PDA

Vis full versjon : Smånøkking ved lav akselreasjon



ola normann
02/06/15, 20:07
Har et lite problem at bilen kan komme med et lite nøkk ved akselreasjon, problemet er mere merkbart da motor er kald. Har prøvd meg frem med vida og fikk noen hopp i grafene da bilen nøkket, det ser ut som det er gasspjeldet som gir størst utslag på grafene da nøkket var merkbart.

5027

5029


Nøkket er ringet rundt på bildene.

Det er vel i hovedsak gasspedalen som styrer gasspjeldet?
De grafene fra gasspjeldet er vel avlest data fra gasspjeldet og ikke hva ecu gir "beskjed" til gsspjeldet?

Er det gasspjeldet som tuller eller??

Objekt 2005 v70 2,0t manuell 250000km

edit:

Ser ut som at jeg må logge, Throttle angle, desired value (%), Throttle angle, potentiometer 1 (%), Throttle angle, potentiometer 2 (%), Throttle angle (%)

Heinason
02/06/15, 22:08
Jeg er langt fra noen ekspert på dette, men har hatt samme problem selv, samt at motor nesten ble kvalt av og til når den sto på tomgang. Løsningen ble å rense gasspjeldet (jeg har den gamle typen, magneta marelli, du har nok Bosch, som skal være bedre). Fikk litt hjelp via en bekjent her på forumet til selve jobben, som egentlig var ganske grei. Koster vel rundt 150-200 kr for en ny pakning, resten er bare skruing, en dose forgasserrens og en microfiberklut. Har gjort susen så langt for min del, kjørt rundt 7000km siden uten problemer. Absolutt verdt et forsøk før du svir av mer penger på å bytte hele greia :)

ola normann
03/06/15, 20:19
Ble ikke noe klokere i dag... hvis jeg ikke tar feil så gjør gasspjeldet det som ecu vil det skal gjøre siden "Nominal Throttle Angle (%)" har samme kurven.


5031

ola normann
11/06/15, 21:30
Liten oppdatering. Ac kompressoren er nok den største synderen (inn- og ut-kobling), men har merket litt nøkking med ac av også. Men det er så lite så jeg tviler på at en passasjer hadde merket det.