PDA

Vis full versjon : Hvilken type luftfilter?



TurboNoob
31/05/15, 21:49
Jeg må ha nytt luftfilter til 850'n, men lurer litt på hvilken type luftfilter jeg skal gå for. Jeg vil gå for insatsfilter i originalboksen, orker ikke den sugelyden fra åpent filter.
Lurte litt på K&N filter somkan kjøpes på Bilextra. Torshov har noe som heter Green Cotton som de mente var veldig bra.
Det er jo også flere andre produsenter... Fram, Pipercross etc
Men er originalfilter like bra?
Biltema er vel ikke noe å vurdere engang?

Noen som har tips, erfaringer å dele, synspunkter?

Prøvde å søke litt her på forumet, men det var ikke noe å bli klok av....:rolleyes:

Sagen
01/06/15, 07:38
Det finnes sikkert like mange meninger om dette som alt annet.. Selv har jeg god erfaring med K&N filter. Holdbarheten må jeg si har vært meget god, men det krever selvsagt regelmessig vask og stell. Noen sverger til original K&N avfetting/vask og olje - som er bra, men det kan like gjerne vaskes med annen avfetting. Har også testet anlig "spray fett" som også har fungert bra. Men, da må man prøve seg litt frem med mengde og så videre, og ettersjekke filteret litt oftere, så man finner men kombinasjon som passer. Satt inn nytt filter nå, da det gamle begynte å morkne litt i gummien - noe som kan være årsaket av sterkere avfetting eller "feil" oljebruk. Men, etter å ha hatt det i mange på år, så er ikke det så galt.

Yttervik
01/06/15, 21:45
Hva med innsatsfilter/åpent og luftmassemåler? Vet om folk som har måttet gå bort fra åpent filter pga (flere) ødelagte luftmassemålere. Jeg opplevde selv at den tok kveld en mnd tid etter jeg hadde renset og oljet det inn med K&N sin rens og olje..

Svirre
02/06/15, 01:16
Orginal/papirfilter er det beste da. Som det nevnes som vil oljen, som må tilsettes slike filtre som K&N, tar knekken på LMM. Biltemafilter er ikke noe problem, men har opplevd at passformen ikke er 100%. Mangler 1,5cm som jeg må strekke ut. Det som sitter i dieselbilen nå har gått 25.000km i 2 forskjellige biler og begynner å nærme seg en utskiftning, selv etter å ha blitt blåst rent 2 ganger. Til den prisen så klager jeg ikke, og jeg ville ikke ha rynka på nesa om du kom med det i bilen din.

Men selvfølgelig; orginalvare ER orginalvare!

Sagen
08/06/15, 19:58
Veit at enkelte LMM'er ikke liker K&N filtere, eller "oljefilter". Jeg fikk først greie på det en god stund etter at jeg hadde bytta... - så jeg tok sjansen på å kjøre litt til.. Nå har jeg kjørt godt over 200000 km med nevnte filter uten problemer, så det går nok en stund til... Men for all del, jeg kan ha vært heldig..

TurboNoob
26/06/15, 20:16
Gjorde det enkelt jeg da, kjøpte originalfilter fra Volvo. Kr 235,-

Takker for alle svar :)