PDA

Vis full versjon : Spørsmål angående 3" JT på 940 og BT



850ChR
05/06/15, 10:33
Hei!
Bil det er snakk om er en volvo 940 med b230fk 1998 mod.
Jeg ble stoppet i teknisk kontroll av BT for ca. 1 uke sia. Fikk mangel på en eksos lekkasje under bilen, da satt det 3" JT uten kat på.
Kjøpte nytt og satt på, satt på 3" JT MED kat. Tok avgass måling og bilen var ganske bra innenfor på alt!

Var på BT idag for å vise at feil var fikset med avgass måling papirer, tok også med ett papir jeg fikk med fra BCB.

Fikk dette altså ikke godkjent pga jeg trengte godkjenningspapirer på det eksos anlegget??? er det å få tak i? det jeg hadde med var monterings papirer, det var ikke godt nok sa han fra BT. Leste på ett annet forum innlegg at det som fulgte med fra BCB var godt nok. På det papiret sto det Nr. på rør, kat og dempere.
Argumentet til BT var at det må tilfredstille støy krav, og da må jeg ha papirer som sier det at eksos anlegget tilfredstiller støy krav med ett annet Nr. på alt????. skjønner ikke no jeg altså :confused:

Trudde det bare var tut å kjør når avgass var mere enn OK og da hadde med det papiret fra BCB.

Håper på om noen kan gjøre meg klokere her, skal inn om 2 uker igjen.....

Mvh Christian

Svirre
05/06/15, 10:48
BT blir man aldri klok på. Dog også hvem kontrollør du kommer over. Noen ser veldig igjennom finga, mens andre klikker hvis du har noe uorginalt på bilen.

Nuvel...for å få godkjent, så må du ha med papirer på avgass og støymåling, samt. TÜV papirer på eksosanlegget med delenr. og slikt. Hva BCB har sendt med, aner jeg ikke. Ang. dette med støy, så skal ikke stlyen avvike med mer enn 5dB? +/- fra det som evt. er oppgitt i vognkortet (om dette er oppgitt). Utover dette så tror jeg grensa går på enten 85 eller 90dB som maks. Lyden har referansepunkt på 1m bak bilen, men hvis det foreligger papirer fra produsenten om hva eksosanlegget gir av støy, så skal dette være godt nok.

turb00le
05/06/15, 10:50
Har du en eller to lyddempere?

Anlegget med to lyddempere finnes det papirer på, det med en lyddemper får du i utgangspunktet ikke godkjent.
Jeg fikk gjennom min med en lyddemper på teknisk hos biltilsynet, men det var vel igrunn mest flaks (så ren bingo hvis du bare har en demper).

turb00le
05/06/15, 10:51
BT blir man aldri klok på. Dog også hvem kontrollør du kommer over. Noen ser veldig igjennom finga, mens andre klikker hvis du har noe uorginalt på bilen.

Nuvel...for å få godkjent, så må du ha med papirer på avgass og støymåling, samt. TÜV papirer på eksosanlegget med delenr. og slikt. Hva BCB har sendt med, aner jeg ikke. Ang. dette med støy, så skal ikke stlyen avvike med mer enn 5dB? +/- fra det som evt. er oppgitt i vognkortet (om dette er oppgitt). Utover dette så tror jeg grensa går på enten 85 eller 90dB som maks. Lyden har referansepunkt på 1m bak bilen, men hvis det foreligger papirer fra produsenten om hva eksosanlegget gir av støy, så skal dette være godt nok.

Er ikke tüv på sånt, i allefall ikke anlegg til volvo.
De klassifiseres som erstatningsanlegg, men noen ganger er kontrollanten kranglete eller mangler kunnskap nok til å si hvem/hva/hvor når det kommer til godkjenninger og papirer.

850ChR
05/06/15, 11:09
Det sitter 2 lyddempere med kat på.

JT75-K3SK/2 er dele nr

mente sjøl at det ikke var TUV på sånt, eller E-merket, LYDDEMPERNE Skulle være e-merket sa han , aldri vært borti det før jeg?

har kontaktet produsenten for og høre om de har dokument som sier noe for støy test.
BT sa det ikke finnes godkjente støymålingsverksteder her i Norge lenger

Svirre
05/06/15, 11:15
Jeg trodde det var TÛV papirer på eksos, men der kan man ta feil. BT leter sikkert etter e-merket, eller CE-merket for at det skal være godkjent (for dem)..

