PDA

Vis full versjon : Plenum/Trykkboks



Klevengen
29/06/10, 16:54
Bygge Plenum/Trykkboks, noen som vet mål osv på dette? eventuelt hvor jeg kan kjøpe det ferdig. har hørt at det er litt spesielt å bygge?

Lundberg Performance
29/06/10, 17:25
dyrt og handle ferdig plenum vertfall, for handlet flens, trakter og dyseholdere..

TeamBørnOut
01/07/10, 05:05
Det er spesielt å bygge fordi man skal bygge det etter hvilken oppsett man skal ha på motoren :)
finner jo seff ikke igjen linkene mine nå.. skal sjekke senere! men søk litt på google så finner du nok mange fine sider om hvordan du skal regne ut div :)

turb00le
01/07/10, 07:47
Plenumkammeret skal vel ha ca 1,5 gang motorens slagvolum.
Lengden på traktene må avstemmes mot motoren.
Dysenes vinkel spiller også til en viss grad inn.

Får jeg spørre hva for en motor dette skal på siden du ikke klarer deg med ett modifisert originalinnsug?

SWR
01/07/10, 10:40
Hvilket turtall skal du varve til? Hvilket trykk er det maksimale du tenker å lade? Hvilken bruk blir den bygget til? Hva er gjort med motoren? Hvor mye regner du å ta ut?

Lundberg Performance
01/08/10, 22:44
hør med skulb på forumet her. har bygget plenium som er bremset 600hk på..

SINISTER FINNI
05/08/10, 20:54
Her er en start for de som vil prøve selv.
http://www.rossmachineracing.com/ovaltube.html

VolvoR-Sport
16/08/10, 17:01
http://www.rossmachineracing.com/intakepartspage.html

Njål Nilssen
20/08/10, 23:03
På sugis med enkelt spjeld... ca. samme volum som motoren har selv, ganske "flatt" (blir sånn pga volumet) men alikevel plass til trakter med fin rundt stor leppe...

På sugiser med ITB gjerne noe større plenum, eller bruk en filterkasse rundt traktene, men kan hente mere effekt med et godt utformet plenum (pga trykk økning bla.a.)

Samme for turboer egentlig (men filterkasse går jo ikke da :p) gjerne enda større volum, men må seff gjenspeile hvor mye luft "brennerpumpa" sluker... gjerne god plass runt traktene (da har man mere luft rundt trakta som kan suges inn fort, uten å forstyrre de andre traktene så mye) diffusorer er kjekke mtp å dirigere flow, og skape trykkøkning.

Er ganske avanserte regnestykker hvis man skal ta høyde for alle variabler... så bruke basic utregning for å finne ca. riktig volum, og ta resten på "gefülen" funker for de aller fleste... og til det finnes det kalkulatorprogrammer til på nettet.

tempo_panter
22/08/10, 13:55
Har en gammel traktor som jeg har ettermontert turbo på. Hadde jeg fått noen effektøkning med plenum istedenfor original innsuget da det er veeeldig lite??? :)

Joakim-G_R
22/08/10, 14:00
Noe av ideen med et plenum er jo å få fordelt lufta likt over alle sylindrene.

Har selv sett tett opptil 500 hk bremset på et standard F-innsug. Og det var ikke mye til ketsjup der.

tempo_panter
22/08/10, 14:18
men problemet med den toppen er at det er bare et stort hull inn, er ikke et innsugsport til vær sylinder, er bare et stort hull rett inn.:)

Njål Nilssen
22/08/10, 15:39
men problemet med den toppen er at det er bare et stort hull inn, er ikke et innsugsport til vær sylinder, er bare et stort hull rett inn.:)

Altså du snakker da om en ekte traktor... ikke "traktor" Volvo? For har vel veldig lite hensikt å lage et plenum på en topp som har fordelingskanalene støpt inn...

SWR
22/08/10, 20:12
Har en gammel traktor som jeg har ettermontert turbo på. Hadde jeg fått noen effektøkning med plenum istedenfor original innsuget da det er veeeldig lite??? :)

Man VIL ha det veldig lite på 1000 rpm.. all Helmholztuning man kan få der nede hjelper.

tempo_panter
22/08/10, 21:58
Altså du snakker da om en ekte traktor... ikke "traktor" Volvo? For har vel veldig lite hensikt å lage et plenum på en topp som har fordelingskanalene støpt inn...

Er en ordentlig traktor ja, ikke noe volvo nei :P

cossykiller
23/08/10, 21:11
du kan kjøre turbo inn i turbo x4 slik som de gjør på traktorpullere, en i England som gikk slik, lada 24bar ! enten så holdt motoren eller så var det frem med trillebåre og spade og hente deler...

SWR
23/08/10, 21:52
Lett å få trykk med staget lading... 3 bar trykk = 4 bar abs. 4 bar abs inn i en turbo som også lader 4 bar abs... 16 bar - atmo = 15 bar ladetrykk... 2.6-liters dieselmotorer som har si 125 hk som std. yter lett 1000 hk da..

tempo_panter
23/08/10, 21:57
spørs vel om den gamle motoren tåler så mange bar, hahaha:)

SWR
23/08/10, 22:03
spørs vel om den gamle motoren tåler så mange bar, hahaha:)

Fant ut i går at traktormotoren din med 40 hk helst vil ha en Mitsu TD04-09B eller Garrett GT1241-turbo... da er du ihvertfall såvidt inne på kompressorkartet med 0.5 bar ved luft til 40-50 hk.. eller en vanlig T03-40trim, selv om den er på grensa stor.. :p

cossykiller
24/08/10, 10:02
men hva med disse plenumene km lager, er disse bare "en" type og få dem når de lager dem ? eller lager de på mål ?

Joakim-G_R
24/08/10, 11:12
hvorfor tar du ikke kontakt med KM istedenfor å få synse-svar? :)

cossykiller
24/08/10, 12:07
for det er ikke aktuelt for meg og få meg et plenum, lurte bare på om noen hadde bestilt det siden det allerede var en tråd om plenum

Joakim-G_R
24/08/10, 12:22
Aha. :)

Jeg har kun sett ett plenum derifra, altså en "stil", men de lager nok til din egen preferanse/motoroppsett.

bloodimir
22/09/10, 12:52
det är inte så noga hur man utformar en plenium kammare, bara den håller för trycket till att börja med, sen mäta o räkna ut allt i minsta detalj kanske kan ge 10hk mera..

det jag kör med är custom made o är bromsat på en bil som har 700hk,

Njål Nilssen
22/09/10, 17:07
det är inte så noga hur man utformar en plenium kammare, bara den håller för trycket till att börja med, sen mäta o räkna ut allt i minsta detalj kanske kan ge 10hk mera..

det jag kör med är custom made o är bromsat på en bil som har 700hk,

Jaha? Hvor mye laddetrykk trenger du for å nå 700hk da? Mye kan jeg gjette...

Plenum KAN faktisk utgjøre mye det også. Hvis man lager det slik at det passer med pulsingen i luftstrømmen (resonans) kan man faktisk hente en god del. Kan også nytte litt ved å bruke ram-effekt av luftstrømmen i plenum. Størst mulig plenum er ikke nødvendig best ;)

Resonans er ikke til å fnyse av... bare se hva Mazda gjorde på 787 LeMans raceren (Den var wankel, men allikevel) Den oppnådde også 700hk, men som 2,8L SUGIS. Den hadde variable innsugstrakter og variabelt volum i plenum som bidro veldig mye på å oppnå den effekten. (fyllingsgrad ca. 120%) Det var nok til at de ble "banna" fra LeMans, selv om overladning er lov i LeMans :)

bloodimir
22/09/10, 17:35
Jaha? Hvor mye laddetrykk trenger du for å nå 700hk da? Mye kan jeg gjette...

