PDA

Vis full versjon : Dimensjon på banjokobling oljetrykk?



GMV
29/06/10, 19:29
Hvilken dimensjon er det på 5'er banjokoblingen som sitter på blokka?
Er rimelig sikker på at det er 14mm, men må ha det bekreftet 100% sikkert før jeg får laget en oljetrykksslange.

Torra
29/06/10, 23:34
M14 (5 bokstaver)

GMV
30/06/10, 09:01
M14 (5 bokstaver)

Skjønte ikke den helt, men den biten med M14 forstod jeg.
Takker.

Torra
30/06/10, 10:34
må ha minst 5 bokstaver for å få skrive et inlegg :p Skulle egentlig skrive kun "M14", men fikk ikke lov til å poste det

GMV
30/06/10, 14:49
Skjønner:D

ChrML
30/06/10, 14:54
M14 x 1.5 for å være eksakt i hullet der hvor oljetrykket kommer fra originalt (under grenrøret). Det hullet er ikke på sugemotorer.

Hullet foran på blokka under vannpumpa (plugget originalt) er 1/4" NPT, det er igrunn lettere å gå derfra mtp å komme til senere. Plugget originalt med en umbracoplugg. Gi den noen skikkelig kakk med en hammer først og grav ut møkka før du prøver å få den ut med en L nøkkel :).

jonass
30/06/10, 14:57
Gjorde om slik at jeg tar ut olje til turbon fremme på blokka i går. Veldig trangt og bruke 1/4"npt->an4, 90graders albue der. Ikke enkelt og stramme muttern da. Men det går.
Kanskje en 45graders er bedre eller bare rett ansats.

Hva brukte du Chrml?

ChrML
30/06/10, 15:10
Gjorde om slik at jeg tar ut olje til turbon fremme på blokka i går. Veldig trangt og bruke 1/4"npt->an4, 90graders albue der. Ikke enkelt og stramme muttern da. Men det går.
Kanskje en 45graders er bedre eller bare rett ansats.

Hva brukte du Chrml?
45 grader eller rett ansats blir litt teit for da må du tre den igjennom reima. Litt kjedelig å måtte ta av oljeturen for å bytte reim. I tillegg til at den blir litt utsatt hvis reima ryker.

Brukte den minste stålomspunnet nylonslange fra Tess med pressede ender. Kosta meg hele 250 kr og fungerer veldig fint :). Brukte nippel i blokka med konet flens. 90 graderen sitter presset på slangen. Det fungerer fint det, ca 1 cm klaring til reima utover, men slangen er så stiv at den ikke har sjans til å bli havne borti (må dras ganske hardt for å flytte den så langt). Ikke noe problem å stramme koblingen i heletatt da uten å demontere annet enn bunnplata og stramme den undenfra.

I turbo enden så sveiset jeg en lik flens bare at den hadde små gjenger sånn at jeg kunne sveise den fast nedi hullet på en flens jeg kjøpte fra KL-Racing til oljetrykket for turboen. Så en 90 grader i andre enden på slangen som skrus rett til den nippelen.

Veldig vesentlig at slangen prøvemonteres før den blir presset sånn at man merker opp rotasjonen på slangen i forhold til 90 grader endene. Ellers blir den umulig å få på plass.

Syns koblinger fra Tess er mye bedre (og billigere) enn AN koblinger. Syns AN koblinger er litt "jalla" igrunn. Koblinger i stål er mye bedre å skru på og man slipper blått og rødt overalt :D.

jonnis
01/07/10, 01:52
Eg skal sette på en turbonestics turbo som har 1/8NPT gjenger på ojle inn..
og skal bruke pluggen i blokken i front under vannpumpen til olje til turboen..
har kjøpt en 1/4NPT til 4-AN 90grader.. og en 1/8NPT til 4-AN 90grader
og en 4-AN slange.. kom på nesten 600kr

men da trenger eg å plugge banjoen i blokken.. noen som vet om det går an å kjøpe en sånn plugg ett sted? hvis eg har forstått riktig så er det M14x1.5

Joakim-G_R
01/07/10, 02:09
Syns koblinger fra Tess er mye bedre (og billigere) enn AN koblinger. Syns AN koblinger er litt "jalla" igrunn. Koblinger i stål er mye bedre å skru på og man slipper blått og rødt overalt :D.

