Logg inn

Vis full versjon : PolarExpressens tur til Volvofabrikken 2015!



Lance
19/06/15, 22:53
Dette må være TIDENES roadtrip:
pLetten sin hvite Volvo 240 GL/Turbo 1992 modell B230FK: 300 oppsett med T3 Super60 snurre.
Børge Vikebø sin brune Volvo 245 1979 modell (http://forum.vccn.no/showthread.php?44581-Mr-Vikebø-Volvo-245L-79-B230ET-M46-PolarExpressen) B230ET som fikk fabrikkny ft-blokk på slutten av 90-tallet. Hakket større turbo enn standard og Superchips trimchip. Antagelig et sted mellom 220-250 hk. 3" JT Superflow, M46 girkasse.
Og: en Polar 470 fra det Herrens år 1979 (http://forum.vccn.no/showthread.php?69448-Prosjekt-PolarExpressen).

For anledningen fikk Børges bil ny motor, prosjektet ble (noe sammenfattet) påbegynt 4. juni. Samling av/leting etter deler pågikk mellom 16. mai og 4. juni.
Oppstart, noe fuskete, skjedde SEINT på kvelden onsdag 10. juni. Skikkelig oppstart skjedde torsdag 11. juni klokken ett.
Klokken fire (ca) ble eg og Polaren hentet, og ferden mot Sverige startet.
Første pit-stop skjedde utenfor Biltema i Åsane: siste finish på Polarens bremser måtte på plass.
Det vil si: vi måtte få på plass kobling mellom draget og bremsevaierne.
Siden den originale "fordeleren" under vognen var rustet til ubrukelig tilstand, måtte det et firkantrør, en gjengestang, to skjøtemuttere og fire normale muttere til. Pluss meg, som fikk plass innunder vognen. Gjengestangen ble kappet til passelige lengder ved hjelp av en omformer og en medbragt dremel.
På parkeringsplassen utenfor Biltema.

Reisen videre tok til ca halv ni på kvelden.

Obligatorisk photoshoot i Lærdalstunnellen:

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5287.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5297.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5260.jpg

Over Hemsedal var det mørkt, kaldt og bittelitt skummelt:

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5343.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5319.jpg

Lance
19/06/15, 23:07
Andre pit-stop ble på Veme for å skifte tennplugger. Kanskje ikke så rart, siden de som sto i motoren hadde stått der alle de tolv årene motoren hadde stått lagret i en silo hos Vikebø Mekaniske.

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5390.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5386.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5391.jpg

På tross av dette, og samtidig som solen steg på himmelen, var stemningen god i pLettens bil:

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-2572.jpg

Men, som en kar ved navn Murphy har lovfestet, så var det mer i vente...
Tredje pit-stop ble tatt utenfor Hønefoss: 245en hadde begynt å lage blårøyk av den mindre velkomne typen, så Polaren ble hektet over på 240en.
Det ble også handlet inn en del olje, for å holde tritt med forbruket.
Herfra og ned til Volvo gikk turen egentlig smertefritt: nytt veivhusfilter ble handlet hos Volvo Göteborg, og byttet på stedet.

Lance
19/06/15, 23:17
Seerne bes legge merke til avreisetidspunktet med tanke på at vi ankom Volvo ca 09:50, noe som medførte at PolarExpressen i sin helhet vaket i og rundt Volvos fabrikkområde.
Vi passerte for øvrig resten av klubbens medlemmer, som sto oppstilt utenfor Tusenfryd, ca 05:45.

Noen bilder fra Volvos testbane:

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5512.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5417.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5463.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5540.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5474.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5406.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5420.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5416.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5411.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5407.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5414.jpg

Lance
19/06/15, 23:24
Etter endt arrangement hos Volvo, var det obligatorisk photoshoot forran Skiltet med stor S, som etter min mening bør snues neste gang med tanke på solen:

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5544.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5546.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5552.jpg

pLetten kom dessverre ikke med på bildene, siden han måtte passe Polaren. Men han ble da fotografert han og:

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5555.jpg

Lance
19/06/15, 23:39
Deretter gikk turen til Våghals Camping, hvor 245ens femtegir omsider ble "montert" der det skulle være, ved hjelp av litt ledning og bryteren som opprinnelig tilhørte tåkelysene.

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5699.jpg

Av hensyn til egen og andres stolthet eksisterer det kun ett bilde av andre klubbmedlemmer fra campingen:

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5703.jpg

Merk: samtlige var på dette tidspunktet noe redusert, justeringer pågikk over en lav sko.

PolarExpressen reiste så videre fra Våghals til Hamar, for en bedre biffmiddag og hyggelig lag med avballansert pilsing på terassen til en bekjent av undertegnede.

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-2575.jpg

Vi måtte ha obligatorisk handlestopp på grensen, pålagt med vedlagt handleliste fra våre bedre halvdeler.
Legg merke til 240ens funksjon som dørlås på Polaren.

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5709.jpg

Lance
19/06/15, 23:44
Vel fremme på Hamar hadde det dukket opp noen ulyder i 240en, som måtte sjekkes opp i:

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5711.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5713.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5718.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5725.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5726.jpg

For de som lurer på doningen i garasjen, ser den slik ut:

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/IMG_7194.jpg

Lance
19/06/15, 23:55
Søndag var det omsider tid for hjemreise til vestkysten.
Hvis noen lurte: ja, Polaren har permanent slagside. Hvorfor vites ikke.

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5757.jpg

Turen gikk noenlunde smertefritt, helt til vi ankom Golsfjellet.
Da føk motortemperaturen på 245en til værs, og under et "kjapt" pit-stop kunne det konstateres at en kjøleslange hadde takket for seg, og alt av kjølevæske hadde forlatt sitt opprinnelige habitat.