Plenum KAN faktisk utgjøre mye det også. Hvis man lager det slik at det passer med pulsingen i luftstrømmen (resonans) kan man faktisk hente en god del. Kan også nytte litt ved å bruke ram-effekt av luftstrømmen i plenum. Størst mulig plenum er ikke nødvendig best ;)

Resonans er ikke til å fnyse av... bare se hva Mazda gjorde på 787 LeMans raceren (Den var wankel, men allikevel) Den oppnådde også 700hk, men som 2,8L SUGIS. Den hadde variable innsugstrakter og variabelt volum i plenum som bidro veldig mye på å oppnå den effekten. (fyllingsgrad ca. 120%) Det var nok til at de ble "banna" fra LeMans, selv om overladning er lov i LeMans :)

2,7 i ladd, det är inte insuget som bestämmer effekten utan KAM axeln samt tändsystemet, där man hämtar dom sista hästarna på bilarna =)

vet folk som ligger på över 500hk utan problem med org insug på b230fk motorer.. :)

en bra snurra o saker som håller i längden är ju som sagt det viktigaste.. =)

Njål Nilssen
22/09/10, 17:49
2,7 i ladd, det är inte insuget som bestämmer effekten utan KAM axeln samt tändsystemet, där man hämtar dom sista hästarna på bilarna =)

vet folk som ligger på över 500hk utan problem med org insug på b230fk motorer.. :)

en bra snurra o saker som håller i längden är ju som sagt det viktigaste.. =)

Selfølgelig er det ikke BARE innsuget/plenum, men hele oppsettet... Gjør man sin flid i å gjøre ting skikkelig, utnytte resonans på innsug og eksos (gjerne på litt forskjellig turtall også for å få et bredere register) Litt spesielle kammer, og en riktig oppsatt motorstyring med sekvensiel styring kan man fint gjøre som en kar i Tyskland har gjort... 814hk på 2,2L femmer... med 1,8 Bar ladd ;) Den funker fint som "hente unga i barnehagen-bil" også...

Skal ikke gjøre en krangel av noe, men det går ann å trå uttafor "mainstream boksen" hvor det tydeligvis er en tendens til at det å ladde til toppen letter er best...

Modalen
22/09/10, 20:35
Nå ble jeg virkelig overbevist.
Det lar seg jo bremse over 500hk på org F-innsug!!
Høggern er jo full av tuning parts tydeligvis :eek:

Njål Nilssen
22/09/10, 22:33
Nå ble jeg virkelig overbevist.
Det lar seg jo bremse over 500hk på org F-innsug!!
Høggern er jo full av tuning parts tydeligvis :eek:

For ikke å snakke om den fine rett-fram strømningen lufta får i et F-innsug :p ENORMT resonans potensiale...lufta vil HELT frivillig vibrere frem og tilbake gjennom alle krokene og bøyene ;) For ikke å snakke om hvor flott det er at lufta må forandre rettning ørten ganger før den når ventilen :D

Joakim-G_R
22/09/10, 22:42
For ikke å snakke om den fine rett-fram strømningen lufta får i et F-innsug :p ENORMT resonans potensiale...lufta vil HELT frivillig vibrere frem og tilbake gjennom alle krokene og bøyene ;) For ikke å snakke om hvor flott det er at lufta må forandre rettning ørten ganger før den når ventilen :D

Blander luft og bensin som en blender, så kjekt:D

kapli
22/09/10, 23:05
Nokon som har bilder av custom plenumboks sett ovenfra uten "tak" så eg kan sjå åssen det ser ut inni.

bloodimir
23/09/10, 08:31
Nokon som har bilder av custom plenumboks sett ovenfra uten "tak" så eg kan sjå åssen det ser ut inni.

det är bara runners innuti, sen är det tomt, eventuellt stöd pinnar rakt genom för att det ska hålla för mera tryck.. :)

SWR
23/09/10, 08:31
Nå ble jeg virkelig overbevist.
Det lar seg jo bremse over 500hk på org F-innsug!!
Høggern er jo full av tuning parts tydeligvis :eek:

Går da fint det.


Bare å lade 3 kg eller så og ha 4 kg baktrykk.;)

SWR
23/09/10, 08:33
Nokon som har bilder av custom plenumboks sett ovenfra uten "tak" så eg kan sjå åssen det ser ut inni. Finnes et utall forskjellige design.. noen av de kan man ikke "se" designet på, siden det ikke er utseendet men arealene som styrer funksjonen.. :)

Njål Nilssen
23/09/10, 17:59
Nokon som har bilder av custom plenumboks sett ovenfra uten "tak" så eg kan sjå åssen det ser ut inni.

Er vel ikke mange som har lyst til å kappe sund plenumet sitt... Jeg skal lage et helt greit plenum til 3.0 24v'n som skal brukes i bruksbilprosjektet mitt... jeg kommer til å støpe i glassfiber så kan legge ut noen bilder fra det når den tid kommer, om du gidder vente såklart ;)

Njål Nilssen
23/09/10, 18:00
Går da fint det.


Bare å lade 3 kg eller så og ha 4 kg baktrykk.;) Jepp! kjempe fint for tenningsbanken sin del det :D

M.Engelsen
27/09/10, 01:56
Nokon som har bilder av custom plenumboks sett ovenfra uten "tak" så eg kan sjå åssen det ser ut inni.

Kan du bruke dette?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/1953.jpg

kapli
27/09/10, 09:51
Kan du bruke dette?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/1953.jpg


Takker=)

smugen
01/10/10, 19:02
ser på innsuget til km som dei selger, ville detta ha gjort noko effekt på ein orginal fb? evt i samspel med større eksos?

rogern
02/10/10, 12:03
har bare sett turbo innsug på sida dems jeg?
å bytte innsug på en orginal fb har lite for seg.
er vel bedre og begyne med kam/topp, grenrør/eksos.

SWR
02/10/10, 12:49
Innsuget er bare en del av porten for motorens sin skyld... Den ser bare en kanal og bryr seg ikke det spøtt hvor pakningsflata sitter. Så innsuget er like viktig som porting og kam, for alle de tre påvirker hverandre. Så porter man bra, så er et riktig innsug verdt MYE, turbo eller ikke.. :)

Mange originale motorer blir holdt igjen av standard innsug... men fremdeles skal folk porte toppen og skru på samme innsuget som om det er en en selvfølge at det funker.. :(

Joakim-G_R
02/10/10, 12:51
Men å bruke 10 000 eller hva det KM-innsuget koster på en FB, er i mine øyne å begynne i totalt feil ende.

Lundberg Performance
02/10/10, 12:57
Orginal pleium flower mer en bra nok før du passer 400-450 pluss.

Modalen
02/10/10, 13:15
Orginal pleium flower mer en bra nok før du passer 400-450 pluss.

Hva skjer når man passerer 400-450? :confused:

jonass
02/10/10, 13:21
Hva skjer når man passerer 400-450? :confused:

Blir forsterket effekt av det som skjedde allerede ved 100hk:D

smugen
02/10/10, 13:36
ja er ikkje vist i og bruka 10k på nytt plenum på ein orginal fb, ville berre høyre kva slags meinigar folk hadde om nytt plenum. kor mykje vil det kosta om du bygger sjølv? får kjøpt fleser og trakter og plater.

Joakim-G_R
02/10/10, 14:14
Da vet du jo hvor mye det koster da. :)

Hvor bra det blir er jo en annen sak. :)

Njål Nilssen
02/10/10, 18:01
ja er ikkje vist i og bruka 10k på nytt plenum på ein orginal fb, ville berre høyre kva slags meinigar folk hadde om nytt plenum. kor mykje vil det kosta om du bygger sjølv? får kjøpt fleser og trakter og plater.

Ta vare på den delen av plenumet som går inn mot toppen (flensen) og støp deg et innsug i glassfiber ;) Lag volumet ca. det samme som slagvolumet ha koniske trakter hvor det er en god radius på leppa.

