PDA

Vis full versjon : aircondition kjøler ikke



Erling1
25/06/15, 15:51
1992 modell 960 GLE autm. med B6304 motor.
Problemet er at Aircondition blåser ikke kaldt.

Noen forslag om hva det kan skyldes og hvordan jeg kan reparere det?

konso
25/06/15, 21:06
Se over alle slanger i motorrom og sjekk radiatoren foran, og om det ser greit ut rundt ac-kompressoren. Sjekk evt. sikringer mot klimaanlegget i bilen. Finner du ingenting, så kan det være mangel på nok gass i anlegget. Et bra verksted finner fort ut hva problemet er.

Christian
25/06/15, 23:43
Første jeg tenker på er condensern. Er veldig vanlig at det er lekk her.

Så ville jeg sjekka om det er gass på systemet, kan enkelt sjekke det ved å trykke inn en av ventilene med en trekker. Skal være litt trykk der.

Deretter ville jeg sjekka om kompressorn går rundt når motorn går og ac står på.
Senteret på kompressorn skal gå rundt når motoren går og ac er på.

Svirre
26/06/15, 11:04
Enten så har kondensatoren (AC-radiatoren foran den ordinære radiatoren) gått lekk, eller så er bare systemet tomt. Sjekk også om anlegget er bygget om for R134a gass, i stedet for R12 som var tidligere. Har du R12, må du til Sverige for å få fylt hvis de har mulighet til det pr.dd. Har du anlegg som er for R134a så kan du reise til hvilket som helst verksted som utfører AC-rens/service.

Magnus Hagtvedt
26/06/15, 23:15
For å ha nevnt det så har R12 vært totalforbudt i mange år i Europa, faktisk siden 1991. Også i Sverige, men de kan ha brukt erstatningsgasser, disse er også forsvunnet nå. 1992 modeller er stortsett R134a, med få unntak (særlig biler registrert i 1991). Selv har jeg vært borti flere R12 anlegg som det har vært fyllt R134a på. Det skal i teorien byttes både o-ringer og olje, men som sagt har det ikke vært noe problem på de anleggene jeg har vært borti hvor det der skiftet kuldemedie uten noe forarbeid.

Når det gjelder feilårsak som sjekk som tidligere nevnt kondensatoren, kan være synlig skade eller oljespor, men ikke nødvendigvis. Det kan også være o-ringer eller rør.
Som Christian nevner kan du sjekke om det er trykk på ventilen. Om så er tilfellet burde kompressoren starte, men har vært borti dårlig kontakt på pressostatene på disse bilene.
Om den ikke starter kan du enkelt sjekke om det kommer 12V frem til kompressoren.

flarssen
30/06/15, 07:08
Er det noen som har erfaring med disse "all in one" settene (http://www.electroshop.no/produkt/enviro-safe/produkter/kit-all-in-one-enviro-safe-r134a-r12[/URL])?
Anlegget mitt er tomt, og hvis det ikke er fordamperen som lekker vil jeg vurdere å få det i drift igjen. Kjøpte tørker for flere år siden, men er ikke kommet lengre.