PDA

Vis full versjon : b5234t/t5 veiv og råde lager problemer



olespole
31/05/15, 12:49
heisann har en t5 maskin i en baktrekker, med omsveist 960 bunn panne å pickup rør

sliter med at råde lager på cylinder 3 ryker, har vist sjedd flere ganger i følge gamle eier
og så røyk det veiv lageret med side vegger på veiva, dype spor i siden på lager å veiv og stort mellom rom mellom veiv å lager

bilen kjørt 2 ganger på bane etter bygd motor så sjedde dette

kan ikke se noen åpen bare feil, noen svakheter eller feil folk har vært borti før?
kjørt med olje på maks nivå på peile pinnen, er dette forlite med omsveist bunnpanne?
veldig lite lyst til å sette sammen motor så skjer det igjen

takker for hjelp:)

Amundsen T5r
07/06/15, 16:22
Da har han sikkert fått rådebank på syl3 første gang så har han bare bytta rådelager. Da blir jo veiva slitt også, så blir det større lagerklaring og større sjanse for rådebank på nytt. Sjekk om veiva er hel og uten riper, er den det så måler du klaringa :) Er det riper må du slipe eller bytte veiv... Mitt synspunkt hvertfall :)

olespole
21/06/15, 23:19
veiva ble vist bytta når dette sjedde sist gang, sier gamle eier, men har jo mine tanker om dette selv, kan det muligens ha noe ¨å si om kanskje bunn pannen har fordårlig skvalpe kammer? denne er jo omsveist for rwd ?? ser det er sveist kammer/ vegger i bunnpanna men

turb00le
22/06/15, 10:55
Uten at jeg vet hvem som har satt sammen motoren, men høres litt ut som noen har slurva med klaringer.
Veivlagre må bestilles etter koden på blokk og veiv for å få riktig klaring, og uavhengig så SKAL klaringen måles både på veiv og råde med mindre det er en bilcross bil som skal gå ett løp.

Hadde jeg vært deg så ville jeg ha gått over veiva skikkelig, regner med at du må ha ei annen veiv eller slipe den du har nå.
Så bestilt nye lagre på volvo etter koden på blokk/veiv, målt klaring og satt sammen.

Jeg vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre, men på en 5cyl veiv så bør veiva balanseres hvis råder eller stempel skiftes ut med noen som har annen vekt enn original.

olespole
01/07/15, 21:37
okei takk for tips, åssen blir det med lagre da når veiva som står i den er fra en d5? tenkte å høre med en motorverksted her i kristiansand og de kan finne riktige lagre med riktige klaringer, og slipe veiva og balansere