rustfritt bakstykke med intern bypass. vurderer å blokkere og sette ekstern wastegate på grenrøret, men det er litt i det blå. Dyser har jeg også. merke husker jeg ikke, eneste jeg husker er at de leverer opp til 900cl. må finnes igjen før jeg kan gi mer info :D
Garrett GT34 med A/R0,62 turbinhus har jeg aldri hørt om så her bør du kvalitetssikre opplysningene.


I prinsippet har jeg en haug med deler, som jeg har handlet inn når det har kommet et tilbud ruslende samtidig med at jeg har hatt nok penger. det jeg trenger hjelp med utenom spørsmålene stilt, er de avanserte tingene som datasprut og lignende, som jeg har fiiiint lite rede på. Alle tips, alle erfaringer, alle fallgruver som er mulig å snuble i vil bli tatt imot med takk!

Jeg har anbefalt flere å vurdere Haltech Sprint 500 som er ett stabilt, godt, pålitelig og enkelt sprut. Samtlige som har gått for dette har montert det selv og fått MEGET gode og stabile resultater. Anbefaler at du vurderer å skjekke dette.


Jeg har ikke som mål å bygge Norges verste eller noe sånt, jeg er happy hvis jeg får ut 400 hester eller deromkring. Penger er også en issue, så drømmen om mer voldsomme effektuttak har jeg lagt fra meg forlengst.

I dag er 400 hk enkelt, men ikke billig fordi du trenger en moderne turbo, en ekte BOSCH bensinpumpe, GODE! dyser og ett godt datasprut.

Lucifer*
06/07/15, 19:50
Godt svart! Bra med feedback der. Takker så meget :) skal forsøke å svare litt, og spørre litt mer :D

Blokk: Hva er egentlig hard block, hvilken nytte har det og hvor fyller man henn? aldri helt forstått det der selv om jeg har lest om det noen ganger.

Angående stempel og topp: Hvis jeg velger å gå for en 8v-topp vil stemplene bli en del rimeligere, kanskje, men større ventiler, kvasskam og det ene og det andre koster jo også sitt, så alt i alt går kanskje vinninga litt opp i spinninga her? Hvis jeg feks kjøper meg custom smidde stempel til 1000 spenn stykket eller deromkring(?), H-profil råder til ca det samme, og en 16v-topp til 4000, så koster stempel, råder og topp totalt ca 12000, pluss hodebry=15000. er det sannsynlig å klare å tone dette ned noe mer med en 8v? 531-toppene vokser jo ikke akkurat på trær lenger, så det er jo ikke gratis å skaffe en sånn heller. Kan hende at hele regnestykket her er totalt på syre, om så vennligst korriger meg :D

det med turboen skal jeg ikke si helt sikkert om jeg husker HELT rett, men kjøpsbekreftelsen til den har i alle fall dratt sin vei for lenge siden… jeg skal se etter neste gang jeg er i den enden av delehaugen min om jeg finner noe innstemplet på turboen, det er i alle fall en garrett av tålelig størrelse. Jeg kom også på at jeg har et hauggammelt datasprut liggende, DTA E48. HELT sikkert ikke det beste man kan ha, men muligens bruke det og se hva man greier å få til, og så vurdere videre derifra?


Edit: leste meg opp litt på betongfylling og ser nå hva det er som er poenget… men er dette noe som er tilrådelig å gjøre selv, og bør jeg i så tilfelle bruke en gammel rasert blokk og gjøre et "test-støp" for å se om jeg får det til før jeg gjør det på turboblokka?

bjornarw
06/07/15, 22:09
Hva menes med massiv påkosting? Vi tok 480 WHP på 98 blyfri med en uportet 531 topp kun isatt større ventiler, hardere ventilfjærer, en omslipt T5 GR.A kam, E-manifold og modifisert 940 eksosmanifold.
Seriøst? Det liker jeg! Lavkompresjon antar jeg ;) og hvilket lade trykk?? og hvor modifisert var manifolden?
Beklager for å ikke bidra med noe konstruktivt i tråden din lucifer :)

Lucifer*
07/07/15, 08:42
Seriøst? Det liker jeg! Lavkompresjon antar jeg ;) og hvilket lade trykk?? og hvor modifisert var manifolden?
Beklager for å ikke bidra med noe konstruktivt i tråden din lucifer :)

Det går bra :) spørsmål som jeg kanskje ikke har tenkt på kan være lurt å ha med det :P

Batland
07/07/15, 14:54
Seriøst? Det liker jeg! Lavkompresjon antar jeg ;) og hvilket lade trykk?? og hvor modifisert var manifolden?
Beklager for å ikke bidra med noe konstruktivt i tråden din lucifer :)

Det er fakta ja. Papirene ligger i bremsepapirtåden her på forummet. Det nytter ikke å kjøre høyt ladetrykk på 98 blyfri uten redusert kompresjonsforhold. Eieren ville i utgangspunktet forsøke seg på 3,0 BAR ladetrykk på 98 blyfri, så ja, det var overdrevet lavt ladetrykk i denne. Ladetrykket var rundt 2,3 BAR for 480 whp. E-manifolden var påsveist ett 90 graders bend og ett 65 mm gasspjeld. 940 manifolden var påsveist ett særdeles spesielt uttak til ekstern wg.

Batland
07/07/15, 15:04
Godt svart! Bra med feedback der. Takker så meget :) skal forsøke å svare litt, og spørre litt mer :D

Blokk: Hva er egentlig hard block, hvilken nytte har det og hvor fyller man henn? aldri helt forstått det der selv om jeg har lest om det noen ganger.

Angående stempel og topp: Hvis jeg velger å gå for en 8v-topp vil stemplene bli en del rimeligere, kanskje, men større ventiler, kvasskam og det ene og det andre koster jo også sitt, så alt i alt går kanskje vinninga litt opp i spinninga her? Hvis jeg feks kjøper meg custom smidde stempel til 1000 spenn stykket eller deromkring(?), H-profil råder til ca det samme, og en 16v-topp til 4000, så koster stempel, råder og topp totalt ca 12000, pluss hodebry=15000. er det sannsynlig å klare å tone dette ned noe mer med en 8v? 531-toppene vokser jo ikke akkurat på trær lenger, så det er jo ikke gratis å skaffe en sånn heller. Kan hende at hele regnestykket her er totalt på syre, om så vennligst korriger meg :D

det med turboen skal jeg ikke si helt sikkert om jeg husker HELT rett, men kjøpsbekreftelsen til den har i alle fall dratt sin vei for lenge siden… jeg skal se etter neste gang jeg er i den enden av delehaugen min om jeg finner noe innstemplet på turboen, det er i alle fall en garrett av tålelig størrelse. Jeg kom også på at jeg har et hauggammelt datasprut liggende, DTA E48. HELT sikkert ikke det beste man kan ha, men muligens bruke det og se hva man greier å få til, og så vurdere videre derifra?


Edit: leste meg opp litt på betongfylling og ser nå hva det er som er poenget… men er dette noe som er tilrådelig å gjøre selv, og bør jeg i så tilfelle bruke en gammel rasert blokk og gjøre et "test-støp" for å se om jeg får det til før jeg gjør det på turboblokka?

Det er ingen som helst tvil om at 16V er bedre, men når alt er sagt og gjort så er det også blitt betydelig dyrere. Ett annet problem er at det fort blir mer avansert. Da tar ting lengre tid og plutselig er noen gravid og plutselig må det selges deler.

For 400 hk er det bedre å gjøre det så enkelt, greit og raskt som mulig slik at du i det hele tatt får kjørt litt.

Gamle sprut leverte gode resultater når de var nye og jeg kan ikke se at de ha fått dårligere potensiale med tiden, tvert imot.

Hvis du leser og følger oppskriften er det bare å fylle Hard Block i turboblokken.

Lucifer*
07/07/15, 15:24
Takk igjen :) Nå har jeg ingen planer om å begå gravering med det aller første, all den tid min bedre halvdel holder på med utdanning er slikt erklært ikke-tema for den nærmeste fremtid. men ja… jeg ser poenget med at 8v sikkert er helt kurant for å ta ut 400. Jeg bør med andre ord belage meg på å ta en tur til sverige og finne en 531-topp. Jeg har opptil flere 530-topper liggende, men det er ikke mye å satse på ettersom jeg har skjønt. Men så var det dette med større ventiler… Jeg ser på en måte for meg at det vil medføre behov for å frese ventilsetene tilsvarende større, noe som jeg ikke helt vet om jeg har utstyr og/eller kompetansen til. Jeg har tilgang på en ganske ny og MEGET oppegående fres på jobb, så jeg kan maskinere alt mulig rart så lenge det er snakk om sirkler eller rette linjer, men et ventilsete er jeg nok noe mer skeptisk på.