Vil tippe det koster deg 2 lapper å lage i glassfiber, da inkl. treverket du trenger for å lage en "negativ"...

SWR
02/10/10, 20:08
Er ikke så dyrt å lage selv i alu heller. 7/8 av summen er for arbeidet og kunnskapen å få det rett..

Lundberg Performance
02/10/10, 20:10
Er ikke så dyrt å lage selv i alu heller. 7/8 av summen er for arbeidet og kunnskapen å få det rett..

så lenge du kan og regne ut volum av forskjellige profiler og har tilgang til vekselstøm tig så er det en grei sak. Tilgang til matreale via jobb kan jo gjøre jobben nesten gratis.

SWR
02/10/10, 20:15
så lenge du kan og regne ut volum av forskjellige profiler og har tilgang til vekselstøm tig så er det en grei sak. Tilgang til matreale via jobb kan jo gjøre jobben nesten gratis.

..og du vet riktig runnerlengde, runnerdiameter, aerodynamikken inni boksen, hvilket volum som egner seg på det oppsettet, etc...

Lundberg Performance
02/10/10, 20:18
..og du vet riktig runnerlengde, runnerdiameter, aerodynamikken inni boksen, hvilket volum som egner seg på det oppsettet, etc...

jepp, har funnet lite teori ang runners dia og legnde, så en trån ang plenium hadde vært greit. aerodynamikken er jo viktig så lufta ikke blir bremset.

SWR
02/10/10, 20:50
jepp, har funnet lite teori ang runners dia og legnde, så en trån ang plenium hadde vært greit. aerodynamikken er jo viktig så lufta ikke blir bremset. Eller fordi den skal bli bremset...

Njål Nilssen
02/10/10, 20:59
Eller fordi den skal bli bremset...

Men ikke for mye heller :p Den må jo kunne forsyne luft effektivt til bakerste sylinder også ;)

Lundberg Performance
02/10/10, 21:01
Eller fordi den skal bli bremset...

forklar :p skal mest sannsynelig lage meg plenium i vinter. skal ikke lufta komme så lett inn i forbrennings kammer som mulig? eller som turboen lader trykk.

Njål Nilssen
02/10/10, 21:07
forklar :p skal mest sannsynelig lage meg plenium i vinter. skal ikke lufta komme så lett inn i forbrennings kammer som mulig? eller som turboen lader trykk.

hvis du har eks. et plenum med inngang/spjeld i framkant (typisk man ser på div. kustom plenum) så vil lyfta med for stor fart pakke seg bakerst i plenumet, og da får faktisk bakerste sylinder for mye luft, også vil faktisk fremste "sulte"

SWR
02/10/10, 21:07
Men ikke for mye heller :p Den må jo kunne forsyne luft effektivt til bakerste sylinder også ;) Jepp, derfor må den bremses slik at den fordeler seg riktig... noen sier det er viktig med ditt og datt av utstikkende trakter etc. for å hindre turbulens, vel, de får lese seg opp på Reynolds-nummere. ;)


forklar :p skal mest sannsynelig lage meg plenium i vinter. skal ikke lufta komme så lett inn i forbrennings kammer som mulig? eller som turboen lader trykk. Desto raskere lufta beveger seg dess lavere trykk har den. Dessuten er den forbanna vanskelig å snu i Mach 0.4 eller så..

Lundberg Performance
02/10/10, 21:13
Jepp, derfor må den bremses slik at den fordeler seg riktig... noen sier det er viktig med ditt og datt av utstikkende trakter etc. for å hindre turbulens, vel, de får lese seg opp på Reynolds-nummere. ;)

Kan det være lurt å ha forsjellig lengde på runners i fra veggen inn i peniumet?

SWR
02/10/10, 21:45
Kan det være lurt å ha forsjellig lengde på runners i fra veggen inn i peniumet?

Traktene i varierende lengde fra plenumveggen du mener, eller selv runnerene i forskjellig lengde..? Sistnevnte messer med tuningen litt, førstnevnte messer MER med tuningen.. refleksjonen når pulsen som vandrer i runneren kommer til trakta blir annerledes når det står en vegg for nærme utenfor...

Lundberg Performance
02/10/10, 21:49
Traktene i varierende lengde fra plenumveggen du mener, eller selv runnerene i forskjellig lengde..? Sistnevnte messer med tuningen litt, førstnevnte messer MER med tuningen.. refleksjonen når pulsen som vandrer i runneren kommer til trakta blir annerledes når det står en vegg for nærme utenfor...

traktene jeg mener ja.

SWR
26/12/10, 19:08
Så ikke svaret her før nå gitt. :). Ganske mange som lager de midtre to runnerene en tanke lenger for å spre ut tuninga endel... sånn at "et sett" med runnere pulser på 5750 og det andre på 6250, f.eks.. litt mindre reinspikka peakeffekt, litt bredere register...hvis alt annet rundt funker.

Njål Nilssen
26/12/10, 20:21
Så ikke svaret her før nå gitt. :). Ganske mange som lager de midtre to runnerene en tanke lenger for å spre ut tuninga endel... sånn at "et sett" med runnere pulser på 5750 og det andre på 6250, f.eks.. litt mindre reinspikka peakeffekt, litt bredere register...hvis alt annet rundt funker.

Trakter som ikke har noen "rett" seksjon aka inget område med likt areal, vil vel også gi et noe bredere register. Altså ei trakt som først snevrer inn og så øker pittelitt i størrelse (tenker da med kanalen inni toppen). kontra ei som først snevrer inn, forblir likens og så øker litt i størrelse igjen...

SWR
26/12/10, 20:23
Jo, men man skal helst unngå mange variasjoner i areal over portens lengde..for hver enkelt arealforandring skaper en ny trykkpuls... blir mange av de inni der etterhvert.. :)

Njål Nilssen
26/12/10, 20:33
Jo, men man skal helst unngå mange variasjoner i areal over portens lengde..for hver enkelt arealforandring skaper en ny trykkpuls... blir mange av de inni der etterhvert.. :)

Joda klar over det ;) er jo en grunn til at F1 bruker kun ei innsnevring og ei "utbreing" før ventilhatten :D

SWR
26/12/10, 23:56
Joda klar over det ;) er jo en grunn til at F1 bruker kun ei innsnevring og ei "utbreing" før ventilhatten :D

Jepp, innsnevringa er jo for å få fart på sakene... :)

volvobrage
27/12/10, 13:31
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Volvo_Erlandsson&cat=51819&image=766377

sjå på detta innsuget..er like lange runners heile veien inni plenumet..

virker som det funker som det skal, har bremsa over 700 hk og flødestesta innsug, osv, alt er som det skal..sjølv om dette er laga på "feil" måte

han har og hatt oppe motoren for "overhaling" og då var alt som nytt og det var ingen tegn til skeiv/dårlig luftfordeling'

edit: fant ett bilde til
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Volvo_Erlandsson&cat=51819&image=740363

SWR
27/12/10, 14:07
virker som det funker som det skal, har bremsa over 700 hk og flødestesta innsug, osv, alt er som det skal..sjølv om dette er laga på "feil" måte Hva er feil med det? Og flowtester av fordeling på innsug er IKKE å suge igjennom en og en runner.. :)


han har og hatt oppe motoren for "overhaling" og då var alt som nytt og det var ingen tegn til skeiv/dårlig luftfordeling'

edit: fant ett bilde til
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Volvo_Erlandsson&cat=51819&image=740363 Det får han neppe, siden det er laget på i praksis den eneste måten man burde så lenge man ikke har et diffusorplenum... :)

volvobrage
27/12/10, 14:31
du skreiv noko i ein anna tråd her om at det ikkje var bra og ha "skeiv fordeling" av runnersa inni plenumet..men eg finn det ikkje i farta no:S

men eg misforsto kansje kva du meinte?