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5731.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5734.jpg

W. W. M. D. eller What Would MacGyver Do?

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5745.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5751.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5752.jpg

THIS is what MacGyver would have done:

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5754.jpg

Etter dette var det bare fryd og gammen. Hvertfall for noen:

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5801.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-5803.jpg

Lance
20/06/15, 00:07
Tilbake i Lærdalstunnellen:

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-2583.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-2592.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-2605.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y179/Landsvik/red-2618.jpg

Siste stikk fra 245en var tenningsproblematikk, noe som vedvarte hele veien fra Vinje til Dale.
Det ble foretatt en haug med pit-stop, det ble plugget av og på, det ble smurt med WD-40, fordelerlokk ble tørket, tennplugger ble sjekket, det ble rikslet og rakslet i ledninger, alt uten resultat. Helt til kontrollboksen til dysene ble flyttet på, slik at den plutselig ikke var i kontakt med jord lenger. Da fungerte bilen HELT i tråd med det som var tenkt i utgangspunktet!
Kontrollboksen ble festet midlertidig permanent uten overslag i en dekkhall bak bensinstasjonen på Dale, grunnet et stadig økende regnvær.
Siste biten hjem forløp uten de store utfordringer, alt og alle kom helskinnet frem.

Til alle som var med: tusen takk for en kanontur, PolarExpressen will be back ;)

Lance
20/06/15, 00:09
Epilog:

Det ble foretatt et pit-stop på en pendlerparkering i Sverige etter avreise fra Våghals, grunnet et vindu på Polaren som åpnet seg for n´te gang i fart.
Noe som fort kan bli en del uheldig med tanke på hastighetene langs motorveien.
Vinduet ble behørig lukket på MacGyvers vis: masse ducktape.
Vinduet har siden forblitt lukket.

aoo97
20/06/15, 00:30
Morsommt og lese, hørtes ut som det var en fin tur!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svirre
20/06/15, 02:00
Fryder meg å lese hvordan turen deres var i detaljer :D Absolutt en festlig tur! Både for store og små :)

Ang. konstant slagside så mistenker jeg dårlig fjør i bjelken på vogna. Sitter en oppspent fjør på disse her om jeg ikke husker helt feil (ikke standard synlig springfjør som det er på biler) ;) Eller så kan det være 2 forskjellige dekk :p

pLetten
20/06/15, 05:53
Helrått!! Kan forøvrig nevnes at det var tenningsmodulen som slo seg vrang når vi fikk problemer på slutten!

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Børge Vikebø
20/06/15, 10:04
Når sant skal sies så ha bilen fungert knirkefritt etter hjemkomst! Sparker godt ifra også [emoji51]


Sent from my iPhone using Tapatalk

pLetten
20/06/15, 10:31
Ingen problemer? Kan det være hon har vært opprørsk forde hon måtte dra vogn på prøveturen? ;-)

Øygard
20/06/15, 12:21
Når det første som vart gjort etter at motoren var komt i etter 12 år i ein silo var å hekta på ei campingvogn og kjøra til sverige var det no egentlig godt gjort at det ikkje vart større problem :)

pLetten
20/06/15, 12:22
Ja vil påstå det var overraskende lite mtp kor lenge motoren hadde stått!

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Lasse R
20/06/15, 12:22
Takk for att dere delte dette med oss, var vanvittig morro og lese å se bilder :)

Tinnsoldaten
20/06/15, 17:58
Artig lesning, bra skrevet!

Christian
20/06/15, 18:17
Morro at dere kom helskinnet hjem igjen og. :D

THolandsli
20/06/15, 19:31
Morsom historie. Dette blir noe å fortelle barnebarna når dere blir gamle. :) Forøvrig, takk for godt selskap på kvelden. :)

Skårholen
20/06/15, 19:37
Så litt risig ut den Polarvogna, men artig lesning.

Christian
20/06/15, 19:38
Morsom historie. Dette blir noe å fortelle barnebarna når dere blir gamle. :) Forøvrig, takk for godt selskap på kvelden. :)

Og for en kveld. :) VCCN må arrangere flere sammenkomster tror jeg.

Svirre
20/06/15, 19:47
Bra avalutning, ja :) men det hele ble jo varmet opp med en fantastisk dag sammen med kjempeårleite folk på Volvo's fabrikksomvisning :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Børge Vikebø
17/10/15, 18:30
Var det noen som sa '16?


Sent from my aiFåon using Tapatalk

Christian
17/10/15, 18:39
Var det noen som sa '16?


Sent from my aiFåon using Tapatalk

Ja!!!

THolandsli
18/10/15, 11:43
Jaaaaaaa

Børge Vikebø
18/10/15, 20:30
Kommer etterhvert en oppdatering fra PWPP


Sent from my aiFåon using Tapatalk

Svirre
18/10/15, 20:31
Kommer etterhvert en oppdatering fra PWPP


Sent from my aiFåon using Tapatalk
Dette lover godt! Det blir også tur til neste år :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Børge Vikebø
24/10/15, 22:16
Er det hete tips for datoer? MÅ være i juni


Sent from my aiFåon using Tapatalk

Svirre
24/10/15, 22:18
Er det hete tips for datoer? MÅ være i juni


Sent from my aiFåon using Tapatalk

Enn så lenge usikkert. Kommer veldig an på hva Volvo har å tilby oss :)

Børge Vikebø
23/11/16, 23:09
Siden '16 måtte utgå ; 17?

Svirre
23/11/16, 23:10
'17 :)

Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk