PDA

Vis full versjon : Hvor gÅr grensa for driftsikkerhet ved elektronisk tuning?



morrun
17/06/15, 18:52
Hei.
Med håp om at en entusiast aldri går lei, stiller jeg et spørsmål som sikkert er vanskelig å svare godt på og som sikkert er blitt stilt før:
HVOR GÅR GRENSA FOR DRIFTSIKKERHET VED ELEKTRONISK TUNING?
Hva tåler disse kassene og motorene? Er det stor forskjell på hva min 2007 D5/185hk med 6-trinns automat tåler, sammenliknet med en 2014 D5/200hk? Løper man stor risiko med driftsikkerheten dersom man benytter anerkjente tuningleverandører som tilbyr programvare som gir i området 210-225hk og 440-460Nm? Hvor går grensa for driftsikkerhet, går det ann å si noe klokt om slikt? Har veldig lyst på litt mer fart i sakene, men det er avgjørende at jeg ikke løper noen risiko. Bilen vil ikke bli herjet med selv om den får litt mer "futt".

Mvh Morten

rkam
17/06/15, 20:53
Forutsatt reint system utan innblanding av framande partiklar, så kan ein grovt sett dele årsaker til brudd av stålkomponentar i to.
1. Direkte overbelastning og umiddelbart havari.
2. Utmatting over tid.

Direkte overbelastning frå effektøkning er det liten sjangse for, men rykk eller slag på toppen av eit høgare effektuttak kan kanskje skape trøbbel.
Når det gjeld utmatting, så er det litt verre å rekne på.
Så lenge belastninga er under ei viss grense, så kan delane i teorien vare evig.
Med høgare belastning så vil det etterkvart kunne oppstå endringar i stålet som til slutt gir havari.
Ein bil som ikkje vert herja med vil vare lenger enn ein som vert herja med.

Forskjellige spenningsamplituder og lastsyklusar til saman må ikkje verte for store.
http://inventor.grantadesign.com/en/notes/science/material/S06%20Fatigue%20strength.htm

Om girkassa tåler 1 million rykk av ein viss storleik, så kan 5 kraftigare rykk redusere rest-styrken til 500 tusen.

Med automatkasse er det vel begrensa kor store rykk ein kan få i drivlinja.

Oljekjøling, sluring og slitasje på clutchar er vel kanskje eit større problem.