Da tenker vi likt ang. gamle sprut :) det er ikke et "top notch" sprut, selv fra den gang det var nytt, men det er fristende å se hva det duger til siden jeg har det likevel.

Og så er vi tilbake på stempel og råder. Vi snakker nå 8v. Jeg trenger H-profilråder, standard lengde (ser ikke behov for forlenging siden jeg ikke bygger noe voldsom turtallsmaskin), og stempel som enten er kortet 3mm eller har kryssbolthull 3mm høyere opp. Jeg vil ha skikkelige stempel, og bygge skikkelig når jeg først er i gang… desverre er jeg HELT blank på hva som er "skikkelig" når man snakker 400 hk-klassen, hva man kan forvente seg i pris, og så videre…

Edit: Jøss! dagens oppdagelse, jeg hadde faktisk 531-topp også, jeg når jeg begynte å se etter :) sto visst det på en motor fra en 940 jeg hugget for noen år tilbake… :D

Batland
07/07/15, 20:41
Takk igjen :) Nå har jeg ingen planer om å begå gravering med det aller første, all den tid min bedre halvdel holder på med utdanning er slikt erklært ikke-tema for den nærmeste fremtid. men ja… jeg ser poenget med at 8v sikkert er helt kurant for å ta ut 400. Jeg bør med andre ord belage meg på å ta en tur til sverige og finne en 531-topp. Jeg har opptil flere 530-topper liggende, men det er ikke mye å satse på ettersom jeg har skjønt. Men så var det dette med større ventiler… Jeg ser på en måte for meg at det vil medføre behov for å frese ventilsetene tilsvarende større, noe som jeg ikke helt vet om jeg har utstyr og/eller kompetansen til. Jeg har tilgang på en ganske ny og MEGET oppegående fres på jobb, så jeg kan maskinere alt mulig rart så lenge det er snakk om sirkler eller rette linjer, men et ventilsete er jeg nok noe mer skeptisk på.

Da tenker vi likt ang. gamle sprut :) det er ikke et "top notch" sprut, selv fra den gang det var nytt, men det er fristende å se hva det duger til siden jeg har det likevel.

Og så er vi tilbake på stempel og råder. Vi snakker nå 8v. Jeg trenger H-profilråder, standard lengde (ser ikke behov for forlenging siden jeg ikke bygger noe voldsom turtallsmaskin), og stempel som enten er kortet 3mm eller har kryssbolthull 3mm høyere opp. Jeg vil ha skikkelige stempel, og bygge skikkelig når jeg først er i gang… desverre er jeg HELT blank på hva som er "skikkelig" når man snakker 400 hk-klassen, hva man kan forvente seg i pris, og så videre…

Edit: Jøss! dagens oppdagelse, jeg hadde faktisk 531-topp også, jeg når jeg begynte å se etter :) sto visst det på en motor fra en 940 jeg hugget for noen år tilbake… :D

Værsågod.

530 toppen er i særklasse mest egnet til en fornuftig turbomotor. Problemet er som alltid tid og penger. Grunnen er at 530 toppen MÅ portes når effektambisjonene er 400 hk og korrekt porting er kostbart. Sjekk overboosting.se eller facebook. 531 topp er noe billig dritt som alle har liggende å slenge i forhold så her trenger du bare kjøpe 46/38 ventiler, slipe 3 graders ventilseter, oppgradere ventilfjærer og montere en mild turbokam fra STS, AXT e.l.

Du må jo kjøpe disse rådene og stemplene ett sted så du får diskutere med selgeren om hva motoren din trenger for å gi deg det resultatet du søker.