Får andre farger også. Tilogmed sort og sølv.

ChrML
01/07/10, 05:35
Eg skal sette på en turbonestics turbo som har 1/8NPT gjenger på ojle inn..
og skal bruke pluggen i blokken i front under vannpumpen til olje til turboen..
har kjøpt en 1/4NPT til 4-AN 90grader.. og en 1/8NPT til 4-AN 90grader
og en 4-AN slange.. kom på nesten 600kr

men da trenger eg å plugge banjoen i blokken.. noen som vet om det går an å kjøpe en sånn plugg ett sted? hvis eg har forstått riktig så er det M14x1.5
De har på Tess ferdig med pakning i den dimmen. Men dra på litt gjengetape i tillegg :).

rogern
01/07/10, 21:02
an koblinger jalla? :confused:
rart de bruker det i alle mulige motorsporter da.
og som nevnt her, du kan velge farger.
er det så negativt at man kan få de i blå og rød altså?

ChrML
01/07/10, 21:20
an koblinger jalla? :confused:
rart de bruker det i alle mulige motorsporter da.
og som nevnt her, du kan velge farger.
er det så negativt at man kan få de i blå og rød altså?
Bare jalla som i at jeg ikke liker dem :p. De er sikkert bra.

Modalen
01/07/10, 22:18
Syns koblinger fra Tess er mye bedre (og billigere) enn AN koblinger. Syns AN koblinger er litt "jalla" igrunn. Koblinger i stål er mye bedre å skru på og man slipper blått og rødt overalt :D.

Faktisk ganske enig der. Ikke at det er en dårlig kobling, men som med alt annet bør det jo brukes med måte da. (nei, jeg liker ikke rødt og blått heller :D)
F.eks. de som trer på et par overganger, bare for å få til en AN-stuss inn på turbo. Pent blir det ikke, og ikke tåler det mekanisk brekkasje like godt som kun en singel fitting.

AN ekvivalent i stål finnes også. JIC heter disse. :)

ChrML
01/07/10, 22:25
Faktisk ganske enig der. Ikke at det er en dårlig kobling, men som med alt annet bør det jo brukes med måte da. (nei, jeg liker ikke rødt og blått heller :D)
F.eks. de som trer på et par overganger, bare for å få til en AN-stuss inn på turbo. Pent blir det ikke, og ikke tåler det mekanisk brekkasje like godt som kun en singel fitting.

AN ekvivalent i stål finnes også. JIC heter disse. :)
Ja, det er akkurat det. Sånn som jeg har gjordt er at jeg har sveiset stålnippelen rett på flensen som skrus til turboen for oljetrykk. Ikke vits å ha flere plasser som kan lekke enn nødvendig, og blir lite vedlikeholdsvennlig siden får man skrudd litt tilbake på en gjengetapet kobling når man løsner fittingen som er over så er den ikke tett lenger.

Og så liker jeg stål for de er man ikke tvil hvor hardt man drar dem til. Pluss at det er billigere og ser cleant ut. Aluminiumsgjenger som man i tillegg bør bruke spesielle nøkler for å dra til er jeg ikke så glad i.

jonass
01/07/10, 22:27
Rar mote det der.
Dyre er de også

Modalen
01/07/10, 22:29
Dem blir ikke så glitrende pene å se på heller når man får skrudd litt på de og skadet elokseringa.
Svart AN er jo flott da, om det skal være.

