PDA

Vis full versjon : B6304F går på fem sylindre



foroysund
28/06/15, 18:01
Hei! Et par dager etter service på 960en sluttet sylinder 2 å tenne, og bilen går konstant på fem sylindre nå. Jeg har målt spenningen fram til coilen med oscilloskop, og den ser bra ut. Har byttet om coilene innbyrdes uten at feilen flytter seg. Pluggen blir våt av bensin, og pussig nok er den sort på farge, men det kan være fra før den sluttet å tenne.
Jeg synes bilen drar rimelig godt fremdeles når den kommer opp i turtall (ca 3000 rpm), men det kan hende jeg blir lurt.

Noen som har tips om hvor jeg skal lete videre?

foroysund
28/06/15, 21:29
For øvrig er det ingen feilkoder å lese av. Lastet opp en video med motoren som sviver på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=yucQao5iTCs

turb00le
29/06/15, 08:00
Har du fått noen nye flotte lyder?

Jeg ville først sjekka om du har gnist.
Hvis du ikke har varmeskjoldet over grenrørene kan du starte bilen når den er kald og kjenne etter om du får varme på alle rørene.
Så ville jeg tatt en komptest eller lekkasjetest.

Min brant plutselig en eksosventil, sånn helt uten videre. Er vistnok noe piss med løfterne på de motorene som volvo utbedret senere.

foroysund
29/06/15, 20:18
Har du fått noen nye flotte lyder?

Jeg ville først sjekka om du har gnist.
Hvis du ikke har varmeskjoldet over grenrørene kan du starte bilen når den er kald og kjenne etter om du får varme på alle rørene.
Så ville jeg tatt en komptest eller lekkasjetest.

Min brant plutselig en eksosventil, sånn helt uten videre. Er vistnok noe piss med løfterne på de motorene som volvo utbedret senere.

Takk for gode tips! Jeg skal sjekke dette, så får vi se. Har ikke oppdaget noen nye lyder, det bare plutselig begynte å vibrere i en motbakke i det øyeblikket den slutta å fungere.

Christian
29/06/15, 20:45
Lyden som kommer når du drar den på startern, men før den starter, har den endra seg?
Jeg ville tatt en sylinderlekkasjetest, holder en finger på en dårlig ventil/løfter.

Svirre
01/07/15, 11:12
Sjekka om det er god kontakt mellom coil og tennplugg. Hadde nettopp samme problem på 960'n før jeg solgte den. Da tok jeg opp coil og plugg, rengjorde kontaktpunktet i voilen med Kent sin OneShot. Heftig skit som gjør det mest rent. Sprayet også over tennpluggen, samt pusset toppen av pluggen der coilen sitter nedpå med smergelpapir. For meg gjorde det susen.

Hvis det er tenningsproblem så ville jeg starta med å nappe ut en og en kontakt til coilene mens bilen går. Hvis du merker forskjell på tomgangen, så fungerer den. Om du ikke gjør det, så kan du ha funnet synderen.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!