Jepp, det hadde du nok. ;)

stian
07/07/15, 21:05
Jeg skal bremse min motor på lørdag, og jeg sikter også for 400hk.
Mitt oppsett :
8v 398 topp med dyser montert i toppen, hjemme porta kanaler. Senket komp ved og frese ut materiale av forbrenningskammeret. Kompresjon havner på rundt 7,5.
Holset hx35
Grenrør fra kl racing
680cc dyser
E innsug
Datasprut
Stor intercooler
Walboro 255 bensinprisen
3" eksos.
Klr3 kamaksel
Sterkere ventilfjører.
Resten av motoren er original.
Skal holde deg oppdatert på hvordan det gikk.
Det jeg har gjort har ikke kosta så mye.
Kan ihvertfall bekrefte at motoren er mye sprekere enn en B230f når jeg kjører uten ladetrykk.

Lucifer*
07/07/15, 21:08
Jeg skal bremse min motor på lørdag, og jeg sikter også for 400hk.
Mitt oppsett :
8v 398 topp med dyser montert i toppen, hjemme porta kanaler. Senket komp ved og frese ut materiale av forbrenningskammeret. Kompresjon havner på rundt 7,5.
Holset hx35
Grenrør fra kl racing
680cc dyser
E innsug
Datasprut
Stor intercooler
Walboro 255 bensinprisen
3" eksos.
Klr3 kamaksel
Sterkere ventilfjører.
Resten av motoren er original.
Skal holde deg oppdatert på hvordan det gikk.
Det jeg har gjort har ikke kosta så mye.
Kan ihvertfall bekrefte at motoren er mye sprekere enn en B230f når jeg kjører uten ladetrykk.

blir spennende å høre om dette prosjektet! :)

Lucifer*
07/07/15, 21:25
Værsågod.

530 toppen er i særklasse mest egnet til en fornuftig turbomotor. Problemet er som alltid tid og penger. Grunnen er at 530 toppen MÅ portes når effektambisjonene er 400 hk og korrekt porting er kostbart. Sjekk overboosting.se eller facebook. 531 topp er noe billig dritt som alle har liggende å slenge i forhold så her trenger du bare kjøpe 46/38 ventiler, slipe 3 graders ventilseter, oppgradere ventilfjærer og montere en mild turbokam fra STS, AXT e.l.

Du må jo kjøpe disse rådene og stemplene ett sted så du får diskutere med selgeren om hva motoren din trenger for å gi deg det resultatet du søker.

Jepp, det hadde du nok. ;)

Man lærer så lenge man lever… har alltid trodd (spør ikke hvorfor) at 531 var bedre enn 530. Er det så å forstå at en 531 er svakere, men har fordel i at den ikke behøver porting eller hva er greia der? Om så, så tror jeg at jeg belager meg på å få portet en av 530-toppene mine, siden toppen likevel må bearbeides for å få satt i større ventiler kan jeg like gjerne gå "all the way" og koste på porting også.

Hvem her til lands selger stempel og råder og er hjelpsomme med mål og så videre? lønner det seg å handle hos söta bror?

Batland
08/07/15, 07:23
Jeg skal bremse min motor på lørdag, og jeg sikter også for 400hk.
Mitt oppsett :
8v 398 topp med dyser montert i toppen, hjemme porta kanaler. Senket komp ved og frese ut materiale av forbrenningskammeret. Kompresjon havner på rundt 7,5.
Holset hx35
Grenrør fra kl racing
680cc dyser
E innsug
Datasprut
Stor intercooler
Walboro 255 bensinprisen
3" eksos.
Klr3 kamaksel
Sterkere ventilfjører.
Resten av motoren er original.
Skal holde deg oppdatert på hvordan det gikk.
Det jeg har gjort har ikke kosta så mye.
Kan ihvertfall bekrefte at motoren er mye sprekere enn en B230f når jeg kjører uten ladetrykk.

Som tidligere nevnt er jeg stor tilhenger av redusert kompresjonsforhold og store eksosventiler. Jeg mener derfor at 35 mm eksosventil er alt for lite til en sylinder på nærmere 600 ccm og dette viser seg vanligvis ved at maks effekt avgis på ett for lavt turtall. Bortsett fra det synes jeg at oppsettet ditt er fornuftig og godt så jeg ser frem til å høre om resultatet. Lykke til.