når ein flowtestar så får ein vel vite kor mykje luft som kjem ut frå kver runner?

har u bilder av innsug arbeid du har gjort?virker som du har gjort detta før:)hadde vert kjekt og sett litt profft arbeid!

edit: fann det no "Traktene i varierende lengde fra plenumveggen du mener, eller selv runnerene i forskjellig lengde..? Sistnevnte messer med tuningen litt, førstnevnte messer MER med tuningen.. refleksjonen når pulsen som vandrer i runneren kommer til trakta blir annerledes når det står en vegg for nærme utenfor... "

SWR
27/12/10, 15:13
du skreiv noko i ein anna tråd her om at det ikkje var bra og ha "skeiv fordeling" av runnersa inni plenumet..men eg finn det ikkje i farta no:S

men eg misforsto kansje kva du meinte?

når ein flowtestar så får ein vel vite kor mykje luft som kjem ut frå kver runner?

har u bilder av innsug arbeid du har gjort?virker som du har gjort detta før:)hadde vert kjekt og sett litt profft arbeid!

edit: fann det no "Traktene i varierende lengde fra plenumveggen du mener, eller selv runnerene i forskjellig lengde..? Sistnevnte messer med tuningen litt, førstnevnte messer MER med tuningen.. refleksjonen når pulsen som vandrer i runneren kommer til trakta blir annerledes når det står en vegg for nærme utenfor... "
Ah, dèt. Det er kanskje skrevet litt tungvindt. Det jeg mente med det er at det å ha en trakt som ender 15 mm fra bakveggen i plenumet og en annen som stopper 50mm fra gjør at selve refleksjonen av pulsen når den snur retning blir annerledes.. :)

Hver gang en puls som beveger seg i et rør møter en åpen ende endrer den seg fra å være en trykkpuls til å bli en vakuumpuls og omvendt.. men hvis enden er "stengt" med en vegg i umiddelbar nærhet så fasevender ikke pulsen skikkelig, da er en trykkpuls en svakere trykkpuls også etter retningsendringen...

Forskjellen på pulstrykk ved ventilen ved Inlet Valve Close - IVC - i en turbomotor kan variere over 1 Bar mellom peak trykk mot laveste vakuum..
Da er det lett å se at tuningen blir på tur med en sylinder som får en vakuumpuls og en annen som får en trykkpuls når det er like før innsugsventilen stenger.. :)

Det er bedre å ha en lett forskjell i runner-lengde og like lang klaring fra bakveggen - dette er da veggen man butter i tilslutt om man beveget seg i runneren ut fra ventilen og forbi trakta - enn å ha like lange runnere og stor variasjon på klaring til bakvegg. Dvs, en runner med bakveggen 20mm fra trakta og resten 50+mm fra. Man kan dog gjerne ha en med 70mm klaring og resten med 80, 100 og 120mm klaring, for da er man utenfor det maksimale "utstikket" pulsen kan ha fra runneren når den fasevender. Som i 99% av tilfellene er max rundt 1.25xID av trakt.. :)

Samme prinsipp som at rørdiameter i et sugisgrenrør ikke påvirker på langt nær så mye som endringer på kollektoren gjør..

Og ang. flowtester av innsug... når man suger igjennom hver enkelt runner en og en med de andre tapet igjen, så sjekker man KUN at runnerene fløder mer enn porten. Ellers hjelper jo ikke portinga man kanskje har betalt dyrt for.
Dette sier NADA om fordelingen selv om alle sammen fløder 242.709080 cfm, spot on på hundretusendelen.

Fordeling sjekker man ved å bolte spjellflensen til flowbenken, med alle runnerene åpne, så kjører man benken i eksos-modus - dvs, man blåser ut av den - og så måler man lufthastigheten i hver enkelt runner. Hvis man er pirkete.

Evt. så sjekker man det greit på budsjettmetoden ved å låse spjellet åpent, bruke en rørbit - enten den man har på bilen fra IC'en eller bare en annen med samme dia - som man fester ei plate av noe slag i enden på og så setter man blåsespissen sin fast i et hull i senter av denne og stripser den åpen... så kjenner man om det blåser like mye fra hver runner..

volvobrage
27/12/10, 16:25
mykje bra lesestoff her!!skjønner no kva du meinte:)og då vil jo det innsuget eg linka til være veldig bra sidan avstand til bakveggen er lik på kver trakt..men "alle" bmw folka kjører jo med "standar" custom innsug der det blir veldig varierande lengde frå trakt til bakveggen, er det nokon spesiell grunn til det, i forhold til utforminga på bmw toppane?

men f.eks når ein bygger diffuser innsug, skal ein lage plenum etter samme utrekning som på eit vanleg innsug eller er det spesielle formlar for dette?

og har det noko for seg og bygge diffusor innsug om ein kjører med separate spjeld?

du må slenge ut litt bilder av dine innsugbygg:)

lur måte og ta ein budsjett flowtest du hadde der:)kor "nøyaktig" vil ein slik test bli for og oppfatte noko lunde korleis innsuget oppfører seg?

SWR
27/12/10, 18:15
mykje bra lesestoff her!!skjønner no kva du meinte:)og då vil jo det innsuget eg linka til være veldig bra sidan avstand til bakveggen er lik på kver trakt..men "alle" bmw folka kjører jo med "standar" custom innsug der det blir veldig varierande lengde frå trakt til bakveggen, er det nokon spesiell grunn til det, i forhold til utforminga på bmw toppane? Nei, det er ingen grunn til det utover at de tydeligvis har laget en mal som alle følger.. og de fleste av de jeg har sett til BMW har nok klaring til at det ikke påvirker så mye. De innsugene er bygget på lesten at stort plenumvolum og diffuserende utformning i hovedplenumet skal være nok til at det er greit. Og de funker jo.. om de er optimale derimot... det skal jeg ikke si, for har aldri testet et sånt skikkelig.


men f.eks når ein bygger diffuser innsug, skal ein lage plenum etter samme utrekning som på eit vanleg innsug eller er det spesielle formlar for dette?

og har det noko for seg og bygge diffusor innsug om ein kjører med separate spjeld?

du må slenge ut litt bilder av dine innsugbygg:)

lur måte og ta ein budsjett flowtest du hadde der:)kor "nøyaktig" vil ein slik test bli for og oppfatte noko lunde korleis innsuget oppfører seg?Plenumet skal være samme størrelse som vanlig, ja... eneste reelle forskjellen på et singelplenum og et diffusorplenum - bortsett fra kompleksiteten - er at diffusorplenumet i sin utformning i seg selv tvinger lufta til å fordele seg uansett lufthastighet inn i plenum. Mange singelplenumer er mer "hit&miss".. men det du linket til er bra, siden det blåser inn under og "foran" traktene.. ingen tvangslading av noen solid grad der siden lufta må "rundt og inn" for å fore motoren.. :)

Eneste forskjellen i "formelen" for et diffusorplenum er litt arealregning.. man prøver jo å hindre at det på WOT står en 3" søyle av luft inn i plenum som bare vil rett frem - ofte inn i en sylinder - ved å lage "plenuminngangen" i form av mange innganger langsmed hele plenumet.. så den MÅ fordele seg over hele. :)

Spiller ingen rolle om man kjører separate eller ikke, for uansett så er hele målet å hindre at en runner får dynamisk overlading.

I de fleste tilfeller så merker man veldig enkelt hvilke runnere det blåser rett inn i... og erfaringen har vist at de sylindrene som kvelder av blandingsrelaterte problemer er de som har stiv kuling rett inn, sånn som Fredric Aasbø's Supra tok sylinder #6. Supraen har lite plenum og med skrå innløp til #6 i enden går lufta rett hjem.. :(

Njål Nilssen
27/12/10, 23:35
Bra SWR!

