PDA

Vis full versjon : Få ned CO?



slevjus
03/01/10, 04:14
Hallo, jeg har en 240 med b230ft, er en 90mod men har ikke katalysator. Noen som har kommen gjennom EU uten katalysator? Kan jeg få COen ned under grensen med å ha noe stoff på tanken? :)

TeamBørnOut
03/01/10, 11:10
fyll 50/50 bensin / E85

TurboHansen
03/01/10, 11:37
Du kommer nok ikke gjennom eu uten cat, de spørr som regel og ser etter den ;)

TeamBørnOut
03/01/10, 11:47
og da må man smile pent å si den sitter innebygget i lydemper / downpipe hvis man har det :D

geirao
03/01/10, 11:59
hvis den som kontrollerer bilen er våken, og ikke vil ha bråk med biltilsynet kommer du ikke igjennom kontrollen uten kat. Det går ikke an å klare avgasskravene uten den. men hvis den som måler avgassene er litt "slepphent", så kan det gå an å jukse det igjennom :), men blir du innkalt til teknisk på biltilsynet så blir det nok stopp.

mvh

Geir A.

TeamBørnOut
03/01/10, 12:14
Er jo lov å ha cat i dempern. rallybilene har jo ofte caten helt bakerst :) Jeg hadde det før for å ikke subbe den vekk på min 960. det somvar litt tørft var at potta lyste innvendig i mørket :D

geirao
03/01/10, 18:10
Er jo lov å ha cat i dempern. rallybilene har jo ofte caten helt bakerst :) Jeg hadde det før for å ikke subbe den vekk på min 960. det somvar litt tørft var at potta lyste innvendig i mørket :D

det er jo samme hvor cat`n sitter, bare den er der og funker! problemet er at du ikke får alle avgassverdiene riktig uten cat. Jeg har iaf aldri sett det eller fått det til:) Vanskelig og ballansere verdiene slik at HC, Lamda og co havner innenfor grensene samtidlig.

Mvh
Geir A

TeamBørnOut
03/01/10, 18:14
joda. går fint å kjøre på E85 og komme gjennom målingene hos BT. var inne for trimming og de likte ikke "kloaksrøret" jeg hadde på og ville ta sjekk for å se om jeg virkelig hadde cat i DP som jeg hevdet (derfor eksosen var så stort :P). har ikke tall / papirer. men gled igjennom fordi jeg kjørte på ren e85. 15% bensin (er vell noe mer nå om vintern) gjør ikke mye galt :)
kondensfjerner fungerer også på samme måten! det ble brukt mye føritiden :)

gl740turbo
03/01/10, 18:21
Kjør bilen til reserve lyset lyser så fyller du på 2-3 flasker med kondensfjerner og kjør rett på eu-kontrol men husk å fyll full tank med bensin RETT etterpå

geirao
03/01/10, 18:31
flaks vil jeg kalle det:) mulig du klarte eksoskravene og karene var snille da, for du hadde sikkert ikke tatt støytest og godkjent ombygd eksos?

"ironi" Husk det er fryktelig farlig å bygge om eksosanlegg på cat biler!! "ironi"
Har jobba på bilverksted, og det er et fryktelig styr med ombygd eksos, innsug+++ på alt av biler fra ca 1989. praktisk talt ingenting som er lov å bygge om uten videre.

TeamBørnOut
03/01/10, 18:42
jeg måtte tilbake fordi jeg hadde flyttet luftfiltret. Og de brukte en halvtime på å finne ut om felga mine var lov å ha på min bil (fordi det er sånne frekke multihull felger som sitter på pegot varebiler etc :P) så de var ikke snille. støya ikke heller. rustfritt hele veien og stor lydemper bakerst. ting skal være tilnærmet orginalt og jeg hadde ikke dratt eksosanlegget inn i cupen og gjennom barnesetet. så de får ikke sagt mye på sånt. e85 på tanken er hva som blir brukt av oss som ikke har kat eller ikke får ned co nok :) er genialt :D

slevjus
03/01/10, 22:32
har ikke tilgang til e85 her.. Men har hørt kondensfjerner/rødsprit funker, men er det ikke skadelig for motoren med for mye kondensfjerner?

kermitt
03/01/10, 23:08
bekk på så mye rødsprit som du orker å bære. funker fett. er etanol, akkurat som i E85 bare uten bensin i blanda så du får enda renere avgasser. men det er dårlige kaldstart egenskaper på det og du må ha litt mer suppe, men det ordner en BTR!