Batland
08/07/15, 07:34
Man lærer så lenge man lever… har alltid trodd (spør ikke hvorfor) at 531 var bedre enn 530. Er det så å forstå at en 531 er svakere, men har fordel i at den ikke behøver porting eller hva er greia der? Om så, så tror jeg at jeg belager meg på å få portet en av 530-toppene mine, siden toppen likevel må bearbeides for å få satt i større ventiler kan jeg like gjerne gå "all the way" og koste på porting også.


Det henger igjen fra gamle dager med sugetrimming. En urørt original 531 har større kanaler og fløder bedre enn det en urørt og original 530 topp gjør. Det har ingenting med "sterk og svak" å gjøre, bare med kanalstørrelse. En korrekt portet og bearbeidet 530 topp fløder bedre enn en orginal 531 topp på de ventilløft som er aktuelle med en turbokam.

Til en 2,6L rallycross sugemotor med 13:1 i kompresjonsforhold og med en hysterisk sugemotor-trimkam som gir rundt 15 mm ventiløft på 48/40 ventilene, da er de store kanalene i 531 toppen en fordel, men når man kjører turbokam som kun gir ca. 10,5 - 12,5 mm ventilløft, da gir de unødvendig store kanalene i 531 toppen dårligere resultat enn det en korrekt portet 530 topp gjør.

Lucifer*
08/07/15, 09:36
Aha! Med andre ord: billig løsning som funker noenlunde er 531 uportet med større ventiler, mens dyr løsning som er helt optimal er 530 portet og større ventiler. Dvs for min del at det blir Den billige varianten, siden den funker, om enn ikke heeelt perfekt :P

bjornarw
08/07/15, 10:06
Hvem her til lands selger stempel og råder og er hjelpsomme med mål og så videre? lønner det seg å handle hos söta bror?
Til 400 hk duger det nok med originale neddreide stempler. Ihvertfall om budsjettet skal holdes lavt ;)

Batland
08/07/15, 11:17
Hvis man fjerner all bommull og alt dillet så blir det slik:

1. 86 mm langslagveiv.
2. Disse H- rådene: http://www.acm-ab.se/spm-vevstake-volvo-b200-230-234/1270-0
3. Nye overdim B230FK stempler.
4. Så gode stempelringer som du har råd til. Justert til korrekt endeklaring for en motor trimmet med turbo.

Dette er helt vanlig "skru det sammen og kjør" opplegg uten dreiing og fresing for 8,0:1 i kompresjonsforhold. Kun lett filing på stempelringene kan være nødvendig.

531 topp med 46 mm innsugsventiler og 38 mm eksosventiler som ett absolutt minimum.

RS-tuning Bergen har den tidligere nevnte "480 whp på 98 blyfri" toppen tils. med "Batlandspec." 46/42 ventiler. Du finner ham på Facebook.

Slik fungerte en 240 med B23ET motor med dreide originalstempler, E-manifold og denne toppen mot en 630 hk turbo BMW: https://www.youtube.com/watch?v=15w0tYfkFWU

Batland
08/07/15, 11:21
Aha! Med andre ord: billig løsning som funker noenlunde er 531 uportet med større ventiler, mens dyr løsning som er helt optimal er 530 portet og større ventiler. Dvs for min del at det blir Den billige varianten, siden den funker, om enn ikke heeelt perfekt :P

531 topp på en gate motor med 80 mm veiv og 152 lange råder gir alltid ett praktisk patetisk resultat. Hvis man derimot oppgrader til 86 mm veiv og 147 mm råder da tilfører dette så mye positivt at det overrasker de fleste.

Lucifer*
11/07/15, 15:17
Da har jeg vært i delehaugen igjen!

Dyser: Siemens (etellerannet) 900cc.

Turboens betegnelse var feil. Garrett GT 35 var det, glemte å ta bilde av det så alle numrene husker jeg ikke. oppdatering kommer.

DTA-spruten min har jeg funnet ut kan ha problemer med å kjøre så stort som 900cc dyser, men at det skal kunne løses med formotstand pr. utsagn. Dette skal jeg forske litt mere på, men kanskje noen vet hvor mye jeg evt kan gå ned på dysene på en 400 hk-motor?

Batland
11/07/15, 16:16
Da har jeg vært i delehaugen igjen!

