PDA

Vis full versjon : Bytte av kamsensor på 01 V70



ST1
08/06/15, 10:10
Noen som har byttet denne før?
Er det bare å skru den ut og sette inn ny? eller må motor stå i en hvis posisjon

Skal bytte ABS ring og sensor forran venstre siden, liten beskrivelse av jobben hadde vært susen :cool:

Stein

ST1
11/06/15, 05:22
Ingen som har byttet kamsensoren før??

aarnes
11/06/15, 06:35
Mener vi så på det sammen i VIDA, da var det bare å skru den ut, og sette på plass ny.
Jeg kan dobbeltsjekke beskrivelse i VIDA i kveld om ingen andre svarer før det.

ola normann
11/06/15, 09:07
På eldre (1. gen v70) biler så mener jeg at man må være litt obs pga at man kan montere sensor 180 grader feil. Men ut over det tror jeg det er rett frem.

Ang abs ring:

https://www.google.com/search?q=driveshaft+volvo+2002+replace&ie=utf-8&oe=utf-8

https://www.google.com/search?q=driveshaft+volvo+2002+replace&ie=utf-8&oe=utf-8#q=abs+reluctor+ring+front+volvo+2002+replace

ST1
12/06/15, 10:09
Takk for responsen gutter

Joachim, fint hvis du kunne sjekket om det bare er å skru ut kamsensor eller om motor må stå i en spesiel posisjon
Kjøpte delene hos Brakeparts, hyggelige priser, bra service, Takk for tips Joachim:)

20VS60
13/06/15, 21:23
Å skifte kamsensor er gjort på 10 minutter. Har gjort det noen ganger. Det består av så vitt jeg husker 2 skruer og en ledningskontakt. Det er en stund siden jeg skiftet dette, men synest å huske den har ett spor som må tilpasses når den monteres, så den ikke blir innstallert feil. Men dette ser du. Bare ta ett bilde med telefonen før du tar den av, og da er det bare plankekjøring. Motoren behøver ikke å stå i noen som helst posisjon. Glemte en liten ting. Den kan sitte litt, men kakk litt på siden av den så løsner den etter hvert.
Legger til litt:
Bruk 5-56 eller WD40 å spray rundt før og etter montering da dette fjerner korrosjon (aluminium). Bruk en klut for å tørke av etterpå, da er det lettere å (demontere)montere den nye kamsensoren.
Kamsensorer har det med å klikke på rundt km 300000. Det er to ting til å følge med på samme km. Drivstoffpumpe releet og pumpe i tank. Dette er gjengangere. Etter det, er det bare å kjøre km 300000 til (uten problem). Lykke til!

Svirre
13/06/15, 23:18
Å bytte kamsensor er lekende lett. Referer til innlegget over. Ang. bytte av abs-sensor, så syns jeg det er lekende lett dett også. Husk å dusje greit på med rustløsner når du skal ha opp skruen som holder fast sensoren i bosset og la drt virke i noen min. Deretter skrur du opp den 10mm skrua, for så å bruke en skrutrekker til å bevege litt på sensoren sideveis. Greit å ikke bruke for mye makt på den, for hvis den knekker så må du ut med drivakselen også. Fort gjort det å, men enkelt for den meg som har gjort det en del ganger ;)
Når du har fått løsnet den, så er det bare å løsne kontaktstykket som sitter opp ved fjørtårnet. Da er det bare å gjøre det motsatt når du skal ha i den nye ;)

Ang. abs-ringen, så søk opp det på youtube. Veldig kurrant veiledning. Søk opp "change abs sensor ring". Skal være et klipp på omlag 7-8min tror jeg.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

medbakhjulstrekk
14/06/15, 12:19
Dette er en mekanisk del med magnetisk generert puls, som betyr at det ikke er noen mekaniske deler som slites. Veldig sjelden denne blir ødelagt vil jeg påstå. Største problemet er elektrisk kontaktstykke/ledninger som mister kontakten pga fukt.

ST1
15/06/15, 20:11
Takk for god info gutter
kommer tilbake med svar på hvordan det gikk med jobben etter hvert:cool:

aarnes
15/06/15, 21:03
Sorry sent svar, tror dette var tidenes minst kompliserte jobb; copy/paste fra VIDA:

5096

ST1
18/06/15, 13:26
Går fint Joachim, fikk delene i går og bruker hegen til å bytte alle delene
som må byttes for att bilen er oppe å går igjen

ST1
21/06/15, 19:05
Føler meg litt blåst nå, den delen jeg har fått er ikke lik som på min bil,
er det kamsensoren som står oppå toppdeksel ved reg rem, venstre bak på motor(sett forfra)?
Delernr313331754

medbakhjulstrekk
21/06/15, 20:08
Hvorfor bytte en sensor som neppe er ødelagt? Sjekk at det ikke er rust i kontakten og at ledningene er hele. Er det ok tviler jeg på sensorfeil.

ola normann
22/06/15, 07:46
Kamsensor sitter på høyre side (sett fra front), på kammen nærmest kupe.

ST1
22/06/15, 20:17
Kamsensor sitter på høyre side (sett fra front), på kammen nærmest kupe.
Har sett det på YouTube også, men på min 2 liter turbo har ikke jeg en slik sensor som vises på youtube, lurer på om min kan sitte på motsatt side av motor...

ST1
22/06/15, 20:19
Hvorfor bytte en sensor som neppe er ødelagt? Sjekk at det ikke er rust i kontakten og at ledningene er hele. Er det ok tviler jeg på sensorfeil.
Er kjørt diagnose og fått bekreftet att den er gåen, en savakhet på de første 01 modellene

medbakhjulstrekk
22/06/15, 21:02
Har du kjørt diagnose på selve delen eller på systemet? Mest sannsynlig er det rust i kontakten som likegjerne kan gi feilmelding når ny del monteres.

ST1
22/06/15, 21:21
Hele systemet og fått lest av feilkode, har hatt den før også, fikk slettet den da, men nå kommer den bare tilbake

medbakhjulstrekk
22/06/15, 21:24
Forsøk å rense kontakten og sjekke at pinnene tar godt i motstykket dersom det fremdeles gir feilkode prøv å sjekk ledning men det er lite sannsynlig. Hadde samme feilkode på min men da det var vanskelig å demonstere sensor valgte jeg å rense kontakten. Har kjørt 30000km siden. Ingen feil så langt.

ST1
03/07/15, 04:58
Delene er byttet, alt i skjønneste orden
Kamsensoren satt litt gjemt bak på motor, var lett å bytte når jeg bare fant den, kun 1 skrue på min
Abs ring og sensor var grei skuring også
Takk for info gutter

k bang
11/07/15, 17:40
jeg har byttet denne på volvo verksted,kostet 3700m kammsensor,7500 i tillegg hvis kammhjulet er dårlig.
jeg så på att de byttet og det som kan vere er att di må lodde ledningene 2 stk. ellers bare og bytte.kan sette feil veg men det ser du når du demonterer den 4 skruer og pakkning.

k bang
27/07/15, 12:45
kammsensor er på venstre side 2001 2turbo.byttet denne og motoren går som en klokke.

medbakhjulstrekk
29/09/15, 21:51
Kjører fortsatt med samme sensor jeg som gav feil for flere år siden. Ikke et feilslag bilen runder 420000km snart. Er det noen som kaster sensorer så bare gi de til meg jeg skal nok få brukt de!! Tipper ca 99+% av sensorer som.byttes pga feilkode ikke har feil.i sensor.

Sent fra min D5803 via Tapatalk