850ChR
05/06/15, 12:15
Stemmer vell, på kat. F.esk står det "E9" med en ring rundt

Svirre
05/06/15, 12:25
Meg bekjent, så er det en E-signatur, ja.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

850ChR
05/06/15, 13:05
Likevel var det ikke nok for bt i Elverum :p de skulle ha fra produsenten. Snakket med bcb å de sa at godkjenningspapirer på eksos ikke var å få, så de henviste meg vidre til produsenten, hau, håper ikke det er 7000,- rett i dass.
Nytt spørsmål: må lyddempere være E merket så lenge bilen er innenfor krava på støy?

turb00le
05/06/15, 13:19
Hør med biltilsynet, alt annet blir bare vill gjetting.
Har ikke noe for seg å ringe å være pekk mot de (selv om enkelte har fortjent det). Legg fram saken som den er og spør hva de skal ha, påpek at det er ett erstatningsanlegg.

Vedr støytest så er det litt mere enn å gå 1m bak bilen med en måleprobe og sjekke.
Dette skal gjøres i forskjellige hastigheter med forskjellige turtall under gitte "geografiske" forutsetninger mtp vegetasjon.
Koster skjorta å få gjort en sånn test og tror nesten du må til Sverige for å få gjort det.

850ChR
05/06/15, 15:53
Ok takk for det, er vell sant. Var på BT idag for å vise den men gikk som sakt ikke. BT trengte dokumentasjon fra produsent (JT tuning) at lyddempere var e merket og vedlagt at den er innenfor støy krava.. Får ringe å høre hva dem sier kanskje:P kanskje jeg møter på en annen person.

Ahh okei.. Han sa det han på bt og skjønner du at det er bare i Sverige man får gjort det, får ikke gjort det i Norge lenger.. Ingen verksteder er autorisert til det lenger sa han. Så tja.. Søket fortsetter!! Noen som om dem er greiere på Gjøvik / Tynset / Kongsvinger kontra Elverum?

konso
05/06/15, 17:12
Tok en kjapp titt på hjemmesiden til jt tuning. Der får du sertifikatet ISO R362 på forespørsel hos dem. Det går på støy osv.

konso
05/06/15, 17:27
Se under vanliga frågor, og ljudnivåer.

turb00le
05/06/15, 22:11
Får håpe de har lagd ett litt mere troverdig sertifikat enn det jeg fikk...

850ChR
06/06/15, 08:47
får satse på det da ja..
fant det nå konso! mail er sendt og da håper jeg at jeg får svar fortest mulig... begynner å bli lei detta styret :P

SirKim
06/06/15, 22:30
Når jeg viste 940n min for å godkjenne t5 motoren, så hadde jeg 3" JT. Var ikke noe problem hos meg iallefall. Gikk mellom den

Christian
06/06/15, 22:38
Det er desverre helt lotto når man skal vise bilen hos bil"sakkyndige". Be om å få dokumentasjon på dem på hva kravet er/hva regelen heter, så har du hvertfall noe å jobbe etter.

850ChR
05/07/15, 22:21
Update: Vært i kontakt med forskjellige parter og hørt litt rundt. vært på BT i elverum 2 ganger nå og de nekter plent og godkjenne bilen med 3" JT. Jeg ble fortalt at jeg måtte reise til tyskland hos TUV får å få det typegodkjent der. Dette var kostbart sa dem og anbefalte meg heller og sette på ett orginalt anlegg og bli ferdig med det. Ringte litt rundt og kom i kontakt med en som utførte typegodkjenninger på eksos anlegg m/ støymåling. Dette var bare tull sa han, alt sammen, det er hvertfall 15+ sa han som driver med støytester i Norge, så han skulle med glede hjelpe meg.
Vært der idag og fått testa bilen, Bilen var innafor på støykrav, selv med åpent filter, så åpent filter kunne jeg bare kjøre med sa han :P
Venter i spenning på at det skal komme papirer i posten nå, som jeg kan slenge i bordet hos BT Elverum som har prøvd å lure meg trill rundt i hele denna saken som startet med en liten eksos lekk....

Da er bilen innafor på Avgass, papirene på eksos stemmer, og støytest er godt innafor krava.

Fryd at det forhåpentligvis går nå så BT i Elverum ikke får gjort noe annet enn å godkjenne bilen med 3" eksos :))))

850ChR
05/07/15, 22:25
Var foressten i Fredrikstad området støymålingstesten tok sted

olstad87
05/07/15, 23:20
følger

Daruu
05/07/15, 23:21
Interessant å høre hva utfallet blir her ja :)

SirKim
06/07/15, 12:18
Når jeg viste min 940 som nevnt lenger opp her, så godkjente dem bilen med 3" jt, men dem ville ikke skrive det inn i vognkortet da selv om jeg spurte.

