PDA

Vis full versjon : Temperaturproblemer (kanskje)



[Martin]
10/06/15, 18:11
Nå trenger jeg hjelp:

Temperaturmåleren på bilen min har siden jeg satt inn fk-motoren vist veldig høy vanntemperatur, men det har ikke vært noen andre indikasjoner på det, så jeg har vel i grunn avskrevet det som dårlig sensor eller feil på instrumentet i forbindelse med installering av FK-motoren, siden jeg har hatt ut begge deler..

Byttet sensor i dag, og har gjort litt målinger:

Når tempsensor til instrument viser på kanten til rødt måler jeg 260 ohm på tempsensor til ECU. 300 ohm skal være 80 grader, og 200 ohm skal være 100 grader, altså ligger jeg rundt 85-90 grader. Tempsensor til instrument måler da 110 ohm.
Hvis jeg koker tempsensoren til instrumentet ender jeg på rundt 120 ohm. Det ser altså ut til at temperaturen sensoren måler er reell, mens sensor til ECU måler en reell temperatur på arbeidspunktet til termostaten eller to-tre grader høyere.

Er det noe som kan blokkere vannflow til den ene sensoren? Hva? I følge den til ECU ligger jeg godt innenfor. Instrumenthuset mitt viste fin temperatur med A-motor, og tempsensoren er flyttet over fra A-motor.
Har også byttet termostat og vannpumpe på mistanke uten at det hjalp..
Hva må jeg sjekke?

[Martin]
11/06/15, 07:29
Er det noe som kan blokkere kanalen som kjører kjølevæske forbi tempsensoren til instrumentet, men ikke forbi tempsensoren til motorstyringen?