PDA

Vis full versjon : Standard råder og stempel på 86mm veiv



HansOla
07/06/15, 11:36
Som tittelen sier, mulig å bruke bruke stempel og råder fra 80mm veiv på 86mm? Gjelder b230 <88

Sendt fra Xperia'n..

Terje1
07/06/15, 12:26
Ja og nei.
Dersom du hadde hatt mulighet til å dreie ned stemplet det som trengs for at det ikke skal stikke over toppdekket på blokka,så ja.

Men sånn i praksis er dette ukurant.
Kompresjosforholdet må beregnes på nytt og de fleste stemplene har ikke nok gods over øvre stempelring til at dette går.
Går det med tanke på gods i taket på stemplet og gods over øvre ring vil det sikkert kreve maskinering av forbrenningskammeret i toppen for å få ønsket kompresjonsforhold.

B230k stempel har nok gods i toppen vil jeg tro,men hva du ender opp i komp med urørt topp aner jeg ikke.

HansOla
07/06/15, 19:36
Det skal i såfall brukes på sugemotor, så høy komp er ønskelig. Kan også grave ut av forbrenningskammeret i toppen om det trengs. Hvilke råder og stempel kan brukes da, bortsett fra de i Pentamotorene?

Sendt fra Xperia'n..

Terje1
08/06/15, 10:49
Standard råder og neddreide b230k stempel er nok eneste og billigste alternativ.
Tror ikke det går å dreie ned et turbostempel så mye.

Et annet alternativ er kortere råder såklart,men sikkert ikke lett å finne så veldig billig iallefall.

Batland
08/06/15, 11:00
Som tittelen sier, mulig å bruke bruke stempel og råder fra 80mm veiv på 86mm? Gjelder b230 <88.

Ja det er mulig. Stemplene må dreies ca. 3,0 mm. Jeg ser ingen problemer her. Vi rundt her har dreiet ned stempler i årevis og har aldri hatt ett havari som følge av dette.

Batland
08/06/15, 11:02
Et annet alternativ er kortere råder såklart,men sikkert ikke lett å finne så veldig billig iallefall.

Joda, det leveres H-råder til rødmotor i 149 og 142 mm lengde i samme prisnivå som 152 og 145 mm rådene. :)

HansOla
08/06/15, 12:30
Ja det er mulig. Stemplene må dreies ca. 3,0 mm. Jeg ser ingen problemer her. Vi rundt her har dreiet ned stempler i årevis og har aldri hatt ett havari som følge av dette.
Okey! Tåler et a-stempel å bli dreid ned såpass, eller skal jeg få tak i k-stempel?

Sendt fra Xperia'n..

turb00le
08/06/15, 13:02
Regnet på å bruke K stempel for noen år siden.
Ved å dreie de ned akkurat det som måtte til for å få motoren til å turne så endte jeg med komp forhold lavt på 7 tallet mener jeg.
Så det er ikke noe for en sugemotor...

Kortere råder som batland sier er nok ett godt alternativ. Får du taki råder som er 149mm lange så vil du få samme "vendepunkt" på toppen som med 80mm veiv.
Kompresjonsforholdet blir da noe høyere siden du komprimerer ett større volum.

HansOla
08/06/15, 13:13
Okey, da blir det ikke aktuelt tror jeg. Har ei billig pentaveiv på handa, men om det blir mange tusen i nye råder i tillegg, så blir det for dyrt.. Desverre!

Sendt fra Xperia'n..

turb00le
08/06/15, 13:16
Koster å være kar... Kjøp veiva og se hva du finner på.
Evt kan du bruke litt tid og se om råder fra andre motorer kan passe.

The Sven
08/06/15, 13:48
Hvor dyp er gropa i turbostemplene da? Mener den er litt over 3 mm? Hvis en kan ta de 3,5 mm så den havner 0,5 mm under toppdekket får en vel ca 11,5:1 i komp, så kan en jo ta ut et par ekstra ccm i toppen om en vil lavere?

Edit: dette er basert på en originalkompresjon 9.5:1 med 12ccm grop i stemplene, vet ikke hvor godt det stemmer da det er lenge siden jeg har regna på dette.

HansOla
08/06/15, 14:08
Når kommer skattepengene inn på konto?
Kan nå kjøpe den, å ha den liggende også.. Får alltids solgt den igjen. 11,5:1 i komp ja, er vel ikke så ille det? Blir 530 topp med litt modda forbrenningskammer, harde enkle ventilfjører, 228mm skjellettsvinghjul kg002 og weber 32/36.. Blir fajs 45(mulig48) senere, når pengeboka tilsier det..

Sendt fra Xperia'n..

Professor Dremel
08/06/15, 17:55
3 milimeter neddreide turbostempler funker fint; dette er stempler av god kvalitet / egnet til trimming. Kompresjonsforholdet kan justeres begge veier med plansliping av topp eller bearbeiding av forbrenningsrommet i toppen. Med økt sylindervolum / dreiemoment blir originalrådene muligens for svake, særlig når det gjelder første generasjon B230. Sten Parner Motor har nye til overkommelig pris.

HansOla
08/06/15, 18:23
Har flere sett fk-råder og stempler, såblir evt å bruke dette da :-) hadde tenkt å høvle toppen 2mm, men mulig jeg ikke trenger det da?

Sendt fra Xperia'n..

Terje1
08/06/15, 19:01
Da blir det en løsning da :)

HansOla
08/06/15, 19:29
De som kan regnestykket for å regne ut komp.. Hva vil den bli med 86mm veiv, neddreide fk-stempel, plana 530 topp der klumpen ved pluggen er fjerna? Har ikke målt volum på forbrenningskammer, men.. Mulig noen vet ca.?

Sendt fra Xperia'n..

The Sven
08/06/15, 20:54
Da er du nok nesten nødt til å måle volumet i toppen. Noen ccm til eller fra utgjør ganske mye på kompresjonsforholdet. Du kan f.eks fylle kammeret med vann. 1 dl = 100 ccm.

Komp.forhold = (slagvolum+forb.kammer) / forb.kammer

HansOla
08/06/15, 22:00
Takker :-)

Sendt fra Xperia'n..