PDA

Vis full versjon : Spørsmål ang bygg: Volvo S70 00´ 2l LT Auto til 2.3L T Manuel 97´



MgNifCnT
02/06/15, 13:00
Hei,

Som tittelen sier så tenker jeg og bygge om min gode S70 fra en 1999/2000 model 2L LT automat til en 1997/1998 2.3L T Manuel.
Dette er da enda enn god stund fram i tid at vil skje, men prøver og hente info nå.
Så mitt store spørsmål er finnes det tråder på dær noen har gjort lignende? noen som har noe info ang hva som må gjøres etc?
vet at og bygge om til manuel er enn jobb i seg selv så den er jo grei. Men må jeg bytte noe/mye i ledningsnette med tanke på at jeg har enn 00´mod og vil gå til 97´mod sånn generelt sett?
For di som måtte lure så bygger jeg om pga vil bygge litt større motor enn di usle 250 bsr hestene som vist nokk skal være i den dag idag. Og ble da anbefalt 97´/98´2.3L motorn om jeg først skulle bygge! :)
Og er dette noe vanskeli og få godkjent i vognkort?

All info som kan hjelpe tas imott med STOR takk!


Mvh,

Fred ¨MgNifCnT¨

turb00le
02/06/15, 13:09
Første bud er å sjekke hvilken motorstyring du har.
Tipper vel at du har ME7 styring, dvs med elektrisk gasspjeld og separate coiler. Du har helt sikkert immobilizer også, på ME7 kan ikke ECU "kastebyttes" uten videre etter hva jeg vet.
En 97/98 modell er motronic 4.4 med mekanisk spjeld og fordeler. Dette passer ikke direkte mot ledningsnettet du har i din bil.

Generell retningslinje fra biltilsynet er at motor ikke skal være eldre enn bilen, pga utslippskrav. Motoren du har og motoren du vil ha inn tror jeg har samme utslippskrav, så sånn sett burde det være kurrant å få dokumentert fra volvo.
Jeg ville sendt en henvendelse til volvo norge og spurt om en signert uttalelse rundt ombyggingen, den sier hva du må gjøre for å få bilen din godkjent og ligger da til grunne for godkjenning.
Viktig å få med seg kvittering på motoren også.

Hvis du tenker å bygge noe litt heftig på sikt så ville jeg sett på muligheten for å bruke motronic 4.4. Ta deg en tur på Google og søk etter "tuners rejoice" tråden på volvospeed.
Der kan du se hvor langt de faktisk har kommet med opensource utvikling på systemet og hva som er mulig med det.
ME7 er vel for så vidt ett bedre system men jeg tror det er ett lengre lerret å bleke kontra å kjøre må motronic 4.4.

*Nå kommer det sikkert masse kommentarer fra andre om hvor fantastiskt ME7 er med det magiske gasspjeldet*

MgNifCnT
02/06/15, 13:34
Stemmer ganske bra det at jeg har ME7.
Næi, var der i hovedsak jeg viste det måtte gjøres noe ang el nettet.

Aha, men da skal jeg få gjort det ganske så snart så jeg iallefall har den deln klart! skal snakke med både Volvo og Biltilsynet før jeg starter så jeg er sikker på at jeg ikke bygger så er det ingen ting som blir godkjent.

Snakket med TM Racing i sverige ang bygging, og di anbefalte da motronic 4.4 over ME7. Og var di som fikk meg på tanken da di ikke hadde lyst og røre den motorn som står i den dag idag.
Skal sjekke ut Volvospeed tråden og!

Alltid noen som skal pirke på andres meninger, personlig synest jeg ME7 med det magiske gasspjeldet er noe drit! men der er min mening etter min erfaring! (skal på peke at jeg bare er hobby mekaniker og kan ikke så mye om motor, men elsker og skru selv dog er enn person som skal ha ting onkli gjort!) *sånn just in case noen skal på peke mine utalelser*

turb00le
02/06/15, 13:40
ME7 er sikkert ett bedre system, men jeg ser for meg at det er langt mere komplisert å modifisere for en privatperson.
Jeg er veldig usikker på hva som skjer hvis du bare plugger ut ecu, om det er noen andre dingsebomser som føler seg ensomme og forlatte.

Motronic 4.4 kan leve sitt eget liv uten noe mere. Jeg har bygget om 960n med det systemet...
Den volvospeed tråden er langt som ett vondt år, men der ser du hva de har fått til at løsninger for COP, datalogging, mapping, launch-control, anti-lag osv.

MgNifCnT
02/06/15, 13:47
Joda, det er mye mulig utn at jeg skal hverken si A eller B, eneste grunnen til at jeg har litt imot det er pga jeg har vært noe J*** plaget med det. (ordnet nå da men)
Ja, er på sånne ting jeg blir veldig usikker på da jeg ikke har noe spesielt erfaring med og koble fra ting for ombygging etc.

Godt jeg ikke skal bygge om riktig enda da, så har noe og lese på!

Men Takk for info så langt skal du ha! :)