Vis full versjon : PolarExpressens tur til Volvofabrikken 2015!
Dette må være TIDENES roadtrip:
pLetten sin hvite Volvo 240 GL/Turbo 1992 modell B230FK: 300 oppsett med T3 Super60 snurre.
Børge Vikebø sin brune Volvo 245 1979 modell (http://forum.vccn.no/showthread.php?44581-Mr-Vikebø-Volvo-245L-79-B230ET-M46-PolarExpressen) B230ET som fikk fabrikkny ft-blokk på slutten av 90-tallet. Hakket større turbo enn standard og Superchips trimchip. Antagelig et sted mellom 220-250 hk. 3" JT Superflow, M46 girkasse.
Og: en Polar 470 fra det Herrens år 1979 (http://forum.vccn.no/showthread.php?69448-Prosjekt-PolarExpressen).
For anledningen fikk Børges bil ny motor, prosjektet ble (noe sammenfattet) påbegynt 4. juni. Samling av/leting etter deler pågikk mellom 16. mai og 4. juni.
Oppstart, noe fuskete, skjedde SEINT på kvelden onsdag 10. juni. Skikkelig oppstart skjedde torsdag 11. juni klokken ett.
Klokken fire (ca) ble eg og Polaren hentet, og ferden mot Sverige startet.
Første pit-stop skjedde utenfor Biltema i Åsane: siste finish på Polarens bremser måtte på plass.
Det vil si: vi måtte få på plass kobling mellom draget og bremsevaierne.
Siden den originale "fordeleren" under vognen var rustet til ubrukelig tilstand, måtte det et firkantrør, en gjengestang, to skjøtemuttere og fire normale muttere til. Pluss meg, som fikk plass innunder vognen. Gjengestangen ble kappet til passelige lengder ved hjelp av en omformer og en medbragt dremel.
På parkeringsplassen utenfor Biltema.
Reisen videre tok til ca halv ni på kvelden.
Obligatorisk photoshoot i Lærdalstunnellen:
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5287.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5297.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5260.jpg
Over Hemsedal var det mørkt, kaldt og bittelitt skummelt:
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5343.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5319.jpg
Andre pit-stop ble på Veme for å skifte tennplugger. Kanskje ikke så rart, siden de som sto i motoren hadde stått der alle de tolv årene motoren hadde stått lagret i en silo hos Vikebø Mekaniske.
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5390.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5386.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5391.jpg
På tross av dette, og samtidig som solen steg på himmelen, var stemningen god i pLettens bil:
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-2572.jpg
Men, som en kar ved navn Murphy har lovfestet, så var det mer i vente...
Tredje pit-stop ble tatt utenfor Hønefoss: 245en hadde begynt å lage blårøyk av den mindre velkomne typen, så Polaren ble hektet over på 240en.
Det ble også handlet inn en del olje, for å holde tritt med forbruket.
Herfra og ned til Volvo gikk turen egentlig smertefritt: nytt veivhusfilter ble handlet hos Volvo Göteborg, og byttet på stedet.
Seerne bes legge merke til avreisetidspunktet med tanke på at vi ankom Volvo ca 09:50, noe som medførte at PolarExpressen i sin helhet vaket i og rundt Volvos fabrikkområde.
Vi passerte for øvrig resten av klubbens medlemmer, som sto oppstilt utenfor Tusenfryd, ca 05:45.
Noen bilder fra Volvos testbane:
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5512.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5417.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5463.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5540.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5474.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5406.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5420.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5416.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5411.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5407.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5414.jpg
Etter endt arrangement hos Volvo, var det obligatorisk photoshoot forran Skiltet med stor S, som etter min mening bør snues neste gang med tanke på solen:
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5544.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5546.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5552.jpg
pLetten kom dessverre ikke med på bildene, siden han måtte passe Polaren. Men han ble da fotografert han og:
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5555.jpg
Deretter gikk turen til Våghals Camping, hvor 245ens femtegir omsider ble "montert" der det skulle være, ved hjelp av litt ledning og bryteren som opprinnelig tilhørte tåkelysene.
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5699.jpg
Av hensyn til egen og andres stolthet eksisterer det kun ett bilde av andre klubbmedlemmer fra campingen:
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5703.jpg
Merk: samtlige var på dette tidspunktet noe redusert, justeringer pågikk over en lav sko.
PolarExpressen reiste så videre fra Våghals til Hamar, for en bedre biffmiddag og hyggelig lag med avballansert pilsing på terassen til en bekjent av undertegnede.
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-2575.jpg
Vi måtte ha obligatorisk handlestopp på grensen, pålagt med vedlagt handleliste fra våre bedre halvdeler.
Legg merke til 240ens funksjon som dørlås på Polaren.
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5709.jpg
Vel fremme på Hamar hadde det dukket opp noen ulyder i 240en, som måtte sjekkes opp i:
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5711.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5713.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5718.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5725.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5726.jpg
For de som lurer på doningen i garasjen, ser den slik ut:
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/IMG_7194.jpg
Søndag var det omsider tid for hjemreise til vestkysten.
Hvis noen lurte: ja, Polaren har permanent slagside. Hvorfor vites ikke.