850ChR
06/07/15, 13:50
Rare greier detta biltilsynet altså :P I følge han som jeg tok støytest hos ble detta skrevet inn i vognkortet, han skulle legge ved dokumenter som gjorde dette mulig sa han.
Jeg har også hørt det du sier SirKim, at de ikke vil skrive det inn i vognkortet. Vi får se, venter fortsatt på papirer fra støytesten

850ChR
06/07/15, 13:56
Kan vell legge ved ett bilde av bilen mens vi venter.. volvo 940 med fk som sakt, datasprut og t3/t4 turbo, sperre(den typen som knepper når man svinger), god bil :)

[img=http://s14.postimg.org/6e8ypkjyl/11720692_10155701348725562_882388507_n.jpg] (http://postimg.org/image/6e8ypkjyl/)

HansOla
06/07/15, 17:01
Følger denna! Om du får det inn i vognkortet, kan det hende jeg er int. i papirene dine ;-)

Sendt fra Xperia'n..

vangsfreaken
06/07/15, 18:31
Følger denna! Om du får det inn i vognkortet, kan det hende jeg er int. i papirene dine ;-)

Sendt fra Xperia'n..
Samme her! Har et lite håp om å få inn 3" i vognkortet i samme slengen når jeg skal godkjenne senk, å papirer hjelper sikkert :)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

850ChR
06/07/15, 19:24
En ting jeg har lært er at BT elsker papirer, jo flere opplysninger desto bedre.

Skal med glede være behjelpelig med papirer til andre som sliter med det samme! ;)

850ChR
08/07/15, 20:13
Da har jeg fått papira, ser greit ut. er inna for krava på alt.
Han som tok støytesten godkjenner bilen med anlegget.
Da stikker jeg innom BT imorgen å ser hva dem sier, har trua ;)
Oppdaterer dere om situasjonen imårra, stay tuned

850ChR
13/07/15, 10:04
pga ferie så kunne ikke vegvesenet gjøre noe før etter ferien.. så en får bare smøre seg med tålmodighet

johnjo
13/07/15, 21:00
jeg er også interessert i papirene hvis det går i orden,er dritt lei å bli stoppet på grunn av 3"eksosanlegg :)

vangsfreaken
14/07/15, 03:36
jeg er også interessert i papirene hvis det går i orden,er dritt lei å bli stoppet på grunn av 3"eksosanlegg :)
Har du da 2 dempere og kat? Jeg har det, å jeg har aldri blitt stoppa for det, ei heller fått spørsmål når jeg faktisk har blitt stoppa [emoji14] men jeg vil helt klart ha papirer, sånn i tilfelle...

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Marius Nilssen
14/07/15, 18:23
Jeg spurte om hjemmelaga 3'' eksos når jeg søkte om 16v turbo motor, står i svaret at bar hvis tror støy er over så måler dem for å sjekke
men dette skulle gå helt greit. Virker som at det har mye å si hvem man møter på. Har 81 modell men trodde det var ganske like
regler samme hva modell man har.

850ChR
18/07/15, 11:49
vangsfreaken, ja har 2 dempere med kat. JT75-K3SK/2-200 er dele nr. mener jeg

tror jeg også Marius, har inntrykk av at det er helt tilfeldig egentlig :P jeg ble fortalt at hjemlaga eksos var strengt forbudt. måtte være e-merket sa dem første gangen jeg var der, men lest litt rundt og har funnet ut at det bare er tull. katalysator skal være såkalt E-merket, men lyddemperne er det samma så lenge det er innenfor på avgass å støy

Kauto
23/07/15, 11:30
Er veldig inntrs i papirene vist dette går igjennom! :) Tenker å kjøpe samme 3" selv til min bil å vise med eksos og senk :)

850ChR
14/08/15, 15:01
Hei ! en liten update mens jeg venter.
Papirene fra sivilingenøren som tok støytesten er levert hos BT, de skulle opprette en sak på det fordi det skulle forandringer til i vognkortet (Ja høres ut som jeg skal få det godkjent med 3" i vognkort) :) :)
Men dette tar jo ufatterlig lang tid vell å merke siden det er ferie osv her på biltilsynet i Elverum. Så jeg får bare vente og se hva de kommer med da "saken" er ferdig behandlet :) haha, holder dere oppdatert (Y)

850ChR
14/08/15, 15:08
FORESSTEN: har også hatt en brann i 940en. brannen tok kvelden på motoren. (får ikke olje trykk og er godt med olje på motor) rakler færlt i den.

Har fått tak i en 531 topp med vx3 kam og som er portet. Usikker på om det er gjort noe annet. Toppen er hvertfall overhalt med alt av pakninger og tetninger og planslipt litt for å få den helt jevn og fin :)
Så vis noen her inne har en fk/ft blokk som er overhalt med smidd innmat ta kontakt ;)

Roye
17/08/15, 23:09
Tydelig at noe ikke ønsker at vi skal få vite hvordan man skal få godkjent 3" eksos hos BT :)

850ChR
30/08/15, 07:11
Jepp det stemmer. Venter fortsatt på svar fra BT etter å ha levert papirer og alt, hau:confused:

Til de som ønsker papirer send meg en PM :)