Dyser: Siemens (etellerannet) 900cc.

Turboens betegnelse var feil. Garrett GT 35 var det, glemte å ta bilde av det så alle numrene husker jeg ikke. oppdatering kommer.

DTA-spruten min har jeg funnet ut kan ha problemer med å kjøre så stort som 900cc dyser, men at det skal kunne løses med formotstand pr. utsagn. Dette skal jeg forske litt mere på, men kanskje noen vet hvor mye jeg evt kan gå ned på dysene på en 400 hk-motor?

GT35 turboen har 600 hk kapasitet, det samme som 4 stk. 900 ccm dyser. Formotstander på lavohmdyser for bruk med ett sprut som bare takler høyohm dyser gjør vondt værre. Eneste som hjelper er å kjøre dysene sekvensielt.

Jeg har tilgang til noen fantastiske høykvalitet høyohm dyser som leverer like lite fuel som vanlige 500 ccm dyser på tomgang og like mye som vanlige 1000 ccm dyser på fullt. Eneste ulempen er den viagrastive innkjøpsprisen, men man slipper jo å kjøpe ett nytt datasprut som vil bli enda dyrere.

Lucifer*
11/07/15, 16:43
Jeg har tilgang til noen fantastiske høykvalitet høyohm dyser som leverer like lite fuel som vanlige 500 ccm dyser på tomgang og like mye som vanlige 1000 ccm dyser på fullt. Eneste ulempen er den viagrastive innkjøpsprisen, men man slipper jo å kjøpe ett nytt datasprut som vil bli enda dyrere.

Jeg lar deg vite når jeg finner ut om jeg i det hele tatt kan bruke de jeg har, evt et greit alternativ. men hva vil viagrastiv pris si? på 400 hk trenger jeg jo overhodet ikke 1000 cc dyser ;)

Batland
11/07/15, 16:49
Det er rett. 900 ccm dyser og 600 hk turbo vil gi dårlig resultat på en 400 hk motor. En 400 - 450 hk turbo og Siemens sine relativt rimelige 630 ccm dyser hadde vært det rette valget.

Lucifer*
11/07/15, 16:59
Det er rett. 900 ccm dyser og 600 hk turbo vil gi dårlig resultat på en 400 hk motor. En 400 - 450 hk turbo og Siemens sine relativt rimelige 630 ccm dyser hadde vært det rette valget.
Yess, da spørs det om jeg skal selge både turbo og dyser, og kjøpe meg noe en tanke mindre. Jeg mistenker at motoren straks blir betydelig dyrere å bygge om jeg skal ta ut 600 hk

stian
11/07/15, 17:23
Bremset bilen i dag. Skuffende 250hk og 340nm på hjula. 1.7 bar i ladetrykk. Fikk en skikkelig dipp i effektkurven rund 5000-5500 som var på rundt 25hk før den gikk opp igjen. Peaket effekt på rundt 5600rmp. Den originale coilen ville ikke henge med mere. Ræva var det uansett.

Batland
11/07/15, 17:58
Bremset bilen i dag. Skuffende 250hk og 340nm på hjula. 1.7 bar i ladetrykk. Fikk en skikkelig dipp i effektkurven rund 5000-5500 som var på rundt 25hk før den gikk opp igjen. Peaket effekt på rundt 5600rmp. Den originale coilen ville ikke henge med mere. Ræva var det uansett.
:( :(

stian
11/07/15, 18:06
Motor er nyoverhalt og allt på stell. Skjønner ikke dette. Hvis du Batland er interessert i og se ms tunen min så er du velkommen til det. Kanskje du skjønner hva som er greia.

ArneR
11/07/15, 18:14
Start isåfall en egen tråd, så slipper du å blande inn dine ting i trådstarters. :)

stian
11/07/15, 18:32
Beklager. Har gjort det nå .

Lucifer*
11/07/15, 18:46
Ja, så… tilbake til min motor da :D

Det ser ut som jeg har to alternativ:

alt 1: fortsette som planlagt med en 400-ish hk motor, dvs selge turbo og dyser som jeg allerede har, og kjøpe nytt. turbo ny i eske, dyser aldri brukt, så skulle få bra pris for det.

alt 2: oppgradere planen til 5-600 hk, bruke turboen og dysene jeg har. Dette medfører hvor mye ekstrakost i stempel, råder og topp?

