PDA

Vis full versjon : Kraftig regnvær - vått i bilen ..



boman
30/06/10, 12:28
Når det er kraftig regnvær så blir det vått i bilen. Dette er andre gangen jeg oppdager det, første gangen drapp det noen dråper ifra dekselet over vinduet bak, noe jeg trodde bare var ifra ruta.
Nå andre gangen var det ganske vått i taket, så det er ikke ifra ruta.

Min første tanke var at dette er ifra feste til takrails siden det sitter omtrent over her, men syns det er rart.. Jeg har også takluke, men jeg vil ikke tro det blir vått her først hvis det er takluka som er syndebukken.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/2654.jpg (http://s896.photobucket.com/albums/ac165/geirb/?action=view&current=vannlekkasje1.jpg)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/2655.jpg (http://s896.photobucket.com/albums/ac165/geirb/?action=view&current=vannlekkasje2.jpg)

Er det vanlig at takrailsa lekker?

Daruu
30/06/10, 12:32
Er slik på min å, og det kommer inn takluka.

Prøvd å blåse rent dreneringa til denne?

boman
30/06/10, 12:40
Blir det vått helt bak der via takluka? er helt tørt rundt selve luka mi.
Nei, har ikke prøvd å blåse rent.
Hvor går dreneringa (er det bare en?)?

volvo242
30/06/10, 12:49
Takluka ligger i en svær kasset som går helt bak til ca dær du har vannlekasjen! det er 1 dreneringsrør i hver hjørne.

boman
30/06/10, 12:52
Hvordan får jeg da blåst rent dreneringa på de 2 hjørnene som er 'inne' i taket?

Mysemannen
30/06/10, 13:01
Åpner du takluka kommer hulla frem helt framme i åpningen.

boman
30/06/10, 13:16
Hvis jeg vipper den opp eller kjører den helt inn?
Så dreneringshulla flytter på seg?
Hvor er det andre enden av dreneringa er? Altså hvor skal vannet renne ut?

Daruu
30/06/10, 13:46
Sedan vel?

Tror det er de slangene som kommer ned i bagasjerommet og går derifra å ut.

boman
30/06/10, 13:59
Sedan vel?

Tror det er de slangene som kommer ned i bagasjerommet og går derifra å ut.

Jeg har herregårdsvogn (har aldri sett takrails på 940 sedan :p ).

boman
30/06/10, 15:43
Jeg klarte ikke å se de bakre dreneringshullene når jeg så etter nå istad. Hva slags posisjon skal luka stå i for at jeg skal se de?

Mysemannen
30/06/10, 15:53
Kjør takluka helt bak inn under taket.
Stikk hue ditt opp i åpningen og se rett fram, så får du øye på et hull i hver hjørne av åpningen. Mener disse røra går ned langs a stolpen og ender like bak framhjula.

boman
30/06/10, 15:57
Kjør takluka helt bak inn under taket.
Stikk hue ditt opp i åpningen og se rett fram, så får du øye på et hull i hver hjørne av åpningen. Mener disse røra går ned langs a stolpen og ender like bak framhjula.

Ja, de 2 fremre dreneringhullene ser jeg, men de 2 bakre er det verre med.

The Sven
30/06/10, 15:58
Ser de fint fra oversiden også. Men de bakre drenshulla vet jeg ikke hvor er. Hjalp iallfall å blåse rent de i framkant på 740en min.

The Sven
30/06/10, 15:59
Du får parkere med fronten nedover om det er helling der du står så trenger du jo ikke de bakre drenshulla ;)

boman
30/06/10, 16:00
Ser de fint fra oversiden også. Men de bakre drenshulla vet jeg ikke hvor er. Hjalp iallfall å blåse rent de i framkant på 740en min.

Hadde du det vått i taket omtrent der jeg har også?
Satte du bare en luftpistol inn i hullet og blåste?

boman
30/06/10, 16:01
Du får parkere med fronten nedover om det er helling der du står så trenger du jo ikke de bakre drenshulla ;)

Er ikke alltid det lar seg gjøre ;)

The Sven
30/06/10, 16:03
På min var det igrunn vått bare rundt kanten på takluketrekket. I bakkant over stolryggene ca.

EDIT: ja pirka bare rent oppi der og blåste med blåsepistol i hulla.

boman
30/06/10, 16:25
Ok, for jeg ser ikke noe møkk i hullene, men får blåse litt i de for sikkerhetsskyld.
Men syns det er rart det blir vått så langt bak hvis det er takluka som er årsaken.