Har prøvd å forklare endel folk dette men ikke kommet i mål, du virker å være bedre til å forklare enn meg, så kan vise dette til de jeg prøvde å forklare så kanskje de skjønner:p

volvobrage
28/12/10, 10:18
ig bra svar SWR!:)har lært mykje no:)og som flyfaen seier så er du ein jævel på og forklare, til og med detta som eg syns er rimeleg avanserte ting er forståeleg når ein les det:)og det er ikkje ofte det skjer:p

har du eksempel på det du meinar er nokon av dei mest optimale innsuga når det gjelder utforming?:)

SWR
28/12/10, 15:04
Ta en titt på LeMans LMP1's og andre high-end GT- og Endurance-klasser... der er det mye bra. Viktigste man gjør i mens man ser på sånne biter er å tenke på HVA han som lagde det tenkte på...for folka hos Audi og Peugeot og Ferrari etc er ikke akkurat stokk dumme... :) Skal legge inn noen bilder av div etterpå..

volvobrage
21/01/11, 19:36
Ta en titt på LeMans LMP1's og andre high-end GT- og Endurance-klasser... der er det mye bra. Viktigste man gjør i mens man ser på sånne biter er å tenke på HVA han som lagde det tenkte på...for folka hos Audi og Peugeot og Ferrari etc er ikke akkurat stokk dumme... :) Skal legge inn noen bilder av div etterpå..

no må du komme med litt bilder!!:)

session
21/01/11, 19:49
http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.v6lancer.com/images/luznit/plenum/plenum9.jpg&imgrefurl=http://www.v6lancer.com/v6lancer.htm&usg=__HavSvuuYAFOgMNcoadhIY4IDGhU=&h=600&w=800&sz=59&hl=no&start=18&zoom=1&tbnid=JGtV5kqZyoLwlM:&tbnh=115&tbnw=173&ei=xdQ5TbDAGsqfOqiV6JwL&prev=/images%3Fq%3Dplenum%26um%3D1%26hl%3Dno%26sa%3DN%26 rlz%3D1T4ADBS_noNO295NO296%26biw%3D1259%26bih%3D53 7%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=443&oei=otQ5TamdAtH94Aayh7WgCg&esq=9&page=2&ndsp=18&ved=1t:429,r:7,s:18&tx=165&ty=43



der er et dårlig eksempel, men du ser den er smalere i ene enden

SWR
22/01/11, 19:10
no må du komme med litt bilder!!:)

Det var det jeg skulle, ja.. :o

Vel, kan ta utgang i et plenum til 2.0 OHC Sierra IS (siden jeg ikke har bilder av et til Volvo). Eksternt sett forfra så ser det ut som et helt vanlig singelplenum.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1439.jpg

Men når man ser innmaten, som man forsåvidt kan skimte inni TB-hullet på forrige bilde:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1440.jpg

..så ser man at lufta ikke går inn i et enkelt rom. Det slår rett bakover i enden, og tvinges deretter ned igjennom de tre diffusorene som er fordelt bortover, og ned i sekundærplenumet. Noen kicker vilt på at det "bare er TRE rør inn, og 4 runnere...DER er BEVISET på at sånne plenum er noe restriktiv drit" :rolleyes: ...den dagen ALLE 4 runnerene henter luft samtidig har man andre problemer å bekymre seg for. Som f.eks. kamdrivinga.. :p

Her har vi da et annet, til Cossie YB:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1441.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1442.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1443.jpg

som jo ser ut som et helt vanlig singelplenum det også... inntil man innser at profilen som danner topp, front og bunn i hovedplenumet ser slik ut:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1444.jpg
før det bygges på til slik:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1445.jpg

Og det igjen gjør at når man ser det gjennomskåret er det slik:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1446.jpg

Evt. så funker jo et plenum til en viss Granada med vriåtter (ja, jeg kjenner mye Ford-folk :p ). Her ser man da at lufta kommer inn i front, lavere enn traktene slik at de ikke kan lade rett inn i de:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1447.jpg

Her ser man i forkant en forlengelse av plenum gjort både fordi spjellet ikke gikk klar av vannpumpa og fordi ytterligere plenumvolum var ønsket... (Stor motor, mye turtall og 2+Bar = rask luft..):

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1448.jpg

Og ferdig resultat:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1449.jpg

:)

volvobrage
23/01/11, 00:07
rått!!

detter her kan du:)

kvifor er hola større i eine enden på innsug nummer to?og kvifor slutter hola nokon cm før slutten på plenumet?:)

og kva polerar deke innsuga dekas med?!:p

Njål Nilssen
23/01/11, 01:51
rått!!

detter her kan du:)

kvifor er hola større i eine enden på innsug nummer to?og kvifor slutter hola nokon cm før slutten på plenumet?:)

og kva polerar deke innsuga dekas med?!:p

De er mindre i enden, og lengre unna kanten fordi lufta vil helst rett fram, derfor blir trykket høyere i enden av røret, enn i fronten hvor lufta egentlig bare vil passere rett på tvers av hullene ;) Så det man da gjør er å "tvinge" lufta til å fordele seg likt, med litt lett overtalelse :D

Kan vel legge ved at jeg tror disse her primært er laget for turbo, pga det tykke godset.

Eller hva SWR?

Btw, er vel tilfeldigvis en hvis Magnor Mykland sin Vri-åtter? :p

SWR
23/01/11, 12:44
rått!!

detter her kan du:)

kvifor er hola større i eine enden på innsug nummer to?og kvifor slutter hola nokon cm før slutten på plenumet?:)

og kva polerar deke innsuga dekas med?!:p

FlyFaen sa grunnen til det med hullene.. luftfordeling. :)

Jeg polerer med Knut :p. Som er en kar jeg kjenner som driver med polering på si, med real poleringsbenk og noe greier han smører på som heter Greenstuff eller noe sånt.. funker bedre enn Autosol, og holder seg blankt lengre.. :)

TeamBørnOut
23/01/11, 12:49
Er finere korn i green greiene. kan bruke ventilpasta på 1600 etc også

SWR
23/01/11, 13:08
Kan vel legge ved at jeg tror disse her primært er laget for turbo, pga det tykke godset.

Eller hva SWR?

Btw, er vel tilfeldigvis en hvis Magnor Mykland sin Vri-åtter? :p

Jepp, er for turbo... tykkelsen er for å tåle lette tilbakeslag bedre, for å ha lang livslengde mot vibrasjoner og fordi den kiloen med alu ikke gjør så mye når effekten blir tredobla... :) Legg merke til at jeg ALDRI har en flat seksjon på noe innsug, selv ikke sugiser. En sugis som rapper igjen spjellet får en flat plate til å kurve seg...og når den har gjort det en sesong så har man materialbrudd. Enten det overlades eller ikke, kurvede overflater OVERALT is the shit. :D

Niks, ikke Magnor's. En som er litt mer seriøs. Denne:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1471.jpg

Zzz...Zzz-Granadaen... før med 567hk Cossie YB, nå med 4.7liter Ford-derivert Koenigsegg-motor med doble oljefrie Comp-turboer, rundt 2.5 bar/E85 og 8700 rpm = 2200 hk. Mustang Cobra R bakstilling med pushrodfjæring/inboard-dempere, og så videre... kun utseendet og tre kvadratmeter plåt som er originalt. ALT er røntgensjekket av bærende sveis, så denne får skilter..

