PDA

Vis full versjon : Volvo 740 - Tenningsbank



Alexlinga
02/06/15, 00:12
Hois! Var inne på verksted og justerte på tenningen idag, justerte ned til 7 grader, da funket det helt greit, med litt bank av og til. B230K motor, men også etter litt kjøring og ekstra blytilsettning som faren min absolutt ville tilsette så hørtes det ut som den begynte like ille igjen? Vi prøvde på 12 grader også, men da ble bankingen enda værre, noen med en ide hvor mye jeg skal stille den på for og bli HELT kvitt det? Dette er en Volvo 740 1987/88 B230K motor med 350ish på telleren. uorginal forgasser, Weber av noe slag.

Alexlinga
03/06/15, 20:56
Ingen?

Alexlinga
04/06/15, 22:27
utrolig lite hjelp og få på dette forumet, får holde meg til Facebook volvo sider, dette er bare nytteløst :P

The Bear
06/06/15, 08:12
Ska ikkje ha blytilsetning på 1987 740 vertfall.

Batland
06/06/15, 08:26
Hois! Var inne på verksted og justerte på tenningen idag, justerte ned til 7 grader, da funket det helt greit, med litt bank av og til. B230K motor, men også etter litt kjøring og ekstra blytilsettning som faren min absolutt ville tilsette så hørtes det ut som den begynte like ille igjen? Vi prøvde på 12 grader også, men da ble bankingen enda værre, noen med en ide hvor mye jeg skal stille den på for og bli HELT kvitt det? Dette er en Volvo 740 1987/88 B230K motor med 350ish på telleren. uorginal forgasser, Weber av noe slag.

B230K motoren er helt spesiel. Den har f.eks 10,5:1 i kompresjonsforhold og den milde T-kammen. Dette gir så mye problemer med tenningsbank at det originale tenningsanlegget til disse motorene også er helt spesielt. Når amatører så begynner å fomle i blinde så BLIR det problemer.

Slik du presenterer motoren her så virker det som om noen har forsøkt å forbedre på noe med en uorginal forgasser og en tilfeldig fordeler og slikt vil ikke fungere tilfredsstillende.

Løsningen er å montere:

1. V-kam.
2. Fordeler fra en B23A, B23E, B230A eller B230E.
3. B7ES, BCR7ES, BKR7ES eller lignende tennplugger.
4. 60 til maks 80 grader termostat.
5. Dyse forgasseren slik at den gir korrekt AFR.
6. Montere TURBO eksosanlegg som er større, fløder bedre og gir lavere baktrykk enn ett kjipt originalt eksosanlegg.

Jeg er sikker på at denne oppskriften vil løse problemet.

Alexlinga
06/06/15, 14:43
Når det likevell er så mye og gjøre kan jeg likegjerne gjøre mer og få byttet motoren til Turbo motor. bare få godkjent det.