PDA

Vis full versjon : Mitt evigvarende motorprosjekt



Lucifer*
28/06/15, 20:31
For en leilighet, en samboer og 3 biler siden begynte jeg å bygge på en motor, rettere sagt kjøpe inn saker og ting. Jeg har omsider kommet meg såpass ovenpå at jeg, med omtalte samboers halvskeptiske samtykke kan begynne å se på trimprosjektet mitt igjen. Jeg er industrimekaniker av yrke, født med Reodor Felgen-syndrom og gjør alt jeg kan gjøre selv. Så er du advart! :D

Det skal bygges på en original turboblokk. Opphav ukjent, men den har vært vasket og planet og ser ganske grei ut bortsett fra at sylindrene har blitt litt medtatte, så de skal bores en tanke. For å ikke svekke blokka for mye så vil jeg ikke bore max (97 mm er max, synes jeg å huske?). Her kunne jeg ha nytte av noen innspill??

Jeg har langslagsveiv (2,5L. sl 86mm) som skal i, hvilket gjør at innmaten ellers blir en utfordring. Jeg vet dette er gjort av folk før meg, så jeg antar noen vet hva som blir den mest fornuftige prisede løsningen på smidde stempel og råder og så videre for et oppsett jeg vil ha 400-ish hester utav. Alle tips tas mot med takk. Er det noen som har erfaring som tilsier at det lønner seg å bearbeide stemplene litt selv, fremfor å kjøpe custom? I tilfelle hva er smart match og hva er ikke?

Til topp har jeg veid frem og tilbake. Jeg tror jeg har landet på en 16v-topp, siden det jeg har kunnet finne av lesestoff sier meg at jeg får rikelig med krefter uten å koste på den noe mer enn kanskje noen litt kvassere kammer, mens en 8v vil kreve massiv påkosting om den skal duge til noe særlig i en turbomotor.

Turbo har jeg, det er en Garrett GT34 med AR62 turbin og doble lager. Denne har rustfritt bakstykke med intern bypass. vurderer å blokkere og sette ekstern wastegate på grenrøret, men det er litt i det blå. Dyser har jeg også. merke husker jeg ikke, eneste jeg husker er at de leverer opp til 900cl. må finnes igjen før jeg kan gi mer info :D