IC'en på bilen, som man kan skimte toppen av på bildet (det er jo sleeper) er såpass:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1472.jpg

Den er IC, frontplate, radiatorfeste, panserlås, lykteholder og krasjbjelke i ett. :)

volvobrage
23/01/11, 13:15
den granadaen er heilt rå!huskar han oppdaterte ofte på bilforumet før, men har ga seg ei stund før bilen blei ferdig..

bygger du med 4 eller 5mm plater?:)

SWR
23/01/11, 13:37
den granadaen er heilt rå!huskar han oppdaterte ofte på bilforumet før, men har ga seg ei stund før bilen blei ferdig..

bygger du med 4 eller 5mm plater?:)

Han har byggetråd på PassionFord enda..og Ford Motor Club Norway-forumet.. :) Snart ferdig til start og bremsing nå, ikke bare utstilling..

Varierer litt med hva jeg har av plater og rør.. tynneste jeg normalt liker å bygge med er 3mm, selv om jeg har brukt 2mm på sugemotorer.. Enkelte rør og profiler jeg kapper biter fra er oppe i 6mm tykt, men det er da kun fordi det er det jeg har liggende eller det skal lades noe for.... :)

TeamBørnOut
23/01/11, 17:00
prøvd noe med de nye turboene enda? høres så rart ut at man ikke skal ha kjøling på dem :D
Men er jo jævlig fine turboer når man MÅ lese plugger

Aartun
23/01/11, 19:22
Bare av nyskjerrighet, hvordan er det magnor ikke er seriøs?
Som sagt jeg bare lurer, prøver å lese meg til litt kunnskap her selv om jeg føler jeg har ett stykke igjen..:)

volvobrage
23/01/11, 20:07
Bare av nyskjerrighet, hvordan er det magnor ikke er seriøs?
Som sagt jeg bare lurer, prøver å lese meg til litt kunnskap her selv om jeg føler jeg har ett stykke igjen..:)

magnor har vel stappe ein stor v8 med turbo og 1700 hk i ein forholdsvis orginal granada..er visst 0 kjøreegenskapar på den bilen

TeamBørnOut
23/01/11, 20:11
Er nok noe der ja :P
Men han kan jo ta ut noen tusen hk til av den motoren. og på den måten igjen syns jeg det er seriøst morsomt :D

SWR
23/01/11, 20:13
prøvd noe med de nye turboene enda? høres så rart ut at man ikke skal ha kjøling på dem :D
Men er jo jævlig fine turboer når man MÅ lese plugger
Man skal ikke ha smøring på de.. men kjøling må de ha..

SWR
23/01/11, 20:15
Bare av nyskjerrighet, hvordan er det magnor ikke er seriøs?
Som sagt jeg bare lurer, prøver å lese meg til litt kunnskap her selv om jeg føler jeg har ett stykke igjen..:)
Magnor er seriøs og en koselig kar han, mente bare at bilen til Joel er mer gjennomtenkt og lagt mer arbeid i.. :)

TeamBørnOut
23/01/11, 20:16
Man skal ikke ha smøring på de.. men kjøling må de ha..

Vann allså?

SWR
23/01/11, 20:22
Vann allså?

Eller olje... inn der vannkjølinga normalt går. Skal ha det på sykkelen...

TeamBørnOut
23/01/11, 20:30
genialt mtp mc bruk ja :)

SWR
23/01/11, 21:20
genialt mtp mc bruk ja :)

Og bil.. kan sette turboen med luftfilteret opp og eksosen ned, f. eks.

TeamBørnOut
23/01/11, 21:26
Ja. innlegget var egentlig lengre.. hadde bmw i tankene, trange motorrom :)
veldig BT venlige turboer..
Men hva slags lagre begynner de egentlig? keramiske av noe slag. men hva?

OT: (Har sett en gammel buss turbo på en traktor en gang.. den hadde ikke olje inn / ut.. jeg var ikke gammle gutten da. men mins den hadde et glass man kunne se om det var olje på den også :D )

SWR
23/01/11, 21:53
Ja. innlegget var egentlig lengre.. hadde bmw i tankene, trange motorrom :)
veldig BT venlige turboer..
Men hva slags lagre begynner de egentlig? keramiske av noe slag. men hva?

OT: (Har sett en gammel buss turbo på en traktor en gang.. den hadde ikke olje inn / ut.. jeg var ikke gammle gutten da. men mins den hadde et glass man kunne se om det var olje på den også :D )

Triple keramiske kulelagre med høytempfett... de har blitt testet 30 000 miles av Comp.

Den kan ha vært en AeroDyne... eller noe annet design.. :)

Liland
05/04/11, 22:12
Er dette slik det ikke skal gjøres?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/613.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/614.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/615.jpg

Hvis jeg har lest og sjønt riktig så er vel dette helt feil?

SWR
05/04/11, 22:40
Relativt stort plenum, så det kan funke... bit merke i "kan".. Men det er ikke noe godt design, for det mates rett hjem i nr. 6 og nr. 1 (og 6 forsåvidt) har en vegg alt for nære "trakta"... "trakta" fordi jeg ser ikke stort til radie der..

Batland
06/04/11, 07:46
Hvis jeg har lest og sjønt riktig så er vel dette helt feil?
Ja, det der var ett skrekkens eksempel på hvordan det ser ut når man har gjort absolutt ALT HELT feil.

Ikke bare minimal, men Micromal lengde på innsugskanalene og kjemepvolum er nødt til å bli fiasko.

Njål Nilssen
06/04/11, 11:24
Er dette slik det ikke skal gjøres?

Hvis jeg har lest og sjønt riktig så er vel dette helt feil?

Uffda...

Lufta går rett hjem på på noen sylindrer der, ikke stikker traktene noe inn i plenumet, ikke har de noe radie å snakke om og de er så korte at man skulle tro den er tiltenkt å varve 40000rpm...

Sparco411
28/04/12, 18:46
gang motorvolumet ditt med 3 så har du plenum størrelsen ;) volvo motor på 2,3 liter skal ha en plenum størrelse på 6,9 liter! om du f.eks bygger en boks også, skal sporet du freser ut ha samme volum som spjeldet ditt.. traktene skal også stikke så og så mye ut i plenumet! 10 - 30 mm, husker ikke helt..

Batland
28/04/12, 23:55
gang motorvolumet ditt med 3 så har du plenum størrelsen ;)
Hvorfor?
Hvilke fordeler og ulemper gir dette i forhold til større og mindre plenumsvolum?

Njål Nilssen
29/04/12, 00:24
gang motorvolumet ditt med 3 så har du plenum størrelsen ;) volvo motor på 2,3 liter skal ha en plenum størrelse på 6,9 liter! om du f.eks bygger en boks også, skal sporet du freser ut ha samme volum som spjeldet ditt.. traktene skal også stikke så og så mye ut i plenumet! 10 - 30 mm, husker ikke helt..

Sier hvem?

Har du over fire sylindrer spiller plenumsvolumet liten rolle (bare det ikke blir for trangt), på alt fra fire sylindrer og ned kan den forandre karakteristikken MYE, spesielt på lave turtall har riktig volum betydelig effekt. Sammens med avstemt innløpsrør (dvs. som en egen runner inn i plenum med riktig diam. og lengde) blir utnyttingsgraden veldig nyttig for de med sugemotor, og skiller bellom 150 og 180Nm i området mellom tomgang og mellomregister på en 2,3 rødblokk 8v sugis. Hvor langt traktene stikker inn i plenum fra veggen nærmest toppen har ikke for mye å si. F1 feks. har ingenting annet enn en fullradie leppe på trakta som blender inn veggen, nærmest som en badering halvveis nedsunket i vann... Derimot har det MYE å si i den veggen som blir rett ovenfor munninga på trakta. Her bør det være ca. 1,5 x diametern av trakta klaring så trykkbølga får snu på en korrekt måte istedet for å bli reflektert av veggen ut til sidene, eller i værste fall ned i feil trakt...

SWR
29/04/12, 02:21
Sier hvem?

