PDA

Vis full versjon : har ikke gnist. Lh 2.4



daols1
29/06/10, 17:34
Heisann..
er nå ferdig med å snekre sammen ledningsnettet i 142en men trenger noen tips og vink..

problemet er at jeg ikke får gnist.. har ikke helt skjønt det der åssen man skal koble coilen.. men det er jo den blå til pluss og den røde og hvite til minus eller?

Tror forsåvidt at svinghjulsføleren er i orden.. fordi jeg hører "gnistre" lyder hver gang oppholdet i svinghjulet passerer den føleren... men kan jo for guds skyld være gåen for det om..

Noen som har noen tips og råd her eller?

bensinpumpa går forresten om det hjelper.. så er jo liv i ledningsnettet bare ikke i coilen hehe

daols1
29/06/10, 18:00
ohmet den trigger sensoren nå.... den hadde 169.6 i motstand

hadde en gåen en liggende å slenge som jeg ohmet i samme slengen den hadde 1.096 Tyder vel på at den sensoren som jeg har på bilen er i orden da eller?

Mr. Crepsley
29/06/10, 18:54
Du skal koble den rød/hvite på minus på coil, og den blåe på +. Men du har også et kontaktstykke du må ta hensyn til, den skal ligge i nærheten av de 2 andre coil ledningene. Denne klipper du av, og tar den blå, og kobler den til den originale + ledningen til coil. Den rød/hvite kobler du til turteller. Er sikkert denne du har glemt.

daols1
29/06/10, 19:02
har prøvd å koble der men er ingen kontakt i mellom disse punktene? på disse 2 blå ledningene altså... men skal stikke ut å prøve igjen! men trenger coilen jord utenom den røde og hvite ledningen eller?

Lundberg Performance
29/06/10, 19:13
startsperre? vet ikke om den kutter knist eller bensintilførsel...

Mr. Crepsley
29/06/10, 19:13
Trenger ikke å jorde coilen. Skal ta den blåe på den kontakten direkte til original +.

du kan jo kjøre direkte pluss til coil fra batteriet for å teste.

Mr. Crepsley
29/06/10, 19:14
Startsperre kutter bensinen, ikke tenning såvidt jeg vet.

daols1
29/06/10, 19:40
tror ikke jeg har startsperre nei... men når jeg setter jord til coilen så har den 12v men uten jordinga har den ingen ting... har nå vært å handla ny tenningsmodul på "biltema" uten hell denne var nok ikke gåen den heller:P er vanskelig detta her... har gjort som du sa nå å koble blå på pluss rød og vit på minus åsså har jeg kobla pluss fra tenninga til den andre blå ledningen litt lenger nerforbi!

Mr. Crepsley
29/06/10, 21:25
Så du hadde ikke en 2 polet kontakt med en blå, og en rød/hvit ledning?

Du har ikke glemt å jorde noe av ledningsnettet da? siden den har strøm når du jorder den.

Siden du ikke har strøm til coil, så tror jeg egentlig det er den originale + ledningen som ikke er koblet til den blå som hører til den 2-polete kontakten.

Du får gå over all kobling du har gjort og dobbelsjekke jordingspunktene!

daols1
30/06/10, 16:18
joda har det kontaktstykket og har klippet ledningene der. Den blå har 12v+ fra tenningslås og den røde og vite har jeg ikke kobla noe opp på... Men tror kansje jeg skal prøve med en ny Trigger sensor!

Mr. Crepsley
30/06/10, 16:55
Hmm.. Om du ikke har strøm til coil, så tror jeg ikke en svinghjulssensor hjelper deg mye.

daols1
30/06/10, 19:57
Trodde da det var den som ga signal til coilen jeg da? skal coilen ha konstant strøm eller?

Mr. Crepsley
30/06/10, 19:59
Coil skal ha strøm på hakk 2 og 3. Svinghjulssensoren gir bare en puls som sier ifra om motorens posisjon, vet ikke 100% hvordan dette fungerer i praksis da men. Du skal i allefall ha strøm på hakk 2 og 3 på coilen. Gå over ledningene og sjekk om du har brudd noen plass. Hadde du strøm til coil før du hev i nettet?

daols1
30/06/10, 20:13
Har ikke peiling... har satt i en b230ft Lh 2.4 i en Volvo 142 så alt er jo tatt fra en annen bil.. og han jeg fikk delene av sa at bilen var stoppa på nøkklen den dagen den ble satt vekk..

var ute å sjekka nå.. har jo 12v+ til coilen.. men den jorder ikke via den røde og hvite ledningen.. noe jeg regner med den skal gjør?

Mr. Crepsley
30/06/10, 20:26
Litt usikker der faktisk. Prøvd å jorde coilen for å sjekke om du får gnist da?

Hva er det du har gjort med ledningsnettet? Step by step, lettere da og se evt. feiler du kan ha gjort.

daols1
30/06/10, 20:40
Hei igjen har vært ute å prøvd litt nå og fikk jo fram en gnist hehe.. viste seg at motoren hadde ræva jording! skal sjekke over alt av jordinger og tilkoblinger i morra..

men en annen ting var det at den gnistra kun når jeg ikke kinna.. altså akkurat i det jeg slapp nøklen så kom det en gnist vist jeg traff helt perfekt med å slippe nøklen.. noe som betyr at tennmodulen/hjernen ikke får strøm når jeg kinner eller?

Mr. Crepsley
30/06/10, 20:44
Om du har dårlig jording så kan vel det være en årsak. Har du ei prøvelampe? Sett den på + på coil, og sjekk om du har strøm på hakk 3, altså når du kinner. Om du ikke har det, så har du gjort feil =) Kan jo evt. strekke ei ledning fra sikringsboks (en sikring som har strøm på hakk 2&3) til den kontakten du har klippet av, den blå ledningen altså.

daols1
01/07/10, 21:18
har fått orden på det nå.. men den starter ikke for det hehhe var dårlig jording som var problemet!

Mr. Crepsley
01/07/10, 21:23
Ok:) Hvorfor starter den ikke? :P

ChrML
01/07/10, 21:33
Sjekk at hjerner og slikt har spenning i både hakk 2 og 3. Og ikke kun i hakk 2.

daols1
02/07/10, 16:01
den sviver nå! registeret sto feil!