Shaiko
03/01/10, 23:25
har ikke tilgang til e85 her.. Men har hørt kondensfjerner/rødsprit funker, men er det ikke skadelig for motoren med for mye kondensfjerner?

Selv om du har e85 på bilen så kommer du ikke igjennom!

JA co blir lav.

MEN hva med lamda ? lamda verdien skal være på 1.00 +/- 0,03

Jobber på bilverksted selv, og mange luringer som kommer og skal ha eu uten cat. de blander alltid med e85 og lamda verdiene er ute og sykler.

Det er ikke mangel og ikke ha cat, det er ikke påbudt. men du får ikke verdiene rektig uten..

TeamBørnOut
03/01/10, 23:31
lamdan blir riktig. ellers hadde ikke motoren hatt det godt :)
Jeg har da drevet med dette selv. og E85 er ikke noe problem. det blir lovlig og godkjent. ellers hadde ikke verkstedene anbefalt å gjøre slikt.

Shaiko
03/01/10, 23:34
lamdan blir riktig. ellers hadde ikke motoren hatt det godt :)
Jeg har da drevet med dette selv. og E85 er ikke noe problem. det blir lovlig og godkjent. ellers hadde ikke verkstedene anbefalt å gjøre slikt.

Tull. har selv prøvd det, og mange luringer som prøver på det. og lamdaen er ikke innenfor 1 +/-0,03 aldrig, uten e85 så er co og lamdaen på bilen min strøken, men med e85 så blir lamdaverdien feil, en ting er om du har riktig blandingsforhold på motoren din, lamda på en 4-gasmåler måler ikke om du har blanding 9,5:1

ganske enkelt.
lambda verdien stiger når co verdien synker

TeamBørnOut
03/01/10, 23:43
Merklig at dette ikke er stress på SAAB verksteder (fler kammerater som jobber på det samme verkstedet). og ofte de nyere bilene har effektanlegg uten kat. De går igjennom. Men dette er biler som er laget for å gå på E85 også. verkstedet driver ikke med ulovligheter..

TeamBørnOut
03/01/10, 23:46
Jeg prøver ikke å krangle til noe her. bare lurer å hvorfor lamdan skal bli så feil på biler som går på E85... :)

Shaiko
04/01/10, 00:04
en bil som går på e85 ved normalt bensintrykk(som bensin) vil gå magert.
med e85 så skal du ha 40% mer drivstoff. når jeg selv justerer opp bensintrykket slik at den får ca 40% mer e85, med 4gas måleren i eksosen så jeg ser hele tiden hva som skjer. når jeg justerer 40% opp så flyr lambdaen opp på 1,600 ca

Da har jeg riktig AF.

Ved normalt bensintrykk så er lamdaen på ca 1,300.

Om du justerer lengre ned så går motoren så magert at det begynner og bli skummelt.

A/F.. du forbrenner mindre luft og mer drivstoff ved bruk av e85 kontra hva du gjør med bensin. og 4gas måleren trur det er en bensin motor som blir målt. og ifølge 4gasn så er det feil blandingsforhold på din bensin motor.

Shaiko
04/01/10, 00:12
Lambda 1 vill si at du ikke har noe oksygen overskudd, og heller ikke noe drivstoff overskudd. Dette heter støkiometrisk forbrenning.

Lamba sonden leser bare lambda verdi. Men "vi" pleier og gjøre om lambda verdien til AFR (forholdet mellom luft og bensin). Når lambda = 1 på vanlig bensin har vi 14,7 deler luft til 1 del bensin (altså 14,7:1). Lambda = 1 på E85 er vell litt over 9:1 (dvs 9 deler luft til en del bensin, altså en mye feitere blanding, men fremdeles optimalt.).