Har du over fire sylindrer spiller plenumsvolumet liten rolle (bare det ikke blir for trangt), på alt fra fire sylindrer og ned kan den forandre karakteristikken MYE, spesielt på lave turtall har riktig volum betydelig effekt. Sammens med avstemt innløpsrør (dvs. som en egen runner inn i plenum med riktig diam. og lengde) blir utnyttingsgraden veldig nyttig for de med sugemotor, og skiller bellom 150 og 180Nm i området mellom tomgang og mellomregister på en 2,3 rødblokk 8v sugis. Hvor langt traktene stikker inn i plenum fra veggen nærmest toppen har ikke for mye å si. F1 feks. har ingenting annet enn en fullradie leppe på trakta som blender inn veggen, nærmest som en badering halvveis nedsunket i vann... Derimot har det MYE å si i den veggen som blir rett ovenfor munninga på trakta. Her bør det være ca. 1,5 x diametern av trakta klaring så trykkbølga får snu på en korrekt måte istedet for å bli reflektert av veggen ut til sidene, eller i værste fall ned i feil trakt...

Sendte jeg deg G.P.Blair's guide på optimalt traktdesign forresten? Sorry for et snev OT.. blir det klager så får jeg poste den her..

Njål Nilssen
29/04/12, 13:24
Sendte jeg deg G.P.Blair's guide på optimalt traktdesign forresten? Sorry for et snev OT.. blir det klager så får jeg poste den her..

Nei tror ikke det :p Men ja takk!

BTW dette du tenkte på?:

Siste der jeg mente som "nedsunket badering"
http://img356.imageshack.us/img356/5521/rampipe02zf8.jpg

SWR
29/04/12, 14:54
Nei tror ikke det :p Men ja takk! Niks. Slenger deg en mail, det er en PDF så får vel ikke lasta den opp her..

Sparco411
08/08/12, 10:42
jeg gjorde det ikke på samme måten med eget innsug! ganga det med tre.. der tok jeg først: 3,14 x 4 x 4 = 50,24dm3

Plenum lengde =2,3L/50,24dm3 = 450mm

også regna jeg ut lengden og bredden på fresespor som havnet på 340x14mm da er spjeldet på 80mm!

også bruker jeg full radie trakter som er plassert 35mm inn i plenum.

Batland
08/08/12, 11:57
Det kan man trygt si.
Hvis jeg har oppfattet målene dine riktig så blir plenumsvolumet ca. 2,2 L.

Sparco411
08/08/12, 13:06
Det kan man trygt si.
Hvis jeg har oppfattet målene dine riktig så blir plenumsvolumet ca. 2,2 L.

jupp, vil tro det er litt feil regna! for jeg har startet på et annet innsug, og der ble jeg fortalt alt om åssen jeg skulle gjøre dette! han som har lært meg om dette er en som har lagd masse innsug igjennom tiden, som f.eks til kenneth moen sin supra osv! og da endte mitt plenum på 6,9 liter! når vi regna det sist.. men skal jeg oppnå det samme med et 80mm rør, så blir jo det røret over 1 meter langt :P

samme innsug som blir brukt i den peaks pike audien, eller samme prinsipp.. med hensikt at alle runnerne får lik mengde luft!

Njål Nilssen
08/08/12, 15:39
jupp, vil tro det er litt feil regna! for jeg har startet på et annet innsug, og der ble jeg fortalt alt om åssen jeg skulle gjøre dette! han som har lært meg om dette er en som har lagd masse innsug igjennom tiden, som f.eks til kenneth moen sin supra osv! og da endte mitt plenum på 6,9 liter! når vi regna det sist.. men skal jeg oppnå det samme med et 80mm rør, så blir jo det røret over 1 meter langt :P

samme innsug som blir brukt i den peaks pike audien, eller samme prinsipp.. med hensikt at alle runnerne får lik mengde luft! Prøv med 2,8L plenumsvolum du, 155mm lange runnere og en innsugstrompet (inn i plenum) som er 65mm innvendig og som er 300mm lang ;) kommer litt an på hvilken kam du har... men har du noe i duren 260-270 grader ved typ 0,1mm løft (noen ala Volvo sine, kanskje fra annen leverandør) som er "egenorientert" i området 4000-5000 rpm og litt opp så tror jeg ikke du bommer. 6,9L høres ut som et innsug som er laga så stort at det ikke skal funke for noe turtall som motoren din kommer til å opperere i... Skal du ha turbo spiller plutslig ikke runnerlengde og plenumsvolum riktig så stor rolle lengre. Da er igrunn prioriteringen av luftfordeling MYE viktigere, mere luft og høyere hastigheter som er involvert...

Sparco411
08/08/12, 20:36
Prøv med 2,8L plenumsvolum du, 155mm lange runnere og en innsugstrompet (inn i plenum) som er 65mm innvendig og som er 300mm lang ;) kommer litt an på hvilken kam du har... men har du noe i duren 260-270 grader ved typ 0,1mm løft (noen ala Volvo sine, kanskje fra annen leverandør) som er "egenorientert" i området 4000-5000 rpm og litt opp så tror jeg ikke du bommer. 6,9L høres ut som et innsug som er laga så stort at det ikke skal funke for noe turtall som motoren din kommer til å opperere i... Skal du ha turbo spiller plutslig ikke runnerlengde og plenumsvolum riktig så stor rolle lengre. Da er igrunn prioriteringen av luftfordeling MYE viktigere, mere luft og høyere hastigheter som er involvert...

kjører med en grom kam ifra km-kams! husker ikke akk grader og løft osv (omslipt), men kan jeg fort finne ut! har runnere med full radie trakt som er 150mm lange.

SWR
09/08/12, 00:45
jupp, vil tro det er litt feil regna! for jeg har startet på et annet innsug, og der ble jeg fortalt alt om åssen jeg skulle gjøre dette! han som har lært meg om dette er en som har lagd masse innsug igjennom tiden, som f.eks til kenneth moen sin supra osv! og da endte mitt plenum på 6,9 liter! når vi regna det sist.. men skal jeg oppnå det samme med et 80mm rør, så blir jo det røret over 1 meter langt :P

samme innsug som blir brukt i den peaks pike audien, eller samme prinsipp.. med hensikt at alle runnerne får lik mengde luft!

Ah. Snakka med Einar, altså.. :)

Maskinfilla
30/11/12, 04:16
Kanskje off topic.
Men har "grenrørs innsug" noe for seg?
Altså innsuget laget som eit reversert grenrør. i min enkle hjerne skulle det kunne fordele rimlig likt til alle sylindre.

Eller er eg heilt på jordet til naboen nå?

SWR
05/12/12, 18:07
Kanskje off topic.
Men har "grenrørs innsug" noe for seg?
Altså innsuget laget som eit reversert grenrør. i min enkle hjerne skulle det kunne fordele rimlig likt til alle sylindre.

Eller er eg heilt på jordet til naboen nå?

Det er det et vanlig plenum er allerede.. plenumboksen er "kollektoren" og innsugrunnerene er "grenrøret".. alt er bare kortere, for å stemme med de lavere lokale gasshastighetene en kan ha på den kalde sida. :) Og nei, en grenrørskollektor som står "baklengs" og som leder ut i 4 rør fløder kanskje likt hvis en suger igjennom hvert rør fra innsugsflensen, men om lufta går med 25% masse inn i hvert rør når det dyttes fra andre enden, se det er en helt annen sak.. luft gjør mange ting som ikke virker logisk, for å si det sånn.. :)

Batland
05/12/12, 19:06
Men har "grenrørs innsug" noe for seg?
Altså innsuget laget som eit reversert grenrør. i min enkle hjerne skulle det kunne fordele rimlig likt til alle sylindre.
Eller er eg heilt på jordet til naboen nå?
Det er flere som har kjørt med dette før, men resultatene har ikke vært av en slik art at dette har blitt populært, for å si det sånn.