Espen-K
30/06/10, 21:18
Drenerings slangen må vel følge a stolpen og eventuelt komme ut et sted for å slippe ut vannet, dermed burde de være synlige et sted.

boman
30/06/10, 21:22
Men dreneringslangene fra dreneringshulla bak går vel ikke fram til a-stolpen?

Espein
01/07/10, 13:51
Når jeg var ute med taktrekket i 740 stæsja mi i fjor, og var nede med hele takluka, gikk de 2 dreneringshullene helt bakerst i takluka. Med andre ord, du når ikke til uten att du tar ned taktrekket i bak kant! For takluka er ganske stor :p Vannet renner bortover hele takluke "plata" og i hvert hjørne på den er det en slange som går ned AKKURAT der det er vått. Det er 110% garantert der problemet ligger ;)

boman
01/07/10, 14:47
Men hvor går den slangen? Tenkte å blåse igjennom dreneringa fra andre sida :)

Espein
01/07/10, 16:11
det går ikke tror jeg, får den går ned i kanalen og så renner vannet fra der og ut fra kanalen, må nok ned med taktrekk, er ikkje store jobben, så lenge du lar det henge fra lyset i taket i midten og ved frontrute :)

boman
01/07/10, 16:20
så kun løsne det fra lampa og bakover? Hvordan demonterer jeg egentlig taktrekket? Kommer det skruer tilsyne når jeg tar ned de øverste plastdekslene?

Espein
01/07/10, 16:25
Om jeg husker rett tar du ned dekselet i taket i bagasjerommet, 7 skru klips elno, må ta av listene bortover ved taket også. Mulig du må bøye det litt om du ikke løsner det i framkant, du ser hvorfor, men det skal gå ! :) Pass på å ikke knekk det da :) Jeg gjorde jobben med å ta ut og inn taktrekket og takluka selv, så da klarer du det nok ! Takluka er forresten grisetung :P Men den skal du ikke ta ned ofc.

The Rev
01/07/10, 16:30
har samme problem med min 740, men, trur det kjem fra torpedoen

Espein
01/07/10, 16:35
Hvor er det vått da? I gulvet? Sjekk luftspjeldet som sitter på passasjer side, ved høyre foten i gulvet bak dekselet(evt bak hjerna om det er turbo), sprut vann på frontruta og sjekk om det kommer sigendest inn vann der. Om det gjør, kliner du på ett stort lag med tec7 rundt hele driten.

boman
01/07/10, 17:05
Om jeg husker rett tar du ned dekselet i taket i bagasjerommet, 7 skru klips elno, må ta av listene bortover ved taket også. Mulig du må bøye det litt om du ikke løsner det i framkant, du ser hvorfor, men det skal gå ! :) Pass på å ikke knekk det da :) Jeg gjorde jobben med å ta ut og inn taktrekket og takluka selv, så da klarer du det nok ! Takluka er forresten grisetung :P Men den skal du ikke ta ned ofc.

Er det bare de klipsene som er synelige i taket som holder det oppe?
Hvor mye nedover kan taktrekket bøyes før det knekker da tro?
Kommer jeg til dreneringa uten å skru ned takluka da?

volvoRsport
01/07/10, 18:27
Er det bare de klipsene som er synelige i taket som holder det oppe?
Hvor mye nedover kan taktrekket bøyes før det knekker da tro?


Det holder å løsne plastpanelene på siden for å komme til skruene til railsene, bare å bøye taktrekket litt ned i kanten. Trenger ikke bøye det så veldig mye.
Klipsene + plastpanelene holder det oppe.

boman
01/07/10, 19:15
Det holder å løsne plastpanelene på siden for å komme til skruene til railsene, bare å bøye taktrekket litt ned i kanten. Trenger ikke bøye det så veldig mye.
Klipsene + plastpanelene holder det oppe.

Okei, men nå er det mest sannsynligvis takluka som er årsaken.

Men klarer jeg å se dreneringshullene uten å demontere takluka? :confused:

Espein
01/07/10, 21:52
Ja, takluka er årsaken, og får å fikse dette må du demontere taktrekk, da kommer du fram til dreneringsslangen og takluka, det er mellomrom mellom tak og takluke, så alt ordner seg når du får ned taktrekket! :P

boman
29/08/10, 00:36
Tjohei, her går det unna. Lekkasjen har bare vært til og fra og har vært der bare 2-3 ganger siden første gang. Og idag kom den igjen og idag hadde jeg tid til å undersøke nærmere.

Men jeg må si jeg syns det er rart at det har holdt tett i (antageligvis) 14 år med strips som feste rundt dreneringslangen og ikke slangeklemmer..

Hadde litt for store slangeklemmer nå, men nye og mindre blir kjøpt på mandag så da er nok lekkasjen borte, takk skal dere ha! :)