TeamBørnOut
04/01/10, 00:19
skrev innlegg her men mista seff nett..
ja jeg vet E85 trenger med suppe. men det er CO han vil ha ned her. og lamdan driter BT i . jeg kjørte på masse E85. gitt fint. de trodde bilen hadde kat.
Det er snakk om litt CO som må ned her. ikke en transporter :)
Det er jo Co n de er ute etter. at bilen går litt fett / magert driter hvertfall Biltilsynet i

Shaiko
04/01/10, 00:34
Når det kommer til pkt 8.2 i kontrollveiledningen på pkk.



Utslippskravene er bestemt ut fra de krav som ble satt da kjøretøyet var nytt.

Etter 1.01.1989 ble avgasskravene så strenge at det bare var biler med treveis katalysator som kunne tilfredstille utslippskravene. For disse kjøretøyene skal CO-verdien måles ved både lav og høy tomgang.

Ved vanlig lav tomgang skal CO-verdi ikke være over 0,5 prosent og ved forhøyet tomgang 0,3 prosent. Lambdaverdien (luftoverskuddstallet) må være innenfor 1±0,03.

ChrML
04/01/10, 00:34
Etter det jeg har skjønt så er CO et resultat av uforbrent bensin. Med andre ord, er det mulig å stille bilen til å gå veldig magert under kontrollen og? Eller er det det som er hensikten med E85 på tanken, få bilen til å gå magert?

Shaiko
04/01/10, 00:44
Etter det jeg har skjønt så er CO et resultat av uforbrent bensin. Med andre ord, er det mulig å stille bilen til å gå veldig magert under kontrollen og? Eller er det det som er hensikten med E85 på tanken, få bilen til å gå magert?

helt sannt. men en bensin motor som går optimalt uten kat har fortsatt for høy co. var vel det som var utgangspunktet

TeamBørnOut
04/01/10, 04:31
skrudde ned bensintilførselen på bestemors golf. den gled igjennom etter det den ja :)

geirao
04/01/10, 17:00
skrev innlegg her men mista seff nett..
ja jeg vet E85 trenger med suppe. men det er CO han vil ha ned her. og lamdan driter BT i . jeg kjørte på masse E85. gitt fint. de trodde bilen hadde kat.
Det er snakk om litt CO som må ned her. ikke en transporter :)
Det er jo Co n de er ute etter. at bilen går litt fett / magert driter hvertfall Biltilsynet i

biltilsynet skal ikke drite i lambda verdiene. Lamda, HC og co verdier skal være innenfor grensene. Det klarer du ikke uten cat.

Mvh

Geir A.

V3gard
06/01/10, 07:56
Jeg viste også bilen min på Eu med ca 75/25 e85/bensin, og den gled fint igjennom. Hørte heller ingenting om lamda målinger fra de.
Dette var da på etterkontrollen. På første visning fikk jeg beskjed om at Co var veldig høy.

Swissman
06/01/10, 08:23
Lambda 1 vill si at du ikke har noe oksygen overskudd, og heller ikke noe drivstoff overskudd. Dette heter støkiometrisk forbrenning.

Lamba sonden leser bare lambda verdi. Men "vi" pleier og gjøre om lambda verdien til AFR (forholdet mellom luft og bensin). Når lambda = 1 på vanlig bensin har vi 14,7 deler luft til 1 del bensin (altså 14,7:1). Lambda = 1 på E85 er vell litt over 9:1 (dvs 9 deler luft til en del bensin, altså en mye feitere blanding, men fremdeles optimalt.).

Hvis jeg husker riktig så er lamdaverdien på avgassmåleren en beregnet verdi av kombinasjonen av målte gasser. Avgassmåleren måler ikke noe lambdaverdi eller blandingsforhold. For man kobler seg jo ikke til lambdasonden ved måling av avgassene? Det er egentlig kun en hjelp for lettere avlesning.
Men ja denne verdien skal ligge rundt 1.

slevjus
07/01/10, 19:36
Prøvd i dag å blande ca 1/3 rødsprit i bensin, fikk COen på ca 0,30 uten cat men lambaen var over grensen.. Lokta iallefall godt av eksosen :)