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5757.jpg
Turen gikk noenlunde smertefritt, helt til vi ankom Golsfjellet.
Da føk motortemperaturen på 245en til værs, og under et "kjapt" pit-stop kunne det konstateres at en kjøleslange hadde takket for seg, og alt av kjølevæske hadde forlatt sitt opprinnelige habitat.
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5731.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5734.jpg
W. W. M. D. eller What Would MacGyver Do?
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5745.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5751.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5752.jpg
THIS is what MacGyver would have done:
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5754.jpg
Etter dette var det bare fryd og gammen. Hvertfall for noen:
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5801.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5803.jpg
Tilbake i Lærdalstunnellen:
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-2583.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-2592.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-2605.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-2618.jpg
Siste stikk fra 245en var tenningsproblematikk, noe som vedvarte hele veien fra Vinje til Dale.
Det ble foretatt en haug med pit-stop, det ble plugget av og på, det ble smurt med WD-40, fordelerlokk ble tørket, tennplugger ble sjekket, det ble rikslet og rakslet i ledninger, alt uten resultat. Helt til kontrollboksen til dysene ble flyttet på, slik at den plutselig ikke var i kontakt med jord lenger. Da fungerte bilen HELT i tråd med det som var tenkt i utgangspunktet!
Kontrollboksen ble festet midlertidig permanent uten overslag i en dekkhall bak bensinstasjonen på Dale, grunnet et stadig økende regnvær.
Siste biten hjem forløp uten de store utfordringer, alt og alle kom helskinnet frem.
Til alle som var med: tusen takk for en kanontur, PolarExpressen will be back ;)
Epilog:
Det ble foretatt et pit-stop på en pendlerparkering i Sverige etter avreise fra Våghals, grunnet et vindu på Polaren som åpnet seg for n´te gang i fart.
Noe som fort kan bli en del uheldig med tanke på hastighetene langs motorveien.
Vinduet ble behørig lukket på MacGyvers vis: masse ducktape.
Vinduet har siden forblitt lukket.
Morsommt og lese, hørtes ut som det var en fin tur!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Fryder meg å lese hvordan turen deres var i detaljer :D Absolutt en festlig tur! Både for store og små :)
Ang. konstant slagside så mistenker jeg dårlig fjør i bjelken på vogna. Sitter en oppspent fjør på disse her om jeg ikke husker helt feil (ikke standard synlig springfjør som det er på biler) ;) Eller så kan det være 2 forskjellige dekk :p
Helrått!! Kan forøvrig nevnes at det var tenningsmodulen som slo seg vrang når vi fikk problemer på slutten!
Sent fra min SM-G870F via Tapatalk
Børge Vikebø
20/06/15, 10:04
Når sant skal sies så ha bilen fungert knirkefritt etter hjemkomst! Sparker godt ifra også [emoji51]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ingen problemer? Kan det være hon har vært opprørsk forde hon måtte dra vogn på prøveturen? ;-)
Når det første som vart gjort etter at motoren var komt i etter 12 år i ein silo var å hekta på ei campingvogn og kjøra til sverige var det no egentlig godt gjort at det ikkje vart større problem :)
Ja vil påstå det var overraskende lite mtp kor lenge motoren hadde stått!
Sent fra min SM-G870F via Tapatalk
Takk for att dere delte dette med oss, var vanvittig morro og lese å se bilder :)
Tinnsoldaten
20/06/15, 17:58
Artig lesning, bra skrevet!
Morro at dere kom helskinnet hjem igjen og. :D
THolandsli
20/06/15, 19:31
Morsom historie. Dette blir noe å fortelle barnebarna når dere blir gamle. :) Forøvrig, takk for godt selskap på kvelden. :)
Så litt risig ut den Polarvogna, men artig lesning.
Morsom historie. Dette blir noe å fortelle barnebarna når dere blir gamle. :) Forøvrig, takk for godt selskap på kvelden. :)
Og for en kveld. :) VCCN må arrangere flere sammenkomster tror jeg.
Bra avalutning, ja :) men det hele ble jo varmet opp med en fantastisk dag sammen med kjempeårleite folk på Volvo's fabrikksomvisning :)
Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
Børge Vikebø
17/10/15, 18:30
Var det noen som sa '16?
Sent from my aiFåon using Tapatalk
Var det noen som sa '16?
Sent from my aiFåon using Tapatalk
Ja!!!
THolandsli
18/10/15, 11:43
Jaaaaaaa
Børge Vikebø
18/10/15, 20:30
Kommer etterhvert en oppdatering fra PWPP
Sent from my aiFåon using Tapatalk
Kommer etterhvert en oppdatering fra PWPP
Sent from my aiFåon using Tapatalk
Dette lover godt! Det blir også tur til neste år :)
Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
Børge Vikebø
24/10/15, 22:16
Er det hete tips for datoer? MÅ være i juni
Sent from my aiFåon using Tapatalk
Er det hete tips for datoer? MÅ være i juni
Sent from my aiFåon using Tapatalk
Enn så lenge usikkert. Kommer veldig an på hva Volvo har å tilby oss :)
Børge Vikebø
23/11/16, 23:09
Siden '16 måtte utgå ; 17?
'17 :)
Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.