Til en autoslalom bil med turbo og E85 kunne det hatt noe for seg, men ellers virker det heller tvilsomt synes jeg.

SWR
05/12/12, 19:54
Til en autoslalom bil med turbo og E85 kunne det hatt noe for seg, men ellers virker det heller tvilsomt synes jeg. Hvorfor skulle det ha noe for seg i det hele tatt? :) Tenker du pga innsugslengden som blir laaang med et sånt..?

Batland
05/12/12, 20:16
Hvorfor skulle det ha noe for seg i det hele tatt? :) Tenker du pga innsugslengden som blir laaang med et sånt..?
Tenker først og fremst på respons som en følge av betydelig mindre volum i trykksystemet. Hvis man tar av slangen fra turbo til intercooleren, selve intercooleren og slangen fra intercooler til gasspjeldet og fyller dette med vann så ser man at det rommer noen liter.

Ett kort trykkrør fra turbo til ett gasspjeld og så videre rett over motoren til en kollektor vil redusere dette volumet betydelig.

Rørene fra innsugkanalene i toppen og opp til kollektoren trenger ikke bli spesielt mye lenger rørene som utgjør F-manifolden.

SWR
05/12/12, 21:00
Tenker først og fremst på respons som en følge av betydelig mindre volum i trykksystemet. Hvis man tar av slangen fra turbo til intercooleren, selve intercooleren og slangen fra intercooler til gasspjeldet og fyller dette med vann så ser man at det rommer noen liter.

Ett kort trykkrør fra turbo til ett gasspjeld og så videre rett over motoren til en kollektor vil redusere dette volumet betydelig.

Rørene fra innsugkanalene i toppen og opp til kollektoren trenger ikke bli spesielt mye lenger rørene som utgjør F-manifolden.

Siden folk har det for seg at tynt er bedre enn tykt og kort er bedre enn lang, så synes jeg noen kan regne på det... en 300-hk'er svelger unna 11m³ luft i minuttet og nær sagt alle hastigheter i rørene over 250fps - fot per sekund, som praktisk nok kan nesten rundes av til km/t da 250fps er 270 km/t - gir trykkfall og derved lag ved at motoren ikke får nok luftmasse fort nok, burde være et greit eksempel. En 2" rørgate på 1 meter og en IC med 2.5 liters volum og plenum på 1 liter vs en like lang rørgate på 3" med 5 liters IC-volum og 2 liters plenum, for eksempel.

Vi flytter altså 183.3 liter luft per sekund igjennom disse gatene - det må vi, for å oppnå 300 hk - og volumet vi skal fylle er i det største tilfellet er ca 8.35 liter. Det betyr at man med lik turbo - vi ser bort ifra lag i turboen som påvirkes av komponentvekter og inertia - har en ladetid på 0.045 sekunder med lite eller intet friksjonstap mot veggene.

Dette kan da sammenlignes med det lille scenarioet som har ca 5.1 liters volum. Ser man bort ifra "boundary layer drag" i de små rørene har en 0.028 sekunder responstid. Låter bra, MEN: Legger man til flødesmotstanden i de små rørene så betyr dette at turboen må bygge ett høyere trykk lokalt for å kunne flytte samme massefløde til plenum på samme tid. Dette betyr også at baktrykket vil stige tilsvarende, men det relevante er: Hvis turboen bruker 0.1 sekund mer på å bygge nok trykk og få samme mengde til plenum, så blir responstiden for smårørsversjonen 0.028 + 0.1 = 0.128 sekunder mot de store rørenes 0.045 sekunder. DER har en lag'et folk sliter med.

Å halvere lengden / volumet på de tynne rørene - og fremdeles ha for mye "vegg-sug" - gjør at responstiden bedres, men til - for forenklingens skyld da trykksignalet flytter seg med lydens hastighet - ca 50% av det over, altså 0.064 sek. Dobbelt så lange rør med dobbelt så stort rør-tverrsnitt er da 0.02 sek raskere, fremdeles.

Jeg har enda til gode å se noen merke hundredels sekunder, dog. Men en tiendel eller 20, som det fort reelt blir med turbokomponenter som ikke veier 0.0001 gram som kanskje må spinne 15000 mer rpm for å få trykk til å overvinne flødesmotstanden i for små rør og IC, det merker man. :)

Njål Nilssen
05/12/12, 23:00
De ynkelige 800-1000cc et F insug har i "plenum" er vel egentlgi ikke godt for noe som helst annet enn å hjelpe bestemor til butikken, eller det gjør faktisk ikke det heller... det gjør 3L plenum og en avstemt innsugstrompet som fint kan være 3" tykk... :p Tror Volvo glemte i farta at de ikke skulle ha en Stromberg frampå der, men kun ei luke...

Batland
06/12/12, 07:54
Siden folk har det for seg at tynt er bedre enn tykt og kort er bedre enn lang, så synes jeg noen kan regne på det... en 300-hk'er svelger unna 11m³ luft i minuttet og nær sagt alle hastigheter i rørene over 250fps - fot per sekund, som praktisk nok kan nesten rundes av til km/t da 250fps er 270 km/t - gir trykkfall og derved lag ved at motoren ikke får nok luftmasse fort nok, burde være et greit eksempel. En 2" rørgate på 1 meter og en IC med 2.5 liters volum og plenum på 1 liter vs en like lang rørgate på 3" med 5 liters IC-volum og 2 liters plenum, for eksempel.

Vi flytter altså 183.3 liter luft per sekund igjennom disse gatene - det må vi, for å oppnå 300 hk - og volumet vi skal fylle er i det største tilfellet er ca 8.35 liter. Det betyr at man med lik turbo - vi ser bort ifra lag i turboen som påvirkes av komponentvekter og inertia - har en ladetid på 0.045 sekunder med lite eller intet friksjonstap mot veggene.

Dette kan da sammenlignes med det lille scenarioet som har ca 5.1 liters volum. Ser man bort ifra "boundary layer drag" i de små rørene har en 0.028 sekunder responstid. Låter bra, MEN: Legger man til flødesmotstanden i de små rørene så betyr dette at turboen må bygge ett høyere trykk lokalt for å kunne flytte samme massefløde til plenum på samme tid. Dette betyr også at baktrykket vil stige tilsvarende, men det relevante er: Hvis turboen bruker 0.1 sekund mer på å bygge nok trykk og få samme mengde til plenum, så blir responstiden for smårørsversjonen 0.028 + 0.1 = 0.128 sekunder mot de store rørenes 0.045 sekunder. DER har en lag'et folk sliter med.

Å halvere lengden / volumet på de tynne rørene - og fremdeles ha for mye "vegg-sug" - gjør at responstiden bedres, men til - for forenklingens skyld da trykksignalet flytter seg med lydens hastighet - ca 50% av det over, altså 0.064 sek. Dobbelt så lange rør med dobbelt så stort rør-tverrsnitt er da 0.02 sek raskere, fremdeles.

Jeg har enda til gode å se noen merke hundredels sekunder, dog. Men en tiendel eller 20, som det fort reelt blir med turbokomponenter som ikke veier 0.0001 gram som kanskje må spinne 15000 mer rpm for å få trykk til å overvinne flødesmotstanden i for små rør og IC, det merker man. :)
Som så mange ganger før er det underholdene å se hvor forskjellige tankesett vi har. :)

SWR
06/12/12, 11:52
Som så mange ganger før er det underholdene å se hvor forskjellige tankesett vi har. :)

Jepp, det finnes vel like mange meninger som det finnes folk... dog, som en kar sa til meg en gang: "Opinions are not proof, it's an opinion...for proof, bring data" ...det er derfor jeg foretrekker å basere mine meninger på matte som kan verifiseres. Da er det ikke lenger en hypotese, men en teori med hold i. :)

Så kort som mulig er bra det. Men stort nok innvendig areal er viktigere enn volumet en skal fylle.. :)