ChrML
01/07/10, 22:30
Rar mote det der.
Dyre er de også
Mm. Koblingene de har i stål på Tess er skikkelig overdimensjonerte til bilbruk, men man er sikker på at det aldri kommer til å lekke noen gang og kan skrus opp og igjen så mange ganger du vil med normalt verktøy uten å risikere å dra istykker noe eller skade noe emalje. Og det vil fortsatt se like cleant ut.

Tess der jeg bor er også helt syke på rabatter :p. Man får sånn 70% hele tiden :D. Så ikke koster det stort eller. Er vel ca 1/3 av prisen til AN fittings.

jonass
01/07/10, 22:35
Betaler også bare symbolske summer på tess. Og som sagt koblinger og slanger tåler "uendelig" med trykk. Og sjansen for lekkasje er minimal.

Joakim-G_R
01/07/10, 22:38
Ser fler fordeler med AN/JIC enn faste koblinger, men. :)

Som alt annet, godt vi er forskjellige. Og nå har den tråden her OGSÅ sklidd litt ut.

Modalen
01/07/10, 22:46
Ser fler fordeler med AN/JIC enn faste koblinger, men. :)

Som alt annet, godt vi er forskjellige. Og nå har den tråden her OGSÅ sklidd litt ut.

Spørsmålet ble jo besvart i første innlegget. :D

Klart det finnes fordeler, men så finnes det selvfølgelig personlig preferanse også. :)

ChrML
01/07/10, 22:50
Ser fler fordeler med AN/JIC enn faste koblinger, men. :)

Som alt annet, godt vi er forskjellige. Og nå har den tråden her OGSÅ sklidd litt ut.
Får jo alt av nipler, overganger, slanger osv til Tess sine industrikoblinger og.

Joakim-G_R
01/07/10, 23:01
Spørsmålet ble jo besvart i første innlegget. :D

Klart det finnes fordeler, men så finnes det selvfølgelig personlig preferanse også. :)

Ja, men da behøver det jo ikke uansett å bli en 2 sider lang tråd om AN vs Tess industri.. :) Ny tråd hadde vært på sin plass.


Får jo alt av nipler, overganger, slanger osv til Tess sine industrikoblinger og.

Jada. Men vil vel tro du er litt mer "låst" og må finne ut hvilken vei alle koblinger skal stå på slangene før de blir pressa?

Der er jo AN fint, så kan du jo snu og herje så mye du vil. :)

Og skal ikke bli merker om du bruker AN-verktøyet..


Men.. Som nevnt. OT :)

jonass
01/07/10, 23:06
Så lenge man aldri har to 90gradere på en slange så trenger man ikke og tenke på hvordan de er presset. Da burde man heller ha en ansats som er en 90grader og en 90 grader på slangen;)

TeamBørnOut
02/07/10, 05:56
Ser fler fordeler med AN/JIC enn faste koblinger, men. :)

Som alt annet, godt vi er forskjellige. Og nå har den tråden her OGSÅ sklidd litt ut.

sklidd ut til å bli bedre? tilleggs opplysninger er jo bra det?

gaupe
02/07/10, 09:44
M14 x 1.5 for å være eksakt i hullet der hvor oljetrykket kommer fra originalt (under grenrøret). Det hullet er ikke på sugemotorer.

Vi snakkar om femmer-motor her ikkje sant? Du snakkar om raudblokka ;) ChrML, du har ein tendens til å besvare alle spørsmål, som om det var stilt om ein 940 ;)

ChrML
02/07/10, 16:14
Vi snakkar om femmer-motor her ikkje sant? Du snakkar om raudblokka ;) ChrML, du har ein tendens til å besvare alle spørsmål, som om det var stilt om ein 940 ;)
Haha, ja :p. Sånn er det når man bruker Mine innlegg og Nye innlegg for mye. Overså at det stod 5'er.

gaupe
02/07/10, 17:12
Haha, ja :p. Sånn er det når man bruker Mine innlegg og Nye innlegg for mye. Overså at det stod 5'er.

Men du hadde sikkert rett likevel :)