Edit: et spørsmål til... Hvor mye mister jeg i driftssikkerhet med å øke til 5-600 hk?

Lucifer*
13/07/15, 08:20
For oppklarings skyld... Grunnen til at jeg har noen deler som er mye større enn de trenger mtp effektmålet mitt, er at det opprinnelige målet for mange år siden var 600 hk. For å bli ferdig har jeg bestemt meg for å selge turbo og dyser, og kjøpe nytt, som harmonerer med ca 400 hk.

Ser klracing leverer holset-turboer til ok pris. dog lite info om hvilket effektuttak de forskjellige er beregnet på. Noen som kan hjelpe med det?

Batland
13/07/15, 10:52
Akkurat dette er grunnen til at jeg vanligvis holder meg unna tråder med "evigvarende", "langtidsprosjekt", gull , grom osv. Fremdrift i snegletempo øker sjansene dramatisk for at kursen endres underveis og blir vinglete og da blir resultatene alltid dårlige.

Holset Super HX35 har 54 mm inducer som rekker til minst 500 hk. Du finner mye info her: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183&start=75

HX30 er dessverre for liten så her har Holset dessverre ett hull i utvalget sitt. Inducer mellom 50 og 52 mm er passelig som feks. en Garrett GT32.

Skårholen
13/07/15, 14:23
Det er noen som leverer en egen lagd hybrid som er holset hx32. Jeg har hx30w selv og satser på at den holder til ca 300hk.

Batland
13/07/15, 14:45
Salgstrick. Airtune sin HX32 har 54/78 kompressorhjul og HX35 Super har 54/77. http://www.airtune.se/product_info.php?info=p177_Holset-HX32.html

HX30 har kun 44 mm som er mindre enn 19T og ikke langt unna en original Volvo 740 turbo.

Garrett GT32 og legg merke til hva de sier om responsen: http://www.airtune.se/product_info.php?info=p46_Garrett-GT32.html

Skårholen
13/07/15, 18:02
Joda men så har hx30w'en større eksoshus. Jeg lader 0.3 på 2000 rpm.

bjornarw
13/07/15, 18:56
Jeg har Holset HX35 med 50mm 7 bladers induser og 12 cm (a/r 0.73) turbinhus. Søk opp og snakk med Petter Lønning på Facebook. Han skaffer nye og bukte turboer direkte fra holset. Det han ikke kan om holset er ikke verdt og vite ;)

Lucifer*
13/07/15, 21:33
Akkurat dette er grunnen til at jeg vanligvis holder meg unna tråder med "evigvarende", "langtidsprosjekt", gull , grom osv. Fremdrift i snegletempo øker sjansene dramatisk for at kursen endres underveis og blir vinglete og da blir resultatene alltid dårlige.


Ser absolutt at det kan være en stor risiko ja… :D Jeg prøver mitt beste å unngå å havne i den fellen, og er vel i grunn derfor jeg har landet på at jeg heller vil bygge en "skikkelig" 400 hk-motor som faktisk varer, fremfor en 600 hk-motor som såvidt henger sammen.

Lucifer*
13/07/15, 21:34
Jeg har Holset HX35 med 50mm 7 bladers induser og 12 cm (a/r 0.73) turbinhus. Søk opp og snakk med Petter Lønning på Facebook. Han skaffer nye og bukte turboer direkte fra holset. Det han ikke kan om holset er ikke verdt og vite ;)

Takker :) skal høre med han når jeg kommer så langt :)

Batland
13/07/15, 22:00
Ser absolutt at det kan være en stor risiko ja… :D Jeg prøver mitt beste å unngå å havne i den fellen, og er vel i grunn derfor jeg har landet på at jeg heller vil bygge en "skikkelig" 400 hk-motor som faktisk varer, fremfor en 600 hk-motor som såvidt henger sammen.
Det er en fornuftig avgjørelse.

Lucifer*
14/07/15, 16:37
Det er en fornuftig avgjørelse.
Takktakk, da holder jeg meg til den ;)

Jimmen
23/09/15, 21:16
Skjedd noe her da?
Spennende lesning :)