PDA

Vis full versjon : C30 2010 - Tomt for AC-gass - bytte kondenser



aarnes
27/06/15, 17:06
C30en er tom for AC-gass , den har gått knapt 60000km og jeg har fått oppgitt av en dyktig mekaniker at det svært ofte er kondensoren som lekker, og at det var kampanje på disse frem til September 2013.

Den jeg skal ha, har delenr 31356000 og koster ca 4500kr på volvo.
Dyrt synes jeg, så jeg sjekket på ebay, og der ligger omtrent alle til under 1000kr fra tyskland.

Er det noen som har betenkeligheter med å kjøpe en uoriginal til denne prisen istedenfor en original til skyhøy pris?
Ser ut til at stort sett alle merker og varianter fra tyskland koster det samme..

Christian
27/06/15, 23:38
Hadde ikke hatt noe problem med det.

Morgis
27/06/15, 23:43
forsøkt reklamasjonen (.5år) ?

aarnes
28/06/15, 20:39
forsøkt reklamasjonen (.5år) ?

Ikke riktig ennå - jeg vet ikke om kondensoren er defekt heller, fruen mente nå at den kjøler men ganske dårlig, så da er det håp om at det bare er lite gass.
Kapasiteten på denne er jo bare 490g så ikke mye som skal forsvinne for at den slutter å fungere.

Christian
28/06/15, 21:02
Ikke riktig ennå - jeg vet ikke om kondensoren er defekt heller, fruen mente nå at den kjøler men ganske dårlig, så da er det håp om at det bare er lite gass.
Kapasiteten på denne er jo bare 490g så ikke mye som skal forsvinne for at den slutter å fungere.

Gassen forsvinner ikke av seg selv. Hvis det kjøler dårlig er det 97% sikkert at du har en lekkasje, og systemet er tomt.

Christian
28/06/15, 21:02
Ikke riktig ennå - jeg vet ikke om kondensoren er defekt heller, fruen mente nå at den kjøler men ganske dårlig, så da er det håp om at det bare er lite gass.
Kapasiteten på denne er jo bare 490g så ikke mye som skal forsvinne for at den slutter å fungere.

Gassen forsvinner ikke av seg selv. Hvis det kjøler dårlig er det 97% sikkert at du har en lekkasje, og systemet er tomt.

aarnes
28/06/15, 21:14
Gassen forsvinner ikke av seg selv. Hvis det kjøler dårlig er det 97% sikkert at du har en lekkasje, og systemet er tomt.

Ifg. en hel haug med kilder er det normalt med et tap på ca 10% i året?
Har opplevd dette på andre biler jeg har hatt og, at etter x antall år så kjøler det dårlig.
Det er jo ikke evigvarende.. hvertall ikke på de bilene jeg har hatt

Christian
28/06/15, 21:18
Det kan godt hende det er noe i det, men jeg har ikke erfart at det er så veldig vanlig.

Du kan jo fylle den og se, evnt. ta en trykktest først.

aarnes
28/06/15, 21:20
Det kan godt hende det er noe i det, men jeg har ikke erfart at det er så veldig vanlig.

Du kan jo fylle den og se, evnt. ta en trykktest først.

Jepp, Henrik fikser det! ;)

Svirre
28/06/15, 21:28
Ifg. en hel haug med kilder er det normalt med et tap på ca 10% i året?
Har opplevd dette på andre biler jeg har hatt og, at etter x antall år så kjøler det dårlig.
Det er jo ikke evigvarende.. hvertall ikke på de bilene jeg har hatt
En tommelfingerregel er slik du beskriver det. Altså et tap på ca. 10% hvert år. Bør også kjøres i gang minst en gang i mnd på vinteren bare for å kjøre igjennom litt smøring slik at man unngår å tørke ut pakningene.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

aarnes
01/07/15, 17:13
Hvordan gikk det her? Oppdaget idag at det var dårlig med kjøling på min og...

Ikke kommet noe lenger, skal fylle gass på mandag..

Svirre
01/07/15, 19:09
Egentlig bare å trykkteste det først. Holder det på gassen, ergo ingen synlige lekkasjer, så er det bare å fylle.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

mammut89
20/10/15, 22:10
Jeg hadde lekkasje på min kondensator, er visst et vanlig problem på disse bilene. Jeg etterfylte først gass og sporingsveske da dei kke fant en lekkasje. Lekkasjen var så liten at den ble ikke oppdaget. men etter 3 uker var det tomt igjen gitt. Så kondensatoren ble byttet , jeg måtte gi 2500 ish for kondensatoren uorginalt hos Oppsal bil